1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
FIAR 2022: Conferinta Asigurarilor ...

FIAR 2022: Conferinta Asigurarilor de Sanatate - Principalele declaratii!

Ce poate invata Romania din modelele pietelor de asigurari de sanatate europene? Care este situatia actuala a asigurarilor de sanatate si care sunt oportunitatile, dar si provocarile de pe acest segment?

Acestea sunt doar cateva dintre temele analizate cu prilejul Conferintei Asigurarilor de Sanatate din cadrul FIAR 2022.

Conferinta este sprijinita de FUTURE HEALTHCARE, in calitate de Partener Oficial, si de EUROINS Romania, in calitate de Partener Principal. Evenimentul se desfasoara cu sprijinul Medical Check-In.

PRINCIPALELE DECLARATII:

ATTILA LASZLO, Senator, Secretary of Health Committee, Senate of Romania:

- Ma bucur enorm ca, in sfarsit, avem ocazia sa dicutam despre un domeniu care este extrem de arzator.
- Incet, incet ne indreptam spre acea situatie in care generatii de 400 - 500 mii de nou nascuti, la momentul respectiv, cand nu vor mai contribui la fondurile de sanatate sau pensii si in acelasi timp vor ajunge sa devina beneficiari ai acestor servicii.
- Din pacate suntem campioni la ratari de termene de adoptare sau modificare a problemelor din domeniul sanitar si aici ma refer ca, din pacate, si in acest an le vom rata pentru ca trebuie luate o serie de decizii politice legate de finantarea sistemului, de modificarile din sistem si clasa politica nu prea are curaj. Din 2004 tot amanam decizii. Ba, mai mult, ne-am luat angajamente despre cum reducem numarul de paturi, cum scadem raportul de financiare din fondurile publice ale infrastructurii existente si multe altele si am uitat sa punem ceva in loc.
- In aceasta clipa, in cazul bolilor majore de sanatate publica, cel mai bine stam cu diabetul. Stiti cati diabetici tratam la nivel national? 36% din numarul de pacienti.
- Daca am avea un sistem de preventie, de depistare precoce, am ajunge si noi la acele statistici care colegii vi le vor prezenta din alte tari. Foarte probabil ca visteria ar fi si mai goala. Ne mai vorbind de evolutiile demografice in fata carora stam acum.
- Sper ca in viitorul cat mai apropiat sa avem curajul sa luam o serie de masuri care se impun si care mai tarziu ne vor costa foarte mult.
- In 1990 clasa politica a reusit sa stabileasca niste directii in care ne indreptam, dar nu s-a discutat atunci de sanatate si educatie. Suntem in 2022 si n-am reusit sa stam la masa sa vedem ce facem cu sanatatea. Clasa politica nu a reusit sa se puna de acord.
- Astfel de decizii (privind legea sanatatii) se iau la inceput de mandat. Nu ma astept sa le luam acum, dar imi fac sperante ca ne apucam de acele modificari legislative care sa pregateasca terenul si care sa poata fi aplicate imediat la inceputul mandatului din 2024. 
- Imi pun mari sperante ca in cateva luni sa avem o strategie actualizata de sanatate 2023 – 2030, care are niste capitole foarte interesante, inclusiv legate de finantare.
- Intotdeauna am considerat ca putin competitie nu strica, ci are rol de a teface mai creativ si competitiv. Accesul asiguratorilor privati in sistemul public cred ca ar duce la o egalizare sau o clarificare a costurilor reale.

Mag Astrid KNITEL, Head of Health Insurance Department, VVO:

