Analiza detaliata a inmatricularilor auto, in primele sase luni din 2022, arata ca autoturismele "electrificate" au o crestere de 122,7%, realizand o cota de piata de 20,4% iar inmatricularile de autoturisme noi sunt in crestere cu 23,2 la suta fata de 2021, potrivit APIA.
Conform sursei citate, dupa evolutia importanta a primelor luni, iunie 2022 vine cu o scadere de 7,8% a inmatricularilor de autovehicule fata de anul precedent, scadere inregistrata dupa 5 luni de crestere de la inceputul acestui an. Daca ne raportam la anii anteriori, luna iunie 2022 este in crestere cu 8,9% fata de perioada similara din anul 2020 si cu 20,0% in scadere fata de iunie 2019.

In piata nationala, TOP 10 marci, autoturisme + autovehicule comerciale, dupa sase luni din 2022, este condus de catre Dacia (16.434 unitati), urmata de Ford (6.139 unitati), Toyota (5.050 unitati), Hyundai (4.630 unitati), Renault (4.550 unitati), Volkswagen (4.220 unitati), Skoda (3.962 unitati), Mercedes Benz (3.556 unitati), Peugeot (2.090 unitati) si Kia (1.379 unitati).
"APIA constata cu bucurie o evolutie pozitiva a pietii de masini noi din Romania in prima jumatate a anului 2022, avand o crestere seminificativa fata de perioada similara a anului trecut. Organizatia noastra a sustinut activitatea operatorilor din business-ul auto - importatori, dealeri, agenti - in fata autoritatilor, pentru a oferi clientilor de automobil din Romania conditii cat mai bune. In ciuda multiplelor crize prin care trece industria auto la nivel global, APIA reusit sa aiba un dialog constructiv cu ministerele si agentiile guvernamentale, care sa ofere mai multa predictibilitate pentru consumator. Programele Rabla - la care APIA a fost un partener important al Ministerului Mediului si al AFM - Administratia Fondului de Mediu, sunt un bun exemplu in acest sens", a declarant Dan VARDIE, Presedinte APIA.
"APIA evolueaza catre o organizatie a Mobiltatii ce grupeaza actorii importanti din toate domeniile implicate in acest fenomen national si global. Inca de la lansarea de catre Comisia Europeana a programului "Fit for 55", Asociatia noastra a militat pentru o analiza detaliata si o intelegere profunda a schimbarilor majore cerute de acest program. Intre timp, prin votul din Parlamentul Europei si al Consiliului European, programul CE a devenit lege si va fi aplicat pe intreg teritoriul UE. APIA isi propune un dialog serios cu guvernul Romaniei pentru a stabili de urgenta cele mai bune masuri si etape necesare evolutiilor implicate pana in 2035, cand vom avea vanzarea de automobile noi cu emisii zero. In acest sens, APIA a avansat deja o serie de initiative care sa contribuie serios la evolutia spre electromobilitate a pietii romanesti. Noi credem ca realizarea unui program / calendar national care sa faca trecerea la electromobilitate intr-un mod transparent, etapizat, tinand cont de nevoile si posibilitatile consumatorului de automobil, este fundamental pentru tinta asumata pentru 2035", a adaugat Dan VARDIE, Presedinte APIA.
Potrivit analizei, autoturismele (care reprezinta aproximativ 83% din total) au inregistrat, in luna iunie 2022, un volum de 10.930 unitati, cu 7,0% mai putin decat in luna similara din 2021.

In functie de segmentarea pe clase, dupa primele sase luni ale anului 2022, observam o evolutie mixta a segmentelor in care sunt incadrate autoturismele, dupa cum urmeaza: Clasa A (+218,8%), Clasa B (+0,2%), Clasa C (+19,3%), Clasa D (+13,4%), Clasa E (-16,4%), Clasa F (-3,0%), SUV (+25,3%), MPV (+168,2%) si Clasa Sport (+28,9%), raportat la perioada similara din anul anterior.

In ceea ce priveste cota de piata, segmentul SUV este pe prima pozitie, cu o cota de 45,2%, in crestere cu 0,7% fata de 2021, urmat de Clasa C cu o cota de 26,2%, in scadere cu 0,9% si Clasa B cu o cota de 16,1%, in scadere cu 3,7% fata de cota detinuta in aceeasi perioada a anului trecut.
In functie de tipul de combustibil al autoturismelor inmatriculate, in primele sase luni din acest an, motorizarile pe benzina inregistreaza o crestere de 24,5% fata de perioada similara din 2021, ajungand, astfel, la o pondere de 65,1%. In ceea ce priveste autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea inregistreaza o scadere de 26,4% fata de primele sase luni din 2021 si detin o cota de 14,5% din total.

