1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Prima conferinta online a pietei ...

Prima conferinta online a pietei asigurarilor din Romania - Principalele declaratii!

XPRIMM a organizat joi, 7 mai 2020, prima conferinta online a pietei asigurarilor din Romania, in contextul creat de pandemia COVID-19, sub denumirea "Asigurari, Pandemie, Economie - Solutii inteligente nascute de criza", analizand solutiile gasite de companii in aceasta perioada, impactul asupra industriei, si nu numai.

Printre temele abordate se numara:
Coronavirus - factorul schimbarii in industria globala de asigurari
Fotografie la minut - industria romanesca de asigurari dupa 2 luni de pandemie
Perspective - cum va arata peisajul economic romanesc dupa pandemie
Lectii si beneficii extrase de asiguratori in urma confruntarii cu pandemia

PRINCIPALELE DECLARATII:

Gorazd CIBEJ, Director, AZN - Slovenian Supervisory Authority, Regional Coordinator, IAIS
- Ca urmare a situatiei generate de COVID-19, companiile de asigurare au avut de infruntat conditii extreme de piata in care sa incerce sa isi continue activitatea. Una dintre principalele lor preocupari a fost reprezentata de masurile luate pentru a-si proteja atat angajatii, cat si clientii
- COVID-19 a afectat activitatile din toate sectoarele financiare si economice
- Indicatorii macro de risc, care se aflau deja la nivele mari inainte de acest moment de criza, au atins noi recorduri istorice in luna martie 2020.
- Pietele financiare sunt caracterizate, in momentul de fata, de un grad mare de nesiguranta, precum si o voolatilitate crescuta
- Asiguratorii de pe segmentul asigurarilor de viata s-au numarat printre companiile cele mai afectate de criza COVID-19
- EIOPA se asteapta ca toate companiile care activeaza in piata asigurarilor sa continue sa apere interesele clientilor si sa ia toate masurile pentru a actiona in binele lor
- In momentul de fata, asiguratorii trebuie sa ofere consumatorilor informatii clare si in timp util in ceea ce priveste drepturile lor contractuale. De asemenea, trebuie sa se asigure ca trateaza corect consumatorii si sa fie cat mai expliciti in comunicarea cu acestia
- Consumatorii trebuie sa fie constienti de riscurile cibernetice din aceasta perioada. Exista multe tentative de scam online
- In Slovenia, companiile de asigurare au efectuat mai multe teste prin care sa monitorizeze impactul asupra lichiditatii si a capitalizarii. In majoritatea cazurilor, asiguratorii au avut inca suficient capital pentru a face fata situatiei. A existat un singur caz in care o companie a intrat in insolventa - este vorba de o companie al carui business era reprezentat de asigurari de viata cu garantii

Nicolas JEANMART, Head of Personal and General Insurance, Insurance Europe
- Este o perioada care aduce provocari pentru toata lumea
- Trebuie sa fim prudenti, deoarece este dificil sa ne dam seama, in acest moment, care sunt consecintele pe termen lung ale situatiei actuale. Exista o multitudine de factori care pot afecta impactul pe termen lung
- La nivelul Insurance Europe, incercam sa intelegem modul in care COVID-19 afecteaza sectorul asigurarilor
- In pofida provocarilor aduse de pandemia COVID-19, sistemul de asigurari din UE a ramas unul puuternic. Companiile au continuat sa activeze la nivelul intregii Europe, oferindu-si serviciile fara probleme. Au aparut si intarzieri, desigur, dar acestea au fost minore.
- Au existat multe discutii in ceea ce priveste asigurarile auto. De exemplu, s-a subliniat faptul ca, in urma restrictiilor de circulatie si a masurilor de carantina, numarul accidentelor rutiere a scazut. Cu toate acestea, situatia difera de la o tara la alta. Au existat cazuri in care au crescut numarul incidentelor provocate de depasirea vitezei legale. Costul pieselor de schimb a crescut ca urmare a problemelor de distributie. Mai mult, dupa incetarea carantinei este de asteptat ca traficul sa creasca. Prin urmare orice masuri grabite privind asigurarile auto nu sunt recomandate.
- Ne asteptam ca daunele pe segmental de Business Interruption sa creasca, desi, in multe cazuri, pandemia este exclusa din politele BI. Situatia este similara pe segmentul politelor de asigurare a evenimentelor
- Este prea devreme sa estimam impactul COVID-19 asupra daunelor de pe alte segmente de asigurari
- COVID-19 ar putea afecta economisrea pentru pensie realizara de cetatenii europeni
- Ne asteptam la o accelerare in ceea ce priveste digitalizarea. presupunem ca din ce in ce mai multi oameni vor dori sa lucreze de acasa si estimam ca va exista o crestere a activitatilor online
- Cu siguranta, COVID-19 aduce schimbari majore la nivel social, iar multe dintre efectele sale se vor vedea in timp

