Raportul APIA privind evolutia diferitelor tipuri de vehicule comercializate arata o crestere cu 7% in primele 11 luni din 2022, a inmatricularile de autoturisme noi, iar autoturismele "electrificate" au inregistrat un avans de 57,7%, ajungand la o cota de piata de 20,9%, potrivit analize Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Dupa evolutia importanta a lunilor anterioare, noiembrie 2022 vine cu o scadere de 2,5% a inmatricularilor de autovehicule fata de luna similara a anului precedent.
Raportat la anii anteriori, luna noiembrie 2022 este in scadere cu 13,0% fata de perioada similara din anul 2020 si cu 12,4% fata de noiembrie 2019.
In piata nationala, Top 10 marci, autoturisme + autovehicule comerciale, dupa 11 luni din 2022, este condus de Dacia (35.006 unitati), urmata de Ford (11.072 unitati), Toyota (10.097 unitati), Renault (9.739 unitati), Hyundai (8.995 unitati), Volkswagen (8.377 unitati), Skoda (7.997 unitati), Mercedes Benz (6.715 unitati), Peugeot (3.852 unitati) si BMW (2.703 unitati).
Autoturismele (care reprezinta aproximativ 84% din total) au inregistrat, in luna noiembrie 2022, un volum de 10.949 unitati, cu 3,6% mai putin decat in luna similara din 2021.
Dupa primele 11 luni ale anului 2022, observam o evolutie mixta a segmentelor in care sunt incadrate autoturismele, dupa cum urmeaza: Clasa A (+79,1%), Clasa B (-2,9%), Clasa C (+0,5%), Clasa D (+16,1%), Clasa E (-1,0%), Clasa F (+15,9%).
In ceea ce priveste cota de piata, segmentul SUV este pe prima pozitie, cu o cota de 43,6%, in crestere cu 0,8% fata de 2021, urmat de Clasa C cu o cota de 26,2%, in scadere cu 1,7% si Clasa B cu o cota de 18,6%, in scadere cu 1,9% fata de cota detinuta in aceeasi perioada a anului trecut.
In functie de tipul de combustibil al autoturismelor inmatriculate, in primele 11 luni din acest an, motorizarile pe benzina inregistreaza o scadere de 1,2% fata de perioada similara din 2021, ajungand, astfel, la o pondere de 65,1%. In ceea ce priveste autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea inregistreaza o scadere de 5,5% fata de primele 11 luni din 2021 si detin o cota de 14,0% din total.
Pe de alta parte, autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice (100% si hibride plugin), precum si cele full hybrid (care dispun si de propulsie electrica fara incarcare din sursa externa), ajung sa detina, dupa 11 luni din 2022, o cota de piata de 20,9%, care depaseste cu 6,0% si 7.949 unitati cota detinuta de motoarele diesel.
Autoturismele full electrice detin o cota de 8,1% din piata in primele 11 luni ale anului 2022 fata de anul 2021 cand reprezentau doar 4,0%.
Ca si in anul 2021, cand, desi s-a inregistrat o scadere a achizitiilor de autoturisme in general, cele "verzi" au performat, in anul 2022, achizitiile din aceasta categorie au crescut considerabil (+57,7%) comparativ cu perioda similara a anului trecut. In acest context, este de remarcat cresterea importanta a autoturismelor 100% Electrice (+117,8%) si a celor plug-in hybrid (+38,2%).
Cu atat mai mult, in primele 11 luni din anul 2022, este de remarcat evolutia la varful clasamentului unde primele 5 cele mai vandute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 5.026 unitati, model lansat in 2021, cu o crestere de 227.0% fata de aceeasi perioada a anului precedent, Tesla Model 3, 699 unitati, cu o crestere de 477,7% fata de 2021, Volkswagen e-UP! cu 457 unitati, in crestere cu 18,1%, Hyundai Kona cu 352 unitati, in crestere cu 5,4% si Tesla Model Y cu 238 unitati, cu o crestere de 119 ori fata de primele 11 luni ale anului trecut.
In ceea ce priveste autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 309 unitati, +40,5%, urmata de Hyundai Tucson cu 249 unitati, +31,7%, Renault Captur cu 231 unitati si o crestere de 0,9%, Mercedes Benz GLE cu 226 unitati, in crestere cu 34,5% si Mercedes Benz GLC cu 196 unitati, in scadere cu 5,8%.
Autoturismele hibride, fara reincarcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 2.270 unitati, in crestere cu 12,3% fata de 2021, urmata de Toyota C-HR cu 1.864 unitati si 0,9% scadere, apoi Toyota RAV4 cu 1.573 unitati, in crestere cu 6,1%.
Analizand evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4), observam ca, dupa 11 luni din 2022, acestea detin o cota de piata de 21,4%, corespunzatoare unui volum total de 24.736 unitati, in crestere cu 8,6% fata de anul 2021, cand se inregistrau 22.778 unitati.
In ceea ce priveste tipul proprietarului, cele mai multe achizitii de autoturisme in luna noiembrie 2022 au fost realizate de catre persoane juridice, care acopera 58,0% din totalul achizitiilor de autoturisme. Daca ne raportam la cele 11 luni din acest an, persoanele juridice acopera un procent de 59,0%, iar diferenta de 41,0% le revine persoanelor fizice.
Categoria autovehiculelor comerciale usoare inregistreaza, in noiembrie 2022, o scadere de 17,5% fata de luna noiembrie 2021. Pe ansamblul celor 11 luni din acest an, se remarca o scadere de 15,6%, care consemneaza o evolutie opusa fata de cea a autoturismelor (+7,0%).
In acest context, majoritatea marcilor si modelelor sunt in teritoriul negativ in raport cu perioada similara a anului trecut.