1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Accidente moto - cand si de ce? ...

Accidente moto - cand si de ce? Cum ne ajuta daca impartim drumul?

De saptamani bune vorbim despre ce inseamna sa "Impartim drumul" si asta cu speranta ca unii dintre noi chiar au inceput sa fie mai constienti de importanta acestui mesaj si sa actioneze in consecinta. Acum, cu campania apropiindu-se de final, poate ca putem schimba putin tonul catre unul mai grav si putem vorbi si despre ce se intampla cand NU impartim drumul cu responsabilitate si atentie. De multe ori se ajunge la accidente.

Daca statistici si date despre accidentele auto se gasesc usor in presa, as vrea sa vorbim putin despre statisticile referitoare la accidentele moto furnizate de Politia Romana pentru Revista motoADN. Sunt importante pentru noi toti, pentru ca motocicletele si scuterele sunt tot mai multe in trafic si pentru ca accidentele care le implica afecteaza de regula si cel putin o masina sau un pieton.

In 2021 au fost 99 de morti si 331 raniti grav din accidente moto. Poate nu suna mult raportat la numarul accidentelor care implica autoturisme, dar, daca ne gandim la numarul de vehicule cu 2 roti (motociclete si scutere) care circula pe soselele din Romania vedem ca nu sunt cifre pe care sa le trecem cu vederea.

Orasul - mediul cel mai riscant

Peste 80% din raniti si peste 75% din decese apar ca urmare a accidentelor produse in oras. Suntem multi, orasul parca nu ne mai incape, nu mai avem rabdare, nu ne respectam suficient, iar toate acestea duc la accidente de multe ori. Iata un motiv in plus sa invatam sa impartim drumul cu adevarat.

Ai crede ca pentru un motociclist viteza este cel mai mare dusman, mai ales in afara orasului. Iata insa ca pericolul apare acolo unde este nevoit sa imparta drumul cu alti participanti la trafic.

Daca vreti sa vorbim despre vina, cu certitudine este impartita egal intre noi toti - motociclisti care se strecoara fara sa se gandeasca la consecinte, soferi nerabdatori care nu se gandesc decat la drepturile si interesele lor de a ajunge primii la destinatie, pietoni inconstienti care se arunca pe carosabil fara sa se asigure, uneori prin locuri nepermise, biciclisti si utilizatori de trotinete care incalca frecvent regulile de circulatie doar pentru ca nu au niciun permis pe care l-ar putea pierde si pentru ca de amenzi aplicate nu prea au auzit.

Dincolo de toate acestea, ramane nevoia de intelegere. Daca nu de empatie fata ce ceilalti participanti la trafic, macar de intelegere rationala a faptului ca doar daca impartim drumul cu responsabilitate si atentie ajungem mai rapid in siguranta la destinatie.

Nu lasa garda jos! Niciodata nu esti 100% in siguranta

Peste 50% din accidentele moto au loc pe drumuri drepte, fara intersectii sau curbe. Doar putin peste 20% din accidente se intampla in intersectii sau in curbe. Explicatia este una simpla: pe drum drept, care nu pare sa implice pericole, motociclistul se relaxeaza, este mai putin vigilent si, deseori, este tentat sa creasca viteza de deplasare.

Neacordarea de prioritate si viteza neadaptata la conditiile de drum sunt cauzele care, impreuna, produc peste 50% din vatamari corporale si peste 30% din decese. Stim cu totii ca in spatele acestei neacordari de prioritate se afla adesea neintelegeri intre participantii la trafic, ambitii, orgolii, nervi. Daca am imparti drumul, neacordarea de prioritate nu ar mai fi o problema majora.

Trebuie sa fim mereu constienti de diferentele dintre noi pentru a putea imparti drumul eficient si in siguranta:

  • Soferi, atentie mare la oglinzi. Da, este adevarat, o motocicleta sau un scuter poate ajunge repede in dreptul vostru si o schimbare de directie sau o portiera deschis ii pot fi fatale. Da, motocicletele si scuterele accelereaza mai repede decat masinile, asa ca atentie mare la cum evaluati posibilitatea de a efectua sau nu anumite manevre, cum ar fi schimbarea de banda sau virajul la stanga.
  • Motociclisti, daca nu va adaptati la viteza celorlalti participanti la trafic, aveti mari sanse sa nu fiti vazuti si stiti cat de riscant este. Nu trebuie sa aveti asteptari sa vi se faca loc mereu in trafic. Fiti pregatiti sa aveti obstacole si sa gestionati orice fel de situatie.

Accidentele moto sunt grave. Foarte grave. Un accident care pentru un sofer poate produce doar daune medii masinii, poate sa ii fie fatal unui motociclist.

Daca sunteti printre cei care au imaginea de "baieti rai" despre motociclistii din trafic, ganditi-va mai bine. In spatele castilor sunt barbati si femei ca si voi, cu meserii diverse, cu familii, cu dorinta de a ajunge cu bine la destinatie.

 

Detalii despre accidentele moto din Romania - cauze, conditii, tipuri de motociclete implicate cu precadere etc. - gasiti in Revista Asociatiei motoADN, partenera a campaniei FII TREAZ LA VOLAN.