1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Au ramas 3 luni pana la implementarea SAF-T in Romania. Ce lectii putem invata din experienta altor state?

Avand in vedere ca au ramas trei luni pana cand se va da startul SAF-T in Romania, PwC Romania si-a propus sa analizeze intr-o serie de articole rolul, avantajele, provocarile noului sistem pentru companiile din Romania, precum si experienta altor state. 

"Ne propunem sa venim, astfel, in intampinarea mediului de afaceri din Romania, dar si a reprezentantilor ANAF pentru imbunatatirea cadrului legislativ si procedural pentru a simplifica viata contribuabililor si a autoritatilor, dar si pentru a evidentia beneficiile unui sistem SAF-T performant", afirma Daniel Anghel, Partener, Lider servicii fiscale si juridice, si Anca Macovei, Director, PwC Romania.

Conform acestora, Romania a facut primii pasi in vederea implementarii SAF-T in anul 2019, proiect ce a intrat in linie dreapta prin introducerea in Ordonanta Guvernului nr. 11/2021 pentru modificarea si completarea Codului de procedura fiscala fiind a obligativitatii depunerii acestui fisier incepand cu 1 ianuarie 2022.

Principalul rol al fisierului SAF-T este de a standardiza transferul de informatii intre administratiile fiscale si contribuabili, oferind avantaje ambelor parti. Avand rolul de "standard minim", SAF-T a fost adaptat de administratiile fiscale din diferite state in functie de nevoi, atat in ceea ce priveste elementele solicitate prin fisierul SAF-T, cat si prin raportare la recurenta depunerii fisierului SAF-T. De aceea si procesul de implementare a SAF-T in fiecare tara este diferit.

Implementarea SAF-T in Polonia

Spre exemplu, Polonia a avut un plan amplu de reforma ce a integrat SAF-T si s-a bazat pe trei piloni: legislatie moderna, administrare fiscala eficienta si cooperare stransa cu mediul de afaceri. Dupa un lung sir de consultari cu mediul de afaceri, autoritatile din Polonia au publicat in martie 2016 varianta finala a structurilor de date SAF-T. Obligativitatea de raportare SAF-T a inceput la 1 iulie 2016 si a vizat contribuabilii mari care au avut obligatia sa declare lunar jurnalele de TVA pe structura SAF-T. Obligatia de conformare SAF-T a revenit tuturor companiilor inregistrate in scopuri de TVA in Polonia, gradual pana in ianuarie 2018. Restul modulelor SAF-T privind inregistrarile contabile, extrasele de cont, inventarul, contul de profit si pierdere, evidenta veniturilor fiind puse la dispozitia autoritatii fiscale la cerere, precizeaza Daniel Anghel si Anca Macovei.

Mai mult, spun oficialii PwC, in anul 2019, autoritatile din Polonia au publicat o noua structura de date ce trebuia raportata de catre toti contribuabilii incepand cu octombrie 2020. Acesta noua structura combina informatii din structura de date privind jurnalele de TVA si declaratiile de TVA, insa vizeaza si noi informatii care nu faceau obiectul raportarilor (spre exemplu, mentionarea unor anumite coduri de taxe in functie de categoriile de bunuri / servicii vandute sau in functie de tipul documentului).

Astfel, contribuabilii obligati sa raporteze datele pe formatul SAF-T in Polonia s-au confruntat cu multe provocari, printre care:

  • Identificarea in sisteme a datelor supuse raportarii SAF-T si colectarea;
  • Nu toate datele solicitate a fi raportate in fisierul SAF-T reprezinta date ce trebuie sa fie disponibile conform regulilor contabile si fiscale.

Totusi, implementarea SAF-T a avut un impact semnificativ atat in diminuarea decalajului de TVA in Polonia (decalaj de 9,9% in anul 2018, fata de 24% in anul 2011), cat si in ceea ce priveste eficientizarea inspectiilor fiscale si uniformizarea abordarii in cadrul controalelor fiscale. Mai mult, in anul 2020, autoritatile fiscale din Polonia au eliminat obligativitatea depunerii declaratiei de TVA ca urmare a implementarii SAF-T, mai arata reprezentantii PwC Romania.

Un alt exemplu: Lituania

Conform PwC Romania, desi a fost printre primele state membre care au publicat legislatia privind raportarea pe formatul SAF-T, respectiv in anul 2015, Lituania a demarat dezvoltarea infrastructurii necesare prelucrarii fisierelor SAF-T in 2017, publicand o noua structura SAF-T semnificativ schimbata in anul 2018. Mai mult, Lituania a decis implementarea SAF-T urmand intru totul modelul propus OCDE, respectiv mai mult de 800 de elemente de identificat si colectat de catre companiile lituaniene. 

Cu toate acestea, in Lituania fisierul SAF-T trebuie depus numai la solicitarea expresa a autoritatilor fiscale si doar de catre persoane impozabile ce depasesc anumite praguri ale cifrei de afaceri, exceptie facand jucatorii din sectorul financiar-bancar, precum si sucursalele si reprezentantele care nu au aceasta obligatie. 

Si in cazul Lituaniei, contribuabilii obligati sa raporteze datele pe formatul SAF-T au intampinat dificultati precum:

  • Volum mare de date necesare a fi colectate pentru scopul raportarii SAF-T;
  • Neintelegerea cerintelor SAF-T in randul contribuabililor si a modului in care elementele solicitate trebuie prezentate in fisierul SAF-T.

Cu toate acestea, implementarea SAF-T a avut un impact semnificativ in diminuarea decalajului de TVA in Lituania (decalaj de 25,9% in anul 2018, fata de 36,84 % in anul 2014). 

In concluzie, experienta altor state membre ne arata ca adoptarea SAF-T va aduce numeroase beneficii atat companiilor, cat si administratiei fiscale. Cu toate acestea, implementarea SAF-T nu este un proces simplu si necesita timp pentru ambele parti:

  • Din perspectiva administratiei fiscale, pentru pregatirea sistemelor necesare verificarii datelor ce vor fi transmise de contribuabili, pentru adoptarea legislatiei privind modalitatea de depunere si stabilirea structurii finale a fisierului SAF-T.
  • Companiile trebuie sa identifice in sistemele proprii elemente obligatorii solicitate prin acest fisier, sa-si alinieze datele la cerintele SAF-T si sa pregateasca fisierele SAF-T pe structura si formatul solicitate de ANAF.

"Prin implementarea SAF-T, Romania va face un pas important in programul de modernizare si de digitalizare a ANAF, necesar pentru imbunatatirea capacitatii de colectare a TVA si a celorlalte taxe si impozite. Romania continua sa aiba unele dintre cele mai mici venituri fiscale din UE, precum si cel mai mare deficit de incasare a TVA - o treime din TVA nu e colectata conform Comisiei Europene. Daca ne raportam la ponderea incasarilor fiscale in PIB (circa 26% media ultimilor ani) si la deficitul de incasare a TVA (33,6%) este evident ca, in cazul Romaniei, colectarea poate fi imbunatatita. Astfel, avand in vedere beneficiile pentru ambele parti ale acestei noi obligatii de raportare, cooperarea intre administratia fiscala si mediul de afaceri este esentiala pentru o implementarea cu succes a fisierului SAF-T", concluzioneaza Daniel Anghel si Anca Macovei.