- 70% dintre austrieci considera ca sistemul de asigurari de sanatate functioneaza bine, in timp ce 30% cred ca acesta trebuie restructurat complet; 86% sunt multumiti de accesibilitatea serviciilor medicale;  
- Sistemul austriac de asigurari de sanatate include asigurarile sociale/publice si asigurarile private de sanatate.
- Asigurarea sociala in Austria: peste 99% din populatia austriaca este acoperita de un sistem de asigurare obligatorie de sanatate (acoperire de baza). 5 institutii de asigurari publice care sustin aceasta acoperire;
- Asigurarea privata de sanatate este oferita de 9 companii de asigurari; 
- Asigurarea sociala vs. asigurarea privata de sanatate in Austria: asigurarea sociala este obligatorie prin lege, in timp ce asigurarea privata de sanatate este voluntara, prin cerere; Asigurarea sociala de sanatate acopera peste 99% din populatie, in timp ce asigurarea privata de sanatate acopera 38% din populatie (acestia au asigurare privata, pe langa asigurarea sociala. Dintre acestia, aproape 24% sunt asigurati pentru costurile de spitalizare);
- Acoperirea de asigurare incepe imediat pentru asigurarile sociale, in timp ce pentru asigurarile private exista o perioada de asteptare - acoperirea de asigurare poate incepe la cateva luni dupa semnarea contractului (perioade de asteptare de 3, 8 sau 9 luni);
- Nu exista o selectie a riscurilor in cazul asigurarilor sociale, in timp ce asigurarile private de sanatate includ un control medical inainte de incheierea contractului;
- In Austria, asigurarea privata de sanatate este un contract pe viata. Asiguratorul are dreptul de a rezilia un contract in primii trei ani. Datorita acoperirii pe toata durata vietii, primele sunt calculate cu provizioane tehnice (prime mai mari la tinerete si mai mici la batranete);

Gorazd CIBEJ, Managing Director, Insurance Supervision Agency, Slovenia:

- Tipuri de asigurari in Slovenia: 1) Asigurare obligatorie - organizata prin intermediul Institutului de asigurari de sanatate din Slovenia (ZZZS), 2) Asigurare de sanatate suplimentara (organizata prin intermediul unor asiguratori privati, reglementata prin lege), 3) Asigurare de sanatate privata (organizata prin intermediul unor intreprinderi de asigurari private);
- Ca parte a asigurarii obligatorii de sanatate, persoanelor asigurate li se garanteaza prin lege urmatoarele: a) plata serviciilor de sanatate, b) indemnizatia de boala in timpul absentei temporare de la locul de munca, c) rambursarea cheltuielilor de calatorie legate de obtinerea serviciilor de sanatate;
- Asigurarea obligatorie de sanatate cuprinde asigurarea in caz de boala sau de accident in afara locului de munca si asigurarea in caz de accident de munca si de boli profesionale;
- Tratamentul medical de urgenta si asistenta medicala de urgenta sunt acoperite integral de asigurarea obligatorie de sanatate si, prin urmare, nu necesita plati suplimentare;
- Alte servicii medicale sunt furnizate gratuit doar intr-un anumit procent, astfel incat, pentru unele servicii medicale, trebuie platita diferenta fata de pretul integral, care depinde de fiecare caz in parte si se ridica la 10 % pana la 90 % din valoarea serviciului sau aparatului medical;
- In 2021, din bugetul total al asigurarilor obligatorii de sanatate, 2,36 miliarde EUR au fost desemnate pentru servicii medicale, 412,9 milioane EUR pentru medicamente, 89,1 milioane EUR pentru dispozitive medicale, 8,29 milioane EUR pentru vaccinuri si 499,6 milioane EUR pentru diverse beneficii financiare;
- Provocarile legate de asigurarea obligatorie de sanatate in Slovenia includ: 1) listele lungi de asteptare pentru servicii medicale (tratamente de specialitate, tratamente de diagnosticare, interventii chirurgicale), 2) standardul serviciilor de sanatate mai scazut decat se astepta, 3) sfera limitata a drepturilor finantate de asigurarea obligatorie (tratamente dentare, orteze...) si 4) sustenabilitatea financiara in general;
- Asigurarea suplimentara de sanatate este o asigurare voluntara, care poate fi obtinuta de persoanele care au asigurare obligatorie de sanatate la una dintre cele trei societati de asigurari de sanatate din Slovenia: Vzajemna, Triglav Health Insurance Company si Generali. Aceasta asigurare acopera diferenta dintre pretul integral al serviciilor medicale si partea acoperita de asigurarea obligatorie de sanatate;
- Efectele pandemiei COVID-19: In cadrul asigurarilor de sanatate suplimentare, cererile brute de despagubire au fost mai mici; Accesul la serviciile de sanatate a fost limitat; prin urmare, numarul de servicii medicale furnizate a fost mai mic decat in anii precedenti; Companiile de asigurari vor redirectiona surplusul de active rezultat catre sistemul de sanatate;
- Celelalte produse de asigurare de sanatate (aigurarile de sanatate private) de pe piata slovena au ca scop: a) un acces mai bun la unitatile sanitare private; b) mentinerea unui nivel mai ridicat de sustenabilitate a unui sistem public de sanatate; c) acces mai usor si mai rapid la serviciile de sanatate, dar nu acces egal; d) sunt accesibile doar anumitor grupuri de populatie (nu toata lumea isi permite aceste produse).
- De ce nu este dezvoltata piata altor produse de asigurare de sanatate private in Slovenia? Printre factori se numara: lipsa unei traditii privind achizitionarea acestor polite, absenta deductibilitatilor fiscale, amploarea drepturilor care decurg din asigurarea obligatorie de sanatate, nivelul ridicat de incredere in sistemul de asigurare obligatorie de sanatate, reteaua relativ putin dezvoltata a unei unitati private de servicii medicale; 
- Cum putem imbunatati aceasta situatie? Printre solutii se numara: 1) Definirea dimensiunii drepturilor si serviciilor, care sunt finantate din asigurarea obligatorie de sanatate, 2) O strategie nationala clara de asigurare a sustenabilitatii financiare a unui sistem de sanatate, 3) Incurajari din partea statului (scutiri fiscale), 4) Definirea unor limite clare intre serviciile si finantarile publice si private;

