In data de 12 decembrie 2024, Uniunea Europeana (UE) a aprobat integrarea completa a Romaniei in Spatiul Schengen. Asta dupa ce in primavara, pe 31 martie, ni s-a acceptat aderarea pe cale aeriana si maritima.
In urma deciziei din 12 decembrie, de la 1 ianuarie 2025 romanii se vor putea bucura de toate avantajele intrarii in Schengen. Veronica DUTU, analist economic si CEO UNIONCONT, ne-a detaliat cateva dintre cele mai importante beneficii.
Concret, vor fi facilitatile pentru romanii care se intorc din strainatate in tara, dar si invers. Totodata, facilitatile vor exista si pentru romanii care pleaca in vacante sau pentru turistii care ne trec pragul.
In plus, avantajati sunt si romanii care vin din tari care nu au aderat inca la Spatiul Schengen. Nu in ultimul rand, un mare castig au si companiile de transport.
"Romanii pot pleca in vacanta fara sa mai stea la cozi interminabile la iesirea din tara. O zi din concediul nostru sau chiar doua zile le petreceam la granita, ca exemplu, la intrarea in Grecia.
Avantaje sunt si pentru romanii care vor sa intre in tara. De exemplu, de sarbatori sunt romani care vin sa-si viziteze parintii, sa-si viziteze copiii, sa-si viziteze prietenii si datorita intrarii in spatiul Schengen vor ajunge mai rapid (la cei dragi, n.r).
Alte beneficii...Romanii vor ajunge mai fericiti in vacanta pentru ca nu vor mai fi stresati in masina stand ore in sire si asteptand sa le vina randul la granita pentru a li se controla masinile si actele. Beneficii sunt si pentru romanii care se intorc sau care pleaca in tari care nu se afla in spatiul Schengen", a explicat Veronica DUTU pentru 1asig.ro
Care sunt beneficiile pentru companii?
Ce beneficii vor avea companiile de transport la 1 ianuarie2025? Veronica DUTU a subliniat reducerea "substantiala" a cheltuielilor.
"In primul rand, firmele de transport isi vor reduce cheltuielile substantial. Exista o statistica precum ca in anul 2023 companiile de transport au pierdut 2,55 miliarde de euro din cauza ca nu am fost in spatiul Schengen si in anul 2022 alte 2,41 miliarde de euro tot din acest motiv. Incepand cu 2025 acesti bani sau poate chiar mai multi, pentru ca evident ca aceste costuri de transport vor fi mai mari, vor ramane la firmele de transport.
Beneficii tot pentru firmele de transport mai sunt urmatoarele: cheltuielile cu combustibilul se vor reduce. De ce? Pentru ca masinile nu vor mai sta la granite cu motoarele turate vara ca sa racoreasca autoturismul, camionul sau TIR-ul si iarna ca sa fie incalzite.
Se vor reduce cheltuielile cu salariile soferilor pentru ca nu vor mai petrece mult timp la granita, apoi (se vor reduce cheltuielile, n.r)...diurna, pentru ca timpul alocat transportului din tara A in tara B se va reduce.
Vor fi cheltuieli mai reduse pentru intretinerea si reparatiile auto datorita faptului ca TIR-urile nu vor mai sta la vama cu motoarele turate. Sper sa scada si preturile la alimente, pentru ca daca se reduc costurile atunci ar trebui sa vedem si o astfel de reducere.
Romania va fi o tara atractiva din punct de vedere turistic pentru ca turistii nu vor mai petrece ore sau zile in sir ca sa intre in Romania. Va fi o frontiera libera pentru mobilitatea fortei de munca. Noi ne vom deplasa in spatiul Schengen fara sa mai stam la cozi cu zilele sau cu orele", a mai explicat Veronica DUTU.
Mai mult decat atat, din 2025 se vor reduce costurile logistice pentru schimbul comercial.
"In anul 2022 am avut un schimb comercial cu tarile din Schenghen in valoare de 80 de miliarde de lei, iar datorita faptului ca am intrat in spatiul Schenghen se previzioneaza ca aceste costuri logistice se vor reduce cu un procent de 5%.
Daca aplicam 5% la 80 de miliarde de euro avem o economisire de 4 miliarde de euro, bani care vor ramane in bugetul companiei. Se prevede ca aceasta reducere cu costurile logistice sa se ajunga undeva la 15%. Deci acesti bani care vor ramane in bugetele companiilor vor fi din ce in ce mai multi", a mai detaliat Veronica DUTU.