1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
ISF: O populatie educata financiar ...

ISF: O populatie educata financiar aduce bunastare economiei

Digitalizarea pune presiune si mai mare pe nevoia de educatie financiara in randul consumatorilor dar si in randul brokerilor, in piata financiara nebancara. De asemenea, pandemia creste nevoia de asigurari facultative in Romania. Este nevoie ca persoanele fizice sa invete despre risc si sa isi schimbe viziunea asupra acestuia.

Ce pasi spre digitalizare si spre o mai buna informare si educare fac companiile si institutiile s-a discutat, joi, in cadrul Conferintei Internationale ISF2021 - editia a VII-a "Calitatea in serviciile financiare. Cum putem avea consumatori mai informati?", organizata de Institutul de Studii Financiare in parteneriat cu Digi24.

Autoritatea de Supraveghere Financiara, prin Institutul de Studii Financiare ajunge, prin cursurile si proiectele de educatie financiara la mii de elevi si studenti si la sute de profesori.

"Dezideratul comun al ASF si ISF este acela de a transmite consumatorului cum sa isi aleaga cat mai eficient produsele financiare, cum sa investeasca cat mai bine in piata financiara. Acesta este si motivul pentru care, in ultimul an, ISF a dat startul mai multor colaborari la nivelul universitatilor de prestigiu din tara, iar demersul, care a fost un real succes, a strans peste 1.500 de studenti participanti la cursuri. Tot in aceasta perioada, ISF a incheiat si mai multe parteneriate cu inspectoratele scolare, in urma carora cadrele didactice din invatamantul preuniversitar au fost instruite cu notiuni de educatie financiara.

In ceea ce priveste proiectele Autoritatii, digitalizarea este una dintre preocuparile pentru perioada imediat urmatoare. Intentionam ca, in cel mai scurt timp, sa introducem tehnologia de tip blockchain in programele informatice pe care le vom implementa pe viitor, pentru a evita orice risc pe zona financiara si pentru a proteja, cat mai eficient, pietele financiare pe care le supraveghem.

De asemenea, ASF a aprobat saptamana aceasta si o serie de recomandari catre entitatile supravegheate cu privire la riscurile actuale privind mediul. Tot in acest sens, ASF va trebui sa instruiasca toate companiile supravegheate pentru ca investitiile pe care le vor face in perioada urmatoare sa fie aliniate cerintelor dar si restrictiilor de mediu aferente legislatiei care se va aplica. Autoritatea a decis crearea unei sectiuni distincte, in cadrul site-ului ASF, care sa puna la dispozitia entitatilor din piata financiara non-bancara toate noutatile si recomandarile in concordanta cu politicile de mediu", a declarat Nicu MARCU, Presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara.

Nivelul de dezvoltare al unei economii este direct legat de cat de educata financiar este populatia. Astfel, concurenta reala dar si calitatea produselor financiare creste atunci cand un client alege in functie de calitate si poate distinge nevoia reala intre produsele de pe piata.

"Un consumator mai bine informat si educat financiar va sti ce produs i se potriveste mai bine sau va sti sa investeasca in piata de capital.

De asemenea, vanzatorul de la care cumpara produsul, trebuie sa fie foarte bine pregatit. ISF, a certificat, in 2020, peste 20 de mii de persoane in piata asigurarilor. Avem foarte multe programe facultative atat pentru liceeni cat si pentru studenti, angajati ai companiilor din Romania, sau profesori de gimnaziu. Trebuie sa stim la ce nivel suntem cand vorbim despre instrumentele financiare si accesul la ele. Pentru a cunoaste acest nivel, analizam si calculam bianual indicatorul de incluziune financiara. Cu cat cu diversitatea instrumentelor este mai mare, si digitalizarea mai prezenta, cu atat indicatorul este mai mare. Ultima analiza arata ca indicatorul de incluziune financiara in Romania a ajuns la 0,13 procente, este unul scazut, suntem in a doua parte a clasamentului in UE. Pe piata de capital e de 0.18%, iar pe pensii private, incluziunea financiara este la nivelul de 0.19%. Piata asigurarilor este codasa, in schimb. Astfel, eforturile noastre se indreapta spre aceasta piata, pentru a ridica gradul de incluziune financiara", a explicat Valentin IONESCU, Presedintele ISF.

Asumarea documentata a deciziilor financiare trebuie sa ajunga ceva obisnuit in societatea noastra, este de parere Marian Siminica, directorul executiv al ISF.

"Daca investesti o suma de bani in actiuni, aceasta are un potential ridicat de castig, dar castigul nu este garantat. Optiunea pentru o anumita alternativa investitionala este personala, insa trebuie sa fie bine documentata, bazata pe informatii. Nu cred ca se pune problema de lipsa a informatiei, la acest moment exista o avalansa de informatii. Pentru a filtra informatia, pentru a o intelege si a o prelucra e nevoie de educatie financiara. Studiile releva o legatura directa intre nivelul de educatie financiara si bunastarea unui popor. La nivelul ISF, derulam numeroase proiecte de educatie financiara - proiectul SmartFin fiind cel mai mare dintre ele. Este un proiect prin care specialisti din pietele financiare nebancare tin prelegeri in fata studentilor pe teme ce privesc modul de functionare a acestor piete, prezentarea caracteristicilor diferitelor produse si servicii financiare, oportunitati de cariera etc. Pe baza feed-back-ului primit de la studenti avem in pregatire un nou proiect, Academia de Asigurari, in parteneriat cu UNSAR, pe care dorim sa il lansam la inceputul anului viitor, in cadrul caruia care vom selecta o grupa de 25 de studenti. Proiectul are doua componente- training si competitie de proiecte. Investitia in proiecte de educatie financiara e o investitie in viitor", a explicat Marian SIMINICA, directorul executiv al ISF.

