1asig.ro
1asig.ro

CSALB: 4.300 de euro este valoarea medie a beneficiilor obtinute intr-o negociere in 2021, in crestere fata de anul precedent

Valoarea medie a beneficiilor obtinute intr-o negociere de catre clientii bancilor si IFN-urilor a fost anul trecut de aproximativ 4.300 de euro, fata de 3.320 euro in 2020 si 2.530 de euro in 2019, potrivit CSALB - Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar.

Ultimii doi ani de criza au adus modificari importante in profilul consumatorului care se adreseaza Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB). "Analiza celor 2.525 de cereri de negociere cu bancile/IFN-urile trimise catre CSALB in 2021 arata ca profilul consumatorului de servicii financiar-bancare este al unui barbat din Bucuresti, cu varsta cuprinsa intre 41-50 de ani, care are un credit de nevoi personale in lei si care solicita bancii diminuarea costului creditului. Beneficiile obtinute in urma negocierii sunt semnificativ mai mari fata de anul anterior crizei. Daca in 2019 valoarea medie a beneficiilor obtinute intr-o negociere era de aproximativ 2.500 de euro, anul trecut aceasta valoare a fost de 4.300 de euro", se precizeaza in document.

"In ultimii doi ani observam o profesionalizare a concilierii, dar si imbunatatirea rezultatelor negocierii dintre consumatori si banci. Chiar daca am avut mai putine dosare de negociere decat in anul de varf 2019 (555 de dosare in 2021 fata de 664 in 2019), anul trecut a fost cel mai bun in privinta negocierilor incheiate cu impacarea partilor. Practic, 9 din 10 negocieri s-au incheiat cu acceptarea de catre cele doua parti a solutiilor propuse de conciliatorii CSALB. O contributie pozitiva la acest lucru au avut-o si recomandarile pe care le-am transmis bancilor pentru a accepta cat mai multe cereri de la consumatori. Spre exemplu, am recomandat bancilor sa reanalizeze cererile respinse, mai ales acolo unde consumatorii aduc argumente in sustinerea solicitarii lor", a declarat Alexandru PAUNESCU, membru al Colegiului de Coordonare al CSALB.

"Rezultatul a fost ca, pentru unele cereri initial refuzate, bancile si-au reconsiderat opinia si s-au constituit dosare. Ne asteptam ca acest mod de operare sa devina un standard in felul in care bancile analizeaza cererile si decid daca intra sau nu in negociere. Rezultatele sunt resimtite si de consumatori: valoarea medie a beneficiilor obtinute din conciliere a crescut cu 70% fata de anul 2019 - de la 2.530 de euro la 4.300 de euro per dosar incheiat cu impacarea partilor. Astfel, daca eliminam din calcul cererile care nu pot face obiectul unei negocieri, cum ar fi cererile de radiere din Biroul de Credit, putem spune ca peste 80% dintre consumatorii care s-au adresat CSALB cu o cerere argumentata in raport cu bancile au gasit o rezolvare la problemele lor", a adaugat aacesta.

CSALB este o entitate infiintata ca urmare a unei Directive europene si intermediaza gratuit si in mai putin de trei luni negocierea dintre consumatori si banci sau IFN-uri pentru contractele aflate in derulare. Consumatorii din orice judet al tarii pot trimite cereri catre Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB), completand un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Daca banca accepta intrarea in procedura de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaboreaza cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialisti in Drept, cu expertiza in domeniul financiar-bancar. Totul se rezolva amiabil, iar intelegerea partilor are puterea unei hotarari in instanta.