1asig.ro
1asig.ro

MILLIMAN: Schimbarea reglementarilor poate crea oportunitati atractive pe piata auto din Romania

5 min. / 1.540 cuvinte

Piata de Raspundere Civila Auto (RCA) din Romania a fost dinamica, fiind afectata de schimbari semnificative in ultimii ani, inclusiv de introducerea unor tarife de referinta, de falimente majore ale companiilor de asigurari si de noi reglementari RCA, noteaza MILLIMAN, pe site-ul oficial, intr-un articol semnat de Diana DODU si Marcin KRZYOWSKI.

Proiectele de reglementari pentru liberalizarea preturilor tehnice au fost in consultare publica in acest an, la initiative Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) din Romania, fiind initiate ca urmare a procedurii de infringement din 2018 la nivelul UE. Aceasta procedura are la baza constatarea nerespectarii unor prevederi. Concret, Comisia Europeana a constatat ca "normele nationale actuale ale Romaniei impun o obligatie de notificare prealabila a oricarei modificari preconizate a primelor si impun mai multe limitari cu privire la modalitatile de calcul de catre asiguratori a primelor lor" si a considerat ca aceste obligatii sunt contrare Directivei Solvency II si Directivei Motor.

Oficialii MILLIMAN considera ca viitoarele modificari potentiale ale reglementarilor sunt menite sa permita cresterea pietei RCA si ar trebui sa prezinte oportunitati atat pentru jucatorii existenti, cat si pentru nou-veniti.

Privire istorica

Piata romaneasca a asigurarilor non-viata s-a bucurat de o crestere semnificativa in ultimii ani. Atat primele totale de asigurari non-life, cat si primele de asigurare RCA au prezentat modele de crestere consistente. Nivelul Primei Brute Subscrise (PBS), ca proportie din PBS total al asigurarilor non-viata, a crescut incepand cu 2011, atingand un varf in cursul anului 2011, de 52%, si Ramanand peste 40% pana in 2020. Produsul Intern Brut (PIB) a prezentat, de asemenea, un model de crestere constanta pana in 2019, cu o usoara scadere in 2020.

Modificari pe piata

In perioada 2015 - 2017, piata generala a asigurarilor din Romania a suferit mai multe schimbari importante. In primul rand, pentru a testa stabilitatea sectorului asigurarilor, autoritatile romane au lansat un exercitiu cuprinzator de revizuire a bilantului (BSR - Balance Sheet Review) si un test de stres, care a avut loc in cursul anului 2015. Acesta a inclus implicarea MILLIMAN si a unor firme internationale de audit specializate in asigurari si analize actuariale, care au oferit consultanta autoritatii de reglementare.

Exercitiul BSR a evidentiat un capital negativ de aproximativ 2 miliarde de lei in total pentru 3 jucatori importanti din RCA. Masurile subsecvente de urmarire au inclus nu numai majorari de capital, pentru a restabili puterea financiara a asiguratorilor insolvabili, ci si doua falimente, si anume ASTRA si CARPATICA. Falimentele celor doi jucatori importanti din domeniul RCA (a caror cota de piata RCA bazata pe prime a fost de 15% si, respectiv, 18% in 2014) au coincis cu o crestere de 23,1% a primelor medii pentru RCA in Romania, intre 2015 si 2016. Ratele combinate ale pierderilor s-au mentinut peste 120% pe parcursul perioadei 2011 - 2015 (cu un varf de 139,1% in 2015) si au fost in continuare ridicate in 2016, dupa cum se vede in figura 2, ceea ce arata lipsa de profitabilitate pe acest segment de piata.

Perioada 2011 - 2015 este, de asemenea, marcata de scaderi ale numarului de societati de asigurare active pe piata RCA. Pe un orizont mai lung de timp, adica intre 2005 si 2015, s-a inregistrat o scadere constanta a numarului de asiguratori participanti pe piata RCA din Romania, determinata de conditiile deficitare de piata.

Incepand cu anul 2016, s-a inregistrat atat o scadere a PBS pe segmentul RCA ca proportie din PBS total non-viata, cat si o alta crestere a ratelor combinate de daune. Dupa cum se arata in figura 2, prima medie a scazut, in general, pana in 2020.

Statisticile de dupa 2016 arata ca preturile medii au fost mai mici decat nivelul din 2016. Ratele combinate ale pierderilor au depasit 100% din 2017. Astfel, piata a ramas deficitara.

In prezent, pe piata activeaza 9 societati de asigurari RCA. De asemenea, in 2015 functionau 10 societati, dar de atunci au existat doua falimente si doi noi operatori. Companiile de pe piata pot fi clasificate in functie de statutul lor international, de tipul de stabilire - permanent sau care functioneaza in temeiul normelor privind libertatea de serviciu (FOS) sau libertatea de stabilire (FOE) - si de vechimea pe piata. Opt societati sunt stabilite la nivel local, detinute de grupuri internationale, una este o societate cu sediul la nivel local si una este o societate transfrontaliera.