PANEL - Viitorul sistemului de asigurari din Romania, in dezbatere

Zahal LEVY, President, MediHelp International:

- Clientul trebuie sa stie dinainte ce nu este inclus in polita de asigurare de sanatate - acesta este primul element subliniat in timpul vanzarii politelor noastre de asigurare voluntara de sanatate;
- Intr-o tara precum Austria, standardul de asistenta medicala este foarte ridicat. Atunci, de ce creste segmentul asigurarilor de sanatate private? Explicatia ar putea fi faptul ca oamenii traiesc mai mult, tehnologia este mult mai scumpa, iar tarile sub-bugeteaza sumele pentru sistemul public de sanatate. Astfel, devine dificil sa obtii asistenta medicala;
- Responsabilitatea pentru sanatatea individului ii apartine acestuia - in Romania, multi dintre noi credem ca statul ar trebui sa ne ofere asistenta medicala. Dar statul nu are suficienti bani pentru a sustine cererile tot mai mari ale romanilor pentru o buna ingrijire medicala;
- Responsabilitatea pentru sanatatea proprie apartine individului, nu statului. Statul poate sustine acest lucru prin deductibilitati fiscale; 
- Daca va fi incurajat transferul responsabilitatii romanilor pentru asistenta medicala catre ei insisi, vor fi mai multi bani disponibili pentru dezvoltarea asigurarilor de sanatate; Sectorul privat ar trebui sa accepte sa se indeparteze de sistemul de "abonamente medicale" si sa permita cresterea asigurarilor private de sanatate;

Calin GRIGOROVICI, Director Sales & Marketing, EUROINS Romania:

- Este evident ca nu ne lipsesc ideile pentru dezvoltarea sistemului medical, ci ne lipseste curajul de a lua deciziile si de a sta la masa de discutii;
- Avem modele aproape de noi, in Europa, de unde ne putem inspira. Ne lipseste clasa politica necesara pentru a lua aceste decizii;
- Pachetul de baza este un capitol esential si o prioritate legislativa. Consider ca ar ajuta mult in zona noastra de asigurari voluntare de sanatate daca ar exista acest pachet de baza;

Roxana BALUTA - Programs Coordinator Life and Health Insurance Specialist, UNSAR:

