1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Cristian ROSU, Vicepresedinte, Sectorul Asigurarilor - Reasigurarilor, ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara


Aplicarea digitalizarii in zona asigurarilor este domeniul viitorului - nu al viitorului indepartat, ci al viitorului previzibil si predictibil. Este foarte adevarat ca nivelul de cunoastere si nivelul de perceptie a acestei digitalizari nu este unul care sa genereze o efervescenta foarte mare la acest moment, dar, cu siguranta, el reprezinta viitorul.

XPRIMM: Care sunt prioritatile ASF, in anul care urmeaza, in ceea ce priveste asigurarea unei stabilitati a industriei, in beneficiul consumatorului?
Cristian ROSU: Avand in vedere ca Autoritatea de Supraveghere Financiara are ca principal obiectiv supravegherea pietelor in beneficiul consumatorului final, unul dintre principalele obiective pe care le avem pentru anul 2019 este asigurarea stabilitatii pietei. In acest sens, ne indreptam atentia in special in zona consumatorului final, consumator care va trebui sa fie elementul central al atentiei asiguratorilor si distribuitorilor de asigurari, in acceptiunea Legii nr. 236/2018 privind distributia de asigurari si a Directivei IDD. Autoritatea a elaborat si normele secundare de aplicare a legii, astfel incat elementele esentiale care vor concura la buna desfasurare a activitatii asiguratorilor si distribuitorilor de asigurari sa conduca la un consumator final care sa stie ce cumpara, cum cumpara, in ce conditii, care sunt riscurile aferente acestor produse, sa fie cu adevarat servisat corespunzator.

Odata cu aparitia normelor care reglementeaza distributia in asigurari, o alta parte componenta extrem de importanta este supravegherea, care, de data aceasta, trebuie sa fie una proactiva, nu reactiva. O supraveghere bazata pe evaluarea riscurilor si dimensionarea acestora, astfel incat toti indicatorii de stabilitate si prudentialitate sa fie respectati si, in felul acesta, sa fie preintampinate orice fel de derapaje care pot sa apara voit sau nevoit.

XPRIMM: Acestea sunt prioritatile ASF in ceea ce priveste clientii si siguranta si securitatea lor. Care sunt prioritatile dumneavoastra pentru acest mandat?
C.R.: Discutam de un mandat de cinci ani, deci am putea dezvolta pe termen mediu cele spuse putin mai devreme, apreciind acest termen mediu la nivelul celor cinci ani. Pe termen scurt si mediu, va trebui sa actionam in sensul crearii unui cadru legal adecvat - si, aici, nu ma raportez la actiuni administrative, ci la actiuni legislative. Nu ma refer numai la legislatia primara, acolo unde prevederile unor legi in vigoare va trebui sa fie revizuite, ci, in special, la legislatia secundara, unde se are in vedere crearea unui cadru performant, astfel incat actorii acestei piete - si, cand ma refer la actori, vorbesc de toti: asiguratori, brokeri s.a.m.d. -, sa isi poata desfasura liniile de business intr-o libertate controlata. Cum spuneam putin mai devreme, supravegherea trebuie sa fie una proactiva. De asemenea, va trebui sa gasim acele metode si mijloace - pe unele dintre ele le-am identificat deja -, pentru a mari gradul de cuprindere in asigurari, gradul de penetrare a acestora in Produsul Intern Brut, densitatea asigurarilor. Sunt lucruri interesante care se ascund in spatele acestor cateva elemente si pot sa devoaleze tendinte ale pietei romanesti si ale comportamentului consumatorului roman de asigurari.

XPRIMM: Cu alte cuvinte, o Romanie mai asigurata...
C.R.: O Romanie mai asigurata, o Romanie mai sigura si o Romanie care merita mai mult, avand in vedere dimensiunea ca populatie si dimensiunea actuala a PIB-ului. Gradul de penetrare si de cuprindere in asigurari trebuie sa creasca, pentru a crea si posibilitatea dezvoltarii zonei asigurarilor si utilizarea surselor si fondurilor necesare in economia reala.

XPRIMM: Care ar fi principala tendinta pe care ati observat-o in 2018 si care a fost principala provocare pentru piata?
C.R.: Piata asigurarilor nu s-a modificat semnificativ si nici nu se va modifica semnificativ in 2019, fata de evolutiile care au avut loc, cel putin pe datele statistice pe primul semestru al anului 2018. Din statisticile primului semestru 2018, constatam ca primele brute subscrise au ramas la un nivel aproximativ constant: 5,04 miliarde lei, raportat la aceeasi perioada a anului 2017. Asigurarile generale au dominat in continuare topul asigurarilor, avand o pondere de 79% din totalul PBS, iar segmentul asigurarilor de viata are o pondere de aproximativ 21%.

Ce as putea spune despre provocarile anului 2019 este doar raportat la faptul ca ne dorim sa stimulam in continuare cresterea asigurarilor de viata, care pot sa reprezinte undeva pana la 35% din totalul asigurarilor, astfel incat aportul de capital care s-ar putea reinvesti in economia reala sa poata sa creasca si sa ajute efectiv in acest sens.

