1asig.ro
1asig.ro
Adrian MARIN: Activitatile online ...

Adrian MARIN: Activitatile online vor capata o importanta si o extindere tot mai mare, insa canalele traditionale raman cu o pondere importanta

"Digitalizarea reprezinta un fenomen care a inregistrat o tendinta accelerata de dezvoltare si diversificare, mai ales in contextul pandemic, iar asiguratorii au facut o serie de pasi in aceasta directie", a declarat, pentru Publicatiile XPRIMM, Adrian MARIN, Presedintele UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania.

Un mini-interviu cu Adrian MARIN a fost publicat recent in Revista PRIMM Asigurari & Pensii din luna decembrie 2021. Il puteti citi mai jos:

Cum apreciati ca a fost anul 2021 pentru piata de asigurari; care sunt cele mai importante tendinte?

Anul 2021 a venit cu un trend pozitiv al primelor brute subscrise, atat in primul trimestru, cat si in prima jumatate a anului - cand piata de asigurari a inregistrat un avans de 13,6%, potrivit Autoritatii de Supraveghere Financiara. Desigur, vorbim aici, in mod special, de cresterea de pe segmentul asigurarilor de viata din primul semestru, de 24%. In acelasi timp, observam ca au crescut si daunele platite de asiguratori pe majoritatea liniilor de business, iar romanii au inceput sa acceseze mai des ca inainte anumite polite, precum cele de viata sau sanatate.

Totodata, discutam despre un an in care rezilienta a continuat sa fie o trasatura marcanta la nivel de business. Dincolo de pandemie, care continua si pentru care ajustarile persista, astfel incat sa raspundem cat mai bine nevoilor romanilor, sunt evenimentele produse la nivel de piata, precum retragerea autorizatiei societatii CITY Insurance, provocarile de ordin legislativ care au urmat etc.

Spre exemplu, un nou test de rezilienta il constituie proiectul de lege depus la Senat in luna noiembrie, care prevede plafonarea preturilor RCA la tarifele de referinta ASF. Acesta nu pare a fi in concordanta cu Tratatul de functionare a Uniunii Europene si cu legislatia europeana. In plus, e un proiect care se bazeaza pe o serie de calcule fara fundamentare actuariala, ce nu ia in considerare datele oficiale ASF. De asemenea, e impotriva oricaror legitati economice pe care sa se poata construi un business rentabil si sanatos.

Cu toate acestea, avem incredere in partenerii institutionali, in autoritati, ca vor lua deciziile corecte, iar noi punem la dispozitie intregul nostru know-how, respectand, desigur, principiile generale de guvernanta.

Anul acesta, s-a discutat mult despre asigurarile auto, daune si alte probleme de pe segmentul RCA, mai ales dupa falimentul CITY Insurance. Care considerati ca ar fi solutiile pentru ca asigurarile auto sa devina profitabile?

Suntem interesati de buna functionare si de reputatia intregului sector de asigurari, iar membrii UNSAR depun eforturi constante in acest sens. Stim ca zona asigurarilor RCA este una incarcata din punct de vedere emotional, insa indicatorii oficiali calculati de ASF privind rata daunei RCA ne arata ca, la fiecare 100 lei incasati din RCA, o companie de asigurari are nevoie, suplimentar, de inca cel putin 9 lei, pe care trebuie sa-i aduca pentru a plati daunele si constitui rezerve de dauna adecvate. La aceasta rata a daunei, trebuie adaugate taxele de functionare, contributiile la Fondul de Garantare a Asiguratilor, Fondul National de Protectie, precum si cheltuielile de distributie si administrare. Astfel, rata combinata tehnica pentru RCA a ajuns, in acest interval de timp, la peste 142%.

Este, insa, important de punctat ca, asa cum este si firesc intr-o economie concurentiala, costul unei polite de asigurare, inclusiv al unei polite RCA, trebuie sa reflecte riscurile si limitele de raspundere asumate de catre companiile de asigurari. In acest moment, polita RCA acopera, potrivit legii romane, o serie de riscuri pentru pagube materiale de 1.220.000 EUR si prejudicii de 6.070.000 EUR pentru vatamari corporale si decese. Totodata, daca ne deplasam cu masina din Romania in alte state europene unde legislatia prevede ca acoperirile sunt nelimitate, aceasta polita RCA va acoperi totul nelimitat.

Daca vorbim despre strategii de business, de ajustarea planurilor privind profitabilitatea produselor, fiecare companie are propriul sau model de afaceri. Dar, daca ne referim la nivel de piata, si privim spre asigurarile auto, printre solutiile enuntate constant de UNSAR pentru imbunatatirea pietei se afla: implicarea celor mai importanti stakeholderi in problemele legate de infrastructura rutiera, cat mai putina volatilitate in zona de legislatie, eliminarea riscului de infringement derivat din cadrul actual RCA, implementarea baremului traumatologic - conform legislatiei in vigoare, introducerea unor preturi de referinta pentru reparatiile auto si serviciile de rent-a-car.

Digitalizarea a fost un alt subiect de interes anul acesta. Cum apreciati eforturile industriei in acest sens? Online-ul este viitorul asigurarilor?

