1asig.ro
1asig.ro
Cum putem avea consumatori mai ...

Cum putem avea consumatori mai informati? Principalele declaratii din Conferinta ISF

A VII-a editie a Conferintei Internationale ISF "Calitatea in serviciile financiare. Cum putem avea consumatori mai informati?" a avut loc online si a abordat aspecte ce tin de dinamica si stabilitatea pietelor financiare nebancare, de educatie financiara dar si, in acest context, de digitalizare, Big Data, inteligenta artificiala si securitate cibernetica.

Conferinta de joi, 18 noiembrie, s-a bucurat de participarea reprezentantilor ASF si ISF, BNR, UNSAR, UNSICAR, Erste Asset Management, NN Asigurari de Viata, BVB si Deloitte Romania.

PRINCIPALELE DECLARATII:

Prof.univ.dr. Nicu MARCU, Presedinte, Autoritatea de Supraveghere Financiara:

- Ne-am propus ca deziderat o informare mult mai buna a consumatorului cu privire la serviciile financiare.

- Dezideratul ASF si al ISF este acela de a transmite consumatorului cum sa-si aleaga cel mai bine produsele financiare, cum sa investeasca mai bine in piata financiara. In acest sens, in ultimul an, ISF a demarat o campanie de cooperari si multe universitati din tara. Au fost scolarizati peste 1.500 de studenti. Tot in aceasta perioada au fost facute foarte multe parteneriate cu inspectoratele scolare prin care profesorii au fost trainuiti in ceea ce priveste zona financiara si a antreprenoriatului. Este o activitate intensa a ISF.

- Institutul are si o revista in care sunt publicate foarte multe studii de specialitate, care in ultimul an a luat amploare destul de mare, fiind cotata in diverse baze de date internationale, o revista in care publica foarte multi specialisti din zona financiara, foarte multe cadre didactice din tara si care are in structura conducerii si a consiliului stiintific oameni de mare valoare.

- In 2022 se vor impli 20 de ani de cand functioneaza acest institut si nu ar fi rau ca 2022 sa fie anul pregatirii financiare, pregatirii consumatorului pentru a alege mai bine in momentul in care vrea sa investeasca in pietele financiare.

- ASF supravegheaza 3 domenii importante - piata de capital, de asigurari si de pensii private. In ultimii ani imaginea ASF a fost de multe ori contopita cu zona asigurarilor, care nu a dat mereu o satisfactie consumatorului si speram noi ca lucrurile sa se stabilizeze si Autoritatea face demersuri in acest sens.

- Ca element de noutate, in 2022 o sa luam o decizie extrem de importanta, in sensul ca vrem sa digitalizam Autoritatea, vom introduce tehnologia blockchain in programele informatice pe care o sa le implementam astfel incat sa evitam pe viitor orice risc care poate sa fie adus in zona financiara, a pietelor supravegheate.

- Tot ca alement de noutate, Autoritatea a aprobat in Consiliu niste recomandari pe care noi trebuie sa le facem catre entitatile pe care le supraveghem avand in vedere riscurile de mediu la care lumea este expusa in ultimii ani si avand in vedere ca la nivel european a fost agreat programul Green Deal prin care Europa isi asuma ca pana in 2050 sa fie o zona in care emisiile de gaze cu efecte de sera sa fie eliminate. E clar ca noi trebuie sa pregatim companiile pe care le supraveghem, pentru ca investitiile pe care le vor face in perioada urmatoae sa fie in concordanta cu restrictiile de mediu aferente legislatiei. Ieri s-a decis ca in cadrul site-ului ASF sa fie creata o sectiune distincta.

- Tot in sprijinul consumatorului, ASF a decis sa adere la reteaua bancilor centrale si autoritatilor de supraveghere din lume, cu sediul la Paris, si in perioada urmatoare vom depun cererea de aderare.

- In ultima perioada au fost diverse fluctuatii in ceea ce priveste asigurarile si stim ce s-a intamplat cu o companie, care a intrat in faliment. Este nevoie ca clientul care-si alege o asigurare sa stie in ce directie se indreapta atunci cand alege asigurarea, sa aleaga calitativ, nu cantitativ, astfel incat sa fie o piata corecta, concurentiala si in felul acesta se evita derapajele viitoare.

