1asig.ro
1asig.ro
Conferinta

Conferinta "Asigurarile auto si siguranta in trafic in era digitala" - Principalele declaratii!

5 min. / 1.540 cuvinte
BAAR - Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania si ISF - Institutul de Studii Financiare au organizat, joi - 24 octombrie a.c., Conferinta "Asigurarile auto si siguranta in trafic in era digitala", reunind specialisti din cadrul Autoritatii de Supraveghere Financiara - ASF, reprezentanti ai pietei asigurarilor si ai institutiilor specializate ale statului.

PROMO

Publicatiile XPRIMM sustin evenimentul in calitate de Partener Media.

Temele principale de dezbatere au fost:
  • AI, telematics si tehnologii de tip blockchain - impact asupra asigurarilor auto
  • Noile tipuri de vehicule (e-trotinete, masini autonome, e-biciclete) si protectia participantilor in trafic
  • Digitalizarea in procesele operationale ale asiguratorilor auto
  • Interconectarea bazelor de date - potential avantaje pentru consumatorul de asigurari
  • Indicatori de performanta in siguranta traficului (Raportul ETSC din iul 2019)
  • Daunele cu elemente de extraneitate - provocari operationale si legislative
  • Tehnologiile digitale joaca astazi un rol central in dezvoltarea economiei mondiale. Industriile auto si cea a asigurarilor nu fac exceptie de la acest proces istoric, denumit de specialisti "cea de-a patra revolutie industriala a omenirii".
PRINCIPALELE DECLARATII

Madalin ROSU, Presedinte, BAAR
- Clientul, pagubitul trebuie sa aiba un acces cat mai facil, cat mai rapid cu asiguratorul. Traim intr-o epoca a vitezei si trebuie sa ne gandim la serviciile pe care le oferim clientilor. Este important sa inovam.
- Din pacate, industria de asiguratori, si nu e vorba doar de Romania, este putin mai in urma fata de alte industrii in ceea ce priveste zona digitala.
- Uneori ne lovim de bariere legislative, dar o legislatie mai permisiva, mai degajata, ar ajuta clientii sa intre in direct mai usor cu companiile de asigurari.
- Ma bucur ca sunt mai multe companii in piata care au lansat servicii digitale (precum serviciile de constatate electronica a daunelor - n.red.)
- (prezentand un film demonstrativ) Un robot inteligent ajuta clientul sa deschida dosarele de dauna. Constatarea daunei se poate face (video) fara interactiunea fizica a constatatorului de dauna.
- Este important sa intelegem ca in acest moment traficul din orase este aglomerat iar timpul poate fi redus. Clientul primeste un sms cu un link si un operator- inspectorul de daune- are acces prin camera lui la autovehicul, cu instructiunile necesare. Clientul isi poate face constatarea oricand, de oriunde.

