1asig.ro
1asig.ro

Dezvoltarea competentelor digitale, necesara pentru a ramane relevant pe piata muncii

5 min. / 1.540 cuvinte
Pandemia poate fi si un bun moment de reflectie si analiza a tendintelor care se intrevad pentru a gasi cea mai buna varianta de a ne dezvolta competentele profesionale digitale suplimentare, astfel incat, angajatii sa ramana relevanti pe piata muncii, arata un material de opinia redactat de Radu BADICEANU si Raul DUMITRASCU, PWC Romania.

PROMO


Conform analistilor, acum, mai mult ca oricand, se vorbeste de digitalizarea companiilor si de automatizarea proceselor astfel incat angajatii sa se concentreze cat mai mult pe activitati cu valoare adaugata mare si nu pe cele repetitive. Astfel ca, pentru a ne pregati pentru o piata a muncii diferita, pentru a ramane "relevanti" din punct de vedere profesional, trebuie sa dezvoltam repede competente suplimentare.

Noile tehnologii ne-au invadat viata nu doar profesionala, ci si personala. Iata de ce dezvoltarea competentelor necesare pentru viitor trebuie sa inceapa chiar de azi. Competente digitale nu inseamna ca este necesar sa inveti sa scrii cod, ci sa fii la curent cu cele mai noi tehnologii/aplicatii software, sa inveti sa analizezi date si sa devii capabil(a) sa decizi in cunostinta de cauza unde si cand sa te folosesti de tehnologii noi, ca de exemplu RPA sau inteligenta artificiala.

Cum sa incepi un program propriu de dezvoltare a competentelor digitale:
  • Stabileste-ti prioritatile si aboneaza-te la platformele de invatare online.
  • Dedica timp, 30 minute -1 ora in fiecare zi, pentru a afla si experimenta lucruri noi si cauta unde poti aplica aceste noi abilitati.
  • Discuta cu colegii si cauta moduri de a face lucrurile altfel. Promoveaza schimbarea in jurul tau si arata-le celorlalti ce solutii ai gasit la problemele cu care te confrunti.
Odata cu accelerarea digitalizarii, s-a accentuat discrepanta dintre abilitatile existente ale angajatilor si cele necesare. Anterior pandemiei, un studiu PwC estima ca, pana in anul 2030, 36% din locurile de munca detinute de persoane cu studii medii si 44% dintre cele cu studii de baza pot disparea din cauza automatizarii.

Partea buna insa, spun oficialii PWC, este ca tehnologia este un domeniu care genereaza deja multe alte locuri de munca, profesii cu totul noi si oportunitati pe masura. Si cum in continuare se vorbeste de o continuare a digitalizarii companiilor, fie de stat sau private, de automatizarea proceselor si retehnologizare, nu incape indoiala ca trebuie sa ne pregatim pentru o piata de munca diferita, pentru a ramane "relevanti".

Desi companiile sunt de cele mai multe ori asociate cu o sigla, un produs sau un serviciu pe care-l vand sau printr-o persoana importanta, spre exemplu Apple este asociata cu Steve Jobs sau iPhone, Tesla cu Elon Musk, iar Microsoft cu Windows sau Bill Gates, realitatea este insa ca fiecare dintre acestea este formata din oameni, iar suma competentelor acestora da masura valorii companiei.

Tehnologia nu este ceva nou in viata fiecaruia dintre noi: smartphone-ul este omniprezent, de la retelele de socializare pana la plata cumparaturilor.

Pentru a profita de intregul potential al dezvoltarii de competente suplimentare, angajatii nu trebuie sa se bazeze doar pe compania in care lucreaza in ceea ce priveste oportunitatile de formare, ci trebuie sa isi asume initiative individuale. In aceste vremuri fara precedent, fiecare persoana trebuie sa se gandeasca la modalitati inovatoare de a se sprijini pe sine si organizatia in care lucreaza, in timp ce liderii de afaceri isi concentreaza atentia asupra continuitatii afacerii. Prin urmare, angajatii pot profita de multiplele resurse online pentru dezvoltare si pentru a se asigura ca au abilitatile necesare pentru viitor, crescandu-si in acelasi timp potentialul de angajare.

Potrivit unui sondaj realizat anul trecut PwC's Upskilling Hopes and Fears, 77% dintre cei 22.000 de angajati intervievati la nivel global vor sa-si dezvolte abilitatile si sa ramana relevanti pe o piata a fortei de munca din ce in ce mai digitala.

Cerintele de transformare digitala si perfectionare pot scoate oamenii in afara zonei lor de confort, dar acest lucru este de asteptat si face parte din procesul de crestere necesar. Modul in care vom iesi din aceasta perioada va fi masurat prin cat de agili vom fi la nivel individual, cat si de grup, cat de mult vom imbratisa schimbarea, atat in viata personala, cat si in cea profesionala, iar toate acestea nu se pot face fara o "investitie". De aceea este nevoie ca oamenii sa inteleaga importanta noilor abilitati.

1.410 accesari