- ASF, impreuna cu ISF, va face toate demersurile astfel incat consumatorul sa fie bine informat si sa aleaga in cunostinta de cauza.

Prof.univ.dr. Leonardo BADEA, Viceguvernator, Banca Nationala a Romaniei:

- ASF are o componenta importanta a educatiei financiare, pe care o desfasoara prin intermediul ISF.

- Este esential sa dezvoltam apetitul consumatoruui de a se informa. Viitorul este al celor informati foarte informati.

- Suntem intr-un moment in care valurile de inovatie sunt deja intr-o profunda schimbare. A fost valul 5, care a fost unul al dezvoltarii transformarilor digitale, in care cantitatea de informatii care a fost folosita, precum si platformele care s-au dezvoltat au dus la dezvoltarea unor servicii mai sofisticate in domeniul financiar si bancar si au determinat din partea societatii si a consumatorului o crestere a vitezei de adaptare la noile conditii. Acum suntem in valul 6, care este bazat pe dezvoltare sustenabila, a nanotehnologiilor, pe raspunsurile la provocarile implicate de schimbarile climatice. Suntem aici si trebuie sa fim adaptati, sa fim flexibili si sa oferim tot efortul pe care-l putem da pt a reusi sa crestem nivelul de educatie financiara.

- Un studiu OECD, facut in 2020, in 26 de tari, pe 3 continente - Europa, Asia si America Latina -, arata ca 26% dintre cei care au raspuns aveau cunostinte solide de educatie financiara, ceea ce nu este o cifra mare, ci una care ar trebui sa ne puna pe ganduri. Acest studiu a scos in evidenta ca 50% cunosteau anumite notiuni financiare despre anumite instrumente, dar nu le utilizasera niciodata. Desi tinerii erau foarte adaptati la tehnologie, nu stapaneau notiuni de baza de utilizare a instrumentelor financiare. Cele mai bune raspunsuri le-au dat categoria de varsta cuprinsa intre 30 si 59 de ani. Asta ne confirma ca educatia financiara trebuie sa inceapa de timpuriu.

- ISF are un rol important, esential in dezvoltarea acestor programe de educatie financiara, nu doar pentru tineri, ci pe tot parcursul vietii.

Valentin IONESCU, Presedinte, Institutul de Studii Financiare:

- Cum putem avea consumatorii mai informati? Este o intrebare pe care ne-am pus-o la ISF, pentru ca principalele activitati ale Institutului tin de educatia financiara a consumatorilor din pietele financiare si a angajatilor din aceste piete. Aceeasi intrebare ne-am pus-o si la ASF pentru ca un consumator mai bine informat si educat financiar va sti ce produs i se potriveste mai bine si va sti sa aleaga o asigurare sau sa investeasca in piata de capital sau intr-un fond de pensii private.

- Supraveghem 550 de entitati la Autoritate, peste 40.000 de angajati in aceste entitati, majoritatea in piata asigurarilor. Pe de alta parte avem ISF, care numai in 2020 a (re)certificat peste 20.000 de persoane in piata asigurarilor. Avem foarte multe programe la ISF facultative. (...) Programele de educatie financiara se fac pentru toate categoriile de varsta - pentru scolile primare, gimnaziale, licee, universitati, dar si pentru adulti, pentru companiile private din Romania si pentru profesori, avand in vedere ca de anul acesta o materie obligatorie la clasa a opta este Manualul de educatie financiara.

- Pe de alta parte trebuie sa stim la ce nivel suntem in ceea ce priveste educatia financiara in Romania. Bianual, calculam indicatorul de incluziune financiara in cadrul ASF, indicator care ne arata un tablou general al educatiei financiare. Cand vorbim de incluziune financiara, vorbim de accesul populatiei la instrumentele financiare - cu cat este mai facil, cu cat diversitatea instrumentelor este mai mare, digitalizarea crescuta, aceasta inclusiune financiara trebuie sa fie mai mare.

- Calculand acest inducator am avut in vedere mai multe variabile. Calculand indicatorul pentru cele 3 piete, rezultatul a fost o valoare a indicatorului de incluziune financiara de 0,13%. O valoare intre 0 si 0,3 arata o incluziune financiara scazuta. Calculand pe fiecare sector, a rezultat ca pe piata de capital acest indicator este de 0,18%, pe pensiile private - de 0,19%, iar piata asigurarilor este codasa si asta nu ne mira avand in vedere penetrarea pietei in PIB.