Tony ROMANI, Secretar de Stat in Cancelaria Prim-Ministrului
- Revenirea economica se va desfasura pe o perioada mai lunga decat spera unii, dar ne vom reveni mai repede decat alte tari. Nu toata lumea isi va reveni la fel, cu siguranta unele industrii isi vor reveni mai devreme decat altele, de asemenea, unii jucatori vor avea capacitatea de a-si reveni mai repede deca altii. Este posibil ca acest lucru sa se intample chiar si in cazul niselor de asigurari.
- Referitor la impactul economic, daca ne gandim la situatia noastra personala, fie ne-a scazut puterea de cumparare, fie ne-a scazut apetitul de cumparare. Unora dintre noi ne-au scazut veniturile mai mult sau mai putin, altora complet, dar sunt si persoane carora nu le-au scazut veniturile dar pericolul pe care-l resimtim si aceasta panica generalizata ne face sa reactionam conservator. Si inseamna ca vom tine de bani mai mult, vom renunta sa achizitionam anumite produse si servicii, inclusiv asigurari.
- Parerea mea e ca scaderea economica in Romania va fi mai mica decat in UE, iar la nivelul anului 2020 eu o percep ca nu va fi mai mare de -4,5%.
- Piata asigurarilor - credem ca la nivelul fiecarei companii, fiecare dintre cele 4 segmente operationale va fi afectat, respectiv partea de vanzari, de subscriere, administrarea politelor si administrarea daunelor. Pe partea de vanzari, revenirea depinde si de pret.
- Ceea ce speram noi in Guvern, si piata o cere de multa vreme, ne dorim sa vedem o initiativa reala in dezvoltarea portofoliilor de produse.
- Ca si segment de clienti, ne asteptam ca persoanele juridice sa fie semnificativ mai afectate decat persoanele fizici, si, totodata, asigurari precum aviatie, pentru calatorii, asigurarile auto atata timp cat masinile au stat blocate, sa fie afectate. Dar cu siguranta sunt alte tipuri de asigurari care nu ar trebui sa fie afectate atat de mult, poate chiar sa creasca.
- Guvernul Romaniei intelege relevata si importanta industriei asigurarilor. Acest lucru este cu atat mai evident in perioada de criza in care societatea are nevoie de sustinere din partea asiguratorilor, iar acestia au nevoie de un Guvern solid. La modul macro, Guvernul va lua, atata timp cat este lasat de Parlament, toate masurile necesare pentru revenirea fiecarui sector de activitate economica, inclusiv asigurari.

