1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
APIA: Autoturismele ...

APIA: Autoturismele "electrificate" in crestere cu 49,0%

Inmatricularile de autoturisme noi au crescut cu 6,8% anul trecut, in comparatie cu 2021, in timp ce autoturismele "electrificate" au inregistrat o crestere de 49% si o cota de piata 21,7% din total, arata statistica Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Dupa evolutia importanta a lunilor anterioare, decembrie 2022 vine cu o crestere de 2,9% a inmatricularilor de autovehicule fata de luna similara a anului precedent.

Daca ne raportam la anii anteriori, luna decembrie 2022 este in scadere cu 20,7% fata de perioada similara din anul 2020 si cu 6,0% fata de decembrie 2019.

In piata nationala, TOP 10 marci, autoturisme + autovehicule comerciale, dupa 12 luni din 2022, este condus de catre Dacia (40.253 unitati), urmata de Ford (11.992 unitati), Renault (11.611 unitati), Toyota (10.717 unitati), Hyundai (9.551 unitati), Volkswagen (9.059 unitati), Skoda (8.669 unitati), Mercedes Benz (7.317 unitati), Peugeot (4.103 unitati) si BMW (2.985 unitati).

Autoturismele reprezinta aproximativ 84% din total si au inregistrat, in luna decembrie 2022, un volum de 12.287 unitati, cu 4,7% mai mult decat in luna similara din 2021.

Dupa cele 12 luni ale anului 2022, se observa o evolutie mixta a segmentelor in care sunt incadrate autoturismele, dupa cum urmeaza: Clasa A (+58,0%), Clasa B (-2,5%), Clasa C (+1,8%), Clasa D (+9,2%), Clasa E (+2,0%), Clasa F (+13,8%), SUV (+8,9%), MPV (-5,4%) si Clasa Sport (+10,7%), raportat la perioada similara din anul anterior.

In ceea ce priveste cota de piata, segmentul SUV este pe prima pozitie, cu o cota de 42,7%, in crestere cu 0,8% fata de 2021, urmat de Clasa C cu o cota de 26,1%, in scadere cu 1,3% si Clasa B cu o cota de 18,8%, in scadere cu 1,8% fata de cota detinuta in aceeasi perioada a anului trecut.

In functie de tipul de combustibil al autoturismelor inmatriculate, in cele 12 luni din acest an, motorizarile pe benzina inregistreaza o scadere de 1,2% fata de perioada similara din 2021, ajungand, astfel, la o pondere de 64,5%. In ceea ce priveste autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea inregistreaza o scadere de 5,0% fata de cele 12

Autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice (100% si hibride plugin), precum si cele full hybrid (care dispun si de propulsie electrica fara incarcare din sursa externa), ajung sa detina, dupa 12 luni din 2022, o cota de piata de 21,7%, care depaseste cu 7,9% si 10.041 unitaticota detinuta de motoarele diesel.

Autoturismele full electrice detin o cota de 9,1% din piata in cele 12 luni ale anului 2022 fata de anul 2021 cand reprezentau doar 5,3% luni din 2021 si detin o cota de 13,8% din total.

Ca si in anul 2021, cand, desi s-a inregistrat o scadere a achizitiilor de autoturisme in general, cele "verzi" au performat, in anul 2022, achizitiile din aceasta categorie au crescut considerabil (+49,0%) comparativ cu perioda similara a anului trecut. In acest context, este de remarcat cresterea importanta a autoturismelor 100% Electrice (+83,6%) si a celor plug-in hybrid (+32,4%).

Cu atat mai mult, in primele 12 luni din anul 2022, este de remarcat evolutia la varful clasamentului unde primele 5 cele mai vandute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 6.830 unitati, model lansat in 2021, cu o crestere de 122,6% fata de aceeasi perioada a anului precedent, Tesla Model 3, 759 unitati, cu o crestere de 248,2% fata de 2021, Volkswagen e-UP! cu 514 unitati, in crestere cu 18,2%, Hyundai Kona cu 365 unitati, in scadere cu 4,9% si Renault Zoe cu 269 unitati, cu o scadere de 22,5% fata de cele 12 luni ale anului trecut.

In ceea ce priveste autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 324 unitati, +24,1%, urmata de Hyundai Tucson cu 271 unitati, +18,3%, Renault Captur cu 247 unitati si o scadere de 8,2%, Mercedes Benz GLE cu 246 unitati, in crestere cu 36,7% si Mercedes Benz GLC cu 206 unitati, in scadere cu 8,0%.

Autoturismele hibride, fara reincarcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 2.397 unitati, in crestere cu 12,3% fata de 2021, urmata de Toyota C-HR cu 1.978 unitati si 5,5% scadere, apoi Toyota RAV4 cu 1.697 unitati, in crestere cu 5,4%.

Analizand evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4), observam ca, dupa 12 luni din 2022, acestea detin o cota de piata de 21,4%, corespunzatoare unui volum total de 27.321 unitati, in crestere cu 11,2% fata de anul 2021, cand se inregistrau 24.565 unitati.

In ceea ce priveste tipul proprietarului, cele mai multe achizitii de autoturisme in luna decembrie 2022 au fost realizate de catre persoane juridice, care acopera 57,0% din totalul achizitiilor de autoturisme. Daca ne raportam la cele 12 luni din acest an, persoanele juridice acopera un procent de 59,0%, iar diferenta de 41,0% le revine persoanelor fizice.

Autovehicule comerciale usoare inregistreaza, in decembrie 2022, o scadere de 8,6% fata de luna decembrie 2021. Pe ansamblul celor 12 luni din acest an, se remarca o scadere de 14,9%, care consemneaza o evolutie opusa fata de cea a autoturismelor (+6,8%).

In acest context, majoritatea marcilor si modelelor sunt in teritoriul negativ in raport cu perioada similara a anului trecut.