Dupa evolutia importanta a primelor luni, iulie 2022 vine cu o scadere de 18,9% a inmatricularilor de autovehicule fata de anul precedent, scadere inregistrata dupa 5 luni de crestere de la inceputul acestui an, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Conform sursei citate, inmatricularile de autoturisme noi sunt in crestere la sapte luni 2022 (+12,1%) fata de 2021, autoturismele "electrificate" au o crestere de 106,4%, realizand o cota de piata de 20,7% iar vehiculele comerciale usoare + minibuse sunt in scadere cu 13,4%, iar cele grele + bus cresc cu 9,7%.
"Daca ne raportam la anii anteriori, luna iulie 2022 este in scadere cu 2,6% fata de perioada similara din anul 2020 si cu 43,9% in scadere fata de iulie 2019", sustin reprezentantii APIA.

In piata nationala, TOP 10 marci, autoturisme + autovehicule comerciale, dupa sapte luni din 2022, este condus de catre Dacia (20.124 unitati), urmata de Ford (7.070 unitati), Toyota (6.112 unitati), Renault (5.744 unitati), Hyundai (5.612 unitati), Volkswagen (5.036 unitati), Skoda (4.839 unitati), Mercedes Benz (4.168 unitati), Peugeot (2.477 unitati) si BMW (1.696 unitati).
Autoturismele (care reprezinta aproximativ 83% din total) au inregistrat, in luna iulie 2022, un volum de 11.987 unitati, cu 22,0% mai putin decat in luna similara din 2021.
Dupa primele sapte luni ale anului 2022, observam o evolutie mixta a segmentelor in care sunt incadrate autoturismele, dupa cum urmeaza: Clasa A (+207,7%), Clasa B (-8,6%), Clasa C (+5,2%), Clasa D (+13,0%), Clasa E (-14,7%), Clasa F (+1,7%), SUV (+15,1%), MPV (+115,4%) si Clasa Sport (+16,4%), raportat la perioada similara din anul anterior.

In ceea ce priveste cota de piata, segmentul SUV este pe prima pozitie, cu o cota de 44,9%, in crestere cu 1,2% fata de 2021, urmat de Clasa C cu o cota de 25,9%, in scadere cu 1,7% si Clasa B cu o cota de 16,8%, in scadere cu 3,8% fata de cota detinuta in aceeasi perioada a anului trecut.

In functie de tipul de combustibil al autoturismelor inmatriculate, in primele sapte luni din acest an, motorizarile pe benzina inregistreaza o crestere de 10,1% fata de perioada similara din 2021, ajungand, astfel, la o pondere de 65,3%. In ceea ce priveste autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea inregistreaza o scadere de 29,3% fata de primele sapte luni din 2021 si detin o cota de 14,1% din total.

Pe de alta parte, autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice (100% si hibride plugin), precum si cele full hybrid (care dispun si de propulsie electrica fara incarcare din sursa externa), ajung sa detina, dupa sapte luni din 2022, o cota de piata de 20,7%, care depaseste cu 6,6% si 4.636 unitati cota detinuta de motoarele diesel.
Masinile electrice (Full Electric) au ajuns sa reprezinte 7.9% din piata romaneasca in primele 7 luni ale anului 2022, cu o crestere spectaculoasa fata de aceeasi perioada a anului 2021, cand reprezentau doar 1.9% din piata.
Tot acestea in luna iulie au inregistrat o crestere cu 10,9% fata de iulie 2021. Mai important este faptul ca in luna iulie 2022, fata de perioada similara din 2021, autoturismele full electric au inregistrat o crestere de 47.8%.
Ca si in anul 2021, cand, desi s-a inregistrat o scadere a achizitiilor de autoturisme in general, cele "verzi" au performat, in anul 2022, achizitiile din aceasta categorie s-au dublat (+106,4%) comparativ cu perioda similara a anului trecut. In acest context, este de remarcat cresterea importanta a autoturismelor 100% Electrice (+371,0%) si a celor plug-in hybrid (+81,3%).
Cu atat mai mult, in primele sapte luni din anul 2022, este de remarcat evolutia la varful clasamentului unde primele 5 cele mai vandute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 2.982 unitati, model lansat in 2021, cu o crestere de 45 ori fata de aceeasi perioada a anului precedent, Tesla Model 3, 335 unitati, cu o crestere de 17 ori fata de 2021, Hyundai Kona cu 276 unitati, in crestere cu 196,8%, Volkswagen e-UP! cu 268 unitati, in crestere cu 44,9% si Renault Zoe cu 159 unitati, in crestere cu 55,9%.
In ceea ce priveste autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 234 unitati, +220,5%, urmata de Mercedes Benz GLE cu 156 unitati, +92,6%, Renault Captur cu 146 unitati si o scadere de 7,0%, Hyundai Tucson cu 135 unitati, in crestere cu 181,3% si Mercedes Benz GLC cu 132 unitati, in crestere cu 34,7%.
Autoturismele hibride, fara reincarcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 1.420 unitati, in crestere cu 17,6% fata de 2021, urmata de Toyota C-HR cu 1.175 unitati si 10,8% crestere, apoi Toyota RAV4 cu 983 unitati, in crestere cu 24,9%.

Analizand evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4), observam ca, dupa sapte luni din 2022, acestea detin o cota de piata de 20,7%, corespunzatoare unui volum total de 14.494 unitati, in scadere cu 0,8% fata de anul 2021, cand se inregistrau 14.612 unitati.
In ceea ce priveste tipul proprietarului, cele mai multe achizitii de autoturisme in iulie 2022 au fost realizate de catre persoane juridice, care acopera 57,0% din totalul achizitiilor de autoturisme. Daca ne raportam la cele sapte luni din acest an, persoanele juridice acopera un procent de 59,0%, iar diferenta de 41,0% le revine persoanelor fizice.
Categorie de autovehicule comerciale usoare, inregistreaza, in iulie 2022, o scadere de 9,5% fata de luna iulie 2021. Pe ansamblul celor sapte luni din acest an, se remarca o scadere de 13,4%, care consemneaza o evolutie opusa fata de cea a autoturismelor (+12,1%).
In acest context, majoritatea marcilor sunt in teritoriul negativ in raport cu perioada similara a anului trecut.