1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Alexandru CIUNCAN: Apropierea ...

Alexandru CIUNCAN: Apropierea dintre zona academica si cea de business reprezinta obiective importante ale UNSAR

"Educatia financiara ne poate ajuta pe noi toti sa intelegem mai bine cum functioneaza mecanismele pietelor financiare si sa fim mai bine pregatiti in fata provocarilor prezentului. Este foarte important ca orice consumator sa inteleaga cat mai bine cum functioneaza o asigurare, iar asteptarile sa fie cat mai aproape de promisiunea facuta prin polita", a declarat Alexandru CIUNCAN, Director General, UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania.

XPRIMM: Care considerati ca este rolul educatiei financiare pe piata asigurarilor?
Alexandru CIUNCAN: O societate formata din oameni educati, responsabili si independenti financiar este cu certitudine una mai puternica. Rolul educatiei financiare este cu atat mai semnificativ daca ne referim la sectorul asigurarilor, o industrie cu o contributie importanta in economie. Astfel, daca ne uitam la nivelul dezvoltarii economice a unui stat, putem observa ca el este direct proportional cu cel al penetrarii asigurarilor in PIB-ul acelei tari.

Daca facem o comparatie cu alte state europene, putem vedea si unde trebuie sa lucram in continuare. Spre exemplu, in zona asigurarilor de viata - care reprezinta 20% din totalul pietei din Romania, fata de o medie la nivelul UE in jur de 60%. In acest context, ne bucuram sa observam in studiile sociologice pe care le realizam constant un interes in crestere al consumatorilor si pentru segmentele non-auto, in special asigurari de sanatate, locuinte si de viata.

XPRIMM: Cand vorbim de educatie financiara, unele persoane se gandesc la instrumente financiare complexe. Ce elemente de educatie financiara ar trebui sa fie cunoscute de catre toti consumatorii?
A.C.: Sectorul financiar poate fi considerat unul ceva mai greu de descifrat, insa nu este nevoie sa fii specialist pentru a cunoaste cateva notiuni elementare, care sa te ajute atunci cand vrei sa inchei o asigurare in cunostinta de cauza sau sa intelegi cum poti sa economisesti. Ma gandesc aici la notiuni ce tin de rolul asigurarii, la riscurile ce pot fi acoperite, la excluderi etc.. Este foarte important ca orice consumator sa inteleaga cat mai bine cum functioneaza o asigurare, iar asteptarile sa fie cat mai aproape de promisiunea facuta prin polita. Aici, si rolul distribuitorului si a consultantei specifice este deosebit de important.

Incurajam informarea din surse sigure, motiv pentru care extindem constant platforma de educatie Asiguropedia.ro si lansam anual campanii dedicate de educatie financiara, in special dedicate tinerilor. Totul este online, digital - suntem pe Facebook, LinkedIn si, incepand cu anul acesta, si pe Instagram.

XPRIMM: Cum ii ajuta pe consumatori, de fapt, educatia financiara?
A.C.: Educatia financiara ne poate ajuta pe noi toti sa intelegem mai bine cum functioneaza mecanismele pietelor financiare si sa fim mai bine pregatiti in fata provocarilor prezentului - care vedem ca nu sunt putine. Aceasta poate contribui la o atitudine mai responsabila din partea noastra si, in definitiv, la cresterea nivelului de trai, daca luam in calcul ca o societate mai bine protejata in fata riscurilor este, totodata, una mai puternica.

O asigurare este o plasa de siguranta, atat pentru oameni, cat si pentru companii. Sa nu uitam ca, in fiecare zi calendaristica din 2019, ultimul an pentru care avem rezultatele financiare oficiale, asiguratorii au platit daune de peste 3,5 milioane euro.

XPRIMM: Cine ar trebui sa se ocupe de educatia financiara a romanilor?
A.C.: Depinde pana la urma de fiecare dintre noi - oameni, companii si autoritati publice, dar trebuie facuta in baza unei strategii nationale dedicate. Educatia financiara este unul dintre pilonii centrali ai activitatii UNSAR si credem ca fiecare industrie ar trebui sa dedice resurse pentru educarea consumatorilor. Salutam in acest sens pasii facuti si de Ministerul Educatiei si Cercetarii, Banca Nationala a Romaniei, Ministerul Finantelor, Autoritatea de Supraveghere Financiara si de Asociatia Romana a Bancilor, care au incheiat, in iulie 2018, un Acord de colaborare pentru realizarea de activitati comune in domeniul educatiei financiare si elaborarea Strategiei Nationale de Educatie Financiara. Suntem deschisi sa contribuim la acest dialog institutional deoarece credem intr-o buna colaborare cu toti stakeholderii, de la cei din zona privata si pana la institutii si autoritati. Doar prin astfel de initiative si prin implicarea tuturor putem schimba anumite perceptii si ridica nivelul de informare al romanilor.

Nu in ultimul rand, trebuie subliniat aici aportul ISF-Institutul de Studii Financiare si al ASF-Autoritatea de Supraveghere Financiara pe acest palier, care a crescut puternic in ultima vreme, mai ales pe zona de pregatire vocationala dedicata tinerilor studenti, prin programe de tipul SmartFIN@ISF sau FINCLUB al ASF si nu numai.

Apropierea dintre zona academica si cea de business, alaturi de pozitionarea industriei de asigurari intr-un "angajator preferat" reprezinta obiective importante pe care UNSAR le-a sustinut in mod constant in acest dialog institutional. Ne bucuram sa vedem ca lucrurile prind contur si ca exista deschidere din partea mediului academic si a studentilor pentru a intra in dialog cu industria.