Adrian MARIN, Presedinte, UNSAR
- Pandemia de COVID-19 nu ne-a indepartat decat fizic de cei din jurul nostru. Comunicam intre noi cel putin la fel de mult ca inainte, iar datele referitoare la consumul de media arata ca ramanem conectati.
- Pe masura ce pandemia de COVID-19 a evoluat, mai multi oameni care au migrat spre comertul electronic precum si serviciile accesate electronic.
- Si in asigurari, inca de la jumatatea lunii martie, companiile au recomandat clientilor sa utilizeze cat de mult posibil serviciile online, atat pentru achizitie, cat si pentru constatarea daunelor.
- Vom lansa, la finalul acestei luni, noul Barometru UNSAR-IRES 2020, in baza careia vom afla inclusiv cum a evoluat perceptia romanilor despre risc in aceasta perioada.
- Industria de asigurari s-a mobilizat intr-un timp record in aceasta perioada.
- Ne-am concentrat asupra 3 piloni in actiunile noastre - sprijin pentru clienti, grija pentru angajati si implicare in comunitate.
- In relatia cu clientii, am diversificat si imbunatatit solutiile digitale pentru achizitia de asigurari, dar si pentru autoconstatarea daunelor. Mai multe companii de asigurari si-au diversificat si extins acoperirea pentru a prelua, in mod exceptional, riscul generat de pandemie.
- In relatia cu angajatii, a fost implementata telemunca oriunde a fost posibil, iar companiile de asigurari au oferit traininguri si webinarii pentru bunastarea fizica si mentala a angajatilor.
- Nu in cele din urma: la nivelul implicarii in comunitate, companiile de asigurari au donat, pana acum, peste o jumatate de milion de euro pentru sustinerea liniei intai de raspuns in lupta impotriva COVID-19.
- Multi jucatori au deschis inclusiv conturi dedicate donatiilor sau s-au alaturat initiativelor cross-sector pentru a-i convinge pe toti cei care au posibilitatea sa doneze sa o faca.
- Conform unor declaratii ASF, piata a fost relativ stabila in Trimestrul I, dar cred, pe baza scenariilor subliniate anterior, ca vom avea de gestionat o scadere double digit, per ansamblu, in ceea ce priveste nivelul primelor brute subscrise in acest an.
- In plus, daunele au continuat si vor continua sa se produca, iar pe unele linii au potential sa creasca - cum ar fi la asigurarile de viata care acopera riscul de somaj, la asigurarile de credite comerciale etc. De asemenea, dupa eliminarea graduala a restrictiilor impuse pentru limitarea raspandirii, ne asteptam ca daunele care nu au fost inca notificate ca urmare a restrictiilor existente in aceasta perioada sa apara pe radarul asiguratorilor.
- La nivelul industriei de asigurari, in plan global, vorbim despre o accelerare a digitalizarii. Ne putem astepta sa vedem si o extindere a capabilitatilor digitale ale personalului din asigurari.
- In concluzie, ramanem dedicati parteneriatului pentru Romania pe care ni l-am asumat si suntem absolut convinsi ca, prin implicarea fiecaruia, vom contribui la depasirea acestei crize.

Mihai TECAU, Presedinte Directorat, OMNIASIG VIG
- Este o perioada delicata, dar nu cred ca e un moment mai delicat decat altele prin care am trecut noi ca piata de asigurari. E mai delicat din cauza acestei frane pe care trebuie sa vedem cum o vom gestiona in perioada urmatoare. Noi nu suntem o piata saturata.
- Cred ca repornirea pe zona de retail va fi putin mai greoaie, dar avem incredere ca solutiile probate in aceasta perioada foarte scurta vor avea efecte.
- Daca aplecarea politicului este de a sustine piata asigurarilor, eu imi scot palaria. Este o alternativa foarte buna la presiunea care exista la momentul de fata sau care ar putea exista la un anumit moment pe bugetul de stat, este o alternativa solida si bazata pe unele reguli foarte stricte.
- Avem toate ingredientele ca sa putem spune ca piata de asigurari nu va suferi in intregimea ei, probabil ca va fi o reduce a PBS la nivelul acestui an, dar increderea in sistem si plasarea clientului in centrul atentiei noastre cred ca va face din aceasta piata un partener de lunga durata si se va dovedi ca si in aceste momente delicate piata de asigurari isi face datoria.
- Am platit despagubiri foarte importante anul trecut si nu se vor oprit aceste plati in perioada urmatoare.
- Ma bazez si pe colaboratorii pe care ii avem - ei sunt o piatra importanta in constructia pietei.

