1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Educatia Financiara, o preocupare ...

Educatia Financiara, o preocupare permanenta pentru industria de asigurari

Anul acesta, pe 11 aprilie, sarbatorim pentru prima data Ziua Educatiei Financiare. Aceasta tema este o preocupare permanenta a pietei de asigurari din Romania, care are un rol esential in cresterea gradului de educatie financiara si care este implicata direct in acest proces.

APPA - Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor si Publicatiile XPRIMMM au initiat si sustinut, de-a lungul ultimilor peste 10 ani, mai multe campanii de informare si educatie dedicate romanilor, pe langa toate eforturile depuse de intreaga industrie de asigurari - Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), Institutul de Studii Financiare (ISF), Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR), Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania (UNSICAR), Patronatul Roman al Brokerilor de Asigurare - Reasigurare (PRBAR).

Eforturile industriei de asigurari, pe langa celelalte piete financiare, in a creste gradul de educatie financiara din Romania sunt permanente si au existat nenumarate campanii, cursuri si proiecte in acest sens, pe diferite subiecte, precum asigurarile auto, asigurarile de viata si sanatate, asigurarile de locuinte etc. Iar educatia financiara nu se face intr-o zi sau intr-un an, ci este o actiune continua si de durata.

Romania are nevoie de cresterea gradului de cuprindere a educatiei financiare atat la nivelul publicului larg, cat si la nivelul elevilor si studentilor. "Educatia financiara timpurie este o directie strategica de actiune pentru ASF si reprezinta piatra de temelie pentru schimbarea de paradigma in ceea ce priveste locul pe care se va situa Romania, in viitor, in clasamentele tarilor cu un grad ridicat de educatie financiara. Ziua Educatiei Financiare va reprezenta un bun prilej de a celebra in fiecare an importanta acestui domeniu, care are implicatii fundamentale in dezvoltarea economica a societatii romanesti", a declarat recent Nicu MARCU, Presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara.

Din anul 2015, de cand ASF a lansat programele sale de educatie financiara si pana in prezent, lectorii Autoritatii au sustinut cursuri si prezentari pentru aproape 4.000 de profesori, peste 18.000 de studenti si circa 162.300 de elevi din toate ciclurile de invatamant.

ASF a lansat, in februarie, noul site de educatie financiara - www.edutime.ro - care este o resursa de proiecte, programe si informatii dedicate persoanelor care vor sa-si imbunatateasca cunostintele in domeniul financiar.

Educatia financiara este un pilon central si al activitatii UNSAR, care deruleaza anual campanii de informare si responsabilizare a consumatorilor in domeniul asigurarilor. "Este important ca programele de educatie financiara si campaniile de informare sa ajunga la si mai multi romani - UNSAR accelerandu-si eforturile si in acest sens", a afirmat Adrian MARIN, Presedintele UNSAR.

De asemenea, Alexandru CIUNCAN, Directorul General al UNSAR, a atras atentia ca Romania are un deficit important in ceea ce priveste educatia financiara, fata de alte state din Europa de Vest. "Este rolul nostru ca industrie sa venim mai aproape de romani si sa le punem la dispozitie acele informatii care sunt cu adevarat necesare pentru luarea unei decizii in cunostinta de cauza".

Si Dorel DUTA, Presedintele UNSICAR, a amintit, recent, ca misiunea industriei de asigurari este foarte importanta, de a educa tinerii, sa le explice de la varste fragede ca cel mai bine este sa te ajuti singur, sa fii protejat. "As pune accent pe educatia financiara si familiarizarea tinerilor cu termenii din zona financiara si juridica".

Ziua Educatiei Financiare este o ocazie buna pentru a atrage atentia ca educatia financiara trebuie sa fie o prioritate la nivel national, in conditiile in care un nivel scazut de educatie financiara reprezinta una dintre principalele bariere in dezvoltarea economica a unei tari.

Potrivit legii, asa cum a fost adoptata, in Ziua Educatiei Financiare, Parlamentul, Ministerul Finantelor, Ministerul Educatiei, Banca Nationala a Romaniei, Autoritatea de Supraveghere Financiara si Institutul de Studii Financiare, precum si alte autoritati ale administratiei publice centrale si locale pot organiza manifestari publice, simpozioane, seminarii, mese rotunde sau alte tipuri de evenimente publice dedicate acestei zile.