Florin GOLOVATIC, Director Directia Supraveghere si Control ASF:
- ASF este foarte interesata de dezvoltarea acestui segment, respectiv inovatia tehnologica si digitalizarea, fiind parte din multe activitati in sustinerea si crearea cadrului legal pentru dezvoltarea aplicatiilor tehnologice, inovatiei, existand un grup de lucru specializat care se ocupa de aceasta tematica - InsureTech.
- Este oarecum normal ca aceste inovatii tehnologice ca afecteze industria asigurarilor.
- In ultimul raport Consumer Trends al EIOPA este mentionat ca pentru asigurarile auto - RCA si altele, inclusiv Casco - in ultima perioada este un trend crescator in ceea ce priveste primele brute subscrise. In 2017, comparativ cu 2016, la nivel european, a avut o crestere a PBS pe RCA in 24 din statele membre UE, iar in cazul asigurarilor auto non-RCA au fost cresteri in 21 de tari.
- In Romania, asigurarile auto reprezinta aproximativ 75% din asigurarile non-viata si aproximativ 57% din total piata - este clar o componenta foarte importanta.
- EIOPA a publicat un raport referitor la modul de utilizare si de implementare a solutiilor de tip Big Data Analytics (BDA), avand in vedere ca istoric si traditional, analiza datelor si analizele statistice stau la baza industriei de asigurari. Din acest raport, am retinut faptul ca acest tip de solutii a fost implementat si este utilizat de societatile de asigurari mai mult decat de intermediari. A fost folosit un esantion de 220 de entitati din 28 de jurisdintii.
- Aproximativ 20% dintre intermediari care au raspuns la siondaj au mentionat ca folosesc deja astfel de solutii, comparativ cu aproximativ 59% dintre societatile de asigurari care spun ca folosesc solutiile.
- In general, la momentul de fata, solutiile dezvoltate acopera arii specifice din procesul operational al asiguratorilor sau intermediarilor. Doar cativa au spus ca folosesc solutiile respective pe intreg procesul operational.
- In structura, aproximativ 35% din respondenti folosesc solutiile BDA in procese de tarifare si subscriere; 30% le folosesc in managementul daunelor; 24% - in distributie si asigurari; 6% - in dezvoltarea de produse; 5% - in procesul de asistenta post vanzare.
- Putem trage concluzia ca utilizarea solutiilor BDA a avut ca principal scop modul de a raspunde cat mai bine acestei cerinte venite din partea consumatorilor de asigurare si unde, in continuare, pretul ramane factorul determinant in alegerea produsului si al asiguratorului.
- Conform unor statistici facute de Capgemini, un procent foarte mare de consumatori aleg produsele de asigurare si asiguratorii in functie de pret. Mai mult de 50% dintre acestia au ca factor determinat pretul atunci cand iau decizia sa nu mai colaboreze cu societatea de asigurare si aproximativ 58% au in vedere pretul in decizia de a selecta o societate.
- Industria asigurarilor auto, in ultimii 20 de ani, a fost sub aceasta paradigma si toate inovatiile tehnologice, toate materialele de cercetare care au aparut in aceasta perioada au drept scop aceasta incercare de a trece de la aceasta paradigma a pretului la introducerea unor factori calitativi ca elemente determinante in alegerea serviciilor si societatilor de asigurare.
- In acelasi timp, gradul de satisfactie al clientilor din experienta cu asiguratorii este tot undeva la circa 50%, mai exact 47% dintre consumatori au raportat un procent pozitiv de experienta cu asiguratorii.
- Intr-o era a digitalizarii si a comunicarii si a interactiunii intre oameni prin retelele de socializare si alte canale de comunicare, este foarte usor ca respectivii clienti sa comunice publicului modul in care sunt satisfacuti de interactiunea cu asiguratorii. 
- Conform statisticilor, 84% dintre consumatori au incredere in experienta celorlalti consumatori de produse, nu doar in asigurari ci in general la domeniile in care online-ul este prezent.
- Este un moment propice ca aceste inovatii tehnologice, care sa dezvolte si care sunt si pot fi implementate de asiguratori si intermediari, sa duca la largirea rolului asiguratorului in acest proces, dar sa il ajute si sa isi dezvolte celelelate capabilitati la care consumatorul se asteapta - sa devina in acelasi timp si un partener al consumatorului oferindui servicii cu valoare adaugata, precum asistenta rutieta etc si, de asemenea, sa isi dezvolte acest rol de preventie prin diverse procese de bonusare in cazul in care comportamentul consumatorului in trafic aduce un nivel redus de risc.
- ASF este interesata si este disponibila pentru orice fel de discutii si de gasirea unor solutii care sa elimine barierele de reglementare sau legislatie pentru dezvoltarea si implemntarea solutiilor moderne IT.

