1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
APIA: Vanzarile de masini ...

APIA: Vanzarile de masini electrice, in crestere cu 76,4%

Dupa evolutia importanta a lunilor anterioare, octombrie 2022 vine cu o crestere de 9,4% a inmatricularilor de autovehicule fata de anul precedent, potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Daca ne raportam la anii anteriori, luna octombrie 2022 este in scadere cu 11,7% fata de perioada similara din anul 2020 si in crestere cu 0,4% fata de octombrie 2019.

Autoturismele "electrificate" au o crestere de 76,4%, realizand o cota de piata de 20,8% iar vehiculele comerciale usoare + minibuse, in scadere cu 15,4%, iar cele grele + bus cresc cu 15,2%.

In piata nationala, TOP 10 marci, autoturisme + autovehicule comerciale, dupa zece luni din 2022, este condus de catre Dacia (31.237 unitati), urmata de Ford (10.319 unitati), Toyota (9.089 unitati), Renault (8.731 unitati), Hyundai (8.202 unitati), Volkswagen (7.567 unitati), Skoda (7.168 unitati), Mercedes Benz (6.018 unitati), Peugeot (3.515 unitati) si BMW (2.467 unitati).

Autoturismele (care reprezinta aproximativ 84% din total) au inregistrat, in luna octombrie 2022, un volum de 10.423 unitati, cu 9,8% mai mult decat in luna similara din 2021.

Segmentarea pe clase. Dupa primele zece luni ale anului 2022, observam o evolutie mixta a segmentelor in care sunt incadrate autoturismele, dupa cum urmeaza: Clasa A (+167,0%), Clasa B (-3,6%), Clasa C (-0,9%), Clasa D (+19,5%), Clasa E (-3,5%), Clasa F (+16,1%), SUV (+9,4%), MPV (+55,7%) si Clasa Sport (+14,2%), raportat la perioada similara din anul anterior.

In ceea ce priveste cota de piata, segmentul SUV este pe prima pozitie, cu o cota de 43,7%, in crestere cu 0,5% fata de 2021, urmat de Clasa C cu o cota de 25,9%, in scadere cu 2,4% si Clasa B cu o cota de 18,5%, in scadere cu 2,3% fata de cota detinuta in aceeasi perioada a anului trecut.

In functie de tipul de combustibil al autoturismelor inmatriculate, in primele zece luni din acest an, motorizarile pe benzina inregistreaza o scadere de 1,8% fata de perioada similara din 2021, ajungand, astfel, la o pondere de 65,1%. In ceea ce priveste autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea inregistreaza o scadere de 6,2% fata de primele zece luni din 2021 si detin o cota de 14,1% din total.

Pe de alta parte, autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice (100% si hibride plugin), precum si cele full hybrid (care dispun si de propulsie electrica fara incarcare din sursa externa), ajung sa detina, dupa zece luni din 2022, o cota de piata de 20,8%, care depaseste cu 6,8% si 7.080 unitati cota detinuta de motoarele diesel.

Autoturismele full electrice detin o cota de 8,1% din piata in primele 10 luni ale anului 2022 fata de anul 2021 cand reprezentau doar 2,7%.

Ca si in anul 2021, cand, desi s-a inregistrat o scadere a achizitiilor de autoturisme in general, cele "verzi" au performat, in anul 2022, achizitiile din aceasta categorie au crescut considerabil (+76,4%) comparativ cu perioda similara a anului trecut. In acest context, este de remarcat cresterea importanta a autoturismelor 100% Electrice (+224,1%) si a celor plug-in hybrid (+44,3%).

Cu atat mai mult, in primele zece luni din anul 2022, este de remarcat evolutia la varful clasamentului unde primele 5 cele mai vandute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 4.567 unitati, model lansat in 2021, cu o crestere de 12 ori fata de aceeasi perioada a anului precedent, Tesla Model 3, 687 unitati, cu o crestere de 7 ori fata de 2021, Volkswagen e-UP! cu 398 unitati, in crestere cu 21,3%, Hyundai Kona cu 327 unitati, in crestere cu 19,8% si Tesla Model Y cu 227 unitati, fara inmatriculari in primele 10 luni ale anului trecut.

In ceea ce priveste autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 300 unitati, +57,1%, urmata de Renault Captur cu 215 unitati, +5,9%, Mercedes Benz GLE cu 211 unitati si o crestere de 40,7%, Hyundai Tucson cu 205 unitati, in crestere cu 38,5% si Mercedes Benz GLC cu 181 unitati, in scadere cu 1,1%.

Autoturismele hibride, fara reincarcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 2.030 unitati, in crestere cu 10,4% fata de 2021, urmata de Toyota C-HR cu 1.685 unitati si 0,8% crestere, apoi Toyota RAV4 cu 1.414 unitati, in crestere cu 7,5%.

Analizand evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4), observam ca, dupa zece luni din 2022, acestea detin o cota de piata de 21,1%, corespunzatoare unui volum total de 22.115 unitati, in crestere cu 4,9% fata de anul 2021, cand se inregistrau 21.075 unitati.

In ceea ce priveste tipul proprietarului, cele mai multe achizitii de autoturisme in luna octombrie 2022 au fost realizate de catre persoane juridice, care acopera 63,0% din totalul achizitiilor de autoturisme. Daca ne raportam la cele zece luni din acest an, persoanele juridice acopera un procent de 59,0%, iar diferenta de 41,0% le revine persoanelor fizice.

Autovehicule comerciale usoare - Aceasta categorie de autovehicule inregistreaza, in octombrie 2022, o scadere de 8,1% fata de luna octombrie 2021. Pe ansamblul celor zece luni din acest an, se remarca o scadere de 15,4%, care consemneaza o evolutie opusa fata de cea a autoturismelor (+8,3%).

In acest context, majoritatea marcilor si modelelor sunt in teritoriul negativ in raport cu perioada similara a anului trecut.