1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

EIOPA, recomandari privind protectia investitorilor de retail

EIOPA (Autoritatea Europeana pentru Asigurari si Pensii Ocupationale) a publicat, la sfarsitul saptamanii trecute, raportul final cu recomandarile sale catre Comisia Europeana privind protectia investitorilor de retail in legatura cu vanzarea de produse de investitii bazate pe asigurari (IBIPs - Insurance-Based Investment Products).

Principalele constatari ale EIOPA:

1 - Imbunatatirea implicarii consumatorilor in ceea ce priveste informatiile, inclusiv informatiile digitale

EIOPA considera ca exista posibilitati de reducere semnificativa a informatiilor duplicitare in cadrul de reglementare existent. Pentru a imbunatati informatiile periodice existente la nivelul Uniunii Europene in ceea ce priveste IBIPs, EIOPA recomanda ideea elaborarii unei "declaratii anuale", care sa fie comunicata titularilor de polite. In general, EIOPA considera ca este nevoie de o trecere la o informare cu adevarat orientata catre consumatori, bazata pe un cadru de supraveghere consolidat, care sa se adapteze la era digitala. Punctul de plecare in elaborarea informatiilor pentru consumatori ar trebui sa fie cercetarea comportamentala si testarea consumatorilor.

2 - Evaluarea riscurilor si a oportunitatilor prezentate de noile instrumente si canale digitale

In prezent, piata instrumentelor si a platformelor digitale de vanzare a IBIPs este limitata la anumite piete nationale, dar EIOPA considera ca exista posibilitatea ca o piata a platformelor digitale de vanzare a IBIPs si a asigurarilor deschise ("open insurance") sa se dezvolte in continuare in viitor, in conditiile si in cadrul de reglementare adecvate.

3 - Combaterea conflictelor de interese daunatoare in procesul de vanzare

EIOPA este de parere ca trebuie depuse mai multe eforturi pentru a aborda conflictele de interese daunatoare care apar pe tot parcursul ciclului de viata al produsului. EIOPA a prezentat avantajele si dezavantajele unei serii de optiuni politice diferite pentru reglementarea platii/primirii de stimulente. EIOPA considera ca sunt necesare imbunatatiri ale normelor existente privind stimulentele si considera ca o combinatie de optiuni diferite ar putea aduce, de asemenea, beneficii specifice.

4 - Promovarea unui proces de vanzare accesibil si eficient

EIOPA considera ca este nevoie de mai multa claritate in ceea ce priveste domeniul de aplicare al testului "cererilor si nevoilor" si al evaluarii adecvarii. Simplificarea procesului de furnizare a consultantei, tinand seama in special de transformarea digitala in curs de desfasurare in ceea ce priveste vanzarea de produse financiare si de continuarea automatizarii procesului de vanzare, poate aduce beneficii, dar implica provocari specifice. Continuarea lucrarilor de convergenta in materie de supraveghere poate contribui la asigurarea faptului ca aceleasi norme pentru procesul de consiliere sunt aplicate in mod proportional pe toate pietele nationale.

5 - Evaluarea impactului complexitatii pe piata produselor de investitii retail

EIOPA este de parere ca este nevoie de mai multa coerenta in ceea ce priveste cerintele actuale de reglementare, pentru a identifica produsele complexe. EIOPA subliniaza ca este nevoie de o notiune mai clara a obiectivelor atunci cand se analizeaza complexitatea produselor si eficienta din punctul de vedere al costurilor pentru IBIPs si sa se tina seama in mod corespunzator de nivelul de complexitate in diferitele etape ale ciclului de viata al produsului si de specificitatile legate de IBIPs. EIOPA propune unele clarificari ale cerintelor existente in domeniul supravegherii si guvernantei produselor.

"Este esential ca toti consumatorii sa poata participa in mod activ la pietele de capital si sa aiba incredere in deciziile de investitii pe care le iau. Acest lucru poate functiona doar intr-un mediu sigur, bazat pe un cadru de reglementare clar si simplu, care sa le permita sa faca alegeri in cunostinta de cauza. Sunt posibile imbunatatiri ale cadrului actual. Credem ca propunerile noastre vor oferi Comisiei o baza buna pentru a-l dezvolta in continuare si pentru a atinge astfel obiectivele strategiei sale privind investitiile retail", a declarat Petra HIELKEMA - Chair, EIOPA.

Detalii, AICI.