Industria asigurarilor este al patrulea cel mai afectat sector din economie, la nivel global, dupa HoReCa, banci si energie, in contextul pandemiei de COVID-19, arata un studiu realizat de Boston Consulting Group.
La jumatatea lunii iunie 2020, din cauza pandemiei de coronavirus, industria asigurarilor inregistra o scadere de 21%, din perspectiva randamentului total pentru actionari, in timp ce indicele bursier S&P Global 1200 a pierdut 9%
Raportul Value Creators 2020 al Boston Consulting Group, companie globala de consultanta, cuprinde cei mai mari 97 de asiguratori internationali cotati la bursa, cu o capitalizare de piata mai mare de 5 miliarde de dolari la 31/12/2019. Dintre acesti 97 de asiguratori, 41 aveau sediul central in America, 33 in Europa si Africa si 23 in Asia si Pacific (APAC).
Pe parcursul ultimilor cinci ani, asiguratorii au inregistrat un randament total pentru actionari (TSR) de 8,2%, in medie, subperformand usor piata cu 1,4 puncte procentuale. Acest randament ia in calcul evolutia pretului actiunilor, inclusiv dividende. Asiguratorii mari au inregistrat insa performante mult mai bune - cei situati in topul industriei au furnizat un randament de 36% TSR in 2019 si o medie de 20% TSR din 2014.
Odata cu izbucnirea pandemiei globale cauzata de virusul SARS-CoV-2, totul a decurs mai anevoios. Multe guverne au redus ratele dobanzilor la niveluri minime, cu efectele scontate asupra industriilor dependente de investitii. In sectorul financiar, bancile au fost cele mai afectate, urmate de domeniul asigurarilor de viata.
La nivelul lunii iunie 2020, industria asigurarilor inregistra o scadere de 21%, din perspectiva randamentului total pentru actionari, fiind al patrulea cel mai afectat sector in pandemie, in timp ce indicele bursier S&P Global 1200 avea o pierdere de doar 9%, dupa cum putem vedea in tabelul de mai jos.
Pe de alta parte, exista asiguratori care au inregistrat performante semnificative, mult mai bune decat alti competitori sau companii din alte industrii, subliniind una dintre lectiile noastre fundamentale: orice companie isi poate gasi calea catre crearea de valoare adaugata.
Mai mult, aceasta performanta a fost inregistrata atat in zone geografice diferite, cat si pe segmente de piata distincte. Primele cinci companii din ultimii cinci ani, 2014 - 2019, au fost: Sul America (Brazilia, in principal proprietati, accidente, dar si sanatate, TSR anual de 43,6%), Progressive (SUA, proprietati si accidente, TSR anual de 25,2%), Ping An (China, asigurare multilina, TSR anual de 23.5%), Hannover Ruck (Germania, reasigurare, TSR anual de 23.5%) si Porto Seguro (Brazilia, in principal proprietati, accidente si sanatate, TSR anual de 21,9%). Lista completa este ilustrata in tabelele de mai jos.
Niciuna dintre companiile de asigurari din Romania nu se afla in acest top (de fapt, doar 3 asiguratori europeni se afla in primul sfert) si doar unul se afla in al doilea sfert.
Previziuni si imperative strategice
Perspectiva neclara, pe termen mediu, asupra perioadei post-COVID-19, aduce un nivel de incertitudine cu care majoritatea echipelor de management nu s-a mai confruntat pana acum. Cat va dura, de exemplu, recuperarea cererii? Cum vor evolua solicitarile de daune altele decat cele de viata? Cat de mult capital oportunist va intra in industrie in urma cresterii preturilor? Cum pot acoperi asiguratorii produse de viata si pensii atractive intr-o lume cu randament zero?
Studiul a identificat 4 imperative, in plus fata de a cincea, respectiv imbunatatirea alocarii de capital, pentru ca firmele de asigurari sa se dezvolte in lumea post-COVID:
1. Accelerarea transformarii pentru a crea un Model de Afaceri Bionic
In urma cercetarilor, BCG a constatat faptul ca majoritatea companiilor de asigurari investesc insuficient in initiative digitale si se afla in mod constant in spatele campionilor digitali din industrie, si anume companii care acorda prioritate acestor investitii si construiesc organizatii digitale. Asiguratorii ar trebui sa se concentreze pe digitalizarea a cinci domenii cheie care necesita: distributie, servicii pentru clienti, operatiuni, organizare si gestionarea daunelor.
2. Cresterea productivitatii prin noi moduri de lucru
Asiguratorii care vor iesi mai puternici din criza COVID-19, vor fi cei care, pe parcursul lunilor urmatoare, vor aborda urmatorii factori critici: cost, viteza si perseverenta. Multi vor trebui sa reduca costurile, fara insa a afecta capacitatile cheie. Abilitatea de a reactiona rapid la circumstante, cum ar fi schimbarile privind cererea, vor avea un impact major asupra eforturilor asiguratorilor de a reduce cererile de daune si de a profita la maximum de noi oportunitati. Toate companiile au constientizat faptul ca sistemele critice de care depind sunt foarte fragile si au nevoie de sisteme operationale rezistente. Capacitatea de a opera cu agilitate va fi cheia succesului.
3. Adoptarea gandirii in scenarii
Intrucat se confrunta cu o mai mare incertitudine asupra mediului macro, companiile trebuie sa faca fata unor provocari din ce in ce mai mari, intr-o lume mai putin previzibila. Datorita lectiilor invatate din impactul neasteptat al COVID-19, mai multi asiguratori se indreapta catre analiza scenariilor avansate. Aceasta abordare permite managementului sa exploreze efectul strategiei si tacticilor in diverse scenarii, sa calculeze rapid impactul deteriorarii conditiilor asupra afacerii (precum capitalul, marjele si lichiditatea), sa identifice riscurile, concentratiile intre expuneri si sa reevalueze ipotezele de afaceri si masurile financiare existente.
4. Optimizarea portofoliului de afaceri prin fuziuni si achizitii inteligente
M&A este o strategie cheie pentru cresterea productivitatii capitalului prin realinierea portofoliului de afaceri si imbunatatirea pozitiei strategice. Asiguratorii care urmaresc ce va fi in viitor vor folosi aceasta criza pentru a evalua si a urmari atat achizitiile, cat si oportunitatile de vanzare.
"In concluzie: asiguratorii au in fata un drum anevoios. Acesta ar putea deveni si mai dificil daca redresarea economica globala va fi de lunga durata sau daca COVID-19 va reveni in forta. Dar, dupa cum a spus Albert Einstein "in mijlocul dificultatii sta oportunitatea". Este un moment bun pentru ca asiguratorii perseverenti sa actioneze", noteaza autorii raportului Value Creators 2020 al Boston Consulting Group.
Raportul integral poate fi accesat AICI.
Solicita brosura "Luna Asigurarilor de Sanatate" personalizata cu datele tale!
Romanii, provocati sa fie mai sanatosi in cadrul unor concursuri organizate cu prilejul campaniei "Luna Asigurarilor de Sanatate"
PROMO