1asig.ro
1asig.ro

Adrian MARIN, Presedinte, UNSAR


Evolutia industriei locale de asigurari din ultimii 30 de ani, momentele memorabile din aceasta perioada, importantele modificari legislative, schimbarile intervenite in comportamentul consumatorilor de asigurari, previziunile perioadei viitoare, dar si realizarile si obiectivele Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania se numara printre subiectele dezbatute in interviu.

XPRIMM: Cum ati caracteriza ultimii 30 de ani in ceea ce priveste schimbarile din piata nationala de asigurari?
Adrian MARIN: Pentru industria de asigurari, aceasta perioada releva aceleasi schimbari majore pe care le-a cunoscut societatea in ansamblul ei, cu precadere la nivel economic si social, si ne referim aici in mod special la mutatiile in ceea ce priveste operatiunile companiilor de asigurari, produsele si comportamentul clientilor. Practic, daca in urma cu 30 de ani se puneau bazele unei piete moderne a asigurarilor, trei decenii mai tarziu vorbim despre produse si servicii comparabile cu cele din alte piete europene si de tehnologii digitale incorporate in multe dintre procesele operationale ale companiilor de profil.

XPRIMM: Care considerati ca au fost momentele care au marcat cel mai mult evolutia pietei de asigurari din Romania in aceste ultime trei decenii?
A.M.: Unele dintre cele mai importante momente au fost reprezentate de intrarea mai multor jucatori internationali pe aceasta piata, care au adus capital, know-how si o experienta relevanta pe partea de produse si management al riscului. Totodata, aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, in 2007, a avut un impact semnificativ, deschizand pietele si facilitand investitiile in toate zonele economiei romanesti. Ulterior, alinierea legislatiei locale din domeniul asigurarilor la cadrul legislativ european a adus beneficii vizibile - chiar daca mai avem de lucrat la alinierea legislatiei RCA, spre exemplu. Desigur, au fost si momente dificile, insa cel mai important este ca industria a reusit sa le depaseasca cu succes.

XPRIMM: Cum s-a modificat in acest interval procesul de vanzare? Dar cerintele si comportamentul clientilor cum au evoluat?
A.M.: Datorita digitalizarii, procesul de vanzare a cunoscut si cunoaste schimbari continue. De asemenea, modificarile legislative au creat un cadru reglementat, ceea ce a sporit increderea in piata de asigurari.

La nivel de consumatori, principalele schimbari generate sunt cele aduse de noile generatii. Generatia Y si generatia Z sunt cele care influenteaza cel mai mult piata in momentul de fata. Sunt generatiile conectate 24/24, au acces la tehnologie, la retele sociale si sunt obisnuite sa aiba acces oricand la serviciile si produsele pe care le achizitioneaza. Acestea sunt generatiile la care industriile, indiferent ca vorbim de asigurari sau de alte domenii, se raporteaza in momentul in care isi ajusteaza serviciile si produsele.

Pe de alta parte, un factor important de schimbari este reprezentat de transpunerea in legislatia nationala a prevederilor IDD - Insurance Distribution Directive, care a determinat ajustari ale fluxurilor de vanzare si despre care am vorbit in repetate randuri.

XPRIMM: Ce impact considerati ca a avut, in piata, evolutia tehnologica, in toata aceasta perioada?
A.M.: Impactul evolutiei tehnologice este major. Traim vremuri in care lucrurile se schimba rapid, iar companiile de asigurari trebuie sa se adapteze corespunzator, atat pe partea de operatiuni, cat si pe partea de riscuri acoperite si de servicii oferite. Asiguratorii investesc constant in eficientizarea operatiunilor in vederea digitalizarii si in actualizarea serviciilor. De exemplu, putem vorbi acum despre auto-constatarea daunelor, prin instrumente online sau de vanzarea mai multor tipuri de asigurari direct pe internet. Dar schimbarile nu se opresc aici. In urmatorii zece ani, ca urmare a revolutiei tehnologice, expertii se asteapta la o schimbare importanta a modului in care facem afaceri. Pe de o parte, tehnologia si, in mod special, inteligenta artificiala vor schimba intregul proces - din momentul in care discutam despre tipul de produse pe care le punem pe piata, la modalitatea in care ne conturam serviciile pe care le oferim consumatorilor si, in final, la felul prin care cream experientele pe care le asteapta consumatorii nostri.

Acesta este contextul in care am anuntat recent crearea la nivelul UNSAR a unui Grup de Lucru dedicat Inovatiei si Digitalizarii. Grupul va fi operational in Q1/2020 si vine sa rafineze noua Strategie a UNSAR 2020 - 2022, despre care, cu siguranta, vom mai vorbi si cu alte ocazii.

XPRIMM: Care considerati ca au fost cele mai importante schimbari legislative din piata in acesti 30 de ani? Si care a fost impactul lor in raport de companii si consumatori?
A.M.: Solvency II, IDD si GDPR. Fiecare dintre aceste reglementari normative a redesenat intreaga industrie a asigurarilor, in beneficiul consumatorilor si al tuturor clientilor finali. Transpunerea lor a presupus insa si un efort considerabil din partea industriei - financiar si uman. In acest moment, suntem una dintre cele mai reglementate industrii, fapt ce isi pune amprenta cand vrem sa inovam.

XPRIMM: Cum vedeti viitorul pietei locale de asigurari in urmatorii 10 ani? Care vor fi factorii care vor marca/sustine dezvoltarea pietei?
A.M.: Intr-o lume in care schimbarea a devenit una dintre putinele certitudini, previziunile de acest tip devin din ce in ce mai putin greu de fundamentat.

UNSAR si Membrii sai cred in viitorul industriei de asigurari din Romania. Tocmai din acest motiv, noua Strategie UNSAR 2020 - 2022 include ca obiective pe termen mediu si lung dezvoltarea industriei de profil, diversificarea portofoliilor asiguratorilor si, nu in cele din urma, cresterea nivelului de educatie financiara. Noi speram ca peste 10 ani sa vedem consumatori mai bine informati si, de ce nu, mai exigenti, care vor percepe asigurarile ca pe o investitie care ii protejeaza, nu ca pe o cheltuiala. Educatia financiara si cresterea veniturilor sunt premise pentru dezvoltarea pietei de asigurari locale.

XPRIMM: Cum evaluati evolutia pietei in 2019: care au fost punctele forte si cele slabe?
A.M.: Industria de asigurari din Romania s-a pozitionat drept un jucator activ la nivel european in 2019. Am organizat anul acesta, pentru prima data intr-o tara din Europa Centrala si de Est, Conferinta Anuala a Insurance Europe, organizatie care cuprinde toate asociatiile nationale ale asiguratorilor din Uniunea Europeana. Evenimentul a reunit reprezentanti ai asiguratorilor si ai autoritatilor la nivel european, validand astfel rolul Romaniei in regiune din punctul de vedere al potentialului pietei de asigurari si al oamenilor care lucreaza in aceasta industrie.

In termeni pur cantitativi, ne bucuram sa vedem ca piata isi continua cresterea, o evolutie deosebita inregistrandu-se pe segmentul asigurarilor voluntare de sanatate si al celor de viata. Pe de alta parte, vedem o evolutie rapida a daunelor, in special pe segmentul auto, dar si pe cel al locuintelor, precum si nivelul supraunitar al ratelor combinate tehnice pe zona asigurarilor non-viata si, in mod special, pe segmentul asigurarilor auto.

