1asig.ro
1asig.ro
Conferinta anuala ISF

Conferinta anuala ISF "Quo Vadis" 2021: Principalele declaratii!

5 min. / 1.540 cuvinte
Conferinta ISF "Quo Vadis" Digitalizarea asigurarilor - prioritate zero, s-a desfasurat online, joi - 11 februarie a.c., fiind dezbatute, printre altele, efectele implementarii sistemelor digitale in activitatile curente ale asiguratorilor si brokerilor, tendintele pietei asigurarilor in 2021, precum si educatia financiara.

PROMO


Mai multe detalii gasiti aici.

Conform ISF, inovatiile tehnologice ne schimba viata mai repede decat oricand, iar viteza digitalizarii si cantitatea de date prelucrate au inregistrat si vor inregistra, in perioada urmatoare, o crestere accelerata ca urmare a contextului pandemic mondial generat de noul virus SARS-COV2. In acest context este, inca o data, subliniata necesitatea dezvoltarii si utilizarii unor capacitati digitale puternice si inovatoare in sectorul financiar. Astfel, promovarea unui sector financiar bazat pe date va fi esentiala pentru stimularea inovatiei si a concurentei.

Pe masura ce solutii digitale noi si inovatoare sunt implementate, industria asigurarilor continua eforturile de a identifica si implementa cele mai adecvate tehnologii care sa permita consumatorilor de produse de asigurare si/sau reasigurare sa obtina servicii si produse de calitate, in conditii de siguranta.

Disponibilitatea tot mai mare a datelor ar putea ajuta asiguratorii sa imbunatateasca monitorizarea si evaluarea riscurilor, sa ofere o experienta mai buna clientilor si sa sporeasca detectarea tentativelor de frauda. Industria asigurarilor sustine eforturile de facilitare a utilizarii adecvate a datelor. In acelasi timp, clientii au asteptarea de a avea control asupra partajarii datelor lor si au nevoie sa stie ca acestea sunt stocate in siguranta. Intensificarea incidentelor de tip cibernetic ridica cateva intrebari legate de sistemele de protectie a datelor, a capacitatii companiilor de back-up in cazul unui atac de proportii, noteaza ISF.

PRINCIPALELE DECLARATII: 

Nicu MARCU, Presedinte, ASF:
- Digitalizarea si-a pus amprenta si nevoia de a face digitalizare in Romania este extrem de mare, avand in vedere si aceasta pandemie care a accelerat acest proces al digitalizarii, la care oricum Romania trebuia sa adere mai devreme sau mai tarziu. E nevoie de digitalizare, de informatizare a institutiilor, a companiilor, astfel incat informatia de care avem nevoie sa fie intr-un timp extrem de scurt acolo unde este necesara.
- Am convinderea si ma gandesc ca Autoritatea de Supraveghere Financiara, avand in vedere rolul pe care il detine in economia nationala si in relatia cu consumatorii, poate sa fie parte a programelor de finantare europeana, respectiv sa fie eligibila pentru aceste proiecte europene, astfel incat sa se digitalizeze, incat piata sa fie echilibrata, sa beneficiem noi si cetateanul de cele mai bune informatii, ca apoi cetateanul sa fie multumit de calitatea serviciilor financiare de care ar trebui sa beneficieze.
- In acest moment si noi si companiile din piata avem programe de digitalizare, nu atat de ample pe cat ar trebui, dar obiectivul este ca aceasta digitalizare sa rezolve toate problemele din piata, avand in vedere ca prin informatizare ASF va avea in permanenta toate informatiile necesare astfel incat sa ia deciziile intr-un timp extrem de scurt si cetateanul sa beneficieze de servicii de calitate.
- In ceea ce priveste programele Autoritatii, cu fonduri proprii, in 2021, sunt unele ambitioase. Este nevoie de o mai mare finantare pentru a ne duce la bun sfarsit proiectele pe care le avem.  Odata cu digitalizarea, directia in care se va indrepta ASF va fi una care ii va conferi putere si autoritate - astfel va reda increderea investitorilor si a cetatenilor.
- Din discutia cu companiile supravegheate reiese ca acestea fac pasi destul de rapizi in ceea ce priveste digitalizarea pentru ca au nevoie de acest lucru, au nevoie sa se adapteze la cerintele din piata, mai ales ca acest virus ne-a determinat sa ne adaptam.
- In 2020, piata asigurarilor a ajuns la 11,5 mld. lei, in crestere cu aprox. 5% fata de 2019. AG - 9,28 mld. lei, +6%; AV -  au scazut cu 2%, la 2,22 mld. lei. Asigurarile de sanatate: 451 mil lei, +18%. RCA - 3,97 mld lei, +5%; Casco - 2,41 mld lei, +4%. Piata asigurarilor crescut la 2,3% din PIB.
- Decontarea Directa obligatorie -  In functie de cum se va aproba acest act normativ, Autoritatea il va pune il va actiona in consecinta. Sper eu ca va fi un act normativ care sa regleze toate disensiunile din aceasta piata.
- 2021 va fi anul educatiei financiare. Este nevoie de educatie financara pentru a creste piata, pentru a constientiza cetateanul si investitorul de serviciile calitate de care trebuie sa beneficieze. ASF a demarat proiecte importante pe zona educatiei finciare. Vrem sa ajungem catre toate categoriile de varste -  scolare, liceale, universitare - cu programe dedicate.  Ne dorim ca aceasta educatie sa fie parte a programului abordat de Ministerul Educatiei.