- Eforturile ISF se indreapta catre cele 3 piete, dar in primul rand catre piata asigurarilor, pentru ca avem nevoie de consumatori informati, pentru ca atunci cand iau o decizie sa-si faca o asigurare, sa stie ce sa aleaga.

- Cu cat pietele financiare sunt mai dezvoltate, cu atat mai mult gradul de incluziune financiara va creste.

Adrian MARIN, Presedinte, UNSAR:

- Este foarte importanta calitatea in serviciile financiare precum si modul cum putem avea consumatori mai informati. Cresterea nivelului de pregatire profesionala a distribuitorilor in asigurari este in apanajul nostru al tuturor, iar ISF joaca un rol foarte important in acest ecosistem. Calitatea vine din educatie financiara si a responsabilitatii aplicarii ei.

- Chiar daca impactul retragerii autorizatiei CITY Insurance a fost unul important, piata asigurarilor din Romania a continuat sa functioneze si va depasi aceasta situatie, iar detinatorii de polite RCA emise de catre acea societate si mai ales pagubitii sunt protejati de lege prin mecanisme de protectie dedicate in acest sens

- UNSAR a sustinut din primul moment initiativele legislative care au venit in beneficiul consumatorilor, precum modificarea legii privind Fondul de Garantare a Asiguratilor.

- Cu toate acestea, avand in vedere ponderea detinuta de RCA in totalul pietei, este foarte importanta si modificarea Legii RCA, modificare solicitata de Comisia Europeana, astfel incat prevederile contrare legislatiei europene sa fie inlaturate. Stim ca zona asigurarilor RCA este una incarcata emotional, insa indicatorii oficiali calculati de ASF privind rata daunei RCA ne arata o valoare de peste 100%. Iar rata combinata tehnica pentru RCA a ajuns in In S1 2021 la peste 140%.

- Doresc sa evidentiez inca o data ca vorbim despre o industrie care este mult mai diversa decat doar zona de RCA si ne referim aici in mod special la asigurarile de viata, sanatate, accidente, de bunuri si proprietati, garantii, locuinte si nu numai. Am aratat toate acestea intr-un context dificil, de pandemie, cand industria a continuat sa ofere serviciile de care romanii au nevoie.

- In acest cadru, alaturi de ASF si de ISF, ne intensificam eforturile de informare a consumatorilor. Dorim sa crestem nivelul de intelegere a publicului larg cu privire la rolul si utilitatea asigurarilor RCA. Practic, apelam in premiera la o serie de animatii. Urmarim, astfel, un sofer ce parcurge un ciclu complet de existenta a politei RCA, de la accident si pana la solutionare, oprindu-ne pe parcurs pentru a intelege mai bine riscurile, dar si felul in care o asigurare obligatorie RCA protejeaza atat finantele persoanei care a cauzat accidentul, cat mai ales persoana pagubita si oferind sfaturi utile romanilor. Gasiti AICI primul episod. Campania este centrata in jurul a 3 astfel de animatii, care vor fi lansate pe pagina de Facebook a Asiguropedia, pe canalul de YouTube al UNSAR si pe site-ul Asiguropedia.ro.

- Profit de aceasta ocazie pentru a anunta si un nou program pe care UNSAR il pregateste in parteneriat cu ISF. Se numeste Academia de Asigurari, si va implica studenti ambitiosi din universitatile noastre care doresc sa cunoasca in profunzime industria asigurarilor si care, la sfarsitul programului, vor putea sa aiba o perspectiva completa asupra unei cariere in asigurari si, eventual, sansa unui internship.

Prof.univ.dr. Marian SIMINICA, Director Executiv, Institutul de Studii Financiare:

- Contextul legat de informarea corecta a consumatorilor, pentru buna functionare a pietelor financiare, cred ca necesita cunostinte aprofundate de educatie financiara, fie ca este vorba de alegerea unui produs de asigurari, un fond de pensii private sau o alternativa investitionala, consumatorul trebuie sa cunoasca toate elementele care caracterizeaza respectivul produs - sa stie avantajele, limitele, beneficiile, costurile si riscurile asociate.