Digitalizarea reprezinta un fenomen care a inregistrat o tendinta accelerata de dezvoltare si diversificare, mai ales in contextul pandemic, iar asiguratorii au facut o serie de pasi in aceasta directie. Vorbim, pe langa mentinerea legaturilor cu clientii prin intermediul instrumentelor online in timpul pandemiei, si despre operatiuni complexe realizate de la distanta, precum constatarea daunelor, care a putut fi posibila datorita tehnologiei. Activitatile online vor capata o importanta si o extindere tot mai mare, insa canalele traditionale raman cu o pondere importanta si in perioada urmatoare.

Conform cercetarilor noastre sociologice, 18% dintre romani au folosit mediul online pentru a accesa servicii de asigurari anul acesta, in timp ce pentru 63% acest mediu este important atunci cand achizitioneaza sau gestioneaza o polita de asigurare. Aici este potentialul pe care trebuie sa il accesam.

Daca privim spre evolutia digitalizarii in industria asigurarilor la nivel european, rezultatele unui studiu EIOPA, cel mai recent pe 2020, ne arata ca majoritatea transformarilor au avut loc in zona de digitalizare a distributiei si a comunicarii, inovarea modelului de business, analizarea datelor (Big Data) si Inteligenta Artificiala.

De asemenea, in ultimii ani, vorbim mai mult despre educatia financiara. Cine ar trebui sa se ocupe mai mult de educarea romanilor si ce efecte ar avea asupra industriei de asigurari?

Educatia financiara este un pilon strategic in activitatea UNSAR si are un rol major in dezvoltarea acestei industrii. Continuam seria campaniilor de educare financiara #ANTIGHINION, #gatapentruVIATA, #ATENTinTRAFIC si multe altele.

Ne-am adaptat foarte mult discursul si mecanica initiativelor noastre de comunicare - mai ales in contextul pandemiei, cand am tinut legatura unii cu altii in special de la distanta. Ne-am dus catre canalele unde se afla tinerii, astfel ca am abordat mai mult ca inainte social media, influencerii. Campania UNSAR de awareness dedicata asigurarilor de locuinte, derulata in luna noiembrie, a avut o vizibilitate finala de 5,6 milioane de afisari. Totodata, reach-ul campaniei in social media a fost de 2 milioane de utilizatori unici. Rezultatele pozitioneaza aceasta campanie printre cele mai vizibile proiecte de comunicare pe care le-am realizat anul acesta. Ne dorim sa crestem nivelul de awareness in randul publicului cu privire la rolul si beneficiile asigurarilor obligatorii RCA.

Apelam, in premiera, la o serie de animatii. Urmarim, astfel, un sofer intr-un intreg customer journey de RCA, de la accident si pana la solutionare, oprindu-ne pe parcurs pentru a intelege mai bine riscurile, dar si felul in care o asigurare obligatorie RCA protejeaza atat finantele persoanei care a cauzat accidentul, cat mai ales persoana pagubita, oferind astfel sfaturi utile romanilor.

Desigur, nu putem sa nu subliniem, inca o data, ca vorbim despre o industrie care este mult mai diversa decat doar zona de RCA, iar aici ne referim, in mod special, la asigurarile de viata, sanatate, accidente, de bunuri si proprietati, garantii, locuinte, si nu numai. Am aratat toate acestea intr-un context dificil, de pandemie, cand industria de asigurari a continuat sa ofere serviciile de care romanii au nevoie, asa cum o arata cercetarile sociologice realizate de UNSAR.

Care sunt obiectivele si planurile UNSAR pentru 2022?

Asociatia a continuat si in acest an sa amplifice eforturile de informare si educatie financiara, atat initiative proprii, cat si unele ale partenerilor externi. Stabilitatea si predictibilitatea raman cuvintele de ordine la nivelul pietei dat de ecosistemul industriei de asigurari, iar UNSAR, prin activitatile sale, a pus accent constant pe aceastea.

Avem planuri importante pentru 2022 - precum lansarea unei serii de podcast-uri marca UNSAR, dezvoltarea webinariilor pe care le realizam cu o serie de Camere de Comert, din seria #BusinessSOS, lansarea proiectului Ambasadorii Asigurarilor, despre care, cu siguranta, veti auzi mai multe in curand, precum si alte actiuni. Le vom anunta pe toate in timp util.

Nu in cele din urma, profit de aceasta ocazie pentru a anunta un nou program pe care UNSAR il pregateste in parteneriat cu ISF. Se numeste Academia de Asigurari si vizeaza implicarea studentilor ambitiosi, din universitatile noastre, care doresc sa cunoasca in profunzime industria asigurarilor si care, la sfarsitul programului, vor putea sa aiba o perspectiva completa asupra unei cariere in asigurari si, eventual, sansa unui internship. Programul se va desfasura in perioada ianuarie-aprilie 2022, iar sustinerea modulelor de training se va face in luna martie a anului viitor. Desigur, vom anunta mai multe detalii in curand, pe pagina de Facebook a Asiguropedia.ro.

UNSAR ramane un partener pentru toti cei care vor sa ajute la dezvoltarea acestui sector si sa contribuie la asigurarea unui cadru predictibil, functional, care sa vina in beneficiul cetatenilor si sa raspunda nevoilor acestora.

Mai multe interviuri pe aceste teme puteti citi in Revista PRIMM Asigurari & Pensii!