Valentin IONESCU, Presedinte Consiliul Director al ISF:
- Noi credem ca exista un spatiu propice dezvoltarii si implementarii de tehnologii inovatoare. In ultimii ani se observa cresterea gradului de digitalizare a pietei asigurarilor, printr-o penetrare din ce in ce mai mare a solutiilor fintech in lumea asigurarilor.
- Inovatiile Fintech se refera in general la doua aspecte: 1)Varietatea de tehnologii emergente, precum: Internetul obiectelor IoT, telematica, Chatbots (robo consilieri), inteligenta artificiala, tehnologia registrelor distribuite, inclusiv blockchain si contractele inteligente; 2)Modele de afaceri inovatoare care au potentialul de a transforma afacerea de asigurari, precum: asigurararile peer-to-peer, asigurarile bazate pe utilizare sau cele la cerere.
- Inteligenta artificiala (AI) s-a extins rapid in toate domeniile, dispozitivele care utilizeaza AI devenind ceva comun, un exemplu in acest sens fiind utilizarea asistentilor AI activati prin voce. AI ofera asiguratorilor posibilitatea de a crea experiente unice, indeplinind cerintele noilor generatii de consumatori. Aceasta tehnologie va contribui la imbunatatirea eficientei si la automatizarea proceselor de subscriere si de instrumentare a daunelor. Utilizand AI, asiguratorii pot imbunatati procesul de rambursare a daunelor si pe cel de subscriere prin, de exemplu, accesarea mai rapida a datelor, iar excluderea factorului uman poate rezulta in procese mai precise si mai rapide.
- Internetul obiectelor (IoT) - Majoritatea consumatorilor sunt dispusi sa impartaseasca informatii personale suplimentare, cu atat mai mult daca acest lucru inseamna reduceri ale primelor platite pe politele lor de asigurare - iar IoT poate reprezenta o sursa de date si poate contribui la automatizarea schimbul de date. Asiguratorii pot utiliza date de pe dispozitive cu acces la IoT, cum ar fi diferitele componente ale caselor inteligente, senzori auto si tehnologii portabile (ceasuri smart, telefoane smart, alte gadgeturi), pentru a determina mai bine preturile, pentru a gestiona mai bine riscurile si chiar pentru a preveni pierderile. (...)
- Cand ne referim la piata asigurarilor din Romania, observam ca un numar din ce in mai mare de societati incep sa apeleze la solutii inovatoare. Avem astfel exemple de firme care implementeaza sisteme telamatice pentru a oferi clientilor preturi ale politelor auto personalizate. De asemenea, un numar semnificativ de companii au inceput sa ofere servicii online de constatare a daunelor care nu depasesc valori semnificative. Se observa utilizarea asistentilor virtuali pentru a usura interactiunea cu societatile si a oferi asistenta nonstop. 
- In cadrul unor companii de brokeraj, peste 95% din politele de asigurare intermediate sunt in format digital (date UNSICAR). S-au introdus fluxuri digitale end-to-end (cotatie, documentatie precontractuala, polita, plata, administrare) in orice tip de interactiune - fata in fata si la distanta. Orice document se emitere in format digital, semnaturile necesare sunt semnaturi electronice avansate, conform UNSICAR; Au fost create magazine on-line (site-uri specifice) de unde clientii isi pot achizitiona online diferite tipuri de produse de asigurare. Idei de viitor (UNSICAR): semnatura electronica calificata a tuturor actorilor din industrie, conectarea sistemelor distribuitorilor de asigurari cu ale asiguratorilor (in ambele sensuri / schimb de date despre polite). Obiectivul ar fi ca datele sa fie identice la nivel de piata.
- Totodata, inclusiv la nivelul Autoritatii de Supraveghere Financiara se dezvolta lucrurile in aceasta directie. Sunt deja functionale FinTech Hub (care ofera informatii cu privire la partea de reglementare si autorizare, precum si asteptarile autoritatii in ceea ce priveste procesul de supraveghere) si InsurTech Hub (in cadrul caruia au loc discutii exploratorii la care participa asiguratorii, brokerii dar si firmele care dezvolta solutii inovatoare). 
- Consideram ca piata din Romania prezinta un potential ridicat, avand in vedere gradul ridicat de conectare la internet, penetrarea terminalelor mobile in societate, precum si gradul scazut de penetrare al asigurarilor in populatie. Implementarea unor tehnologii precum AI, drone, analizarea Big Data, telematics pot conduce la dezvoltarea pietei si oferirea de produse de asigurare mai bine adaptate nevoilor personale.
- Digitalizarea, atat la nivelul autoritatii, cat si la nivelul entitatilor supravegheate si a consumatorilor, devine esentiala pentru identificarea masurilor de atenuare a riscurilor, precum si pentru asigurarea competitiva la nivel global. 
- In perioada 2021-2023, Autoritatea de Supraveghere Financiara va continua sa depuna eforturi in directia identificarii si implementarii celor mai bune modalitati de prelucrare si analiza a datelor financiare din pietele supravegheate, pe baza evolutiilor tehnologice de ultima ora (ex: blockchain/DLT) si a celor mai bune practici in domeniu.

