1asig.ro
1asig.ro

Deficitul bugetar se apropie de 3% din PIB dupa primele 6 luni

5 min. / 1.540 cuvinte
Deficitul bugetului general consolidat a crescut la 2,96% din Produsul Intern Brut primele sase luni din 2021, de la 2,29% din PIB la finalul lunii mai, potrivit datelor publicate marti de Ministerul Finantelor.

PROMO


"Executia bugetului general consolidat in primele sase luni ale anului 2021 s-a incheiat cu un deficit de 33,81 miliarde de lei (2,96% din PIB) in scadere fata de deficitul de 45,17 miliarde de lei (4,28% din PIB), inregistrat la aceeasi perioada a anului 2020. Acest rezultat a fost realizat in conditiile in care in perioada ianuarie-iunie 2021 cheltuielile de investitii au fost cu 5,23 miliarde de lei mai mari fata de aceeasi perioada a anului precedent, iar platile cu caracter exceptional generate de epidemia COVID-19 au fost de 8,11 miliarde de lei", transmite Ministerul.

Veniturile bugetului general consolidat au insumat 176,38 miliarde de lei in prima jumatate a anului 2021, cu 20,6% peste nivelul incasat in aceeasi perioada a anului trecut, iar cheltuielile s-au cifrat la 210,19 miliarde de lei, in crestere, in termeni nominali, cu 9,8%.



In ceea ce priveste veniturile, avansul a fost influentat de baza redusa aferenta 2020 (in principal perioada martie-mai, caracterizata preponderent de lockdown), redresarea indicatorilor economici, dar si de recuperarea partiala a unor categorii de venituri (contributii de asigurari si TVA). Cele mai insemnate cresteri nominale s-au inregistrat in cazul TVA (41,5% an/an), contributiilor de asigurari (13,8%), fondurilor europene (38,9%), accize (21,2%), respectiv impozit pe salarii si venit (16,9%).

Incasarile din impozitul pe salarii si venit au totalizat 14,29 miliarde de lei in primul semestru 2021, consemnand o crestere de 16,9% (an/an), sustinuta de sporul incasarilor din impozitul aferent pensiilor (+46,4%), impozitul pe dividende (+28%), respectiv Declaratia unica (+27,5%).

Totodata, veniturile din impozitul pe salarii au sporit cu 11,9% - dinamica superioara celei inregistrate de fondul de salarii din economie de 7,6%, determinata de accelerarea incasarilor inregistrate in perioada martie - mai in conditiile bazei reduse de anul trecut.

Contributiile de asigurari au inregistrat 62,38 miliarde de lei in prima jumatate a anului 2021, in crestere cu 13,8% (an/an). Ca si in cazul impozitului pe venit, evolutia este superioara dinamicii fondului de salarii si se datoreaza atat bazei reduse din martie - mai 2020, cat si recuperarii unor venituri din contributiile aferente anului trecut.

Incasarile din impozitul pe profit au insumat 8,43 miliarde de lei in intervalul ianuarie - iunie 2021, in crestere cu 12,1% (an/an). Acest avans a fost determinat de principala componenta - incasarile din impozitul pe profit de la agentii economici , cu o dinamica pozitiva de 16% (an/an).

Incasarile nete din TVA au inregistrat 35,93 miliarde de lei in primele sase luni ale anului curent, in crestere cu 41,5%. In acelasi timp, restituirile de TVA au insumat 12,21 miliarde de lei in perioada analizata, cu 1% peste nivelul inregistrat in aceeasi perioada a anului trecut.

Evolutia incasarilor din TVA a fost influentata atat de baza comparabila (in principal intervalul martie - mai 2020 - cand au fost implementate masurile de amanare a termenului de plata a TVA), cat si de recuperarea partiala a TVA aferenta anului 2020, respectiv redresarea bazei macroeconomice relevante.

Veniturile din accize au insumat 16,53 miliarde de lei in primul semestru 2021, in crestere cu 21,2% (an/an). In structura, se remarca o dinamica de 18,7% in cazul incasarilor din accizele pentru produsele din tutun, sustinuta si de majorarea accizei la tigarete, respectiv un avans de 22% al incasarilor din accizele pentru produse energetice, in conditiile normalizarii consumului de carburanti fata de perioada de referinta.

Veniturile nefiscale au insumat 13,06 miliarde de lei in primul semestru din 2021, inregistrand o crestere de 11,4% (an/an), aceasta crestere fiind determinata si de inregistrarea sumelor din vanzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera, potrivit prevederilor art.10, alin.(1), lit.d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2011.

Sumele rambursate de Uniunea Europeana in contul platilor efectuate si donatii au totalizat 12,48 miliarde de lei in primele sase luni ale anului 2021, in crestere cu 38,9% fata de nivelul inregistrat in aceeasi perioada a anului trecut.

La nivelul cheltuielilor, pe primele sase luni ale anului 2021, cheltuielile de investitii au fost cu 5,23 miliarde de lei mai mari fata de aceeasi perioada a anului precedent, iar platile cu caracter exceptional generate de epidemia COVID-19 au fost de 8,11 miliarde de lei.

