1asig.ro
1asig.ro
Ce pot invata angajatorii despre ...

Ce pot invata angajatorii despre asigurari in pandemie - o perspectiva Aon Romania

5 min. / 1.540 cuvinte
Traversam o perioada extrem de dificila, atat la nivel social, cat si economic. Pare ca miza urmatoarelor luni este rapiditatea in adaptare, claritatea de a face alegerile potrivite si inspiratia de a anticipa viitoare evolutii. Multi experti spun ca viata nu va mai fi niciodata la fel, chiar si daca virusul dispare. Ca ne vom fi schimbat deja perceptiile despre comunitate, munca, shopping sau calatorii, ca vom fi dezvoltat o aversiune mai mare la risc si ca felul in care ne uitam la viata, in general, va fi diferit.

PROMO


Ne-am intrebat cum se aplica toate astea la piata asigurarilor, un sistem dominat de rigoare si limite foarte clare, bazat mai degraba pe predictii statistice decat pe emotii. Ne-am dat seama ca exista cel putin cinci paralele intre asigurari si atitudinea fata de pandemie. 

1. Expresia americana "Better safe than sorry" are mai mult sens ca oricand.

Ne place, uneori, sa ne asumam riscuri. E un plus de adrenalina care face viata mai palpitanta. Ne gandim ca nu ni se poate intampla noua, ca sansele sunt mici si pariem pe destin. COVID-19 ne-a aratat ca actiunile si alegerile noastre au un impact mai mare decat cel anticipat. Ca un risc asumat de noi azi poate deveni o "dauna" pentru altcineva. Asigurarile sunt, la fel ca trusele medicale de urgenta din casa, genul de produs pe care il cumperi si speri sa nu-l folosesti niciodata. Dar si daca nu-l ai atunci cand trebuie, impactul este mult mai mare.

2. Cateodata, "o data" e deja prea mult.

Avem tendinta de a invata din greseli. Asteptam sa se intample ceva rau ca sa ne dam seama ca am fi putut anticipa problema. Preferam sa credem in teorii ale conspiratiei, in care rezultatul pare oricum in afara controlului nostru sau, la polul opus, sa ignoram complet avertismentele. In final, de regula atunci cand este prea tarziu, facem ce putem sa reparam pagubele. In asigurari, asta se vede cu ochiul liber. Daca n-ai acoperire pentru riscurile la care te expui si ele se manifesta, pierderea este cu mult mai mare decat costul initial al politei. 

Turneul de tenis de la Wimbledon este exemplul pozitiv perfect. In 2003, dupa pandemia de SARS, au incheiat o polita de asigurare pentru astfel de crize, care afecteaza desfasurarea competitiei. Prima - aproximativ 1.5 milioane de lire. 

Asta inseamna ca, in total, in ultimii 17 ani, s-au platit peste 25 de milioane de lire pentru aceasta polita de asigurare. Suna enorm, in valoare absoluta. Doar ca anularea de anul acesta a turneului demonstreaza ca, de fapt, a fost o investitie extrem de inteligenta si de profitabila. Wimbledon va primi in jur de 114 milioane de lire de la compania de asigurari.

3. Nu-ti asuma riscuri inutile. Daca trebuie, totusi, sa te expui, e mai sigur sa o faci cu acoperire. 

In cazul COVID-19, ne referim la masti si manusi de protectie. La nivel de organizatii, vorbim de asigurari. 

"Contextul actual, care afecteaza acum activitatea multor compaii, genereaza si o schimbare de paradigme, pe care o vom observa cu adevarat atunci cand iesim din criza. In primul rand, multe organizatii vor inceta sa mai priveasca asigurarile de sanatate pe un beneficiu, adica ceva ce ofera angajatilor ca parte a unui program de retentie sau engagement. Le vor privi ca pe o necesitate, ca pe o solutie la provocari si riscuri concrete pentru business. Posibilitatea unei epidemii sau pandemii exista mereu, dar nu ne gandim la asta in mod activ. Acum numai la asta ne gandim." - Adrian Low-Vesa, Director Health & Benefits, Aon Romania.

In primul rand, exista solutii locale de asigurare de viata si de sanatate care acopera, pe langa deces si spitalizare, cheltuieli medicale si interventii chirurgicale. Exista multi asiguratori pe piata care pot adapta un astfel de produs la grupuri de cel putin zece persoane. Si este extrem de important, mai ales in aceasta perioada, care poate fi descrisa ca cel mai nepotrivit moment in care sa te imbolnavesti si sa ai nevoie de tratament intr-un spital de stat. 

