1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Aproximativ 50% dintre companii ...

Aproximativ 50% dintre companii vor investi peste o treime din bugetele lor de tehnologie in Inteligenta Artificiala pana in 2024

Doar 12% dintre companii utilizeaza Inteligenta Artificiala la un nivel de maturitate care atinge un avantaj competitiv, in timp ce majoritatea organizatiilor inca experimenteaza cu tehnologia, conform unui nou studiu global realizat de Accenture (NYSE: ACN).

Studiul "The Art of AI Maturity: Advancing from Practice to Performance" prezinta diferite strategii pentru a implementa cu succes Inteligenta Artificiala si introduce un nou tip de indice care exprima maturitatea AI a companiilor pe o scara de la 0 la 100. Conform raportului, maturitatea AI reprezinta gradul in care companiile isi depasesc competitorii intr-o combinatie de capacitati fundamentale si diferentiate legate de AI. Aceste capacitati includ tehnologia - datele, AI, cloud-ul - precum si strategia organizationala, conceptul de AI responsabil, sprijinul din partea executivilor, talentul si cultura.

Indicele plaseaza maturitatea AI a organizatiilor la un nivel mediu, cu un scor de 36, dezvaluind ca majoritatea companiilor au un potential semnificativ de imbunatatire. Studiul arata ca 12% dintre organizatii folosesc deja Inteligenta Artificiala pentru a-si depasi concurentii. Denumite AI Achievers, acestea au ajuns la 64 pe scara de maturitate, aproape de doua ori mai mult decat competitorii lor. Mai mult, maturitatea lor relativ ridicata in materie de Inteligenta Artificiala este corelata cu o crestere a veniturilor cu 50% mai mare decat a competitorilor lor.

Analiza arata ca majoritatea companiilor (63%) sunt AI Experimenters. Cu un scor de maturitate AI de 29, acestea abia isi ating potentialul de Inteligenta Artificiala. La nivelul de mijloc si oarecum avansati in ceea ce priveste nivelul lor de maturitate AI se afla AI Innovators (13%), cu un scor de 50, si AI Builders (12%), cu un scor de 44.

"Credem ca fiecare parte a fiecarei afaceri trebuie sa fie transformata de tehnologie, date si Inteligenta Artificiala, in unele cazuri ducand la o reinventare totala a companiei", a declarat Sanjeev VOHRA, lider global pentru Applied Intelligence la Accenture.

"AI Achievers le arata colegilor lor ce este posibil atunci cand eliberezi intregul potential al talentului si al tehnologiei, lucrand in tandem, sustinut de o viziune clara si de un angajament pentru schimbare. Dar chiar si acest grup, cel mai matur, are mult loc de crestere. Si in timp ce majoritatea industriilor au AI Achievers, acestea variaza foarte mult in ceea ce priveste gradul de maturitate al AI in general si salturile pe care le vor face", a adaugat Sanjeev VOHRA.

Exemple privind stadiul actual si viitor al maturitatii inteligentei artificiale in functie de industrie:

  • Firmele de tehnologie au deja un scor ridicat de maturitate in materie de inteligenta artificiala de 54, care va creste moderat pana la 60 in 2024 si le va pozitiona la varful maturitatii in materie de AI in toate industriile.
  • La polul opus, constructorii si furnizorii de automobile vor trece de la un numar moderat de 39 in prezent la 57 in doi ani - mizand pe o crestere semnificativa a vanzarilor de vehicule cu AI care se conduc singure.
  • In mod similar, companiile de retail vor evolua in ceea ce priveste maturitatea AI, de la 38 in prezent la 54 in 2024, multe dintre ele manifestand un angajament mai profund fata de transformarea AI fata de companiile din alte industrii. Spre exemplu, compania Walgreens Boots, ca parte a eforturilor sale de a crea o organizatie bazata mai mult pe date care sa poata oferi clientilor servicii digitale foarte personalizate, a migrat de la bazele de date traditionale la baze de date si analize avansate in cloud. De asemenea, compania a construit peste 100 de produse cu Inteligenta Artificiala de mare valoare care creeaza profiluri detaliate ale clientilor si o ajuta sa optimizeze mai bine inventarul si preturile.

Indiferent de industrie, impactul Inteligentei Artificiale asupra companiilor este in crestere si se accelereaza. Cele mai mari companii din lume care au discutat despre AI in cadrul conferintelor lor privind rezultatele financiare in 2021 au avut cu 40% mai multe sanse sa vada o crestere in pretul actiunilor - de la 23% in 2018. In plus, investitiile in materie de inteligenta artificiala sunt in crestere. In 2021, 19% dintre companiile analizate au folosit peste 30% din bugetele lor de tehnologie pentru proiecte de AI. Pana in 2024, procentul organizatiilor care investesc peste 30% din bugetele lor de tehnologie in AI va creste la 49%.

Ulterior, modelele de invatare automata utilizate pentru cercetare sugereaza ca ponderea companiilor AI Achievers va creste rapid de la 12% in prezent la 27% pana in 2024. In acelasi interval de timp, scorul general al maturitatii AI va creste de la 36 in prezent la 50.

"Adoptarea inteligentei artificiale la scara larga si incorporarea ei mai profunda in toate aspectele afacerii nu mai este o alegere, ci o necesitate si o oportunitate cu care se confrunta fiecare industrie, organizatie si lider", a declarat VOHRA. "In timp ce stiinta inteligentei artificiale este revolutionara, valorificarea ei pe deplin este o arta pe care liderii trebuie sa o practice in mod continuu. Raportul nostru ofera recomandari aplicabile despre cum sa cresti nivelul de maturitate AI pentru a te alatura grupului AI Achievers."

Cercetarea, intitulata "The Art of AI Maturity: Advancing from Practice to Performance" se bazeaza pe datele financiare si nefinanciare a 1.176 de firme care utilizeaza AI si pe datele unui sondaj realizat in perioada august - septembrie 2021, realizat in 16 industrii (Aerospatiala si Aparare, Automobile; Bunuri de consum si Servicii; Produse chimice; Energie; Servicii financiare; Sanatate; Echipamente industriale; Stiinte ale vietii; Resurse naturale; Servicii publice; Comert cu amanuntul; Tehnologie; Telecomunicatii, media si divertisment; Calatorii si transport; Utilitati) si 15 tari (Australia, Brazilia, Canada, China, Franta, Germania, India, Israel, Italia, Japonia, Singapore, Africa de Sud, Spania, Regatul Unit, SUA). Datele au alimentat modelele de invatare automata, care au determinat performantele companiilor in cadrul unui set de capacitati legate de AI - in principal capacitati "fundamentale", de care companiile au nevoie pentru a concura in domeniul AI, si in principal capacitati de "diferentiere", care ofera companiilor un avantaj competitiv cu ajutorul AI. Rezultatele celor doua modele au fost combinate intr-un singur indice care masoara maturitatea AI pe o scara de la 0 la 100. O descriere detaliata a metodologiei si a esantionului poate fi gasita in anexa raportului de cercetare (disponibila pentru descarcare aici).