1asig.ro Printeaza acest articol

Studiu: Romanii opteaza tot mai mult pentru vacantele in strainatate


Voucherele de vacanta au influentat in mod semnificativ piata turismului romanesc, astfel ca vacantele au devenit din ce in ce mai scumpe, iar locurile de cazare disponibile tot mai putine. Astfel ca pentru multi romani, petrecerea concediului in afara tarii a devenit singura solutie.

Potrivit "Barometrului privind vacantele din 2019", romanii ar vrea sa mearga mai des pe Litoral, insa gasesc din ce in ce mai greu locuri de cazare. Cresterea semnificativa a cererii de servicii hoteliere, stimulata de voucherele de vacanta, a facut ca multe hoteluri sa fie rezervate pentru sezonul estival inca de pe acum, iar tarifele la cazare sa creasca exponential.

Principalii clienti ai Litoralului romanesc au devenit in primul rand bugetarii, cei care primesc gratuit, prin intermediul voucherelor, posibilitatea de a-si petrece vacanta de vara.

In aceste conditii, multi dintre clientii Litoralului din anii trecuti, cei care nu au acces la aceste facilitati financiare, s-au reorientat catre turismul extern, acolo unde ofertele agentiilor de turism au, in multe dintre situatii, un raport calitate-pret chiar mai bun decat ce ofera statiunile de la Marea Neagra.

Asa se explica si faptul ca, daca in anii trecuti, in cercetarile sociologice, peste 60-70% dintre romani indicau Romania drept principala destinatie pentru vacanta de vara, in 2019, potrivit Barometrului Frames & Train Your Brain, numai 47% dintre intervievati au indicat tara noastra, in timp ce pentru strainatate au optat 44%.

"Asa cum estimam inca de anul trecut, voucherele de vacanta au indus efecte economice semnificative in piata turismului. Preturile au crescut, locurile de cazare au devenit insuficiente, iar o parte semnificativa din publicul potent financiar, care mergea pe Litoral in anii trecuti si cheltuia la restaurante, la terase, in cluburi etc., a migrat catre alte destinatii. Democratizarea turismului romanesc a adus, astfel, beneficii importante pentru hotelieri, dar mai putine pentru restul structurilor economice de pe litoral. Locul restaurantelor si al teraselor cu programe artistice, al teatrelor de vara si altor asemenea facilitati turistice, a fost luat de supermarketuri, chioscuri si magazine cu produse ieftine, de micul retail'', declara Adrian Negrescu, managerul Frames.

Potrivit Barometrului, daca in tara, Litoralul (57%) si statiunile de la munte (32%) sunt cele mai cautate destinatii, in strainatate, Grecia este pe primul loc, fiind indicata de peste 37% dintre romanii care vor sa isi petreaca vacanta in alta tara. In top urmeaza Bulgaria (22%), Spania (19%), Italia (14%) si Turcia (8%).

Pe ansamblu, 63% dintre respondenti declara ca vor pleca in concediu la vara, in timp ce 22% spun ca nu vor face acest lucru. Intrebati cate zile de vacanta si-au programat pentru sezonul estival, 52% dintre respondenti au indicat intervalul 10-15 zile, in timp ce 21% se pregatesc de un concediu de numai 7 zile.

De unde iti cumperi vacanta?

Falimentele rasunatoare din turism i-au facut pe multi dintre romani sa fie foarte atenti atunci cand isi rezerva biletele pentru vacante, indiferent daca sunt in tara sau in strainatate.

Intrebati de unde isi cumpara bilete de vacanta, 57% au declarat ca de la agentiile de turism acreditate, 23% au indicat servicii online precum Booking.com sau Hotels.com, iar restul au mentionat alte forme de rezervare.

Dintre cei care aleg ofertele agentiilor de turism, 62% au declarat ca, inainte de a rezerva, verifica destinatia si firma de turism pe internet sau la telefon, iar 16% prefera sa mearga la sediul sau biroul furnizorului serviciilor de turism.

"Selectia unei firme de turism solide, acreditata, care sa ofere garantii ca vacanta contractata va fi onorata, a ajuns sa reprezinte o preocupare principala pentru turisti, dincolo, bineinteles, de raportul pret-calitate",afirma Alexandru Baltat, managerul Train Your Brain.

"Vacantele suspect de ieftine, promisiunile neverosimile facute pe site-uri obscure de turism, sunt tratate cum mai multa responsabilitate. De asemenea, clientii verifica tot mai des destinatiile pe internet, asigurandu-se ca hotelurile ofera conditiile promise, de exemplu ca fotografiile de prezentare sunt reale. Au inceput sa conteze tot mai mult si review-urile, forumurile de turism, Google Maps, care ofera detalii despre multe locatii de vacanta, atat din tara cat mai ales din strainatate'', arata rezultatele barometrului.

In ceea ce priveste bugetul alocat pentru vacanta de vara, pe fondul cresterii salariilor si, bineinteles, a scumpirii serviciilor turistice, cei mai multi dintre cei chestionati (61%) au declarat ca vor aloca mai multi bani decat anul trecut. Doar 11% dintre participantii la studiu spun ca vor aloca pentru vacanta din acest an un buget mai mic decat cel alocat anul trecut, in timp ce 28% au marcat raspunsul "nu stiu".

Intrebati ce mijloc de transport vor folosi pentru a merge in vacanta, 58% dintre respondenti au afirmat ca vor merge cu automobilul, 17% cu trenul, 13% cu autocarul si 12% cu avionul.

"Barometrul privind vacantele din 2019" a fost realizat de Frames & Train Your Brain, in perioada 2-9 aprilie, prin chestionare online si telefonic, pe un esantion de 350 de persoane cu varsta peste 18 ani, angajati ai unor companii active in toate domeniile de activitate, de la comert la constructii, sanatate, turism si IT, cu o eroare de plus - minus 2,8%.