Finantarea si apetitul de risc sunt privite limitat si trebuie extinse, explica Horia Braun Erdei, directorul general al Erste Asset Management.

"Cand vorbim de finantarea companiilor nu stam foarte bine, procentul de capital de risc utilizat in finantarea companiei e mult sub media din UE. Companiile din Romania au nevoie de finantare antreprenoriala, iar populatia din Romania economiseste destul de putin..

Concentrandu-ne pe zona aceasta de risc, e foarte important sa intelegem ca in societatea romaneasca a discuta despre risc e tabu, creeaza anxietati si reminiscente din perioada comunismului. Trebuie sa avem o cultura generala mai vasta in ceea ce priveste riscul.

Educatia financiara are un rol important. Pe langa aceste actiuni care trebuie sa fie permanente, trebuie sa incepem sa punem mai multe caramizi pentru dezvoltarea pietei de capital, sa vorbim mai mult despre asumarea riscului financiar, sa le inteleaga. Aici e foarte importanta si educatia prin actiune. Nu trebuie sa economisim deloc timp in a explica oamenilor la ce riscuri se expun cand vor sa investeasca. Cred ca e nevoie sa vorbim mai mult de relatia dintre risc si randament potential. Noi, ca furnizor de servicii trebuie sa oferim transparenta maxima", a explicat Horia Braun Erdei, Directorul General al Erste Asset Management.

Consumatorul trebuie sa fie in centrul strategiei de digitalizare a companiilor de asigurari, este de parere Gerke WITTEVEEN, CFO NN Asigurari de Viata.

"Tot mai multe decizii si pareri sunt formate din mediul digital. Utilizarea telefoanele mobile si folosirea tehnologiei digitale sunt in continua crestere. Industria asigurarilor in Romania trebuie sa creasca, sa se dezvolte. Digitalizarea trebuie sa ajute la cresterea accesului populatiei la astfel de servicii. Nu trebuie, in schimb, sa aduci tehnologie de dragul tehnologiei. Trebuie sa te gandesti la consumator, care trebuie sa defineasca intreg procesul. Tehnologia schimba cum facem lucrurile, dar nu trebuie sa uitam ca cel care defineste procesul de digitalizare este consumatorul si nevoile acestuia.

Populatia pe glob creste foarte incet iar in Romania este in scadere. Statisticile arata un avans fulminant al folosirii telefonului- la nivel global 5,2 miliarde de persoane din putin peste 7 miliarde au telefon mobil. In Romania, o persoana are si doua telefoane mobile. Totodata, mai mult de jumatate din populatie are conectare la Internet. Cand ne uitam la nivel global, timpul pe care oamenii il petrec pe telefon este cu peste 78% mai mare fata de timpul petrecut la televizor.

Cred ca trebuie sa tinem cont de asta si sa dezvoltam strategia de digitalizare in aceasta directie", a explicat Gerke WITTEVEEN, CFO NN Asigurari de Viata.

Pregatirea profesionala a vanzatorilor de asigurari este esentiala pentru cresterea gradului de educatie financiara, este de parere Adrian MARIN, Presedintele UNSAR.

"Cresterea nivelului de pregatire profesionala a vanzatorilor de asigurari e foarte importanta, Iar rolul ISF in acest sens este primordial. Chiar daca impactul retragerii autorizarii de functionare a companiei City Insurance a fost mare, am certitudinea ca piata se va regla.

Stim ca zona RCA e incarcata de emotie din punct de vedere emotional, dar indicatorii oficiali arata ca rata daunei e de 100%, la care se adauga si alte taxe si cheltuieli. In total, ajungem la o rata tehnica de peste 140%. Ne referim la toate tipurile de asigurari. In acest cadru, alaturi de ASF si ISF, ne intensificam eforturile de informare. In cadrul UNSAR, ne dorim sa crestem nivelul de intelegere a rolului si utilitatea RCA. Ceea ce inseamna evolutiile tarifare sunt in apanajul fiecarei companii. Apelam in premiera la o serie de animatii care vor fi promovate in cat mai multe medii, pentru a informa consumatorul", a declarat Adrian Marin, Presedintele UNSAR.

Institutul de Studii Financiare (ISF), fondat de Autoritatea de Supraveghere Financiara, este un centru de excelenta in domeniul studierii pietelor de profil si derularii programelor de educatie financiare pentru asigurarea competentelor, aptitudinilor si cunostintelor personalului institutiilor financiare si a personalului ASF si pentru cresterea nivelului de educatie financiara al consumatorilor de servicii si produse financiare non-bancare. Pe termen lung, ISF isi propune alinierea activitatii la cerintele europene, trecerea de la acumularea de cunostinte la acumularea si evaluarea de competente, furnizarea de programe de formare profesionala pentru domeniul financiar nebancar adaptate noilor procese organizationale, determinate de cerintele legislative, de dinamica pietei si a cadrului european, contribuind la maturizarea pietei financiare nebancare din Romania, la crearea capacitatii acesteia de a face fata concurentei induse de globalizare sau efectelor crizelor economice.

CITITI PE ACEEASI TEMA:
Cum putem avea consumatori mai informati? Principalele declaratii din Conferinta ISF