Nevoia de educatie financiara la nivel national este considerabil mare, dat fiind faptul ca Romania se pozitioneaza pe locuri codase in UE in materie de incluziune financiara (67%), intermediere financiara (26,8%), nivelul educatiei financiare (22%). La nivel mondial, aproximativ un cetatean din trei este educat financiar, in timp ce in Europa 52% dintre adulti sunt educati din punct de vedere financiar.

In Romania, conform studiului OECD din 2020, nivelul de alfabetizare financiara este extrem de redus, fiind printre cele mai scazute din Europa. Mai exact, in randul celor 17 tari europene incluse in studiu, Romania ocupa locul 16, cu un indice al alfabetizarii mai redus decat in Moldova sau Bulgaria. Astfel, scorurile cele mai mici au fost obtinute de adultii din Italia (11.1), Romania (11.2) si Columbia (11.2).

De asemenea, Romania ocupa primul loc in clasamentul european al analfabetismului functional, cu 40% dintre tinerii ce termina liceul care nu inteleg un text simplu pe care il citesc la prima vedere, sau nu pot face deductii logice elementare. Procentul este mult superior fata de media europeana de doar 9%.

Campaniile realizate de APPA

APPA - Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor desfasoara campanii de educatie financiara si de informare in domeniul asigurarilor de aproape 15 ani. Primele astfel de proiecte au fost lansate inca din anii 2009 - 2010, printre acestea numarandu-se campania "Stii ce sa faci in caz de accident? Informeaza-te!", dar si proiectele "Siguranta Casei Tale", "O vacanta asigurata" - Ghidul tau de calatorie in strainatate" sau cele trei proiecte din seria "Asigura-te"!

In momentul de fata, APPA organizeaza si desfasoara, cu sprijinul celor mai importante institutii, uniuni, asociatii si companii din asigurari, brokeraj si domeniile conexe, patru mari proiecte nationale anuale de educatie financiara si informare, alaturi de mai multe campanii punctuale si spin-off-uri. Acestea includ:

  • "Luna Asigurarilor de Sanatate", ajunsa, in acest an, la cea de-a treia editie, are ca obiectiv schimbarea comportamentului romanilor din unul pasiv in unul pro-activ, atat in ceea ce priveste incheierea de asigurari de sanatate, cat si un stil de viata sanatos. In total, in cadrul celei mai recente editii ale acestui proiect, aproape 1,1 milioane de utilizatori au vazut mesajele online ale campaniei, peste 3.500 de utilizatori au accesat chatbot-ul Inimila - primul chatbot dedicat informarii despre asigurarile de sanatate, dar si despre un stil de viata sanatos, iar 2.105 de romani au raspuns, timp de 10 zile, unuia dintre cele mai ample studii dedicate sanatatii individuale desfasurate de APPA. Aflati mai multe pe http://totuldespreasigurari.ro/sanatate/.
  • Cu 9 editii desfasurate pana in prezent si cea de-a X-a programata pentru octombrie 2022, "Luna Asigurarilor de Locuinte" este o ampla campanie de educatie financiara si de informare care combina informatiile de baza despre asigurarile de locuinte cu alte informatii extrem de utile - precum protectia in caz de dezastre sau impactul schimbarilor climatice si strategiile de reducere a acestuia. 1 milion de romani au vazut mesajele campaniei in mediul online cu prilejul celei mai recente editii, iar brosura informativa tiparita a campaniei a ajuns in intreaga tara, fiind disponibila in peste 300 de locatii. Mai multe detalii sunt disponibile pe asigurarealocuintelor.ro.
  • "Stii totul despre asigurari si castigi" este unul dintre proiectele de educatie financiara mai noi lansate de APPA, cu doua editii pana in prezent si a treia programata pentru finalul anului 2022. Campania imbina conceptul de concurs de cunostinte generale cu premii cu informatiile despre cele mai importante tipuri de asigurari pe care romanii trebuie sa le cunoasca - auto, locuinte, sanatate, viata. In cadrul editiei din 2021, cele 3 etape ale concursului au inregistrat peste 9.400 de participari (+35% fata de editia precedenta), aproape 2.000 de participanti au fost eligibili pentru participarea la Marea Finala, iar cele 7 video-uri cu informatii despre asigurari, publicate in cadrul etapelor saptamanale, au strans, impreuna, peste 200.000 de vizualizari (dublu fata de editia precedenta). Detalii, aici: http://totuldespreasigurari.ro/stii-totul-despre-asigurari-si-castigi-2021/;
  • FII TREAZ LA VOLAN! este unul dintre cele mai ample proiecte desfasurate de APPA in prezent, lansat pentru prima oara in 2016. Campania de siguranta si preventie rutiera include, alaturi de sfaturile de conduita preventiva, si informatii despre asigurarile auto. In total, 3,5 milioane de romani au vazut cel putin unul din mesajele campaniei cu prilejul celei mai recente editii, clipul video al campaniei a strans circa 450.000 de vizualizari, mii de stickere auto #treazlavolan au fost solicitate si transmise catre soferi din intreaga tara, brosura campaniei in format digital a ajuns la 2.500 de scoli de soferi si instructori auto din baza de date #treazlavolan, iar 150 de scoli si instructori au primit un pachet de brosuri tiparite si stickere auto #treazlavolan. Un lucru care deosebeste aceasta campanie de restul proiectelor de siguranta rutiera din tara noastra este faptul ca intreaga comunitatea online #treazlavolan - reunita in jurul paginii de Facebook care se apropie de 30.000 de fani, precum si a grupului #treazlavolan, cu peste 15.000 de membri - continua sa ramana activa pe tot parcursul anului, transmitand mai departe mesaje de siguranta rutiera si de preventie in trafic. Detalii, aici: https://www.treazlavolan.ro/.
  • "Cu stil in trafic" si "Iarna la volan" reprezinta doua campanii spin-off, lansate sub umbrela #treazlavolan, care se desfasoara periodic si abordeaza riscuri si probleme specifice.