Conform raportului ASF din 2020, toate cele noua societati autorizate de ASF sa emita polite RCA si pentru care sunt disponibile date au inregistrat rate combinate de daune de peste 100%. Cu alte cuvinte, niciunul dintre asiguratorii care emit polite RCA nu a obtinut profit din aceasta linie de activitate in 2020.

In 2016, a fost introdusa o legislatie RCA care solicita impunerea unui tarif maxim, ceea ce a dus, in esenta, la liberalizarea pietei RCA. In 2017, a fost publicat regulamentul RCA care prevede clauze de calcul al tarifelor de referinta si plafonarea nivelurilor de cheltuieli la 25% in scopul stabilirii preturilor.

Aplicarea unui tarif de referinta a avut ca efect limitarea si prescrierea segmentarii in scopul stabilirii preturilor (limitata la calculul tarifului de referinta), ceea ce poate insemna ca nu toata variabilitatea pierderilor a fost explicate de variabilele de tarifare permise. Acest lucru poate duce la subventii incrucisate intre riscuri, la o stabilire imperfecta a preturilor cu tarife inechitabile pentru unii participanti pe piata, ceea ce poate agrava selectia adversa si poate cauza alte problemede rentabilitate, care sunt afectate si de plafonarea cheltuielilor in scopul stabilirii preturilor.

Regulamentul din 2017 defineste, de asemenea, clientii cu risc ridicat, reprezentand segmentul pentru care cel putin 3 asiguratori practica un tarif cu 36% mai mare decat tariful de referinta. Clientii cu risc ridicat urmeaza sa fie repartizati unui asigurator de catre Biroul Asiguratorilor Auto din Romania (BAAR), pentru care BAAR ar urma sa faca o oferta de prima pornind de la tariful de referinta.

Pe langa acest regulament, a fost introdusa o alta modificare care stipuleaza ca actuarii independenti trebuie sa certifice ca tarifele sunt calculate in conformitate cu standardele actuariale profesionale de fiecare data cand asiguratorii modifica aceste tarife. O ramificatie a acestor modificari este faptul ca stabilirea pretului RCA a fost realizata in conformitate cu o segmentare precisa, similara celei utilizate in calculul tarifului de referinta.

Ca urmare a initierii procedurii de constatare a neindeplinirii obligatiilor la nivelul UE in 2018, un proiect de regulament a fost introdus in august 2021 pentru consultare publica, revizuind legislatia actuala si adaugand, in acelasi timp, unele masuri menite sa inverseze unele dintre restrictiile anterioare.

Prin urmare, se elimina cerinta de a notifica ASF cu 60 de zile inainte de modificarea tarifului. Cerinta de a furniza un raport al unui actuar independent cu 30 de zile inainte de punerea in aplicare a tarifului se modifica in sensul ca raportul va fi furnizat in termen de 20 de zile de la punerea in aplicare a tarifului, trasformand, in esenta, cerinta de depunere a tarifului din file-and-use in use-and-file, care este o cerinta mai relaxata.

Principala modificare din proiectul de regulament este, totusi, eliminarea cerintei de a utiliza segmente prescrise in stabilirea preturilor (din tariful de referinta) sau de a solicita aprobarea unei segmentari diferite.

Proiectul de regulament adauga, de asemenea, un alt element, care permite efectiv ca tarifele sa varieze in functie de canalul de distributie. Textul regulamentului propus prevede ca, indiferent de canalul de distributie utilizat, asiguratorul RCA ofera aceeasi prima de asigurare neta de cheltuieli de distributie, stabilita pe baza criteriilor specifice unui asigurat. Prin urmare, se permite ca tarifele sa varieze in functie de canalul de distributie, pentru a tine cont in mod mai adecvat de cheltuielile de distributie diferite din punct de vedere material.

Mai multe organizatii de piata au comentat potentiala modificare a regulamentului, cu reactii atat pozitive, cat si negative. De exemplu, reactia Patronatului Roman al Brokerilor de Asigurare si Reasigurare a fost de a critica proiectul de regulament, in special clauza care permite diferentierea preturilor; in esenta, spunand ca se va introduce confuzie in randul consumatorilor de asigurari, crescand neincrederea intr-un produs sau altul, indiferent de canalul prin care se obtine oferta de asigurare.