Dorel DUTA, Presedinte, UNSICAR
- Companiile de asigurare si de brokeraj au facut si fac eforturi continue pentru a fi aproape de clienti, pentru a optimiza produsele de asigurare, acoperirile, au gasit solutii pentru amanarea platii ratelor, pentru suspendarea anumitor polite acolo unde situatia a permis
- Toti colegii din piata au gasit solutii pentru a-si proteja angajatii, incurajand munca de acasa si activitatea online. Cu toate acestea, specificul nostru de activitate a necesitat sa fim aproape de clienti nu numai online, ci si fizic. De exemplu, o parte din colegii nostri au invatat clientii cum sa faca plati online, dar au facut si deplasari la domiciliul acestora in cazul in care astfel de solutii nu au functionat, pentru a nu lasa clientii neacoperiti
- UNSICAR a fost in permanent dialog cu ASF si cu toti colegii din piata, cautand impreuna solutii care sa ne faca viata mai usoara
- Aceasta pandemie este o situatie fara precedent, a afectat economii mai puternice decat a noastra si sisteme de sanatate mai puternice. Pe viitor, asigurarile private de sanatate ar putea juca un rol mult mai important in sustinerea sistemului public de sanatate din Romania
- Aceasta perioada a consolidat rolul brokerului in situatii de criza. Noi am comunicat permanent cu toti clientii nostri si, de fiecare data cand a aparut o problema, am incercat sa gasim solutii impreuna cu acestia
- Marea majoritate a firmelor care s-au inchis au avut pierderi fantastice a cifrei de afaceri. Probabil ca pe viitor este necesar sa incercam sa gasim o solutie pentru mediul de afaceri din Romania, alaturi de Guvern
- Sper ca pierderea inregistrata de piata de asigurari din Romania sa nu ajunga sa fie de doua cifre
- O sa iesim din aceasta perioada mai puternici si mai responsabili.

Iulius Marian FIRCZAK, Deputat, Membru in Comisia pentru Buget, Finante si Banci
- Este nevoie de multa comunicare pentru a face legi bune.
- Felicit asiguratorii, sunt surprins placut sa vad toata implicarea pe care au avut-o in aceasta perioada, deschiderea fata de riscul infectarii cu noul coronavirus, fata de societate prin proiectele caritabile pe care le-au desfasurat.
- La Parlament incercam sa nu stricam din legile bune pe care le avem si din ce putem sa indreptam, sa o facem dupa mai multe masuratori.
- Speram sa trecem cat mai repede de aceasta pandemie si sa aducem la finalitate proiectele de legi pe care le avem astazi pe masa la Comisia pentru Buget.

Antonio SOUVANNASOUCK, Presedinte, PRBAR
- Apreciez ajutorul de la Guvern in ceea ce priveste subventionarea primei de asigurare pentru agricultura. Urmeaza sa apara o completare la masurile existente - normele de aplicare, asteptam clarificari daca se va aplica si in cazul secetei. Fermierii asteapta acest ajutor, dar si industria de asigurari are nevoie de un sprijin.
- Brokerii s-au adaptat foarte repede in aceasta perioada. Aproape toti colegii cu care am discutat au implementat munca de acasa, chiar inaintea anuntarii starii de urgenta.
- Nu au existat lipsuri in comunicarea cu clientii nostri si cu asistarea acestora. In aceasta perioan, ceea ce sta la baza relatiei brokerilor cu clientii, si anume empatia, trebuie sa fie pe primul loc, astazi mai mult decat ieri trebuie sa fim alaturi de clienti, sa raspundem mai prompt, nu doar prin comunicicare, ci si prin rasunsul la daune sau la reinnnoirea politelor. Aceste lucruri se efectueaza fara probleme.
- Comunicarea virtuala este adoptata de toata lumea, dar aceasta se limiteaza din cauta neobisnuintei la actualul portofoliu. Pentru new business este foarte greu sa faci transmiterea de incredere virtual, ma refer la o intalnire virtuala cu un nou client. Din punctul asta de vedere, vad foarte greu dezvoltarea unui portofoliu nou de asigurari, cu atat mai mult cu cat companiile de asigurare nu au un portofoliu foarte diversificat. Ne confruntam cu lipsa unor produse.
- Referitor la viitor, cum ne va afecta aceasta criza sanitara, vedem estimari mai optimiste si mai putin optimiste, cu o scadere de peste 10%. In martie - aprilie nu avem scaderi notabile, dar ma tem ca aceste scaderi vor veni in T3 si T4. Simt ca aceasta criza financiara ne va afecta mai mult decat cea din 2008, va fi mai complexa, dar sunt convins ca vom gasi solutii pentru a continua dezvoltarea pietei, de a diminua descresterea si de a reusi chiar sa facem new business.

