Incepand cu data de 15 Octombrie 2022, asiguratorii RCA impreuna cu Biroul Asiguratorilor Auto din Romania pun la dispozitia asiguratilor RCA aplicatia digitala Amiabila, prin care conducatorii auto vor putea completa si in format electronic formularul de "Constatare amiabila de accident", in conformitate cu prevederile Normei ASF nr.18/2022, care modifica Norma ASF nr.20/2017.
Noua solutie digitala reprezinta un moment istoric pentru piata asigurarilor, Romania facand parte dintr-un grup restrans de tari care au dezvoltat si oferit, pana in prezent conducatorilor auto, o alternativa digitala la formularul de constatare amiabila.
"BAAR a beneficiat in realizarea aplicatiei de sprijinul constant al organismului de Supraveghere, atat in etapa elaborarii si aprobarii de catre ASF a prevederilor necesare in legislatia secundara cat si prin suportul constant oferit de Autoritate, in transformarea multor activitati din sfera fizica, in cea digitala", declara Madalin ROSU, Presedintele BAAR.
Amiabila nu inlocuieste actualul formular de constatare amiabila pe suport de hartie, acesta fiind in continuare distribuit de asiguratori si intermediari, ci reprezinta o alternativa de protocolare a accidentelor, simpla si eficienta, in acord cu transformarea digitala a societatii.
Formularul de Constatare amiabila de accident in format electronic reproduce acelasi model grafic, cu aceleasi informatii si are aceeasi valoare juridica cu acela pe suport de hartie, conform prevederilor legale.
In acelasi timp, trebuie precizat ca aplicatia este gratuita si poate fi descarcata din magazinele Google Play si App Store, direct pe telefonul mobil de tip smartphone.
"Amiabila are o interfata simpla, atractiva si intuitiva, precum si un nivel ridicat de siguranta a datelor. Aplicatia reprezinta contributia BAAR la oferta de solutii digitale inovatoare pe care o facem conducatorilor auto implicati in accidente usoare, declara Sorin GRECEANU , Director General BAAR".
Modul de utilizare al Amiabila presupune parcurgerea catorva pasi simpli, sintetizati in cele ce urmeaza:
Intr-o prima etapa, utilizatorul descarca aplicatia direct pe telefonul sau mobil, iar apoi isi creeaza un cont de utilizator.
In a doua etapa, acesta isi completeaza datele personale solicitate de aplicatie (permis de conducere, certificat de inmatriculare, carte de identitate, polita RCA). Informatiile din aceste documente pot fi preluate automat in formularul "Constatare amiabila de accident" in format electronic.
O a treia etapa se refera la modul de alcatuire a schitei accidentului. Aplicatia ofera o bogata infografie, din care utilizatorul poate selecta atat elemente exterioare (intersectii, semne de circulatie, semafoare etc.), cat si pozitia celor doua autovehicule in momentul coliziunii.
In mod similar, evidentierea avariilor produse devine usor de realizat, prin simpla pozitionare a unei sageti in zona elementelor deformate ale caroseriei.
Amiabila se poate incheia de catre ambii conducatori auto prin intermediul unui singur telefon. Datele personale ale unuia, vor putea fi transferate automat in telefonul celuilalt participant, printr-o simpla scanare a unui cod QR, cu conditia ca ambii soferi sa aiba instalata aplicatia pe telefon. In caz contrar, unul dintre ei va trebui sa completeze manual datele celuilalt utilizator.
Documentul final, astfel obtinut, se semneaza de cei doi conducatori auto, dupa care aplicatia genereaza automat constatarea amiabila.
Amiabila ofera si alte facilitati. Una dintre ele consta in posibilitatea de inregistrare a mai multor masini cu care circula utilizatorul, chiar si ocazional, facilitate importanta in cazul persoanelor care conduc mai multe autovehicule.
Un alt avantaj fata de varianta tiparita consta in posibilitatea transmiterii documentului, imediat dupa semnarea acestuia catre asiguratorii RCA ai persoanelor implicate in accident, aplicatia Amiabila fiind conectata cu toate companiile care practica aceasta forma de asigurare pe teritoriul Romaniei.
La fel ca in cazul formularului tiparit, si in cel al Constatarii amiabile de accident exista situatii in care aplicatia nu permite completarea formularului, cum ar fi accidentele in care au fost implicate mai mult de doua vehicule sau din care au rezultat vatamari corporale/deces, ori sunt avariate obiecte exterioare (stalpi, parapeti, cladiri etc). Aceste cazuri se solutioneaza numai de catre organele de politie sau alte autoritati competente, in conformitate cu prevederile legale.