Bogdan CHIRITOIU, Presedinte, Consiliul Concurentei:
- Este evident ca tehnologia ofera oportunitati pentru dezvoltare si ca exista anumite obstacole in calea acesteia. 
- Pentru o privire de ansamblu asupra industriei de asigurari m-as intoarce la 2016, cand cred ca s-au facut pasi importanti la acel moment, dar cumva neterminati. Se pare ca atunci am reusit sa miscam lucrurile in directia buna, dar sunt anumite lucruri neterminate.
- As trage din 2016 doua lectii : lucrurile s-au imbunatatit in 2016, dar doar atunci cand am ajuns intr-o criza, cand aveam oameni in strada si acum sunt niste amenintari si de aceea fac referire la ele. Nu este acesta un mod inteligent de a rezolva problemele, ci mai degraba sa incerci sa vii cu solutii inainte ca ele sa explodeze si sa ajungi la conflicte. A doua lectie a fost ca deficientele de reglementare lasa urme, care au o inertie foarte ridicata. Iar, anumite actiuni ale jucatorilor din piata pot sa aiba consecinte legale. La CC noi ne uitam si la fapte care au avut loc acum 5 sau 10 ani in urma. Odata ce un act este comis nu mai exista rezolvare. Este mai bine sa avem un dialog si sa discutam inainte sa facem anumite demersuri. 
- Din 2016, cu rezerva ca n-am terminat tot, ca am facut-o cu presiunea strazii si au ramas niste sechele, lucrurile in piata s-au imbunatatit. Dar, nu tot ceea ce a intrat in Lege a fost implementat. Ceea ce putem face este sa punem niste baze de date si sa comunice intre ele. Nu inteleg de ce este atat de complicat si putem face asta pe legislatia actuala. 
- Sunt si cateva lucruri care necesita modificari la lege si avem din nou o oportunitate, faptul ca acum Comisia Europea ne obliga sa facem niste schimbari. Ne da posibilitatea, daca tot deschidem cutia pandorei; de ce sa rezumam doar la ce ne obliga Comisia Europeana si sa nu incercam sa rezolvam si alte probleme pe care le avem. Unele lucruri sunt chiar mai importante decat cere Comisia. Se dramatizeaza putin legat de cerintele CE dar nu cred ca vor genera - perturbari puternice in piata. 
- Cand spun de lucruri mai importante care au ramas nerezolvate, cea mai mare problema care mi se pare mie este lipsa unui mecanism de piata de control al despagubirilor. O formula de care eu X ma angajez ca voi plati oricat spui tu Y ca face nu este, in principiu, un mecanism care sa aiba logica economica. Ci este un mecanism care genereaza inflatie, costuri excesive si asta se pare ca se intampla in momentul de fata in industrie. Si evident costuri pentru o parte a industriei, pentru asiguratori vor trebui cumva transferate catre clientii lor. Aici cred ca este lucrul cel mai important pe care l-am putea rezolva, eventual printr-un pret de referinta.
- De asemenea, avem posibilitatea sa ne uitam, chiar si cu ajutorul tehnolgiei, sa limitam aceste costuri administrative, costurile de vanzari, lucruri care se va duce catre consumator daca sunt mari. 
- Trebuie sa privim in ansamblu tot circuitul economic si sa nu cream un sistem in care sa castige doar asiguratorii si aiba costuri excesive altii. Nu este sustenabil. Pentur noi, CC, va fi foarte important si ce se intapla cu industria de transport, care este una dintre priciapelel aducatoare de venituri in economia nationala. Este important de vazut impactul pe care il au schimbarile asupra comeptitivitatii altor jucatori din alta industrie.

