1asig.ro
1asig.ro

BAAR avertizeaza: Piata RCA poate functiona normal numai in conditiile existentei unui echilibru

5 min. / 1.540 cuvinte
Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania constata cu ingrijorare faptul ca industria de asigurari a fost si este atacata constant, in ultima perioada, existand numeroase divergente intre unitatile reparatoare auto si actorii pietei de asigurari, sectorul vizat fiind cel al raspunderii civile auto - RCA, cei mai afectati fiind, intr-un final, clientii.

PROMO


Presedintele BAAR, Madalin ROSU, atrage atentia asupra faptului ca asigurarile nu se rezuma doar la segmentul RCA si ca, in acest domeniu financiar, exista o rigoare tehnica, raportari, inregistrari contabille, analize de risc si solvabilitate, audit, securitate, instrumentare de daune si polite, arhivare, procese in relatie cu autoritati ale statului.

"In spatele unor hartii, pe care noi le numim polite de asigurare, se afla o responsabilitate fantastica si trebuie sa ne ducem obligatia pana la capat cand un client are o nevoie. Dar iata ca, de multe ori, anumite organizatii incearca sa blocheze acest lucru, iar cineva si-a facut din asta un deziderat in ultimii ani si este, cel putin in ultima perioada, un sport national de a avea ceva cu industria", a spus Madalin ROSU, in cadrul dezbaterii online "Daunele auto - impuls spre digitalizare".

Lipsa de cooperare si transparenta a service-urilor auto

Atacurile asociatiilor de unitati service asupra industriei de asigurari nu-si au rostul in conditiile in care cele doua domenii de activitate sunt complet diferite.

Ca exemplu, inca din luna Februarie 2020, BAAR a transmis o solicitare catre 1020 unitati reparatoare pentru a realiza o statistica temeinica in conformitate cu atributiile ce i-au fost conferite, prin prevederile art. 32 din Legea 132. Desi au fost transmise peste 1000 de adrese, am primit raspuns doar de la 137 unitati reparatoare. Acest tip de lipsa de cooperare si de transparenta, un fel de boicot informational, ne ingreuneaza munca si impiedica informatia sa ajunga la consumatorii de asigurari si la autoritatile statului.

Asociatii de service-uri auto deghizate in consumatori

Un alt aspect sesizat de Presedintele BAAR este acela al existentei unor asociatii de service-uri auto, deghizate in consumatori, care sunt prezente chiar si la dezbaterile din Parlament legate de domeniul asigurarilor.

Madalin ROSU subliniaza ca acestea nu reprezinta consumatorii, ci mai degraba prestatorii de servicii de reparatie, prestatori care nu au rolul de pagubit asa cum este definit in literatura de specialitate, Codul civil sau legislatia in domeniu. Atunci cand vorbim de RCA, trebuie sa avem in vedere protectia persoanelor prejudiciate si nu protectia intereselor sau chiar a lacomiei unor prestatori de servicii, precum anumite unitati de reparatii auto deghizate in consumator.

Cifre comunicate in spatiul public fara fundament si scoase din context

Cu referire la ultimile cifre publicate de anumite asociatii care nu sunt specializate in domeniul asigurarilor sau in domeniul financiar lasa cel putin un mare semn de intrebare daca nu pot fi considerate chiar fake news. In conditiile in care cineva face afirmatii despre un numar impresionant de dosare in instanta fara a indica si sursa datelor si fara a face o detaliere a lor reprezinta doar o incercare gratuita de manipulare a opiniei publice, de asemenea informarea reprezentantilor statului asupra unor comparatii de oferte pe perioade diferite de asigurare fara a compara respectivele oferte pe o perioada anuala reprezinta din nou o actiune ce lasa mari semne de intrebare asupra corectitudinii informatiilor prezentate. De asemenea contradictia in afirmatii precum ca Legea actuala este una buna si ca nu trebuie modificata, dar in acelasi timp mentionarea faptului ca ea produce enorme probleme in piata arata un vadit interes care cu siguranta nu poate fi pro-consumator

Reclame inselatoare si consiliere neautorizata pentru clienti

Totodata, Madalin ROSU a mai vorbit despre reclamele inselatoare: "Daca intrati acum pe Google si incercati sa cautati un nume de companie de asigurari si cuvantul daune, o sa constatati ca primele doua pana la cinci afisari sunt ale unor service-uri. Reclama inselatoare, din cunostintele mele, este sanctionata de lege."

Nu in ultimul rand, BAAR atrage atentia asupra incalcarii flagrante a Directivelor europene IDD, incidente in ceea ce priveste activitatea de distributie si consiliere prin intermediari, efectuate de catre service-uri.

"Acestea ofera consiliere in mod vadit sau mai putin vadit, iar consilierea in zona de daune este, conform IDD, interzisa ca activitate daca acea persoana nu a fost in prealabil autorizata de autoritatea de supraveghere financiara. Deci, iarasi vorbim despre o posibila infractiune, care in momentul de fata se intampla sub ochii tuturor si toata lumea se comporta de parca ar fi ceva normal", a mai spus Presedintele BAAR.

Toate aceste probleme pot fi rezolvate cu ajutorul unor modificari si precizari in legislatie, care sa limiteze in final abuzurile care se intampla in momentul actual, sa deblocheze instantele de judecata si/sau Autoritatea de Supraveghere Financiara cu procese inutile sau reclamatii care nu sunt facute de persoanele pagubite.

In cadrul intalnirilor din 28.05.2020, din Parlamentul Romaniei, trebuie sa punctam ca modul in care reprezentantii legiuitorului au abordat problematica implementarii unei referinte in calculul despagubirii printr-o eventuala raportare la costurile producatorilor de autovehicule/reprezentantelor oficiale este cel putin laudabila.

BAAR se arata in continuare deschis la orice dialog, in conditiile gasirii unui echilibru intre interesul consumatorului onest de asigurari si protejarea corecta a tertului pagubit, cu respectarea principiilor care guverneaza raspunderea civila delictuala si asigurarea RCA.

906 accesari