1asig.ro
1asig.ro

ANPC: Amenda de 100.000 de lei la Raiffeisen Bank. Vezi motivul si reactia bancii

5 min. / 1.540 cuvinte

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a amendat Raiffeisen Bank cu 100.000 de lei pentru practica comerciala incorecta si a decis suspendarea activitatii bancii referitoare la acest comportament, masura aplicata in premiera in Romania, precum si restituirea comisioanelor incasate ilegal de la clienti.

Amenda de 100.000 de lei a fost aplicata Raiffeisen Bank dupa ce banca nu a respectat o decizie definitiva a justitiei, care a decis in februarie 2020 ca Raiffeisen a comis o practica comerciala incorecta atunci cand a marit unilateral dobanzile clientilor care solicitau restructurarea creditelor.

Potrivit ANPC, aproximativ 14.000 de clienti beneficiari de credite au fost afectati de practica comerciala incorecta a Raiffeisen Bank.

ANPC precizeaza ca Raiffeisen Bank nu a pus in practica decizia instantei de judecata timp de aproape 1 an si 7 luni de la emiterea acesteia.

Initial, in iulie 2014, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor a emis un ordin prin care a dispus incetarea practicii comerciale incorecte ce consta in decizia unilaterala de a mari, la momentul restructurarii creditelor, marjele din componenta dobanzii, prin introducerea in marjele de dobanda a comisionului de administrare la care banca a renuntat expres prin actele aditionale semnate cu clientii, subliniaza Autoritatea.

Ulterior, in februarie 2020, instanta de judecata a emis hotararea definitiva prin care practica bancii a fost stabilita ca fiind o practica contrara diligentelor profesionale, noteaza ANPC.

Astfel, instanta de judecata a constatat ca operatorul economic a profitat de dificultatile financiare ale consumatorilor care nu aveau posibilitatea de plata a ratelor creditului, astfel incat cu ocazia restructurarii, dupa o perioada scurta in care ratele aveau o valoare redusa, banca a marit nejustificat dobanzile percepute, determinand consumatorii sa incheie actele aditionale si prin crearea aparentei unui beneficiu constand in renuntarea Raiffeisen Bank la incasarea comisionului de administrare, in realitate costul creditului nefiind diminuat din moment ce reducerea determinata de renuntarea la comisionul de administrare a fost depasita de majorarea produsa de modificarea dobanzii, potrivit reprezentantilor ANPC.

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor subliniaza ca sumele retinute incorect de Raiffeisen Bank nu au fost inca restituite clientilor prejudiciati. Potrivit sursei citate, sumele retinute incorect ar putea depasi 10 milioane de euro.

"Dat fiind ca, in urma monitorizarii procesului de remediere a efectelor negative din punct de vedere financiar, pentru consumatori, generate si constatate, in 2014, de practica comerciala incorecta a bancii, aceasta - in timpul scurs de la termenul pronuntarii sentintei definitive a instantei, respectiv 6.02.2020, de aproximativ 1 an si 7 luni - nu a dat curs obligatiei stabilite, consumatorii fiind prejudiciati, pe de o parte, prin faptul ca sumele retinute incorect, din comisioane, nu au fost inca restituite si pe de alta parte, nu s-au efectuat si aplicat recalcularile dobanzilor pentru creditele restructurate, ANPC a aplicat o amenda contraventionala de 100.000 lei, la care se adauga propunerea aplicarii sanctiunii complementare de suspendare a activitatii bancii cu privire la practica comerciala incorecta ce consta in decizia unilaterala a bancii ca la momentul restructurarii creditelor, sa mareasca marjele din componenta dobanzii, prin introducerea in acestea a comisionului de administrare la care aceasta a renuntat expres prin actele aditionale semnate cu clientii si de restituire a sumelor incasate incorect catre consumatori pana la incetarea practicii comerciale incorecte (masura aplicata in premiera, in Romania) si a sanctiunii complementare de restituire a contravalorii comisionului de administrare camuflat sub forma unei componente a marjei de dobanda, in termen de maximum 15 zile", transmite ANPC.

Raiffeisen Bank: Din 2014 nu mai folosim metoda de restructurare a creditelor vizata de ANPC. Restituim banii

Raffeisen Bank a implementat din anul 2014 ordinul emis de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) privind o metoda de calcul a dobanzii in cazul restructurarii creditelor, iar banca in prezent calculeaza sumele care ar trebui restituite clientilor ce ar fi putut fi afectati de acea modalitate de restructurare a creditelor, au transmis reprezentantii Raiffeisen Bank intr-un comunicat.

"Ordinul ANPC a fost implementat inca din 2014, respectiv banca nu mai foloseste modalitatea de restructurare a creditelor mentionata in respectivul act administrativ. In plus, banca a inceput sa analizeze in mod proactiv impactul asupra clientilor, atat pozitiv, cat si negativ, astfel incat pentru clientii care ar fi putut fi impactati negativ sa calculam si restituim sumele. Calculul este unul relativ complex, iar banca s-a preocupat sa gaseasca solutii de automatizare a procesului, intre timp procesarea desfasurandu-se manual. Bineinteles ANPC a fost informata privind desfasurarea acestui proces", confom comunicatului Raiffeisen Bank.

Raiffeisen Bank va contesta in instanta prevederile ordinului ANPC care depasesc cadrul legal, subliniaza banca.

"In context, consideram ca noul Ordin al Presedintelui ANPC nu este o masura necesara, pentru ca vizeaza o practica ce in prezent nu mai exista si, totodata, se refera la masuri pe care banca le implementeaza deja. De asemenea, banca a actionat prudential si a provizionat aceste sume in exercitiul financiar anterior. In acelasi timp, vom analiza in detaliu continutul procesului verbal si respectiv al ordinului si vom contesta in instanta acele prevederi care exced, in opinia noastra, cadrul legal aplicabil", mai transmite Raiffeisen Bank.

 

2.563 accesari