Adrian MARIN, Presedinte, UNSAR:
- Digitalizarea si inovatia reprezinta nu doar o tendinta, ci o realitate care vine in sprijinul consumatorilor si, cu siguranta, o prioritate pentru orice industrie. 
- In 2020 vorbim de o crestere a pietei de 5%, la 11,5 miliarde de lei, conform dlui Presedinte MARCU. Datele dovedesc faptul ca piata a avut o rezilienta foarte buna. 
- Avem 28 de companii de asigurari plus societatile care activeaza in baza pasaportului european. Companiile locale au peste 8.500 de angajati directi. In plus, alte circa 50.000 de persoane lucreaza in piata asigurarilor ca distribuitori. 
- Din cifrele ASF, profitabilitatea industriei este data de rata combinata, care, din pacate, continua sa ramana supraunitara (104,9%) la T3/2020. RCA si CASCO sunt main drivers si trebuie sa subliniem ca aceste linii depasesc serios pragul de 100% al ratei combinate.
- Industria cauta si implementeaza solutii interne de eficientizare a propriei activitati. Remarcam  impactul digitalizarii si al masurilor de eficientizare luate de companii, care se reflecta in scaderea ratei cheltuielilor (de achizitie si) administrare atat pe RCA, CASCO, cat si pe segmentul asigurarilor property. Inseamna ca au existat eficientizari, digitalizari si s-a reusit aceasta reducere a cheltuielilor administrative. In acelasi timp, cel putin pe RCA, rata daunei a continuat sa creasca, in ciuda pandemiei si a starii de urgenta.
- Legat de RCA, nu pot sa nu spun despre modificarea legislatiei prin introducerea decontarii directe. Noi am declarat public ca industria de asigurari este pregatita sa contribuie la implementarea unui sistem eficient de decontare directa. Acesta trebuie sa aiba prevazute toate parghiile juridice si operationale prin care sa fie asigurata o functionare mai buna a pietei de asigurari RCA, in beneficiul atat al asiguratilor, cat si al pagubitilor, si care sa implementeze mecanisme eficiente si rapide de recuperare a despagubirilor platite intre asiguratorii RCA. 
- In acelasi timp, consideram ca prevederile care sunt contrare directivelor europene si pentru care Comisia Europeana a initiat o procedura de infringement impotriva Romaniei sa fie eliminate cu aceasta ocazie.
- Tema evenimentului fiind digitalizarea, iata ce s-a intamplat la nivel international la nivel de tendinta in 2020: s-a produs o modificare brusca a importantei canalelor de distributie online - vorbim despre vanzare la distanta si servisare a clientilor; canalele online au facilitat cu succes informarea consumatorilor si distributia de asigurari; vanzarile online au crescut sau au ramas stabile in tarile membre ce au furnizat informatii catre EIOPA.
- Aceste tedinte se remarca si in randul consumatorilor din tara noastra. Astfel, daca in 2019 doar 6% dintre romani spuneau ca prefera sa incheie asigurari din fata calculatorului sau a telefonului mobil, in 2020 ponderea acestora a urcat la 12%, ca urmare a restrictiilor impuse pe perioada pandemiei COVID-19, care au determinat cresterea gradului de accesare a serviciilor online, conform Barometrului UNSAR-IRES. Asta arata ca, inca multi romani continua sa prefere interactiunea directa atunci cand vine vorba despre incheierea unei polite de asigurare.
- In Romania, in aceasta perioada atipica, activitatea asiguratorilor a fost adaptata la noile conditii si marcata de o dezvoltare accelerata pe digitalizare.
- Practic, schimbarile aduse de digitalizare creeaza o noua lume pe care vrem sa o asiguram. Peste toate acestea se suprapun riscurile cibernetice. Dezvoltarea de noi produse devine esentiala, cumulata cu ajustarea la asteptarile consumatorilor: simplificare, concentrare pe ceea ce cauta si o imbunatatire a experientei lor.
- Pentru a veni in intampinarea dorintelor romanilor, in premiera, Barometrul UNSAR-IRES din 2021 va analiza: ce riscuri isi doresc romanii sa fie acoperite de politele de asigurari; unde si cum prefera sa se asigure (distributie clasica, online, parteneriate cu retaileri, lanturi de magazine etc.); preferinte legate de obtinerea despagubirilor. 
- Digitalizarea s-a facut simtita si in zona de educatie financiara - atat la nivelul membrilor nostri, cat si direct de catre UNSAR. Am considerat important sa comunicam mai mult, mai ales in format digital, pe canalele online, acolo unde sunt tinerii consumatori si nu numai. Practic, toate campaniile de informare si educare derulate de Uniune in 2020 au fost digitale - si au ajuns la milioane de romani. 
- In acest an ne concentram pe realizarea a 6 campanii de informare si awareness, 11 ghiduri si documente informative pentru clienti, 4 studii de perceptie si analize, White Papers si Carta Activitatilor CSR. 
- Daca ne referim strict la zona de digitalizare, va dau doar cateva exemple de proiecte aflate deja in derulare: grup de lucru dedicat Digitalizarii & Inovatiei - coordonat chiar de Vicepresedintele UNSAR Gerke WITTEVEEN; un nou program de webinarii intitulate WebKnow - primul va avea loc chiar luna aceasta si va fi dedicat impactului cloud computing si AI in zona de asigurari. Iar eforturile noastre cu siguranta vor continua!
- Industria noastra, precum si intreaga industrie a serviciilor financiare, sunt focusate pe oameni., iar  digitalizarea este doar o cale de a ajunge la ei. 

