1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

GFIA comenteaza proiectul de recomandare al OECD privind principiile la nivel inalt pentru protectia consumatorilor financiari

Federatia Mondiala a Asociatiilor de Asigurari (GFIA - the Global Federation of Insurance Associations) solicita Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD) sa recunoasca faptul ca, printre toate sectoarele financiare, comportamentul de piata al asiguratorilor este deja puternic reglementat si supravegheat si ca nu sunt intotdeauna necesare instrumente suplimentare.

OECD ar trebui sa adauge, in mod specific, un text care sa recunoasca faptul ca protectia consumatorilor este cel mai bine realizata prin intermediul unei supravegheri care sa permita si sa sprijine inovarea, concurenta, comertul transfrontalier cu servicii financiare, diversitatea modelelor de afaceri si care, in cele din urma, sa asigure solvabilitatea, precum si standarde si instrumente de aplicare a legii care sa previna abuzurile.

Pentru a oferi un exemplu din activitatea OECD privind o astfel de supraveghere, documentul ar trebui sa faca trimitere la Cadrul de Politici pentru o Reglementare Financiara Eficienta al OECD. Acest document ar trebui sa aprobe, in mod expres, principiile fundamentale ale proportionalitatii si cele ale confidentialitatii adecvate, dar si sa promoveze un mediu de reglementare si supraveghere care sa sprijine concurenta, inovarea, comertul transfrontalier si puterea financiara ca elemente fundamentale ale protectiei consumatorilor.

GFIA este de acord ca este oportun ca aceste principii sa fie revizuite in lumina schimbarilor din sectorul serviciilor financiare din ultimii zece ani, inclusiv:

  • Practicile de protectie a consumatorilor si evolutia si maturizarea reglementarilor (inclusiv schimbarile care au avut loc in lumina impactului recent al COVID-19)
  • Schimbarile in vanzari si servicii, inclusiv cresterea vanzarilor si a serviciilor prin canale digitale

GFIA sprijina, in general, cele trei noi teme transversale propuse, "digitalizare", "finantare durabila" si "bunastare financiara", precum si modificarile aduse principiilor existente pentru a face referire la aceste aspecte.

In plus, fata de motivele enuntate mai sus, aceste trei teme abordeaza, in mod corespunzator, aspectele legate de impactul schimbarilor climatice, de rezistenta consumatorilor, de aspectele ESG si incadreaza natura rezultatelor financiare in termeni mai largi si adecvati.

GFIA are observatii specifice cu privire la conceptul de "bunastare financiara". Definitia OECD a "bunastarii financiare individuale" se refera la "controlul, sentimentul de siguranta si libertate in ceea ce priveste propriile finante actuale si viitoare, pe baza unor factori obiectivi si subiectivi". Obtinerea unei intelegeri comune a acestui termen important si intelegerea asteptarilor furnizorilor de produse financiare (spre deosebire de furnizorii de servicii financiare) in ceea ce priveste contributia la bunastarea financiara generala si la rezilienta financiara a clientilor vor fi esentiale pentru a asigura aplicarea consecventa a acestei teme transversale in sprijinul principiilor de nivel inalt si incorporate in mod corespunzator in politicile si standardele de reglementare. De asemenea, GFIA este ingrijorata de faptul ca termenul este atat de subiectiv, incat nu este intotdeauna posibila o intelegere completa a tuturor elementelor sale intr-un context de asigurare de catre toti consumatorii.

In ceea ce priveste tema generala a "digitalizarii", in document nu se pune suficient accent pe capacitatea Inteligentei Artificiale (AI) si a Machine Learning (ML) de a aduce beneficii consumatorilor, prin preturi si subscrieri mai precise, prin noi produse care sa corespunda mai bine nevoilor consumatorilor si prin combaterea fraudei.

Observatiile GFIA cu privire la principiile specifice sunt disponibile AICI.