Cheltuielile de personal au insumat 55,71 miliarde de lei, in crestere cu 4,5% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Exprimate ca pondere in PIB, cheltuielile de personal reprezinta un nivel de 4,9% din PIB, cu 0,1 puncte procentuale mai putin fata de ianuarie-iunie 2020. Din total cheltuielilor de personal, platile reprezentand stimulentul de risc acordat pentru COVID 19 au fost de 70,27 milioane de lei, precum si alte cheltuieli de personal, inclusiv sporuri acordate personalului medical si auxiliar implicati in activitatile cu pacientii diagnosticati cu COVID-19 de aproximativ 1,52 miliarde de lei.

Cheltuielile cu bunuri si servicii au fost 27,47 miliarde de lei, in crestere cu 8,3% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.

O crestere se reflecta la bugetul de stat, respectiv 33,7% fata de aceeasi perioada a anului precedent, precum si la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate de 7,9%. Conform datelor comunicate de ordonatorii principali de credite, 3,97 miliarde de lei din total bunuri si servicii reprezinta plati pentru medicamente, materiale sanitare, reactivi si alte produse necesare diagnosticarii si tratarii pacientilor infectati cu coronavirusul SARS-CoV-2, precum si plata pentru vaccinuri impotriva Covid -19.

Cheltuielile cu asistenta sociala au fost de 75,25 miliarde de lei, in crestere cu 8,7% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Evolutia cheltuielilor cu asistenta sociala a fost influentata, in principal, de majorarea punctului de pensie de la 1 septembrie 2020 cu 177 lei, respectiv de la 1.265 lei la 1.442 lei. De asemenea, se reflecta si majorarea de la 1 septembrie 2020 a nivelului indemnizatiei sociale pentru pensionari garantata de la 704 lei la 800 lei, precum si majorarile privind alocatiile de stat pentru copii incepand cu 1 ianuarie 2020, cu 1 august 2020, care reprezinta o crestere a alocatiei cu aproximativ 20% fata de cea platita in luna iulie 2020, precum si cu 1 ianuarie 2021, care reprezinta o crestere a alocatiei cu aproximativ 16% fata de decembrie 2020.

Totodata, se continua platile pe masurile care au fost luate cu caracter exceptional, in domeniul social si economic, pentru diminuarea efectelor negative generate de pandemia de COVID 19. Astfel, pana la sfarsitul lunii iunie, s-au platit pe masuri active 1,38 miliarde de lei, respectiv 571,59 milioane de lei pentru indemnizatii acordate pe perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului, 190,45 milioane de lei pentru indemnizatii acordate pentru alti profesionisti si pentru persoanele care au incheiate conventii individuale de munca care intrerup activitatea ca urmare a efectelor SARS-CoV-2, 268,5 milioane de lei pentru sume acordate angajatorilor pentru decontarea unei parti a salariului brut al angajatilor mentinuti in munca, 44,97 milioane de lei sume acordate angajatorilor pentru incadrarea in munca a unor categorii de persoane, precum si 302,46 milioane de lei indemnizatii acordate pe perioada reducerii temporare a activitatii pentru profesionisti precum si pentru persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr.1/2005.

De asemenea, se continua decontarile indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate pentru concedii medicale in scopul diminuarii stocului de plati restante aferente acestora, astfel ca la sfarsitul lunii iunie platile au fost de 2,17 miliarde de lei.

Cheltuielile cu subventiile s-au ridicat la 3,26 miliarde de lei, o mare parte dintre acestea fiind alocate catre transporturi, respectiv subventii pentru transportul calatorilor, precum si pentru sprijinirea producatorilor agricoli.

Alte cheltuieli au fost de 3,49 miliarde de lei, reprezentand, in principal, sume aferente titlurilor de plata emise de Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, conform legislatiei in vigoare, burse pentru elevi si studenti, alte despagubiri civile, precum si indemnizatii acordate parintilor pentru supravegherea copiilor pe perioada inchiderii temporare a unitatilor de invatamant.

Cheltuielile privind proiectele finantate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subventiile de la Uniunea Europeana aferente agriculturii) au fost de 13,76 miliarde de lei, cu 32,7% mai mari comparativ cu anul precedent.

Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost in valoare de 21,35 miliarde de lei, in crestere cu 32,4% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent cand au fost in valoare de 16,12 miliarde de lei. De asemenea, se observa o crestere mai accentuata a proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile postaderare, acestea reprezentand 52,84% din totalul cheltuielilor pentru investitii pe primele sase luni ale anului 2021, subliniaza sursa citata.

De asemenea, din bugetul Ministerului Afacerilor Interne s-au platit 178,47 milioane de lei pentru achizitionarea de produse - stocuri de urgenta medicala, inclusiv scannere termice pentru combaterea raspandirii infectiei cu coronavirusul SARS-COV-2.

Tinta de deficit bugetar pentru acest an este 7,16% din PIB, pe cash.

Consiliul European a adoptat, la jumatatea lunii iunie, o recomandare in cadrul procedurii de deficit excesiv care a fost demarata in cazul Romaniei si, in conformitate cu aceasta recomandare, Romania ar trebui sa puna capat situatiei de deficit excesiv pana in 2024, cel mai tarziu.

Incepand cu 2020, Romania, spre deosebire de alte state membre, face obiectul Procedurii de deficit excesiv (PDE), situatia acesteia fiind reevaluata in primavara anului curent. Procedura a fost initiata in luna aprilie a anului 2020, fiind determinata de incalcarea limitei de deficit bugetar de 3% in 2019, ca urmare a unei politici fiscale expansioniste.

1.143 accesari