XPRIMM: Cum apreciati implicarea industriei de asigurari in educatia financiara a populatiei?
A.C.: Implicarea industriei a continuat sa se extinda, chiar si in contextul impus de pandemia de COVID-19 - atat la nivel asociativ, cat si prin proiectele derulate de Membrii nostri. Desigur, mai sunt foarte multe de facut si este nevoie de timp.

A crescut nevoia de a comunica mai mult in online, folosind mai ales canale unde se afla viitorii asigurati. Au fost implementate pachete de masuri, special adaptate la aceste conditii, astfel incat clientii si angajatii sa fie cat mai in siguranta, iar serviciile si operatiunile sa poata fi accesate cat mai simplu si mai rapid, de la distanta. Odata cu acestea si initiativele pe zona de educatie si informare au implicat o componenta online mai mare.

Rezultatele eforturilor depuse in ultimii ani sunt deja vizibile si ne bucuram sa vedem ca romanii sunt mai bine informati, chiar daca suntem inca la inceput. Potrivit cercetarilor sociologice realizate alaturi de IRES, observam ca 61% se considera bine si foarte bine informati in ceea ce priveste asigurarile, in crestere cu 11 puncte procentuale fata de 2019. Totodata, mai bine de jumatate dintre romani (53%) au incredere mare si foarte mare in societatile de asigurari (in crestere, de la 44% in 2019).

XPRIMM: Cate campanii de educatie financiara a desfasurat UNSAR pana acum si ce rezultate a avut?
A.C.: Industria de asigurari are numeroase programe proprii de acest fel. In plus, sustinem la randul nostru si initiative ale partenerilor din industrie sau institutii conexe domeniului.

In fiecare an derulam propriile campanii de educatie si informare (#OAMENIIdinAsigurari, #gatapentruVIATA, #ANTIGHINION, #ANTIGHINIONpentruAcasa etc.). In 2021, putem enumera deja 2 astfel de initiative ale UNSAR: astfel, am inceput anul cu #ATENTinTRAFIC, care incurajeaza un comportament responsabil in trafic, iar un accent special a fost pus pe urmarile neatentiei la volan si pe cat de usor putem deveni cu totii victimele unui accident. Am avut sprijinul mai multor parteneri institutionali reuniti in platforma comuna de educatie si preventie rutiera initiata in anul 2019 de industria de asigurari. Mesajele campaniei au fost vazute de peste 3,4 milioane ori, clipurile video de peste 553 de mii de ori si peste 900 de mesaje au fost transmise de utilizatori celor dragi lor, pentru a fi mai atenti in trafic.

Continuam cu o alta campanie in premiera, dedicata persoanelor juridice, prin care punem accent pe rolul asigurarilor pentru companiile de tip IMM, care reprezinta un motor important al dezvoltarii economiei: BusinessSOS.

Ca ordin de marime, campaniile si ghidurile informative realizate de UNSAR anul trecut au ajuns la milioane de romani, cu mesaje prin care am contribuit la cresterea nivelului de constientizare in randul consumatorilor cu privire la riscurile la care se expun si la beneficiile pe care le pot avea prin incheierea unei asigurari.

In acelasi timp, sustinem proiecte dedicate in spatiul mediatic, atat din industrie, cat si de pe alte canale urmarite de romani, deoarece este important ca aceste mesaje sa fie cunoscute de cat mai multi.

Tin sa multumesc in mod special mass-media pentru ca ne sprijina in acest demers - este esential sa lucram impreuna.

XPRIMM: Ca obiective are UNSAR in acest an in ceea ce priveste educatia financiara a romanilor?
A.C.: Anul 2020 a fost unul cu noi provocari, in care inclusiv industria de asigurari a trebuit sa se adapteze in fata neprevazutului. Fiecare dintre aceste demersuri de comunicare pe care le derulam are indicatori specifici pe care ii urmarim cu atentie. Asteptarile pentru 2021 sunt sa depasim rezultatele anului trecut. Consideram ca este important sa comunicam si mai mult, mai ales in format digital, pe canalele online, acolo unde sunt tinerii consumatori si nu numai.

Vom continua aceste initiative deoarece consideram ca un consumator mai informat va fi totodata unul mai responsabil. Pe langa noi editii ale campaniilor din ultimii ani, venim cu noi proiecte in premiera pentru industrie. In acelasi timp, continuam studiile sociologice prin care aflam perceptia romanilor cu privire la asigurari. Aceste sondaje ne vor ajuta in continuare sa identificam mai ales zonele in care sunt anumite deficite de informare, astfel incat sa putem amplifica mesajele in aceste directii, dar si sa intelegem mai bine nevoile mereu in schimbare ale consumatorilor. Insa cel mai bine este sa analizam toate acestea atunci cand vom avea si rezultatele aferente.

XPRIMM: De la ce varsta ar trebui inceputa educatia financiara? Ce ii sfatuiti pe romani in acest sens?
A.C.: Subiectul este unul vast, dar, pe scurt, educatia financiara trebuie sa inceapa din familie si sa fie sustinuta pe tot parcursul procesului educational inca de la varste prescolare.

#OAMENIIdinAsigurari vor continua sa raspunda la nevoia romanilor de a fi acoperiti in fata riscurilor printr-o asigurare. In acelasi timp, rolul lor in educarea consumatorilor va fi unul tot mai important.