1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Ai castigat un premiu intr-o ...

Ai castigat un premiu intr-o campanie promotionala? Fii atent la obligatiile fiscale care insotesc acest castig

Atragerea si fidelizarea clientilor implica din partea comerciantilor strategii si campanii prin care ofera discounturi, adopta operatiuni de tip cash-back sau de "puncte bonus" in tot felul de aplicatii create si lansate cu diverse ocazii. Foarte populare sunt si campaniile prin care se ofera premii la cumparaturi de peste anumite praguri valorice. Obiectivul principal este acela de crestere a vanzarilor si fidelizare a clientilor, potrivit articolului EY Romania.

"Premiile, ca valoare si forma materiala, pun la grea incercare imaginatia marketerilor din companii, incepand cu voucherele pentru combustibil, excursii si sejururi oferite prin agentii de turism, cumparaturi la magazine online sau chiar pentru servicii online de video streaming. Mai mult, cumparatorii se pot inscrie si la loterie, unde castigatorii se stabilesc prin tragere la sorti, iar premiile sunt chiar mai valoroase, comparativ cu o campanie obisnuita", a precizat Claudia SOFIANU, Liderul departamentului de Impozit pe venit si contributii sociale, EY Romania

Claudia SOFIANU: "Obligatiile fiscale ce deriva din obtinerea unor premii, indiferent de natura lor (in bani sau in obiecte), in astfel de campanii, sunt insa mai putin cunoscute de catre cumparatori. Este foarte important de mentionat aici ca acestia pot avea anumite obligatii fiscale, tocmai de aceea prima regula de urmat este sa citeasca in detaliu regulamentul campaniei respective. In egala masura, implicatiile fiscale pot aparea si la nivelul comerciantilor care organizeaza aceste campanii promotionale."

Astfel, in cazul acordarii de catre comerciant clientilor sai a unor reduceri de pret, dar si a unor materiale publicitare, pliante, mostre si puncte bonus pentru stimularea vanzarilor, acestia din urma nu datoreaza taxe. Reducerile comerciale pot fi atat clasicele discount-uri, dar, in anumite cazuri, si operatiuni de tip cash back sau alte mecanisme similare, care au inceput sa devina tot mai populare.

"Cashback (n.n., din engl. cash = numerar, back = inapoi) este operatiunea prin care clientul primeste bani inapoi, in cazul unei promotii sau unei campanii derulate de comerciant, de regula un procent din suma cheltuita. Sunt doua modalitati prin care clientul beneficiaza de aceasta facilitate: fie prin reducerea operata instant, in momentul cumparaturii, cand obiectul respectiv este achizitionat cu o suma mai mica fata de cea afisata pe eticheta, fie prin acumularea banilor in contul de cumparator al clientului, astfel incat sa poata fi utilizati in viitor", a mentionat Catalina BUTAN, Manager, Impozit pe venit si contributii sociale, EY Romania.

Catalina BUTAN: In substanta, din punct de vedere fiscal, operatiunea de cash-back poate fi asimilata unei reduceri comerciale, pe de alta parte ar putea fi considerata si premiu/venit din alte surse, dar aici depinde mult de cum este conceputa si implementata fiecare campanie promotionala in parte.

Pe de alta parte, pentru premiile din concursuri si cele acordate pentru promovarea produselor sau serviciilor nu se datoreaza taxe, daca valoarea premiului este mai mica de 600 lei. In cazul premiilor de peste 600 lei, organizatorul roman al concursurilor / campaniilor trebuie sa declare si sa plateasca un impozit de 10% la diferenta dintre valoarea premiului si suma de 600 lei. In aceasta situatie, clientul nu datoreaza alte taxe si nu trebuie sa raporteze la autoritatile fiscale premiul obtinut, intrucat vorbim despre o retinere la sursa a impozitului datorat.

"Legislatia privind practicile comerciale pentru promovarea produselor sau serviciilor este complexa. Este important ca aceste campanii sa fie atent concepute, pentru a fi pe deplin conforme atat din punct de vedere legal, cat si fiscal, iar cumparatorii sa fie informati despre regimul taxelor si impozitelor datorate. In cazul in care campaniile nu respecta reglementarile comerciale in vigoare, impozitul ce trebuie platit de catre organizator pentru premiul acordat ar putea fi de 10%, fara a se mai aplica plafonul neimpozabil de 600 lei. Mai mult, clientul poate, in unele cazuri, sa datoreze separat si contributia de asigurari sociale de sanatate pentru premiul obtinut, plafonata insa, potrivit legii, la o anumita valoare", a precizat Catalina BUTAN.

Campaniile prin care sunt acordate premii cumparatorilor sunt de regula insotite de regulamente. Acestea contin si un capitol dedicat taxelor si impozitelor, unde sunt explicate responsabilitatile fiecarei parti. Cumparatorul ar trebui sa consulte aceste prevederi, inainte sa se inscrie in campaniile promotionale, pentru a se proteja impotriva eventualelor incalcari din nestiinta sau neinformare.

"Nu mai putin important de stiut este faptul ca, in cazul premiilor obtinute in afara Romaniei, de la companii straine, obligatia de calcul, declarare si plata a impozitului pentru premiile castigate se transfera de la platitor la beneficiarul rezident fiscal roman. Premiile taxabile vor fi raportate la autoritati, in acest caz, de catre cumparator/participant, prin intermediul declaratiei unice, cu termen pentru depunere pana la data de 25 mai a anului urmator celui in care a fost obtinut premiul", a mentionat Claudia SOFIANU.

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 365.399 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 45,4 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2022. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY este liderul de pe piata serviciilor profesionale. Cei peste 900 de angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale.