1asig.ro
1asig.ro

Cum se schimba distributia de asigurari?

5 min. / 1.540 cuvinte
Odata cu IDD, procesul de pregatire al unui distribuitor devine mai complex pentru toate entitatile din acest sector - nu mai discutam doar de o precupare pentru formarea initiala, la intrarea in activitatea de asigurari, ci si de o pregatire continua, anuala, temeinic documentata, a declarat, pentru publicatiile XPRIMM, Catalin CAMPEANU, Director General Adjunct, Institutul de Studii Financiare - ISF.

PROMO


Conform acestuia, pregatirea continua poate fi realizata prin sesiuni de instruire formala, prin participarea la evenimente educationale de profil, prin sustinerea de prezentari/ cursuri in cadrul evenimentelor educationale sau prin activitati de mentorat. Obligatia de documentare anuala a creditelor de pregatire continua catre ISF, apartine deopotriva distribuitorului, dar si angajatorului, in masura in care deja o mare parte din procesul de formare continua este implementat si monitorizat centralizat.

"Prin IDD, angajatorul este obligat sa isi responsabilizeze personalul sau colaboratorii sa isi imbunatateasca permanent cunostintele, sa fie la curent cu prevederile legale noi si sa documenteze aceste forme de pregatire. O atentie sporita trebuie acordata procesului de instruire (calitatea continutului, a lectorului, a modului de organizare) - simple sesiuni de informare nu sunt recunoscute ca forme de pregatire. Desi poate fi privita ca o masura extrema pentru unele companii, experientele trecute au generat aceasta nevoie de formalizare a procesului de instruire, de stabilire a unor criterii minime de calitate in organizarea de sesiuni de instruire sau evenimente educationale de tip conferinta", a spus Catalin CAMPEANU.

Impactul IDD pentru piata si consumatori

Reprezentantul ISF arata ca intregul text al Directivei de Distributie pune accentul pe consumatorul de servicii financiare si pe satisfactia pe care acesta o are ca urmare a primirii unui serviciu corect, complet si adecvat din partea distribuitorilor de asigurari. Indiferent de tipul de canal de vanzare reprezentat, toate persoanele implicate in procesul de vanzare au obligatia de conformare pe partea de formare profesionala. IDD aduce o noutate - pe langa certificarea la 3 ani, apare si obligatia de formare profesionala continua anuala de minim 15 ore.

"Impactul major va fi resimtit de distribuitori, in special de personalul propriu al societatilor de asigurari care sunt si ei supusi obligatiei de formare continua. IDD are un impact mai ridicat pentru acele entitati care nu au implementate programe de dezvoltare profesionala continua, pentru angajati sau colaboratori", a spus Catalin CAMPEANU.

"Pe termen mediu si lung, un proces de pregatire continua a celor implicati poate duce la imbunatatirea calitatii serviciilor oferite clientilor, ceea ce va genera o consolidare a relatiilor cu acestia; la nivel national, se poate intrezari posibilitatea imbunatatirii indicatorilor de performanta a sectorului prin cresterea gradului de penetrare si a densitatii. Din punct de vedere al pregatirii profesionale, anul 2019 reprezinta un punct de reper pentru toate persoanele care sunt autorizate sa ofere asigurari, pentru angajatorii acestora, pentru reglementator si chiar si pentru clienti", a adaugat el.

Ce risca intermediarii care nu se vor supune cerintelor de pregatire profesionala?

"Cele doua conditii de conformare precizate de Norma ASF nr. 20/2018 se completeaza si fara indeplinirea uneia dintre ele, distribuitorul pierde dreptul de ofertare de asigurari si este obligat sa reia procesul de pregatire initiala. Aceasta este noutatea adusa de IDD - distribuitorul are de indeplinit doua conditii de pregatire profesionala: in afara de obligatia existenta deja, de obtinere a unui certificat de absolvire in baza unei examinari online/la sala, o data la 3 ani, avem in plus documentarea unui numar minim de 20 credite de pregatire continua, anual", a explicat Catalin CAMPEANU.

Conform prevederilor legale, ISF este delegat de ASF sa centralizeze si sa monitorizeze indeplinirea celor doua conditii pentru toate persoanele autorizate. Pe baza de notificari, ISF informeaza, ori de cate ori este nevoie, reglementatorul de aparitia situatiilor in care un anumit distribuitor nu mai este conform din punct de vedere al pregatirii. In astfel de situatii, distribuitorului ii va fi interzisa posibilitatea de oferire de asigurari pana la obtinerea unui certificat de absolvire valabil (examenul de pregatire initiala).

"Conform obiectivelor asumate prin statut, ISF se implica in organizarea de sesiuni de instruire in domeniul financiar, seminarii, conferinte si colocvii, schimburi de experienta, sesiuni stiintifice interne sau cu participare internationala, in domeniul asigurarilor, pensiilor private si investitiilor financiare. In acest sens, ISF organizeaza anual in parteneriat cu asociatiile profesionale nationale evenimente educationale care ofera posibilitatea obtinerii de credite de pregatire continua - evenimente precum: European Conference on Financial Services (ECFS) - martie, Scoala de Vara - septembrie , Conferinta anuala a ISF- noiembrie. In plus, ISF elaboreaza bianual Revista de Studii Financiare, un material online de promovare a initiativelor de cercetare academica din acest domeniu si de prezentare a opiniilor specialistilor legate de subiecte pertinente", a mai spus Catalin CAMPEANU.

Conform acestuia, in scopul cresterii gradului de educatie financiara, ISF organizeaza sau participa in calitate de partener la actiuni de informare generala sau specifice pentru profesori, studenti, elevi sau populatie in general. In parteneriat cu ASE Bucuresti, ISF organizeaza anual programul de masterat de Tehnici Actuariale, destinat celor care doresc sa activeze in domeniul managementului de risc/actuariat.

Mai multe declaratii despre impactul IDD cititi in numarul special al Revistei PRIMM din luna mai 2019.

2.487 accesari
Sondaj

Cui considerati ca ii revine cea mai mare sarcina de a creste educatia financiara a romanilor?

- Institutiilor din domeniul financiar (ASF, BNR etc)
- Asociatiilor din domeniu
- Companiilor (asiguratori, banci, administratori de pensii etc)
- Scolilor
- Institutiilor statului
- Altele (va rog mentionati la rubrica de comentarii)


PROMO