Dorel DUTA, Presedinte, UNSAR:
- Digitalizarea a fost, este, si va fi un subiect important pentru UNSICAR  si pentru piata in general. Spun acest lucru pentru ca brokerii reprezinta interfata intre compania de asigurari si client. Brokerul este cel mai aproape de client, ii cunoaste nevoile, este in permanenta in contact cu el.
- Digitalizarea este un proces continuu si a fost impulsionat de evenimentele neplacute pentru noi de la inceputul anului trecut.
- In sprijinul pietei si in special al clientilor lor, companiile de brokeraj au dezvoltat si implementat o serie de procese digitale care sa asigure o buna functionare a relatiei cu clientii si cu partenerii de afaceri, In perioada asta in care actiunea s-a mutat mai mult in online.
- La nivel de UNSICAR, am facut un sondaj pentru a centraliza actiunile si activitatile pe care membrii nostri le-au facut in ce zona digitalizarii. In majoritatea companiilor procesul de emitere si gestionare a politelor este unul online. 
- Brokerul este acel consultant pe care doresti sa il ai alaturi de la decizia de a achizitiona o polita de asigurare si pana la acea situatie neplacuta in care te vei afla daca se produce un eveniment asigurat. Ca urmare, au fost integrate aspectele legate de consultanta pe produse si clienti in sistemele informatice pe care le utilizeaza.
- In cadrul unor companii de brokeraj, peste 95% din politele de asigurare intermediate sunt in format digital, emise de ei. Unii brokerii preiau o incarcare administrativa importanta de la asiguratori si, implicit, reduc costurile de administrare, atunci cand utilizeaza tehnologia si preiau activitatea de emitere a cotatiilor si politelor.
- Printre altele, s-au introdus fluxuri digitale end-to-end (cotatie, documentatie precontractuala, polita, plata, administrare) in orice tip de interactiune - fata in fata si la distanta, s-au creat facilitati de self-service pentru clienti, ori au fost create call center-uri virtuale care ofera asistenta legata de asigurari publicului larg. Au fost create aplicatii mobile si magazine on-line (site-uri specifice) de unde clientii isi pot achizitiona online diferite tipuri de produse de asigurare si au aparut chiar si asistenti virtuali (chatbot).
- Un factor care ne incetineste putin dezvoltarea este semnatura electronica. Orice document emis el trebuie sa capete o forta juridica in eventualitatea unei probleme. De ex, pentru a evita falsul, ar trebui sa te autentifici cu o semnatura electronica. Polita achizitionata online trebuie semnata de ambele parti. Se lucreaza la sisteme de semnatura calificata, unii colegi chiar au implementat o semnatura electronica avansata. 
- Initiativele de digitalizare continua si se vor adapta nevoilor diverselor categorii de clienti. Cei care sunt tech-savy si interesati de self-service vor beneficia de solutii din ce in ce mai accesibile de interactiune cu asigurarile. Iar cei care au access mai dificil la tehnologie vor beneficia de serviciile de asigurari si consultanta oferite de brokeri prin interactiuni hibride, in care oamenii lucreaza mai eficient cu ajutorul tehnologiei.
- Decontarea Directa obligatorie - noi ca asociatie am sprijinit-o de la inceput. Suntem promotori ai implementarii ca obligatorie a acestei clauze, dar de fiecare data am atras atentia ca procesul trebuie sa fie complet si mecanismele de functionare trebuie sa asigure o fluiditate a decontarilor intre companii, ca sa nu ne trezim ca un lucru bun sa se transforme intr-o situatie neplacuta pentru piata in general si pentru consumatori in special. Vom sustine decontarea directa, este si de datoria noastra, ca si consultanti, si vom incerca sa constientizam ca RCA-ul nu mai este o asigurare pentru altul, ci va fi o asigurare pentru tine.
- UNSICAR a facut un studiu in randul clientilor din care reiese ca 79% dintre intervievati cunosc faptul ca se pot incheia asigurari on-line, 56% iau in considerare sa incheie o polita on-line, iar 27% au declarat ca au achizitionat o polita on-line. Este o provocare pentru noi sa trecem de la procentul de 27% spre procentul celor care cunosc faptul ca pot achizitiona on-line.
- La nivel de UNSICAR functineaza un grup de lucru pentru digital, grup de lucru care are deja in discutie proiecte de dezvoltare digitala comuna cu mai multe societati de asigurare, scopul lui fiind acela de a dezvolta in comun proiecte si solutii digitale care sa vina in sprijinul clientilor nostri.