Alaturi de campaniile nationale de educatie financiara si informare, APPA a dezolvtat mai multe portaluri de informare a consumatorilor. Acestea includ:

  • http://asigurareamasinilor.ro/ - A reprezentat, inca din 2010, un nou pas in drumul catre informarea si educarea corecta a publicului. Odata cu acest proiect, conducatorii auto au avut posibilitatea de a afla totul despre asigurarile RCA, CASCO si Carte Verde, cu toate aspectele pe care le presupun acestea, dar si despre sistemul Bonus-Malus si despre multe alte informatii importante pentru orice conducator auto.
  • http://totuldespreasigurari.ro/ - Portal dedicat protectiei consumatorului de asigurari. Parte a celei mai mari campanii nationale de informare si educare in domeniul asigurarilor, proiectul demarat in 2009 a avut, de la bun inceput, un obiectiv dublu: protectia consumatorului de asigurari si, implicit, cresterea calitatii serviciilor oferite de companiile de asigurare si de brokeraj.
  • https://www.asigurarealocuintelor.ro/ - Implementat in 2010, Asigurarea Locuintelor ofera acces la toate detaliile cu privire la asigurarea obligatorie a locuintei, dar si la asigurarea facultativa.
  • http://www.totuldespreasigurari.md/ - Echivalentul portalului totuldespreasiguari.ro in Republica Moldova, totuldespreasigurari.md reprezinta sursa de informare a moldovenilor cu privire la cele mai importante tipuri de asigurari. A fost lansat in 2021.
  • https://www.treazlavolan.ro/ - Lansat in 2016, reprezinta un portal dedicat sigurantei rutiere, parte a campaniei FII TREAZ LA VOLAN! Aici utilizatorii gasesc cele mai importante studii, statistici si recomandari de siguranta rutiera.
  • http://constatulamiabil.ro/ - Lansat in 2009, a fost primul proiect dedicat informarii si educarii publicului cu privire la aspectele practice derivate din constatarea amiabila. Astfel, conducatorii auto pot afla exact ce presupune aceasta procedura, toate aspectele acesteia fiind clarificate intr-un limbaj cat mai accesibil.
  • http://asigurariledeviata.ro/ - La sfarsitul anului 2010, un alt proiect consolida informarea si educarea publicului - Asigurarile de Viata. Odata cu acest proiect, publicul din Romania facea cunostinta cu o parte importanta a culturii financiare mondiale, fiindu-i prezentate informatii detaliate despre cele mai populare tipuri de asigurari de viata, in incercarea de a intelege decizia cetatenilor altor tari de a investi in astfel de produse.
PROMO