- Ponderea asigurarilor voluntare de sanatate in finantarea bugetului de sanatate ramane una redusa- practic media in Romania este de sub 1%, in timp ce in celelalte state ale Uniunii Europene este de 5%.
- Totusi, in ultimii 5 ani, de la acordarea deductibilitatilor fiscale, industria de asigurari a platit aproximativ 1 miliard de lei indemnizatii brute, bani care au finantat practic sistemul de sanatate prin intermediul asigurarilor voluntare de sanatate.
- Exemplele prezentate ne arata ca asigurarile voluntare de sanatate sunt surse viabile si vitale pentru sustenabilitatea sistemului public de sanatate si ca trebuie sa ne apropiem de aceste modele de functionare. Desigur, trebuie sa identificam ce functioneaza pentru noi, sa imprumutam din best practice si sa construim mai departe.
- Avem nevoie de un cadru legislativ nou, modern, flexibil, care sa se muleze pe cerintele si nevoile in crestere ale pacientilor.
- Exista mai multe arii de interventie: avem nevoie de o lege noua pentru asigurarile voluntare de sanatate; este important sa ne uitam la optimizarea deductibilitatilor fiscale; avem nevoie de un cadru legal care sa permita extinderea asigurarilor voluntare de sanatate catre spitalele publice.
- Important e sa ne asezam la masa de discutii (cu toti actorii implicati) si sa incepem sa construim.

Cristina LIPOVANU, Manager New Business Health Insurance, ALLIANZ-TIRIAC Asigurari:

- O prioritate: un cadru legislativ care sa reglementeze mult mai exact, corect si mai concret rolul asiguratorilor pe segmentul asigurarilor voluntare de sanatate. Asta pentru ca asiguratorii sunt parteneri reali si sutenabili ai furnizorilor de servicii medicale private. Fiecare factura pe care o platim pentru asiguratii nostri ca sa beneficieze de servicii medicale in sistemu privat reprezinta o finantare pe care asiguratorii o fac. Ne dorim foarte mult sa acceleram si finantarea sistemului de asigurari de stat. Ne trebuie un cadru legislativ. Avem idei si solutii. Noi suntem pregatiti sa schimbam lucrurile.
- Asiguratorii contribuie la sanatatea romanilor pentru ca fiecare beneficiar al unei asigurari private de sanatate are acces la mai mult decat ar avea fara un astfel de beneficiu. 
- Avem nevoie de ambele sisteme. Asiguratorii si furnizorii medicali privati colaboreaza de multi ani. Asiguratorii sunt niste finantatori. Rolul nostru este sa acordam suport financiar pentru accesul la servicii medicale private. Beneficiul final al pacientului / asiguratului este sa beneficieze de ce e mai bun din ambele sisteme. Aici trebuie, pe langa intentia noastra – a asiguratorilor si furnizorilor medicali privati – de a avea o colaborare real si sutenabila, sa existe si sa devina si statul, legislativ vorbind, un jucator, sa fi toti in acelasi context.
- Romanii sunt dispusi sa plateasca pentru servicii medicale private.

Alexander DENTON, Partnerships Development Manager EMEA, AXA Life & Health Reinsurance Solutions:

- Eco-sistemul asigurarilor private de sanatate include: asiguratii, companiile de asigurari, furnizorii de servicii medicale.
- Principalii factori determinanti pentru stakeholderi - pentru asigurati, acestia sunt: cheltuielile din buzunar, timpii de asteptare in spitale, deteriorarea sistemului de sanatate finantat de stat (Covid-19, imigranti/refugiati), alegerea serviciilor (oamenii doresc sa aleaga serviciile si furnizorii de servicii medicale);
- Principalii factori determinanti pentru stakeholderi - pentru companiile de asigurari, acestia sunt: Managementul riscurilor, Managementul costurilor (profit, dar si oferirea de servicii bune pentru asigurati), Conformitate, Prevenirea fraudei, Serviciul clienti (servicii care sprijina clientii), Reteaua de spitale;
- Motoare cheie ale stakeholderi - pentru furnizorii de servicii medicale, acestea sunt: Tratamentele medicale, Bunastarea pacientilor (cele mai bune servicii oferite pacientilor), Servicii medicale de calitate, Inovatie medicala; 
- Oamenii traiesc mai mult, bolile cronice sunt controlabile cu ajutorul tratamentelor; 
- Disruptorii ecosistemului asigurarilor private de sanatate: wearables (avand la dispozitie date purtabile, putem deveni mai asigurabili), inteligenta artificiala (AI este din ce in ce mai mult folosita in furnizarea de servicii medicale; exista unele platforme care ofera raspunsuri automate asiguratului; AI va imbunatati lucrurile pentru client), ADN (tot mai multe tehnici de gestionare a ADN-ului), Amazon si alti giganti IT (vad in aceasta o piata care ofera o oportunitate);