Aplicatia digitala "Amiabila" a fost lansata in cadrul unei conferinte de presa, pe 17 octombrie a.c., la Above Lounge, One Floreasca City, intre orele 11.00 - 13.00.
Deschiderea oficiala a evenimentului a fost realizata de catre Madalin ROSU, Presedinte BAAR
Moderatorul evenimentului a fost Sergiu COSTACHE, Cofondatorul si Presedintele XPRIMM.
In cadrul evenimentului, reprezentantii BAAR au facut o prezentare a modului de utilizare a aplicatiei si au raspunde la intrebari.
PRINCIPALELE DECLARATII:
Madalin ROSU, Presedinte, BAAR
- 17 octombrie 2022 ar trebui marcat ca un moment istoric - aplicatia "Amiabila" a fost lansata
- Pe 15 octombrie, aplicatia a fost urcata in App Store si Google Play
- Romania asista la un moment prin care sper sa trecem cu placere, aici ma refer la placerea usurintei, la placerea simplitatii
- Am avut sprijin si am contat foarte mult pe sprijinul autoritatii, multumim ASF
Cristian Rosu, Vicepresedinte, ASF
- Este un moment foarte important pentru dezvoltare acestei piete a asigurarilor
- Vrem sa ne consideram europeni cu adevarat, nu doar prin vorbe sau prin declaratii
- Digitalizarea despre care se tot vorbeste in mediile pe care le accesam, este la un nivel palpabil si la noi
- Nu ne vom opri aici, este un prim pas, o prima deschidere cu care trebuie sa incepem sa obisnuim lumea, sa obisnuim consumatorii, sa ne obisnuim si noi cu aceastra stare de fapt
- Trebuie sa folosim la maxim toata tehnologia si gadgeturile pe care le acem la dispozitie
- Este un moment pe care ni l-am dorit de ceva timp si intr-un final s-a materializat, sper sa fie bine receptat, bine transmis ca lumea sa il inteleaga si sa il si foloseasca
- Vreau sa multumesc echipei BAAR si in special zonei de IT de la BAAR care au fost, dupa parerea mea, senzationali. Au facut lucruri pe care nu ma asteptam sa le faca intr-un interval atata de scurt
- Am fost indoiti ca vom reusi sa ne incadram in cele trei luni, termen pe care chiar noi ni l-am pus
- Platforma este functionala incepand de sambata 15 oct, ora 00.00
- Ne dorim sa imbunatatim aceasta aplicatie si sa ii punem alerte care sa ne anunte din timp ca ne expira polita RCA, ca expira IT-ul, s.a.m.d
Madalin ROSU, Presedinte, BAAR
- A durat aproximativ 3 luni,sa facem aplicatia functionala, nu a fost o perioada usoara insa am reusit
- Este momentul nostru de maturitate, este momentul in care noi putem sa aratam ca suntem puternici si ca vrem sa intram imediat in legatura cu clientul, sa il ghidam in procesul de despagubire
- Rezultatul final este important si mai important este ca nu ne oprim aici
- Intregul sistemul va functiona ca un ceas elventian, clientul va capata mai multa incredere si vom putea vorbi de o piata care se duce intr-o zona dezvoltata
- Mai avem pasi de facut, mai avem proiecte si cu siguranta in anii viitori vom mai pune pe masa si alte lucruri facile, alte metode de simplificare a proceselor din zona de raspundere civia auto si de despagubiri
- Am omis sa va readucem aminte ca mai exista o aplicatie, se numeste AIDA.info - acolo aveti acces la Bonus-Malus, puteti sa va descarcati certificatul de daunalitate
- Din 2009 avem obligatia sa notificam propriul asigurator, cand avem un accident, pana in prezent niciun sofer nu a notificat. Aplicatia "Amiabila" vine si cu "rezolvarea" a acestei obligatii pe care fiecare sofer auto o are
Sorin GRECEANU, Director general, BAAR
- Procesul de digitalizare a inceput cu un lucru aparent banal, am inceput cu acceptarea verificarii RCA pe suport electronic
- Constatul amiabil se poate incheia in continuare pe hartie
- Trebuie sa gasim intelegere sa putem trece peste obstacolele impuse de legislatie, impuse de norme GDPR aplicate poate prea dur si prea strict
- Avantajul sunt in primul rand pentru consumatorul onest, pentru oamenii din domeniul asigurarilor care pot interveni foarte rapid
- Asiguratorii care preiau informatiile acestea sa faca uz, sa se diferentieze in calitatea serviciile