Cristian FUGACIU, CEO, Marsh Romania
- La nivel regional, in acest moment, situatia economica este similara cu a noastra. Daca mergem mai departe spre Vest, vom vedea deja efectele crizei. In tari ca Italia, Germania, Franta exista deja reduceri nu doar pe zona de vanzari in asigurari, ci si in ceea ce priveste situatia pentru clientii existenti. Acestia au inceput deja sa se gandeasca la restructurari de programe de asigurare sau la reduceri. Cel mai probabil acest trend va urma si la noi
- Un avantaj al nostru este ca penetrarea asigurarilor din Romania nu este atat de mare comparativ cu situatia din Vest, astfel ca nici scaderea nu va fi atat de mare - ma refer aici la zona de asigurari corporate. Pana acum, reactia clientilor nostri din zona corporate a fost foarte buna. Din discutiile pe care le avem cu ei, asigurarile nu sunt, cel putin in primele etape, pe lista zonelor din care companiile planuiesc sa faca reduceri financiare
- Pe de alta parte, in ceea ce priveste zona de new business, e dificil in asigurari, dar nu numai aici. Vanzarile online merg, in diverse sectoare, foarte bine, dar nu neaparat in asigurari, deci este clar ca trebuie sa schimbam modelul de business.
- Aspectul pozitiv al situatiei actuale este cel legat de distributie. Am fost placut surprins sa vad cat de repede se poate digitaliza domeniul asigurarilor atunci cand este fortat. In maxim o saptamana, lucrurile s-au schimbat rapid: acum se semneaza electronic documente, se emit polite online. Acesta este unul din avantajele acestei perioade si speram sa il putem pastra si mai departe
- Un alt aspect care iese in evidenta in contextul actual este cel al riscurilor in schimbare: vorbim de riscuri care scad, in mod natural, dar altele sunt in crestere in aceasta perioada. Noi vedem oportunitati pe zona de corporate, unde putem sustine clientii cu polite de asigurare care sa raspunda unor riscuri in crestere, cum sunt cele cibernetice. Acestea sunt in crestere semnificativa, avand in vedere ca mare parte din viata noastra se desfasoara acum online. Un atac cibernetic va avea un impact foarte mare. Vorbim de un risc sistemic care poate sa paralizeze economia si viata sociala. Pandemia a venit pe neasteptate, dar am avut un oarecare timp sa ne pregatim. Prin comparatie, un atac cibernetic nu ne-ar lasa timp de pregatire, iar impactul acestuia ar fi mult mai mare
- Nu trebuie sa uitam de rolul important al asigurarilor astazi: faptul ca reprezinta una dintre putinele modalitati de finantare pe timp de criza pe care companiile il au la indemana. In astfel de perioade nu exista un apetit foarte mare al investitorilor de a cheltui bani in companii, iar bancile sunt reticente in a face imprumuturi. Asigurarile reprezinta cam singura modalitate de finantare a unor situatii neplacute - incendii, explozii, cutremure. Modalitatile de finantare pentru reconstructie nu sunt foarte variate in perioada de criza, iar asiguratorii pot contribui semnificativ in astfel de situatii.

