1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

EIOPA, Raportul privind tendintele in randul consumatorilor: Pandemia a accelerat digitalizarea, creand oportunitati, dar si riscuri pentru consumatorilor

EIOPA - Autoritatea Europeana pentru Asigurari si Pensii Ocupationale a publicat raportul "Consumer Trends Report" privind tendintele in materie de consum, care identifica accelerarea digitalizarii drept o tendinta clara care se desprinde din pandemia COVID-19. Acest lucru aduce oportunitati, dar si unele preocupari pentru consumatori, cum ar fi fraudele si noi forme de excludere de la accesul la produsele financiare.

Pe fondul socurilor continue provocate de pandemia mondiala, asiguratorii, intermediarii si fondurile de pensii au continuat totusi sa sa serveasca, intr-un mod eficient, consumatorii, dand dovada, in general, de o rezistenta operationala solida. Cu toate acestea, au aparut si provocari legate de o crestere a riscurilor de catastrofe naturale.

Astfel, EIOPA a identificat o serie de aspecte cheie in ceea ce priveste tendintele consumatorilor:

  • Ingrijorarile existente in legatura cu produsele de tip unit-linked persista din cauza complexitatii produsului, ceea ce duce la o lipsa de claritate in ceea ce priveste costurile si beneficiile. Este esential ca rezultatele consumatorilor sa fie plasate in mod fiabil in centrul proceselor de design, distributie si monitorizare a produselor, pentru a aborda problemele legate de raportul calitate-pret si posibilele vanzari abuzive, precum si pentru a imbunatati, in general, sanatatea financiara a consumatorilor.
  • S-a observat un numar tot mai mare de produse comercializate ca fiind "durabile", ceea ce ridica ingrijorari cu privire la potentialul asa-numitei "spalari ecologice" (greenwashing), dar arata, de asemenea, un sector care se orienteaza spre satisfacerea preferintelor ESG ale consumatorilor, contribuind astfel la o redresare mai durabila.
  • In timp ce inovatia digitala a imbunatatit eficienta si usurinta de utilizare a gestionarii cererilor de despagubire, in special pentru cererile de despagubire de valoare mica si volum mare, problemele persista pe unele piete.
  • Riscurile emergente au generat noi preocupari in ceea ce priveste excluderile si posibilele cresteri ale lacunelor de protectie. Lipsa de claritate a termenilor si conditiilor si intelegerea limitata a excluderilor de catre consumatori pot fi daunatoare pentru acestia. In plus, o crestere observata a riscurilor neasigurabile sporeste lacunele de protectie.
  • Utilizarea mai frecventa a practicilor de optimizare a preturilor, care se bazeaza pe tehnici imbunatatite de Inteligenta Artificiala si pe disponibilitatea mai multor date despre consumatori, poate duce la un tratament inechitabil si la o posibila excludere financiara, precum si la cresterea riscului de discriminare indirecta.

In ceea ce priveste fondurile de pensii, continua trecerea de la schemele cu beneficii definite, la cele cu contributii definite.

In general, un sector al pensiilor bine dezvoltat si echilibrat, care asigura economii viitoare adecvate pentru pensie, este rezultatul unei combinatii de produse de pensii de stat, profesionale si personale. In timp ce, in mod traditional, furnizorii de pensii de stat joaca, adesea, un rol mai important in asigurarea unui venit adecvat la pensie pentru cetatenii europeni, in 2021 s-a observat o tendinta legata de o crestere a furnizorilor de pensii private in detrimentul pensiilor de stat. Tendintele detaliate pe pietele pensiilor personale variaza semnificativ, deoarece produsele sunt eterogene in statele membre.

Economiile de pensii pe termen lung pot finanta economia reala si le permit celor care economisesc pentru pensie sa participe la o crestere economica sustenabila pe termen lung. Intrucat consumatorii sunt din ce in ce mai interesati de produse durabile, iar actorii de pe piata isi adapteaza politicile si produsele de investitii interne, acest lucru ar putea sprijini participarea activa a deponentilor de pensii la o crestere economica durabila; insa aceasta tendinta genereaza, de asemenea, preocupari legate de ecologizare si de comunicari de marketing inselatoare pentru consumatori.

EIOPA va continua sa monitorizeze si sa promoveze utilizarea unor practici de supraveghere coerente, pentru a se asigura ca oportunitatile si riscurile evidentiate in prezentul raport sunt abordate in mod corespunzator.