- Studiile realizate recent la nivel international releva o legatura extrem de puternica intre nivelul de educatie financiara si bunastarea unui popor. Tocmai de aceea consider ca toate entitatile implicate in pietele financiare trebuie sa isi intensifice eforturile pentru cresterea gradului de educatie financiara in randul populatiei, in general, si in special in randul tinerilor.

- Lucrurile tind sa se imbunatateasca. S-au facut pasi in aceasta directie, De exemplu, in ultimul an scolar incheiat a fost introdusa disciplina de educatie economico-financiara la clasa a opta - este un par important, util, dar care probabil ca isi va arata efectele peste mai multi ani, cand generatiile respective vor ajunge la maturitate. O problema este lipsa de personal specializat, mai ales in scolile mici. ISF si ASF si-au propus sa contribuie la rezolvarea acestei probleme si avem un program destinat profesorilor care predau educatie financiara la clasa a opta. La sase luni de la lansare putem considera ca este un program de succes - peste 230 de cadre didactice parcurg acest program, din 35 de judete.

- Educatia financiara trebuie sa continue si in liceu, in universitati si mai ales invatarea pe tot parcursul vietii. (...) La nivelul ISF derulam diverse proiecte. Cel mai mare este proiectul SmartFIN, in parteneriat cu ASF si UNSAR - prin care specialisti din pietele financiare nebancare tin prelegeri in fata studentilor din universitatile partenere pe teme de educatie financiara. L-am lansat la sfarsitul lunii februarie si pe parcursul a 3 luni am reusit sa organizam 33 de evenimente in 16 universitati partenere. Totul a fost in sistemul online. Am continuat proiectul si in toamna si am exins la 19 universitati, alte 14 evenimente, peste 1.000 de studenti cu care ne-am vazut.

- In completare, am avem in pregatire un nou proiect - Academia de Asigurari, pe care dorim sa-l lansat la inceputul anului viitor in parteneriat cu UNSAR, in care vor selecta un grup de circa 25 de studenti din toate universitatile. Programul de aprodundare a cunostintelor are 2 componente: un program de training realizat de specialisti din piata si o competitie de proiecte. De asemenea, avem si alte proiecte.

- Investitia in proiecte de educatie financiara este o investitie in viitor!

Alexandru CIUNCAN, Director General, UNSAR:

- Educatia financiara este un pilon strategis al activitatii UNSAR. Toate campaniile se regasesc pe Asiguropedia.ro, precum si rezultatele cercetarilor sociologice realizate cu IRES - testam si vedem perceptia romanilor vizavi de riscuri si vedem dinamica acestor perceptii de la an la an. Vedeti si diverse ghiduri care vin in sprijinul consumatorilor, dar si al distribuitorilor.

- Organizam intre 3 si 5 astfel de cercetari sociologice in fiecare an. De exemplu, putem vedea cum a evoluat perceptia romanilor fata de riscuri ca urmare a pandemiei. Si am vazut ca romanii sunt mai interesati de asigurarile voluntare de sanatate, de asigurarile de locuinte sau de asigurarile de viata. Deci, constientizeaza mai bine riscurile la care se expun.

- Cred ca noi toti ca industrie trebuie sa invatam sa vorbim intr-un altfel de limbaj, sa invatam sa decodificam ceea ce spunem. Trebuie sa depasim aceasta bariera de limbaj si sa explicam despre ce este vorba in industria asigurarilor si despre risc. Si asta se poate vedea foarte bine daca interactionam cu tinerii si impreuna cu ISF si membrii UNSAR am mers in peste 20 de universitati (online) si cred ca am ajuns la peste 3.000 de studenti pana acum. Am fost uluit de reactia si feedback-ul primit din partea studentilor. Vorbim de alte generatii si clar trebuie sa vorbim intr-un alt limbaj, iar la UNSAR facem sau incercam sa facem asta. Si incercam pe de alta parte sa contribuim la tot ceea ce inseamna educarea distribuitorilor in asigurari.

Mai multe declaratii gasiti in video-ul de AICI!

CITITI PE ACEEASI TEMA:
ISF: O populatie educata financiar aduce bunastare economiei