XPRIMM: In 2019, una din marile preocupari din piata a fost alinierea la cerintele legislative privind pregatirea profesionala. Care sunt oportunitatile aduse de aceasta legislatie pentru industrie?
A.M.: Scopul acestor schimbari legislative, generate de transpunerea IDD, a fost de a creste nivelul de pregatire profesionala, cu beneficii pentru consumatori si clienti, pentru ca distribuitorii reprezinta principala interfata a industriei cu clientii. O experienta de consum imbunatatita ar trebui sa se reflecte si in dezvoltarea asigurarilor in Romania. Studiile realizate de UNSAR, in colaborare cu IRES, arata ca 51% dintre romani isi doresc sa fie mai bine informati pe partea de asigurari si spun ca, in acest context, ar incheia o polita de asigurare.

La nivelul UNSAR, avem un dialog constant cu ASF si ISF pe partea de implementare a acestor schimbari legislative, pentru a gasi cele mai bune solutii de aliniere la noile cerinte pentru oamenii care lucreaza in asigurari.

XPRIMM: Care au fost principalele probleme intampinate de jucatorii din piata in ceea ce priveste pregatirea profesionala? Au reusit companiile sa se adapteze corespunzator?
A.M.: In industria asigurarilor lucreaza peste 30.000 de persoane, atat in companiile de asigurari, cat si pe partea de distributie. Din punctul de vedere al angajatilor din acest domeniu, putem vorbi despre o adevarata "toamna a pregatirii profesionale", pentru ca niciodata nu s-a discutat atat de mult despre acest subiect. La nivelul companiilor, vorbim de provocari de ordin operational, legate de costuri pentru alinierea la noile cerinte legislative. Este un proces consumator de timp, care presupune o incarcare suplimentara pentru angajatii si agentii din acest domeniu, dar cu beneficii reale pentru consumatori pe termen lung.

XPRIMM: Pentru 2020 ce prognoze aveti?
A.M.: Estimam ca, din punct de vedere cantitativ, 2020 va fi un nou an de crestere pentru piata de asigurari. Industria se dezvolta, chiar daca nu in ritmul la care ne asteptam acum 10 ani. Vedem oportunitati considerabile de dezvoltare pe segmentul asigurarilor de sanatate si pe cel al asigurarilor de locuinte si, evident, estimam cresteri pe zona asigurarilor auto, atat ca subscrieri, cat si ca volum de despagubiri platite. Pe zona de asigurari auto obligatorii depindem insa de modificarile cadrului legislativ - un subiect care ne preocupa si caruia ii alocam multa energie. Ne dorim ca anul viitor sa avem parte de un cadru legislativ aliniat la UE, echilibrat, stabil si predictibil in ceea ce priveste asigurarile RCA.

XPRIMM: Care sunt obiectivele UNSAR pentru anul 2020?
A.M.: Am avut un an 2019 cu multe proiecte noi pe baza carora am desenat pasii din 2020. Pregatim deja multe proiecte pentru 2020, pe care le vom anunta in timp util. Va pot spune ca lucram deja la urmatoarele editii ale campaniilor #OAMENIIdinAsigurari, #gatapentruVIATA si #ATENTinTRAFIC, dar si la noi campanii punctuale pentru promovarea segmentelor specifice ale pietei - asigurari de sanatate, de locuinte si auto. In paralel, ne bazam pe noi studii si cercetari dedicate pentru a afla care sunt nevoile si asteptarile clientilor nostri. Scopul nostru este pozitionarea UNSAR ca think-tank in domeniul asigurarilor, ca centru de expertiza in vederea stimularii cresterii pietei si a protejarii intereselor clientilor.

In acelasi timp, vom continua dialogul cu autoritatile pe partea de schimbari legislative, dar si participarea tot mai activa la grupuri de lucru si colaborarea cu stakeholderii relevanti pentru industria asigurarilor. Trecem printr-o perioada marcata de schimbari, prin urmare trebuie sa ne adaptam constant strategia.

Le multumesc cu aceasta ocazie tuturor Membrilor UNSAR pentru implicarea activa in atingerea obiectivelor noastre.

Interviul a fost publicat si in Editia speciala a Revistei PRIMM - Asigurari & Pensii din decembrie 2019. Click aici pentru download!

| Publicat pe 08.01.2020 | 4013 vizualizari
Share |