Pe de alta parte, autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice (100% si hibride plugin), precum si cele full hybrid (care dispun si de propulsie electrica fara incarcare din sursa externa), ajung sa detina, dupa sase luni din 2022, o cota de piata de 20,4%, care depaseste cu 5,9% si 3.460 unitati cota detinuta de motoarele diesel.
Ca si in anul 2021, cand, desi s-a inregistrat o scadere a achizitiilor de autoturisme in general, cele "verzi" au performat, in anul 2022, achizitiile din aceasta categorie s-au dublat (+122,7%) comparativ cu perioda similara a anului trecut. In acest context, este de remarcat cresterea importanta a autoturismelor 100% Electrice (+411,7%) si a celor plug-in hybrid (+119,3%).

Cu atat mai mult, in primele sase luni din anul 2022, este de remarcat evolutia la varful clasamentului unde primele 5 cele mai vandute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 2.385 unitati, model lansat in 2021, cu o crestere de 37 ori fata de aceeasi perioada a anului precedent, Tesla Model 3, 279 unitati, cu o crestere de 19 ori fata de 2021, Hyundai Kona cu 233 unitati, in crestere cu 356,9%, Volkswagen e-UP! cu 209 unitati, in crestere cu 39,3% si Renault Zoe cu 135 unitati, in crestere cu 84,9%.
In ceea ce priveste autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 208 unitati, +252,5%, urmata de Mercedes Benz GLE cu 143 unitati, +138,3%, Hyundai Tucson cu 121 unitati si o crestere de 611,8%, Renault Captur cu 119 unitati, in crestere cu 11,2% si Mercedes Benz GLC cu 115 unitati, in crestere cu 51,3%.
Autoturismele hibride, fara reincarcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 1.203 unitati, in crestere cu 30,3% fata de 2021, urmata de Toyota C-HR cu 987 unitati si 14,2% crestere, apoi Toyota RAV4 cu 763 unitati, in crestere cu 23,7%.
"In primul semestru al anului curent continua cresterea livrarilor in ceea ce priveste autovehiculele " electrificate " total sau partial, in raport cu celelalte tipuri de masini care folosesc inca motoarele termice. Este un fenomen la care ne asteptam, tinand cont de facilitatile oferite de catre autoritatile romane - cu care APIA a purtat si poarta, in continuare, un dialog permanent - alaturi de tendintele manifestate la nivel global. Pentru anul in curs, ca si pentru urmatorii ani, ramane o provocare pentru industria de profil satisfacerea cerererii in crestere pentru autovehicule non poluante impreuna cu realizarea, de catre factorii responsabili, a unei infrastructuri eficiente de incarcare a bateriilor, atat din punctul de vedere al timpilor de incarcare cat si al localizarii acestora", a declarat Mihai IVANESCU, Vicepresedinte APIA.
Analizand evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4), observam ca, dupa sase luni din 2022, acestea detin o cota de piata de 20,6%, corespunzatoare unui volum total de 11.953 unitati, in crestere cu 1,7% fata de anul 2021, cand se inregistrau 11.749 unitati.
In ceea ce priveste tipul proprietarului, cele mai multe achizitii de autoturisme in iunie 2022 au fost realizate de catre persoane juridice, care acopera 56,0% din totalul achizitiilor de autoturisme. Daca ne raportam la cele sase luni din acest an, persoanele juridice acopera un procent de 60,0%, iar diferenta de 40,0% le revine persoanelor fizice.
Autovehicule comerciale usoare inregistreaza, in iunie 2022, o scadere de 9,9% fata de luna iunie 2021. Pe ansamblul celor sase luni din acest an, se remarca o scadere de 14,2%, care consemneaza o evolutie opusa fata de cea a autoturismelor (+23,3%).
"Piata totala de vehicule comerciale din Romania a inregistrat o usoara crestere in comparatie cu primul semestru al anului trecut (2021). Luate pe segmente, categoria 3,5- 6 tone este cea cu cele mai putine unitati inregistrate, dar cu cea mai mare crestere procentuala. Segmentul de vehicule comerciale intre 6 si 16 tone, cat si cel de vehicule comerciale grele, peste 16 tone, cel care are cea mai mare pondere in cota de piata a vehiculelor comerciale, au inregistrat crestere. Vehiculele comerciale usoare, cele sub 3,5 tone au inregistrat o scadere de peste 16%, fiind singurul segment care inregistreaza o scadere a inmatricularilor.
Segmentul bus de peste 22 de locuri a inregistrat o crestere de 30,6%. Potentialul pe segmentul de autobuze in Romania este mare, avand in vedere nevoia de innoire a parcurilor auto de transport urban si interurban.
Cererea de vehicule comerciale se mentine la un nivel inalt, trend inceput inca din semestrul 2 al anului 2021, insa producatorii nu reusesc sa fabrice pe masura cererii. Razboiul inceput de Rusia impotriva Ucrainei a accentuat si mai mult lipsa componentelor necesare in fabricarea camioanelor. Daca in timpul pandemiei componentele electronice au fost cele care lipseau, razboiul a generat lipsa cablajelor, majoritatea producandu-se in Ucraina.
In acest context, majoritatea marcilor sunt in teritoriul negativ in raport cu perioada similara a anului trecut", a declarat Claudia IORDACHE, membru Consiliu Director APIA.