1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

CSALB: Sistemul bancar propune mai multe solutii de rezolvare a dificultatilor financiare cu care se confrunta consumatorii

Una dintre solutiile pe care o propun bancile consumatorilor este suspendarea disputelor din instanta si gasirea unei rezolvari amiabile, prin negociere in cadrul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar, se arata intr-un comunicat de presa CSALB.

De asemenea, in afara de masuri precum ajustarea anumitor costuri ce tin de dobanzi si comisioane, suspendarea ratelor sau restructurarea creditelor, bancile le recomanda propriilor consumatori sa apeleze la CSALB, chiar si daca se afla in proces cu banca. In 2021 si inceputul acestui an, peste 120 de procese intre consumatori si banci au incetat pentru ca partile au solicitat o rezolvare amiabila, in cadrul CSALB.

"Interesul in acest caz nu este doar al consumatorilor si bancilor, ci are si impact la nivelul economiei, deoarece provizioanele pe care bancile sunt obligate sa le faca pentru litigiile aflate in derulare reprezinta sume de bani care pot fi introduse in circuitul economic prin finantari", spune Alexandru PAUNESCU, reprezentantul BNR in Colegiul de Coordonare al CSALB.

Intr-o perioada marcata de cresterea costurilor creditelor si de scumpirea alimentelor, utilitatilor si transportului, consumatorii de servicii financiare se pot baza pe sprijinul sistemului bancar. Acesta este mesajul pe care il transmit bancile comerciale in cadrul Podcasturilor CSALB - un proiect de educatie financiara disponibil pe canalul de Youtube CSALB si in sectiunea de educatie financiara a site-ului www.csalb.ro

Solutiile pe care bancile le pot pune la dispozitia consumatorilor

Dana DIMA, vicepresedinte Banca Comerciala Romana: Timpul este foarte important, insa in instanta timpii de solutionare sunt foarte lungi, fapt care vine in contradictie cu nevoia imediata de gasire a unei rezolvari la o problema financiara. Avem peste 1.000 de negocieri purtate in cadrul CSALB, procesul s-a imbunatatit de la un an la altul si am devenit mult mai eficienti. Mesajul pe care il transmit consumatorilor este ca, indiferent daca exista sau nu o fluctuatie vizibila in veniturile pe care le au in prezent, dar anticipeaza ca va urma o perioada de acest gen, este bine sa anunte banca, sa intre in dialog cu noi, direct sau prin intermediul CSALB.

Vladimir KALINOV, vicepresedinte Raiffeisen Bank: Daca ne uitam la calendarul instantelor, orice caz care intra acolo este luat in discutie dupa un an sau doi, timp in care ambele parti au de pierdut. Vorbim de bani, de timp, vorbim de emotii si nervi. Lucruri care pot fi evitate. Dialogul care se face prin intermediul CSALB are un rol foarte important, tocmai pentru ca promoveaza aceasta practica a dialogului in societate. In alte tari doar cazurile complicate ajung in instanta, cazuri care nu pot fi judecate altfel. Exista acest mit ca banca pandeste si asteapta ca un client sa aiba probleme ca sa ii ia casa. Nu, noi nu suntem o institutie care se ocupa cu imobilele si nici nu suntem interesati sa devenim.

Roxana Maria HIDAN, vicepresedinte OTP Bank: In secunda in care consumatorul nu mai poate, din diverse motive, sa continue rambursarea creditului in conditiile asumate la semnarea contractului, ideal ar fi sa vina catre banca si sa spuna: am aceasta problema! Noi vom gasim solutii: negocierea ratei, rescadentare, reesalonare, suspendarea ratelor. Cea mai buna preventie este sa te gandesti daca pasul pe care il faci astazi este sustenabil, pe ce perioada este sustenabil si care sunt factorii pe care nu-i poti controla. De exemplu, inflatia. Sau ca dupa doi ani de pandemie ne aflam la granita unui conflict armat! Nu avem cum sa controlam aceste lucruri, dar ne afecteaza si trebuie sa avem un raspuns la ele.