ASF a raspuns la aceste critici spunand ca decizia de diversificare a preturilor in functie de canalul de distributie a fost o initiativa mai veche, sustinuta de Consiliul Concurentei (un organism administrativ al statului roman, care are ca scop protejarea concurentei si a intereselor consumatorului) si de ASF, in urma unor propuneri venite din partea unor asiguratori mai putin activi in domeniul RCA. Potrivit presei din piata, initiativa legislative de modificare a reglementarilor actuale este determinata si de concentrarea pietei RCA, avand in vedere ca, pana de curand, cei doi jucatori principali detineau o cota de piata cumulata de aproximativ 76% datorita preturilor mici si comisioanelor de intermediere ridicate. In trecut, au existat chiar incercari de a plafona comisioanele, dar este posibil ca acest lucru sa nu fie permis de Comisia Europeana.

In absenta unei modificari legislative, iesirea de pe piata a unui jucator de top, care este in curs de desfasurare, ar putea determina clientii actuali ai companiei aflate in faliment, posibil interesati in continuare de cel mai mic pret, sa migreze catre companii cunoscute cu modele similare, perpetuand astfel, potential, modelul de tarife scazute si comisioane de intermediere ridicate descris de ASF.

Introducerea unor modificari de reglementare si existenta unui pret diferentiat in functie de canal poate insemna nu numai preturi mai mici pentru unii (cum ar fi canalul direct), dar poate, de asemenea, sa introduca, potential, perturbari in ceea ce priveste modelul de vanzari la preturi scazute si comisioane de brokeraj ridicate prin canalul de brokeraj, despre care s-a demonstrat ca, in mod obisnuit, au preturi inferioare.

Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare din Romania (UNSAR), sau Asociatia Asiguratorilor din Romania, a Salutat decizia de modificare a reglementarilor privind RCA si a adaugat ca o alta solutie care ar putea aduce o schimbare pozitiva pentru milioane de soferi ar fi introducerea unui pret de referinta orientativ pentru evaluarea despagubirilor, atat in ceea ce priveste reparatiile, cat si in ceea ce priveste beneficiile auxiliare (de exemplu, rent-a-car). Acest instrument nu ar fi o co-plata si nu ar impune un plafon pentru tarifele practicate in domeniul reparatiilor auto, ci ar actiona ca un element de informare.

In acest an, ASF are un alt regulament supus avizului public. Este vorba despre modificarea regulamentului RCA prin ordonanta de urgenta a Guvernului pentru a include obligativitatea depsagubirilor directe pentru accidentele care includpagube materiale produse pe teritoriul Romaniei. Potrivit proiectului de regulament, ulterior despagubirii asiguratului, asiguratorii ar urma sa solicite despagubiri (subrogare) de la asiguratorul partii vinovate si sa primeasca subrogarea in mai putin de 10 zile sau sa se confrunte cu o penalitate zilnica de 0,2% aplicata la valoarea creantei sau a sumei restante. Rationamentul, asa cum a fost descris de ASF, pentru introducerea acestei modificari a fost in contextul riscului de concentrare mare si al necesitatii de a motiva clientii sa ia in considerare si alti factori decat pretul atunci cand aleg RCA.

Una dintre consecintele introducerii obligativitatii compensatiei directe poate fi cresterea increderii clientilor, construind relatii pe termen lung cu acestia. In plus, asiguratorii pot considera ca societatile cu un istoric de plata slab pot sa nu plateasca sumele de subrogare la timp sau deloc, mai ales daca se confrunta cu riscul de insolventa, astfel incat asiguratorii buni pot fi supusi riscului de contrapartida si, in consecinta, ar putea lua in considerare ajustarea tarifelor lor.

Privind spre viitor

Mai multe elemente care privesc spre viitor au puterea de a modifica status quo-ul actual al pietei si de a crea oportunitati pentru noii intrati, precum si pentru jucatorii actuali.

Desi piata romaneasca nu este foarte mare, este de asteptat ca aceasta sa creasca puternic pe termen mediu si lung. Economia romaneasca este dinamica, fiind parte a UE, se dezvolta rapid, iar Romania este a doua tara ca marime din punct de vedere demografic din Europa Centrala si de Est (ECE).

Comisia Nationala de Strategie si Prognoza din Romania prevede o crestere a PIB-ului real in perioada 2022 - 2024 din mai multe motive. Printre acestea, se numara evolutia economica incepand cu anul 2020, care a fost peste asteptari, cresterea investitiilor, absorbtia eficienta a fondurilor europene si deschiderea activitatilor economice in toate sectoarele, in conformitate cu strategiile de vaccinare si relaxare a restrictiilor. Astfel, o estimare prudenta a ratei medii anuale de crestere a PIB-ului se preconizeaza a fi de 4,9%, ceea ce este peste prognoza medie pentru UE pentru anul 2022, de 3,9%, facuta de Comisia Europeana.

In plus, PIB-ul pe cap de locuitor a crescut in ultimii ani si se preconizeaza ca va continua sa creasca in viitor cu aproximativ 3% pana la 4%, conform datelor si prognozelor Fondului Monetar International, ceea ce inseamna ca bunastarea societatii va creste si ca oamenii isi vor putea permite masini mai bune si mai noi.