Paul ZARZARA, membru al Directoratului UNIQA Asigurari:
- Pentru noi, partea de digitalizare, transformare digitala, revolutie digitala - termene care reprezinta activitatea zilnica - sunt concepte pe care le-am inceput acum ceva timp. Stiti ca cel mai complicat e sa faci procese simple intr-o organizatie, simple pentru client sau pentru consumatorul de servicii de asigurare, iar asta presupune enorm de multa munca.
- Digitalizarea nu se intampla peste noapte. Desi intr-un weekend din martie anul trecut am dovedit cu totii ca avem capacitatea - si aici nu vorbesc neaparat de noi, ci de intreaga piata, de autoritatile de reglementare sua chiar autoritati nationale - sa adoptam o eficienta digitala si sa mutam in digital foarte multe procese care se desfasurau intr-un mod traditional.
- Noi am inceput in 2015 un proiect masiv de transformare organizationala, care a avut ca baza o transformare digitala. Sunt 3 componente care sunt luate in calcul intr-o astfel de transformare: oamenii, procesele si sistemele sau tehnologia. 
- Pandemia, pentru noi, n-a fost a fost decat un catalizator, sunt actiuni la care noi lucram de ceva timp. Este o calatorie toata aceasta transformare digitala, trebuie sa ai echipele deschise la inovatie. Suntem prima companie din piata care am venit cu un asistent digital, care a transformat toata complexitatea notificarii unui dosar de dauna in cateva minute. De curand am transformat asistentul digital intr-un consultant digital.