Adrian MARIN, Presedinte, UNSAR:
- In Romania avem, din 2001 si pana in 2017, 40.000 de oameni decedati din accidente rutiere, in conditiile in care in cutremurul 1977 au murit 1.500 de persoane. Este de datoria noastra, a tuturor, sa constribuim la cresterea sigurantei rutiere.
- Un studiu IRES, facut local, arata ca 60% dintre consumatori s-au declarat multumiti de asiguratori.
- In industria asigurarilor din Romania se platesc zilnic despagubiri de 3 milioane de euro.
- Amintim ca piata asigurarilor insumeaza 5,4 miliarde lei in S1 2019, o piata in crestere cu 7,8% fata de perioada similara a anului trecut.
- 57% din toata piata este reprezentat de segmentul asigurarilor auto. Pe piata non-life, RCA are o pondere de 46% iar Casco 25% - ambele au o pondere 72% din piata asigurarilor generale.
- Sa ne uitam la dinamica. Pe RCA, cresterea primelor brute subscrise in S1 2019 a fost de 4,8%, in timp ce pe Casco a fost de 10,9%.
- Despagibirile platite au crescut mai repede decat PBS. Pe RCA, despagubirile au avansat cu 14,7%, iar rata daunei a crescut de la 78% la 83,8%. Pe Casco, despagubirile s-au majorat cu 18,5%, in primele sase luni din acest an, iar rata daunei a urcat la 86,4%, de la 77%.
- Iar rata combinata a ajuns la 110,4% pe piata non-life, in S1. Pe RCA a urcat cu 10 puncte procentuale, la 117,05%, si a sarit cu 12 puncte procentuale pe Casco, la 122,2%.
- Provocarile de asigurari auto - Pe segmentul Casco vedem un viitor de dezvoltare, in conditiile in care avem o crestere rapida a numarului de masini noi inmatriculate. Cifrele pe primele 9 luni din 2019 arata ca au fost inmatriculate 124.000 de masini, cu 16,4% mai mult comparativ cu aceeasi perioada din 2018 - este a doua cea mai mare crestere de inmatriculari de masini noi din UE. In Romania, varsta medie a parcului auto este de 15,4 ani, la iunie 2019, iar la finalul lui 2018 47% din parcul auto total era mai vechi de 15 ani, mult fata de 2010 cand ponderea era de 26%.
- Pe segmentul RCA, principala provocare este modificarea legislativa conform cerintelor Comisiei Europene. Proiectul este in trasparenta decizionala si orice input este bine venit, noi privim cu atentie la forma finala. 
- Sustinem si noi interconectarea sistemului de camere administrat de CNAIR (Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere) cu baza de date a Politiei si cu baza AIDA pentru a verifica in trafic existenta asigurarii RCA si a creste gradul de cuprindere in asigurare. 
- In plus, UNSAR c olaboreaza cu autoritatile pentru introducerea baremului traumatologic la plata despagubirilor pentru vatamari corporale.
- Romania inregistreaza unul dintre cele mai mari niveluri de decese anuale din accidente rutiere, cu aproximativ 99 de decese la un milion de locuitori. 
- In fapt, accidentele auto, barometrul UNSAR-IRES arata ca sunt a patra cauza de ingrijorare pentru romani - 67% dintre respondenti, la distanta mica de incendiu, dezastre naturale si boli.
- De aceea, incercam cu ajutorul asociatiei noastre sa lansam o provocare de anvergura. Plecand de la realitatile cu care se confrunta romanii, UNSAR, organizatie reprezentativa a industriei de asigurari din Romania, lanseaza o platforma nationala de comunicare pe tema educatiei si preventiei rutiere: ATENT IN TRAFIC (ajunsa la editia a II-a). Astfel, in luna noiembrie, derulam o serie actiuni corelate in spatiul public pentru cresterea gradului de constientizare privind comportamentul responsabil in trafic, in special in randul tinerilor. 
- Platforma ATENT IN TRAFIC consta in: o campanie medie constand in pagina web dedicata pe Asiguropedia.ro si in o campanie in social media pe Facebook si LinkedIn; un concurs cu premii constand in cursuri pentru studenti la Academia Titi AUR; dar si materiale publicate in media pe subiect si alte surprize. Va invitam sa veniti alaturi de noi si sa va alaturati acestei campanii! 
- Mesajul nostru este "Accidentele rutiere sunt #Moarteapicaturacupicatura pentru o natiune".




CITITI PE ACEEASI TEMA:
Pozitia SAFETY Broker: Comisionul mediu este de 13,6% pe retail si de 2,1% flote de transport

2.024 accesari