Mai mult, pentru primele doua trimestre din 2021, inmatricularile de autoturisme noi in Romania au crescut cu aproximativ 10% fata de perioada similara din 2020 (dar inca nu au atins nivelurile din primele doua trimestre din 2018 si 2019). Cresterea numarului de autoturisme pe sosele mareste fondul de clienti disponibil si adauga posibilitatea de crestere a asiguratorului cu potential de profitabilitate, daca preturile sunt concepute in mod corespunzator.

Prin introducerea unei diferentieri a preturilor in functie de canalul de distributie si prin eliminarea cerintelor care conduc la o segmentare prescrisa, in timp ce depinde de strategia companiei si de nivelul cheltuielilor, companiile ar putea fi capable atat sa imbunatateasca rentabilitatea, cat si sa obtina crestere.

O rentabilitate imbunatatita poate fi obtinuta prin utilizarea unor tehnici actuariale mai bune si mai avansate pentru stabilirea preturilor si prin utilizarea unei segmentari rafinate, precum si prin oportunitati de selectie favorabila, adica identificarea de catre asiguratori a unor grupuri de clienti cu risc mai scazut si, prin segmentare si stabilire adecvata a preturilor, atragerea acestora si generarea de profit.

Companiile isi pot atinge obiectivele de crestere analizand elasticitatea clientilor pentru clientii noi si pentru cei care reinnoiesc si utilizand tehnici multivariate pentru a estima impactul modificarilor de tarif asupra retentiei clientilor in diverse canale (cum ar fi canalul direct, care poate avea preturi mai mici) pentru a determina impactul asupra profitului si cresterii. Astfel, companiile pot lua in considerare optimizarea preturilor in acest context, adica folosind analiza predictiva. Combinarea cunostintelor privind costurile de despagubire cu cererea clientilor si ratele de retentie pe diverse canale pentru a elabora astfel de tarife va indeplini ambele obiective ale companiei, de crestere a volumului, precum si a profitabilitatii.

In actualul mediu legislativ, piata romaneasca de RCA este problematica, cu rate ridicate ale daunelor, dar noua propunere de regulament care introduce schimbari in directia liberalizarii pietei este probabil un factor de crestere si ar trebui sa permita o profitabilitate imbunatatita, care poate fi atractiva pentru jucatorii de pe piata, in special in contextul iesirii unui jucator de top.

Cum poate ajuta MILLIMAN

Consultantii MILLIMAN sunt implicati de multi ani in consilierea clientilor nostri cu privire la strategia RCA. MILLIMAN are o echipa de consultanta specializata in asigurari in Romania si o cunoastere excelenta a pietei locale, dobandita in urma a peste 15 ani de activitate in Romania. Firma de consultanta actuariala specializata in Romania are o cunosatere fara egal a problemelor implicate, din experienta in cadrul mai multor misiuni cheie cu jucatori importanti de pe piata, pe o varietate de lucrari, inclusiv stabilirea preturilor, constituirea rezervelor, conformitatea cu Solvency II etc.

Unele dintre aceste misiuni includ:

  • Cunoasterea profunda si experienta vasta a celor mai bune practici internationale in ceea ce priveste stabilirea preturilor si optimizarea portofoliuliui de afaceri RCA si a dificultatilor practice implicate. MILLIMAN a aplicat cele mai bune practici internationale pe piete dificile, unde diversi factori locali introduce constrangeri care impiedica o "tarifare perfecta din punct de vedere tehnic".
  • In plus, MILLIMAN a participat la proiecte in care a utilizat tehnici inovatoare, cum ar fi machine learning si telematics, pentru a imbunatati rentabilitatea RCA.
  • MILLIMAN sprijina, de asemenea, companiile cu cerinte de reglementare in diverse domenii actuariale, inclusiv certificarea tarifelor RCA conform Normei ASF 20.2017.
  • MILLIMAN are experienta in certificarea independenta a tarifelor RCA in Italia, care este guvernata de reglementari similare cu cele impuse de noile norme romanesti.
  • MILLIMAN a efectuat analize tehnice sofisticate de tarifare auto pentru o serie de companii din Europa Centrala si de Est.
  • MILLIMAN a intreprins mai multe sarcini de stabilire a preturilor RCA in Romania, inclusiv:
    • Participarea la proiecte RCA care implica evaluarea tarifelor actuale in raport cu cea mai recenta experienta in materie de daune pentru o varietate de segmente diferite ale portofoliilor.
    • Participarea la revizuirea preturilor pentru autovehicule (inclusiv Bonus-Malus pentru un asigurator roman).
    • Multiple revizuiri RCA in calitate de actuar independent.

 

 

 

613 accesari