Nicoleta RADU, Director General, PAID Romania:
- Educarea si informarea publicului este o componenta fara de care nu se poate o evolutie in domeniul asigurarilor. Desigur, in domeniul asigurarilor obligatorii este nevoie si de o impunere. Dar, inainte de orice, fara intelegerea corecta a mecanismelor care pun in miscare acest sistem al asigurarilor nu se poate sa asteptam ca increderea in aceasta activitate sa creasca si oamenii sa cumpere voluntar mai mult decat o fac acum. In spatele unei polite de asigurare este un mecanism complex, pe care doar un public avizat si corect informat ar putea sa-l inteleaga.
- Pe de alta parte, consider ca informatia pe care o livram trebuie adaptata unui grad de intelegere diferit. De cele mai multe ori, informatia noastra este complexa si dificil de transpus intr-un limbaj inteligibil pentru oamenii care nu cunosc acest domeniu, iar succesul nostru va depinde de cum vom sti sa facem aceasta informatie mai prietenoasa, mai putin rigida si mai usor de accesat de catre publicul larg.
- Anul trecut, portofoliul nostru a crescut usor, dar din pacate nu a crescut atat de mult pe cat noi ne-am fi dorit, avand in vedere ca oamenii s-au lovit de acest eveniment (pandemia de coronavirus) pe care nu l-au asteptat si care ar putea fi asociat cu evenimentele cu frecventa mica, dar cu impact ridicat, ca cele pe care noi le asiguram. 