XPRIMM: Cum arata gradul de penetrare in asigurare si densitatea asigurarilor in Romania comparativ cu alte tari din Uniunea Europeana?
C.R.: Tot vorbim de gradul de penetrare, sa incercam sa explicam ce inseamna. Este raportul dintre volumul primelor brute subscrise si Produsul Intern Brut. Avem un grad de penetrare de aproximativ 1,21% din PIB, in vreme ce in tarile dezvoltate merge pana la aproape 6% din PIB. Discutam, de asemenea, de densitatea asigurarilor, care reprezinta raportul dintre PBS si numarul de locuitori - prima medie pe cap de locuitor. Daca ne raportam, potrivit statisticilor din 2016, la situatiile din Austria, care are 2.024 euro, Franta - 3.954 euro, Germania - 2.433 euro, vedem ca Romania are 104 euro. Distanta este foarte mare. La o prima analiza este un fapt negativ, dar este un fapt imbucurator, ceea ce ne arata ca potentialul pietei este foarte mare si avem mult loc de dezvoltare.

XPRIMM: Ori a crescut PIB-ul prea repede, ori gradul de crestere la nivelul asigurarilor a fost prea lent?
C.R.: Ar putea fi si aici o explicatie. Imi doresc, evident, ca PIB-ul sa creasca foarte repede, dar nu depinde neaparat de zona de asigurari. Piata asigurarilor este cea care a crescut incet. Piata asigurarilor nu a crescut suficient de mult din mai multe motive. Este adevarat si ca, odata cu romanii plecati, s-a diminuat numarul celor care se pot asigura, dar cred ca factorii care au influentat foarte mult au fost nivelul de cunoastere a produselor, tipul de asigurari, modalitatea in care clientul a fost servisat si nemultumirea acestuia vizavi de serviciile post-incheiere contract de asigurare care i-au fost oferite. De aici, a venit si o zona de recul, o zona de refuz din partea foarte multor cetateni de a-si incheia asigurari, precum si din partea asiguratorilor, care nu au generat produse noi si tentante pentru diferitele nise carora li se puteau adresa. Toate aceste lucruri se regasesc intr-un studiu analitic si vom lua, cu siguranta, anumite masuri. Aici, nu ma refer la masuri administrative, ci de ordin legislativ, care sa permita degajarea acestor elemente noi in contextul Directivei IDD.

O alta oportunitate pentru anul viitor este si legea privind societatile mutuale de asigurare, proiect care se afla in dezbatere. Putem sa discutam si despre micro-asigurari, care se vor referi la nise de populatie cu venituri reduse, care vor putea sa acceseze astfel de asigurari, incercand prin aceasta initiativa sa crestem gradul de cuprindere in asigurare.

XPRIMM: Cum vedeti evolutia tehnologica in piata locala? Va conduce ea la cresterea vanzarilor in asigurari?
C.R.: Cu siguranta, aplicarea digitalizarii in zona asigurarilor este domeniul viitorului - nu al viitorului indepartat, ci al viitorului previzibil si predictibil. Este foarte adevarat ca nivelul de cunoastere si nivelul de perceptie a acestei digitalizari nu este unul care sa genereze o efervescenta foarte mare la acest moment, dar, cu siguranta, el reprezinta viitorul. Nu putem sa nu tinem cont de acest element indispensabil vietii noastre, dupa cum observam ca telefonul a devenit un element vestimentar de 24 de ore din 24, si aceasta digitalizare ne va urmari 24 de ore din 24.

Toti actorii pietei, incepand de la supraveghetori si terminand cu distribuitori, va trebui sa se adapteze noilor tendinte ale tehnologiei moderne, dar, pana sa ajungem sa le implementam, va trebui sa consolidam si sa fructificam avantajele si oportunitatile pe care le avem in activitatea reala si concreta din aceste momente. Se tot vorbeste despre lipsa autostrazilor, digitalizarea nu vine pe autostrazi, dar parca nici 4G n-a venit pe autostrazi si iata ca totusi in Romania se pregateste infrastructura pentru 5G. Daca ne gandim la 5G, inseamna ca exista acele autostrazi pe care digitalizarea le va ajunge din urma si, daca nu vom fi pregatiti, ne va lua prin surprindere. Numai prin digitalizare putem extinde gama asigurarilor si penetrarea lor la nivel de masa.

XPRIMM: Schimbarile climatice nu ocolesc Romania, asadar, ce apreciati ca ar trebui facut pentru cresterea numarului de locuinte asigurate obligatoriu si facultativ? In conditiile in care, Romania, conform datelor publice, o locuinta din cinci este asigurata obligatoriu.
C.R.: Discutia este mult mai complexa si comporta o abordare mult mai ampla. Discutam de o locuinta din cinci, deci 20% asigurate obligatoriu, iar aceasta este o penetrare extrem de mica. Analiza profunda a nefunctionalitatii legii trebuie sa fie elementul de baza de la care trebuie sa pornim, sa vedem care sunt motivele care au condus la o astfel de stare de fapt. Lucram acum, in cadrul autoritatii, la identificarea elementelor necesare in vederea imbunatatirii legislatiei in vigoare in acest moment.

Nu vreau sa intru in detalii, dar pot sa va asigur ca, in primavara anului viitor, vom provoca dezbateri intense pe acest subiect. Din ceea ce am discutat si cu colegii mei, s-au desprins unele idei pe care as vrea sa le punem in aplicare, cred ca vor genera o modificare substantiala a acestor elemente. Trebuie sa intelegem insa ca aceste asigurari obligatorii de case au o usoara tenta sociala. Deci, la 10 euro sau 20 euro, nu putem sa discutam de o asigurare complexa.

XPRIMM: Ce i-ati sfatui pe asiguratori si pe brokeri pentru anul 2019? Care ar fi principalul lucru pe care ar trebui sa il schimbe in activitatea lor?
C.R.: In primul rand, comportamentul fata de asigurat.
Editor: Redactia | Publicat pe 19.12.2018 | 4762 vizualizari
Share |