Mihaela COJOCARU, Director, Directia Reglementare - Autorizare, ASF
- ASF a avut o reactie rapida in contextul pandemiei si al efectelor ei.
- Chiar de la inceputul acestei perioade de criza a emis o instructiune privind transmiterea raportarilor si altor documente catre ASF in perioada aplicarii masurilor exceptionale generate de COVID-19, venind astfel in intampinarea entitatilor din piata de asigurari cu logistica necesara astfel incat activitatea sa continue fara intrerupere.
De asemenea, a fost publicata o Norma 21 privind prorogarea unor termene de raportare, de publicare a informatiilor publice si transmiterea altor documente care ASF, ca urmare a situatiei generate de noul coronavirus si a instituirii situatiei de urgenta in Romania.
- O alta masura care a venit in sprijinul entitatilor a fost aceea de acordare a reducerii taxelor cu 25%.
- La toate aceste masuri se adauga monitorizarea atenta a entitatilor de pe piata asigurarilor, comunicarea permanenta cu acestea, prin toate mijloacele posibile. Asiguram si urmarirea modului in care entitatile aplica un regism ridicat de transparenta in activitate si, nu in ultimul rand, asiguram comunicarea si colaborarea cu alte autoritati, precum si cu organismele europeme, in special cu EIOPA, pentru a avea o abordare comuna.
- Preocuparea noastra principala este protectia consumatorului.

Calin RANGU, Presedinte, ISF
- Perioada aceasta i-a invatat pe foarte multi ce inseamna utilizarea mijloacelor electronice. Pana la urma, nevoia te invata. Vorbim de un moment unic in istorie
- Ca rezultat al cresterii gradului de digitalizare, aceasta este si o perioada in care oamenii trebuie sa inteleaga ca sunt expusi riscurilor cibernetice, iar asigurarea este singura solutie pentru acest risc rezidual care nu poate fi rezolvat prin mijloace tehnice de catre fiecare. Asigurarea de risc cibernetic este extrem de importanta, pentru ca nu exista o protectie 100% impotriva acestuia
- Referitor la faptul ca, in momentul de fata, multe dintre asigurari nu acopera riscul de pandemie, poate exista posibilitatea de a cauta solutii in acest sens. Daca avem, de exemplu, PAID care acopera riscul de cutremur, poate dezvoltam o entitate similara si pentru acest risc al pandemiei. Poate se poate crea un Pool de asigurare pentru pandemie, prin care sa fim acoperiti in astfel de cazuri, deoarece exista o foarte mare probabilitate ca situatia curenta sa se repete si pe viitor.

Madalin ROSU, Presedinte, BAAR
- Zona auto e ca un virus, daca tuseste cred ca ne infectam cu totii si trebuie sa fim foarte atenti la ce se intampla - sunt cateva propuneri legislativ. Toata perioada asta a fost una extrem de agitata pentru zona auto, cu propuneri referitoare la suspendari de rate, polite, prelungiri, acoperiri s.a. De multe ori uitam ca politele auto (RCA) le facem pentru tertul pagubit.
- Pe daune auto observam ca si in pandemie primim decizii ale instantelor favorabile asiguratorilor, care penalizeaza abuzurile facute de anumite unitati raparatoare si asta, din nou, ridica mingea la fileu legislativului sa schimbe Legea 132/2017 - RCA.
- Trebuie sa ne concentram pe partea legislativa in perioada ce urmeaza, sa aducem amendamentele cu argumente clare. De asemenea, sa ne aratam in continuare profesionalismul. Cred ca zona de servisare a clientului este una dintre cele mai importante, si nu doar in perioada asta de pandemie.
- Ca piata ne-am concentrat pe diverse solutii care sa ajute consumatorul si persoana pagubita.
- La BAAR proiectele functioneaza si acum aproape 100% remote.
- Parerea mea e ca, pe RCA suntem la terapie intensiva, trebuie sa investim in aparatura ca sa ne trezim.