Adriana GRECU, Presedinte, PRBAR:
- Brokerii sunt foarte implicati in zona digitalizarii, o iau foarte in serios ca nevoie a pietei de adaptare la prezent, ca nevoie a clientilor de a accesa facil si eficient acest instrument de protectie financiara, care este polita de asigurare. Ei de preocupa, investesc in aceasta directie. Exista aplicatii pentru cumpararea online de polite de asigurare, exista investitii in aplicatii si sisteme pentru gestiune, pentru administrare, dar si pentru asistenta in cazul daunelor.
- Peste 60% dintre politele de asigurare din Romania sunt vandute prin intermediari. O mare parte dintre ele sunt polite RCA. Astfel, piata se afla intr-o zona de vulnerabilitate si dezechilibru, care se vor accentua daca nu vom gasi solutii sa venim cu o contrapondere si sa crestem portofoliul politelor pentru alte tipuri de asigurari, precum asigurarea locuintelor, a produselor pentru IMM, asigurari de bunuri - altele decat autoturismul, a politelor de raspundere civila generala, raspunderea civila a managerilor, polite de sanatate, de viata. Aceste lucru este necesar si este si posibil. Eu il vad realizabil in doua feluri: odata prin cresterea nivelului de educatie financiara a consumatorului, care trebuie sa inteleaga mai bine care sunt riscurile la care se expune si cum le poate gestiona mai bine pentru el; cat si prin cresterea nivelului profesional al intermediarilor - aici e zona in care noi putem participa si e o mare nevoie de imbunatatire a calitatii actului de intermediere, de accentuare a laturii de consultanta.
- Suntem implicati in discutii si avem sprijinul si deschiderea ISF pentru a realiza un proiect comun cu PRBAR, prin PRBAR Academy. Urmeaza sa avem o intalnire in care vom creiona acest proiect pentru intregul an. Vom lua in considerare seminarii, workshop-uri, sesiuni de coaching, de training, offline si online. 

Alexandru CIUNCAN, Director General, UNSAR:
- Un consumator informat este un consumator responsabil, care poate face alegeri in cunostinta de cauza.
- Educatia financiara este cheia dezvoltarii noastre ca societate. Bugetul este foarte important, insa, pe termen mediu si lung, educatia financiara chiar isi lasa amprenta asupra dezvoltarii unei societati si a unei tari.
- O concluzie a EIOPA: criza generata de pandemie a subliniat nevoia de a intari activitatile de educatie financiara in fiecare tara. 
- Noi, la nivelul UNSAR, derulam constant campanii de awareness, de comunicare pentru a creste nivelul de educatie financiara. Ce facem este dedicat tinerilor in mod special, este digital. Vorbim de 6 campanii pe care le vom realiza in 2021, fata de 4 in 2020. Ne ducem pe Facebook, pe LinkedIn, pe YouTube, pe Instagram si incercam sa ajungem la cat mai multi oameni si sa le punem la dispozitie acele informatii in baza carora pot sa ia o decizie educata. In plus, derulam in fiecare an cercetari sociologice.
- Legat de perceptia romanilor, vedem o crestere de 11% a celor care au declarat ca sunt bine si foarte bine informati in ceea ce priveste asigurarile, in 2020 vs 2019. Sa nu uitam ca e vorba de perceptie. In plus, cam jumatate dintre romani (49%), atunci cand vorbesc despre viitor, spun ca o si mai buna informare i-ar ajuta sa se protejeze prin intermediul unei polite de asigurare. 
- Ne-am extins propriul program academic, cu sprijinul ISF. Vom merge noi UNSAR, cat si membrii nostri alaturi de Institut in 14 centre universitare din tara pentru a intra in dialog cu studentii. Este nevoie de voluntari si e nevoie de sprijin din piata si asta facem.

