1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Dorel DUTA: Brokerii pot contribui ...

Dorel DUTA: Brokerii pot contribui decisiv la cresterea gradului de protectie a romanilor si a afacerilor

"UNSICAR are convingerea ca brokerii pot contribui decisiv la cresterea gradului de protectie a romanilor si a afacerilor din Romania, prin produse de asigurari adaptate diverselor riscuri la care sunt expusi, dar si prin actiuni concrete de asistenta in caz de dauna sau consultanta in situatii dificile", a declarat, pentru Publicatiile XPRIMM, Dorel DUTA, Presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari.

Un mini-interviu cu Dorel DUTA a fost publicat recent in Revista PRIMM Asigurari & Pensii din luna decembrie 2021. Il puteti citi mai jos:

Cum apreciati ca a fost anul 2021 pentru piata de brokeraj din Romania si pentru UNSICAR?

In ultimii ani, industria brokerajului in asigurari si-a sporit si consolidat rolul in distributia companiilor de asigurari, pe fondul cresterii constante a volumului de prime intermediate. Acest trend a continuat si in 2021, cele mai recente date disponibile ale ASF indicand, pentru prima jumatate a anului, fata de iunie 2020, un avans de 13,4% al volumului de prime intermediate din asigurari generale si de viata, de la 5,63 miliarde de lei, la 6,39 miliarde de lei. Astfel, firmele de brokeraj au ajuns la o pondere de 67,5% din volumul total al primelor brute subscrise de asiguratori. La inceputul anilor 2000, brokerii aveau o cota sub 10% din volumul primelor intermediate.

Anul 2021 a fost anul in care normele ASF ce reglementeaza distributia de asigurari au trecut printr-un update, acest lucru contribuind la consolidarea activitatii de distributie. Digitalizarea proceselor interne, de distributie, cat si cele de constatare si plata a dosarelor de dauna au continuat, piata asigurarilor reprezentand un spatiu favorabil dezvoltarii si implementarii de tehnologii inovatoare.

Pentru HOBBIT Broker, anul 2021 a fost un an al continuitatii si al dezvoltarii solutiilor de asigurare specifice puse la dispozitia clientilor nostri. Nefiind o companie care a avut o expunere mare pe asiguratorul aflat in dificultate, am avut timp sa ne concentram pe cresterea calitatii serviciilor oferite clientilor. Din punct de vedere al primelor de asigurare distribuite, am inregistrat o crestere, pe primele 9 luni, de cca 22% .

Ce efecte are falimentul CITY Insurance pentru piata si clienti si care ar fi solutiile pentru limitarea lor?

Retragerea autorizatiei de functionare a celui mai mare asigurator local a provocat un puternic dezechilibru pe segmentul RCA, in primul rand, dar si pe zona politelor de garantii. CITY Insurance avea o cota de peste 45% din segmentul RCA si mai mult de o treime din vanzarile de asigurari de garantii, unde expunerile sunt foarte ridicate. Este un moment de turbulente, clientii s-au confruntat cu ajustari de preturi, dar si cu un vid de informatii.

Membrii UNSICAR au venit in intampinarea clientilor cu polite incheiate la CITY Insurance si a pagubitilor acestei companii cu doua canale de comunicare care furnizeaza, 24 de ore din 24, raspunsuri documentate privind diferitele situatii in care clientii se pot afla. Call-center-ul a putut si poate fi accesat in continuare de orice client asigurat la CITY Insurance sau pagubit care ar urma sa isi recupere prejudiciile in baza unei polite de asigurare emise de aceasta companie de asigurari, indiferent daca persoana respectiva este client al unui broker membru UNSICAR sau nu. Putem sa spunem ca aceste doua canale de comunicare si-au atins scopul, fiind accesate, intr-o perioada scurta, de cel putin 7.000 de persoane.

Este clar ca situatia de la CITY Insurance provoaca ingrijorari in randul clientilor in privinta increderii in piata asigurarilor, dar, in acelasi timp, un astfel de eveniment ii va determina sa fie mult mai atenti atunci cand vor alege oferta unui asigurator sau altul.

Ce considerati ca trebuie facut in piata pentru ca industria sa nu se mai confrunte cu asemenea falimente?

Singura solutie pentru evitarea aparitiei unor noi falimente este verificarea continua a indicatorilor de solvabilitate si lichiditate ai companiilor de profil si aplicarea imediata si ferma a prevederilor legislatiei, atunci cand analiza cifrelor financiare transmise catre ASF scoate in evidenta faptul ca nivelul de capitalizare este insuficient in raport cu riscurile preluate in asigurare.

Sa nu uitam ca, prin emiterea unei polite RCA, un asigurator se obliga sa achite viitoare pagube materiale si vatamari corporale intr-un cuantum total de peste 7 milioane de euro. Daca vinzi asigurari la preturi care nu acopera corespunzator riscul preluat in asigurare, intrarea in insolventa devine certitudine, mai devreme sau mai tarziu. In acest context, este evident faptul ca doar calcularea corecta a pretului politelor de asigurare si un nivel corespunzator de capitalizare reprezinta premisele evitarii aparitiei unor noi falimente pe piata asigurarilor.

Care considerati ca ar fi solutiile pentru problemele de pe segmentul RCA? Ar rezolva un asigurator de stat situatia?

Ideea prezentei capitalului de stat pe segmentul RCA a fost vehiculata in spatiul public la inceputul anului 2016 si lua in discutie propunerea ca EximAsig, companie controlata indirect de stat, sa obtina autorizatia pentru emiterea acestui tip de polita. Dupa cum spuneam, asigurarile se bazeaza pe calcule matematice foarte stricte, acestea aplicandu-se fara a tine cont de tipul actionariatului, fie el si de stat. Nu cred ca prezenta unui asigurator de stat ar rezolva problemele care se manifesta pe segmentul RCA.

Chiar daca numarul emitentilor RCA a scazut in ultimii ani, cred ca asiguratorii ramasi pe acest segment de piata au capacitatea si capitalizarea necesare sa acopere cererea consumatorilor prin polite emise la un pret corect si plata despagubirii la timp si intr-un cuantum care sa acopere corect dauna suferita.

Ce asteptari aveti de la 2022? Cum vedeti evolutia pietei?

Estimez ca, in prima jumatate a anului, va exista o presiune pe sistemul de asigurari din Romania, si ma refer la capacitatea de a absorbi "bucata" de risc ramasa descoperita ca urmare a denuntarii de drept a tuturor politelor de asigurare emise de CITY Insurance. Piata cauta solutii, dar e foarte important ca aceasta sa se reaseze din punct de vedere al stabilitatii si predictibilitatii.

UNSICAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari are convingerea ca brokerii pot contribui decisiv la cresterea gradului de protectie a romanilor si a afacerilor din Romania, prin produse de asigurari adaptate diverselor riscuri la care sunt expusi, dar si prin actiuni concrete de asistenta in caz de dauna sau consultanta in situatii dificile.

In toata aceasta perioada, insa, pentru client un lucru a ramas constant: nevoia de a avea incredere in sistemul de asigurari, in asigurator si in consultantul sau. Increderea este elementul decisiv in decizia de achizitie a unui produs sau serviciu si, aici, noi, impreuna, mai avem de lucrat.

Mai multe interviuri pe aceste teme puteti citi in Revista PRIMM Asigurari & Pensii!