Ciprian BUJOR, Chief Strategy Officer, TELIOS Care:

- Pandemia a facut ca serviciile medicale la distanta sa cunoasca o crestere in utilizare, iar aceasta tendinta va continua, pentru ca am vazut ca s-a schimbat si comportamentul consumatorilor, care s-au adaptat la noile tehnologii si au devenit fani ai acestora.
- Exista, la inceput, o lipsa de incredere in actul medical la distanta, dar a fost depasita, pentru ca oamenii au vazut ca exista calitate care poate fi livrata in continuare.
- In piata de telemedicina, care este evaluata la cateva zeci de miliarde, se asteapta o crestere semnificativa in anii urmatori.
- In comunitatile in care ai un singur medic la sute de pacienti, poti oferi acces la serviciile medicale prin medicina la distanta, in timp real.
- Noi lucram pentru a lansa asa-zisele Points of Care - puncte, in dispensare, la angajator etc. -, unde un personal medical instruit poate utiliza dispozitivele medicale pe care noi le punem la dispozitie si poate intra in legatura cu un medic specialist.
- Pentru medicii din clinica, telemedicina ajuta si la eliberarea agendelor acelor medici, care au mai mult timp pentru mai multe consultatii la distanta.
- 82% din cazurile medicale adresate (prin telemedicina) nu au mai necesitat, ulterior, o prezenta fizica in clinica medicala.
- Noi aducem solutia acolo unde utilizatorii raporteaza niste neajunsuri. Prin telemedicina, poti adresa un inconvenient de acest fel.
- Putem aduce plus valoare, pe langa produsele de asigurare.
- E si problema de educatie - in piata, in primul rand. Unii nu inteleg diferenta dintre asigurare si abonament.
- Tehnologia e un facilitator, intr-adevar, o vorba romaneasca spune: omul sfinteste locul. Iar asta nu e valabil doar in asigurari sau sistemul medical. Toti cei ce facem parte din acest sistem ne aducem contributia, putem impinge lucrurile, dar avem nevoie de un stat echilibrat, care sa contribuie la educatia oamenilor alaturi de noi. Beneficiarul trebuie sa aiba de unde sa aleaga si sa faca asta in cunostinta de cauza si cu niste costuri justificate.

Sorin MITITELU, Country Manager, FUTURE HEALTH CARE:
- Pentru asiguratori tehnologia inseamna mai mult decat teledicina. 
- Marea problema a asiguratorilor este cum gestioneaza acest ecosistem. 
- Este de preferat de invatat din alte piete in a construi cateva sisteme electronice, care sa fie folosite de mai multi operatori si care sa integreze toti jucatorii din piata. In Austria decontarea se face printr-un sigur sistem electronic. Cred ca nu ne indreptam in directia potrivita, pentru ca avem sisteme diverse. Externalizarea este o solutie normala si benefica.
- In spatele acestor sisteme este foarte multa automatizare si Inteligenta Artificiala. Aceste sisteme ajuta la optimizarea costurilor si este un beneficiu financiar pentru asigurator. 
- FUTURE HEALTH CARE are un asemenea sistem, care integreaza toate partile, are capabilitati multiple si care pentru asigurator poate oferi servicii de administrare de portofolii, servicii de acces si administrare de servicii din retele medicale, servicii conexe. Suntem un suport pentru toti cei implicati.
- Tehnilogia te ajuta sa faci lucrurile mai eficient.
- Vorbind strict de asigurarile noastre private de sanatate, o piata de 100 milioane de euro in Romania, sunt necesare multe schimbari structurale. In schimb, este un efort foarte mare de distributie si e de apreciat.

 

CITITI PE ACEEASI TEMA:
FIAR 2022: Conferinta Brokerilor de Asigurare - Principalele declaratii!