Marian SIMINICA, Director Executiv, ISF: 
- Suntem intr-un proces de a extinde colaborarile cu mediul academic, dar si ep zona preuniversitara. La acest moment avem acorduri de parteneriat cu 14 universitati din Romania pentru a dezvolta seminarii tematice in sprijinul studentilor, pe care le incepem in 25 februarie.
- Urmatorul pas este sa ne acreditam un program de formare profesionala, un program articulat cu 60 de ore derulate in sistem clasic sau online, in functie de cum ne vor permite conditiile generale. Este in curs de acreditare, este depus dosarul la Minister. In momentul in care vom obtine acreditarea, tot acest program va fi sustinut de ISF - ASF, cu resursele proprii. Oricine doreste poate sa participe la acest program, nu o sa limitam accesul persoanelor din exteriorul sistemului de invatamant. In mod sigur, pentru profesorii din preuniversitar cursurile vor fi gratuite, vor fi sustinute financiar de catre Institut. Pentru publicul larg este posibil sa gandim o schema prin care sa putem sa acoperim costurile. Programul a fost gandit in special pentru profesorii din gimnazial, dar nu excludem sa mergem si in zona liceelor daca exista cerere.
- Digitalizarea educatiei financiare vs educatie financiara digitala pare aparent un joc de cuvinte, dar sunt doua lucruri diferite, sunt doua provocari cu care se confrunta furnizorii de educatie financiara. Despre digitalizarea educatiei financiare s-a vorbit foarte mult, a devenit chiar o necesitate in ultimul an si se bazeaza pe utilizarea instrumentelor digitale in transmiterea de cunostinte si are multiple avantaje: eliminarea distantelor - putem sa aducem in acelasi loc persoane din locuri diferite, care probabil ca altfel nu ar putea sa acceseze genul acesta de programe. Nu trebuie sa uitam si provocarile pe care le ridica un program de educatie financiara in format digital, pentru ca aceste provocari (lipsa abilitatile digitale, lipsa unor laptopuri, tablete, telefoane etc) daca sunt ignorate se pot transforma in limite si atenueaza sau chiar anuleaza avantajele. Vorbim si de o serie de provocari pentru furnizorii de educatie financiara -  ei trebuie sa isi adapteze curricula in formatul digital, trebuie sa gaseasca noi modalitati de a interactiona cu publicul tinta. Trebuie instruiti formatorii si, nu in ultimul rand, trebuie luate in considerare problemele de protectie a datelor cu caracter personal.
- Lucrurile sunt putin diferite in ceea ce priveste educatie financiara digitala. E o alta provocare, care tinde sa ridice un alt val pe zona educatiei financiare. Este un concept relativ recent introdus in portofoliul furnizorilor, care preia atat elemente de educatie financiara, cat si de educatie digitala. Ea se refera la cunoasterea avantajelor utilizarii produselor si serviciilor financiare digitale, constientizarea riscurilor si a unor masuri de a contracara respectibele riscuri. In teorie se spune ca educatie financiara digitala are 4 dimensiuni: (1) mai intai trebuie cunoscute serviciile financiare digitale, avantajele pe care le prezinta,(2) apoi sa constientizam riscurile asociate utilizarii acestora, (3) modalitatile de a se proteja de de aceste riscuri; (4) consumatorii trebuie sa cunoasca drepturile si procedurile de despagubire. 
- Trebuie sa avem in vedere ca prin utilizarea unor astfel de servicii se va promova incluziunea financiara, respectiv se ma imbunatati accesul persoanelor si a firmelor mici catre produsele si serviciile financiare.
- Se lucreaza la o strategie nationala de educatie financiara, este o recomandare OECD, iar ASF este parte a grupului de lucru. Va fi un document util, care cred ca are rolul de a ne ghida in activitatile viitoare.

Mai multe declaratii puteti urmari in inregistrarea video!



1.406 accesari