Calin MATEI, Director General Adjunct, GROUPAMA Asigurari
- Asigurarile telematice sunt un produs de interes. In acest moment, avem un portofoliu inca micut pentru aceste polite, un pic peste 2.500 de contracte in vigoare la ora actuala. Marea majoritate a clientilor nostri se vor califica la bonusul maxim, ca urmare a perioadei de lockdown
- Cu toate acestea, exista inca recticenta in piata privind un astfel de produs. In continuare clientii au o strangere de inima atunci cand stiu ca au un device pe masina care le inregistreaza informatii precum accelereatia, deceleratia si asa mai departe. Multi dintre ei au intrebari legate de modul in care folosim datele acestea. Cand lansezi astfel de produse, trebuie sa fii extrem de atent la modul in care administrezi datele clientilor si sa le oferi asigurari ca aceste date sunt folosite doar in scopuri oneste
- Anul trecut am lansat si sistemul de video assist ca solutie pentru constatarea prin video asistenta. Acest sistem a devenit extrem de util in aceasta perioada
- 85% din daunele auto din luna aprilie la GROUPAMA au fost constatate prin video asistenta. Extrem de putini clienti au refuzat un astfel de seriviciu si o astfel de posibilitate, iar, in general, problemele aparute au fost legate de conexiunea cu internetul. Este incredibil cat de repede s-au adaptat atat angajatii, cat si clientii la solutiile digitale

Catalin BOICEANU, Director General Adjunct, GLOBASIG Broker
- Sunt sigur ca vom reusi sa iesim cu bine din aceasta situatie, chiar daca vom trece printr-o criza. Eu ma bazez pe faptul ca ne vom reveni destul de repede din aceasta criza sanitara si apoi financiara

Viorica PACURAR, Director Vanzari, NN Romania
- Am convingerea ferma ca lumea din asigurari nu va mai fi la fel. Clientii au invatat ca pot lucra cu noi online, mai rapid, mai usor, si cred ca vor dori sa pastreze lucrurile acestea
- Clientii sunt deschisi. Aceasta perioada a fost si continua sa fie un proces de invatare pentru noi toti. Este o perioada in care ne putem diferentia si in calitatea noastra de asiguratori, si in calitatea noastra de parteneri ai clientilor
- In aprilie, cel putin pe linia de asigurari de viata individuale si de sanatate - unde am vazut un interes crescut in aceasta perioada - am reusit sa gasim si clienti noi prin video conferinta. Nu spun ca este simplu sa faci acest lucru sau ca o sa mearga asa de rapid, dar asa cum ne-am adaptat noi, asa s-au adaptat si clientii nostri.

Cerasela CHIRIAC, Owner, INTER Broker
- Noi am traversat neasteptat de bine aceasta perioada. Suntem incantati de nevoia si dorinta clientilor de a se focusa si a cauta solutii pentru asigurarile de sanatate si de viata.
- Un lucru surprinzator pentru noi, stiind ca ne putem relua activitatea din 15 mai, am venit catre colegi cu posibilitatea de a ramane in continuare acasa. Din 45 de salariati din sediul central, doar 10 au optat pentru a se reintoarce, restul prefera sa ramana sa lucreze de acasa, ceea ce inseamna ca in continuare exista o teama mare in legatura cu riscul de infectare cu coronavirus si, intr-adevar, ne va lua ceva timp sa iesim din starea aceasta.
- Ramanem optimistiin ceea ce priveste piata de asigurari si in special cu cea referitoare la brokeri. Cred ca brokerii sunt antreprrenori care cauta, sunt inventivi, tin cont de feedback si in acest fel vor gasi solutii sa treaca prin aceasta perioada.