Virginia OTEL, director in cadrul Garanti BBVA: Interesul bancii este sa gaseasca solutii pentru consumatorii care apeleaza la noi direct sau prin intermediul CSALB. Nu ne dorim sa ajungem la executari silite, cu atat mai mult cu cat aceasta perioada este una dificila si dorim sa o depasim cu bine, impreuna cu clientii nostri. Banca poate deschide, la cererea clientului, dosare de restructurare pentru consumatorii care intampina probleme in derularea contractelor si putem oferi perioade de gratie in plata ratelor. De fapt, incercam sa raspundem personalizat, in functie de problema cu care se confrunta fiecare client. Altfel, daca standardizezi prea mult, este greu sa raspunzi unor nevoi specifice.

Alexandru PAUNESCU, reprezentantul Bancii Nationale a Romaniei in Colegiul de Coordonare al CSALB: Numarul proceselor dintre consumatori si banci a scazut, din fericire, la sub o treime din numarul care se inregistra inainte de infiintarea CSALB. Acum mai sunt aproximativ 13.000 de procese, dar speram ca partile implicate in aceste litigii costisitoare din punct de vedere al timpului si sumelor cheltuite, sa incerce si varianta de solutionare amiabila. Calea instantei ramane deschisa, dar alternativa negocierii poate aduce beneficii semnificative, intr-un timp foarte scurt, de zeci de ori mai rapid decat in instanta. Interesul in acest caz nu este doar al consumatorilor si bancilor, ci are si impact la nivelul economiei, deoarece provizioanele pe care bancile sunt obligate sa le faca pentru litigiile aflate in derulare reprezinta sume de bani care pot fi introduse in circuitul economic prin finantari.

Recomandarile conciliatorilor pentru relatia consumator-banca

Valentin COCEAN, conciliator CSALB: Aveam un consumator nemultumit de institutia financiar-bancara, care a preferat sa se adreseze instantei, in speranta ca va obtine niste lucruri pe care eu le consideram nerealiste in acel caz. Pana la urma a apelat si la CSALB unde, desigur, negocierea a fost mult mai simpla si s-a ajuns la o rezolvare convenabila ambelor parti, din moment ce au acceptat solutia de conciliere pe care am propus-o.

Ionut STEFAN, conciliator CSALB: De multe ori le spun consumatorilor care intra in negociere cu banca: Mai bine iau un leu acum decat nimic! Gandindu-ma ca voi castiga 10 lei in instanta peste 5 ani, fara sa-mi fac o analiza ca voi plati 15 pana atunci! In primul rand, in ciuda tuturor costurilor, nimeni nu imi garanteaza ce se va intampla, in timp ce concilierea in cadrul CSALB este gratuita pentru consumatori.

Dragos GHEORGHE, conciliator CSALB: Au fost situatii in care unii consumatori au mers pe calea instantei, au castigat in fond, au castigat in apel, banca a facut recurs si recursul a casat celelalte solutii. Si apoi au fost obligati sa plateasca si cheltuieli de judecata. Asadar, dupa 3 ani jumatate de proces au ajuns fix in acelasi punct. De ce? Cand puteau sa se adreseze Centrului de Solutionare Alternativa, erau informati si alegeau sa nu se inhame la un proces pe care il pot pierde in cele din urma. In instanta judecatorii vad strict in spiritul legii, urmeaza principiul Pacta sunt servanda - obligatiile contractuale trebuie respectate. Libertatea si relaxarea pe care le ai in cadrul concilierii nu pot fi egalate in fata instantelor de judecata!

CSALB este o entitate infiintata ca urmare a unei Directive europene si intermediaza gratuit si in mai putin de trei luni negocierea dintre consumatori si banci sau IFN-uri pentru contractele aflate in derulare. Consumatorii din orice judet al tarii pot trimite cereri catre Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) completand un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Daca banca accepta intrarea in procedura de conciliere/negociere este desemnat un conciliator.

CSALB colaboreaza cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialisti in Drept, cu expertiza in domeniul financiar-bancar. Totul se rezolva amiabil, iar intelegerea partilor are puterea unei hotarari in instanta. Mai multe informatii despre activitatea Centrului puteti obtine si la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).