Apoi exista variante cu acoperire in caz de infectare cu coronavirus. Unele companii de asigurari si-au extins acoperirile existente ca raspuns la criza curenta, fie in scop de diagnosticare, fie sub forma de indemnizatii zilnice, in caz de spitalizare in sistemul public. 

Global, la nivelul Aon, a fost dezvoltat chiar un produs nou dedicat COVID-19, care ofera indemnizatii pe zi de spitalizare si o suma bruta la externarea din spital, solutie adaptata companiilor cu peste 5000 de angajati. 

Indiferent de optiunea aleasa, important este sa fim rapizi in decizii si sa facem ce e cel mai bine pentru oamenii de care suntem responsabili.

4. Nu exista masti de protectie pentru stiri false. E mai sigur sa cerem sfaturi de la experti. 

Pentru multe companii, panica generata de COVID-19 s-a transformat intr-un prilej de revizuire detaliata a planurilor de beneficii medicale oferite angajatilor, fie ca vorbim despre abonamente medicale sau asigurari de sanatate. Accentul cade pe preventia si monitorizarea bolilor cronice, care am observat deja ca influenteaza semnificativ reactia organismului la virus, dar si pe includerea in pachetul de acoperiri a unor sedinte de consiliere psihologica. Aon ofera in aceasta perioada consultanta si auditare de planuri medicale si apoi asistenta in optimizarea lor.

Si pentru ca tot am amintit de asistenta, telemedicina este o masura extrem de utila si de usor de implementat, mai ales in situatii de izolare sociala sau lucru de acasa. Vizeaza mici schimbari ale starii de sanatate, care au nevoie de sfatul unui medic, dar nu necesita deplasarea la cabinet. Stim cu totii ca daca ne bazam exclusiv pe informatiile disponibile pe internet, pare ca suferim de cel putin trei boli terminale simultan.

5. Sperantele si rugaciunile nu sunt echipamente de protectie. 

O gandire pozitiva si o atitudine optimista in perioade de stres extrem pot face foarte mult diferenta. Izolarea si distantarea sociala au, insa, efecte nefericite asupra starii noastre de spirit, de la anxietate, la insomnii, lipsa de energie, epuizare emotionala sau tristete.

Pentru genul acesta de provocari, puteti apela la programe de asistenta destinate angajatilor, care ii ajuta sa depaseasca un moment sau o situatie dificila de la distanta, prin telefon, live chat sau consiliere one-to-one. In tarile vestice, unde interesul pentru sanatate mentala si wellbeing este crescut, EAP-urile (Employee Assistance Program) sunt extrem de des intalnite. In Romania, trendul este abia la inceput, dar nevoia devine cel putin la fel de pregnanta, mai ales in conditii de presiune si incertitudine.

Programele de asistenta fac parte, de regula, dintr-o strategie de wellbeing la nivel de companie. Aon ofera, inca de acum doi ani, consultanta in zona de corporate wellness si ne bucuram atunci cand vedem organizatii care pun pret pe bunastarea oamenilor lor.

"Pandemia curenta ne face constienti de responsabilitatea pe care o avem fata de propria sanatate. Un corp puternic face fata altfel unei situatii de acest gen. Si cum petrecem o mare parte din viata la serviciu, programele de corporate wellness pot sa ajute foarte mult. Schimbarea stilului de viata nu este deloc usoara. Toti mergem la sala "de luni" sau "de la 1 ianuarie". Nu ne referim la o atitudine heirupista, ci la modificari treptate de comportament, bazate pe informatii valide si insotite de o decizie asumata. Organizatiile pot sa faca enorm diferenta din acest punct de vedere." - Adrian Low-Vesa, Director Health & Benefits, Aon Romania

Lansam si un chestionar de wellbeing destinat angajatilor din corporatii, care sa evalueze felul in care gestioneaza ei aceasta perioada, cu ce dificultati se confrunta si cum ar putea organizatiile sa vina in intampinarea lor.

Daca vreti sa vorbiti cu unul dintre consultantii Aon despre asigurari, planuri de beneficii sau wellness, puteti sa ne scrieti un mesaj la office@aon.ro.

3.328 accesari