1asig.ro
1asig.ro

Mihaela COJOCARU, Specialist asigurari, Trainer in cadrul ISF - Institutul de Studii Financiare


Consider ca piata romaneasca este pregatita, in acest moment, sa ofere asigurari D&O pentru orice tip de solicitare. Parerea mea este ca cererea nu este atat de mare pe cat se poate oferta.

XPRIMM: Care este, in prezent, gradul de penetrare al asigurarilor de tip D&O (Directors & Officers Liability) pe piata din Romania si cum ati vazut evolutia lor in timp?
Mihaela COJOCARU:
Este dificil de dat un procent al gradului de penetrare pentru ca, din pacate, ne lipsesc date statistice in acest sens. Ce pot sa va spun este ca avem un grad de penetrare inca foarte redus. Daca analizam intreaga categorie de asigurari de raspunderi (clasa XIII), aceasta reprezinta doar 2,4% din totalul primelor brute subscrise la nivelul pietei. Deci, este o piata foarte mica, care are reale posibilitati de dezvoltare.

XPRIMM: Care sunt motivele pentru care asigurarile de raspunderi sunt la acest nivel redus?
M.C.:
Pentru ca, la noi, publicul nu este educat in sensul achizitionarii unor astfel de polite. In cazul politelor D&O, putem spune ca ne ajuta putin legislatia. Din anul 2006, prin Legea nr. 441, se prevede o astfel de obligatie, dar ea se refera doar la persoanele care fac parte din Consiliile de Administratie si din conducerea executiva a societatilor pe actiuni. Legea ii obliga sa incheie astfel de polite, insa, pe de alta parte, nu prevede niciun fel de sanctiuni pentru cei care nu se conformeaza.

Din experienta mea, pot estima ca asigurarile D&O, in total portofoliu de asigurari de raspundere al companiilor, reprezinta maxim 10%.

XPRIMM: Care ar fi solutiile pentru cresterea subscrierilor de asigurari D&O?
M.C.:
Nu exista o solutie simpla. Legislatia actuala ar putea fi completata cu sanctiuni care s-ar putea aplica celor care nu se conformeaza. Pe de alta parte, ar trebui ca legislatia sa impuna societatilor comerciale ca fiecare sa isi faca o astfel de polita, in limite de raspundere care sa corespunda domeniului de activitate, cifrei de afaceri.

XPRIMM: In ce domenii se remarca o penetrare mai mare a asigurarilor D&O?
M.C.:
Nu exista neaparat un domeniu sau mai multe in care se achizitioneaza aceste polite cu o frecventa mai mare. De-a lungul activitatii mele, am avut clienti din toate domeniile de activitate. Vedem ca societatile de stat se conformeaza prevederilor legale, solicita si cumpara aceste polite, indiferent in ce domeniu activeaza. Problema ramane cea legata de limitele de raspundere.

XPRIMM: Ce tipuri de riscuri sunt acoperite?
M.C.:
Ca orice alta polita de raspundere, si raspunderea manageriala acopera, in primul rand, prejudicii materiale pe care o eroare comisa de unul sau mai multi membri ai Consiliului de Administrare sau ai conducerii executive ai unei organizatii o poate savarsi in actul de decizie, de conducere si care produc companiei un prejudiciu.

XPRIMM: Tinand cont de complexitatea politelor si riscurile acoperite, considerati ca piata din Romania este pregatita, in acest moment, sa ofere asigurari D&O pentru orice tip de solicitare?
M.C.:
Eu consider ca piata romaneasca este pregatita. Parerea mea este ca cererea nu este atat de mare pe cat se poate oferta. Avem companii care au si apetit pentru acest risc, care au si capacitatea sa subscrie si care, la randul lor, beneficiaza de programe de reasigurare. Asadar, orice solicitare - care sa presupunem ca ar depasi capacitatea de subscriere locala - poate fi facuta cu ajutorul partenerilor externi.

XPRIMM: Cum vedeti viitorul acestei clase de asigurari?
M.C.:
Daca ar fi sa ne ghidam dupa ultimele evenimente, conferinte, dupa interesul care, in ultimele luni, s-a dovedit a fi in crestere, as spune ca sunt foarte optimista, dar sunt convinsa ca nu e vorba doar de un interes crescut, ci acesta se va si materializa, pentru ca, odata cu dezvoltarea activitatii, in orice organizatie pot sa apara erori, neglijente si, evident, managerii vor constientiza faptul ca au nevoie de aceste asigurari.

Intregul interviu cu Mihaela COJOCARU il puteti urmari in cadrul emisiunii tv XPRIMM Time for Business, de joi, 4 mai a.c.


Editor: Andreea RADU | Publicat pe 03.05.2017 | 2795 vizualizari
Share |