1asig.ro
1asig.ro
Oameni sau roboti? Cum ne adaptam ...

Oameni sau roboti? Cum ne adaptam unei "noi normalitati"

5 min. / 1.540 cuvinte
Pandemia generata de virusul COVID-19 reprezinta, in primul rand, o tragedie umana, prin urmare afecteaza bazele societatii, iar efectele generate de acest bumerang se reflecta si in piata muncii.

PROMO


Prioritatile pe termen scurt au fost clare de la inceputul crizei. Cel mai mult, in mod evident, a trebuit sa fie abordata situatia de urgenta pentru sanatate, deoarece nu poate exista o recuperare economica pana la stoparea raspandirii virusului. In acelasi timp, politicile pentru protejarea celor nevoiasi, oferirea de lichiditate pentru a preveni falimentele si pentru a mentine o rata scazuta a somajului au fost elemente esentiale pentru a asigura repornirea rapida a economiei.

Statisticile arata ca, in perioada martie-iulie 2020, multi oameni au ramas fara locuri de munca, iar ratele de angajare au ramas, de asemenea, scazute, reflectand reticenta managerilor de a investi in personal nou. Insa, aceasta situatie a inceput sa se schimbe, aratand o usoara compensare in perioada august-septembrie 2020, atunci cand piata muncii a incercat o oarecare stabilizare la nivel global. Cea mai neasteptata reactie vine din sectorul de Software si IT, care, conform datelor publicate de World Economic Forum, in "Futures of Jobs Report 2020", prezinta o rata de angajare de -14% in septembrie 2020 si care arata ca acest sector nu elimina locuri de munca la acelasi ritm ca alte industrii, dar nici nu angajeaza la aceeasi rata ca anul trecut.


Sursa: Date culese din "Future of Jobs Report 2020", World Economic Forum

Automatizarea - un risc sau un beneficiu?

Pandemia COVID-19 a accentuat nevoia de automatizare, chiar si pe piata asigurarilor, fapt ce sperie pe multi dintre angajati. Inteligenta Artificiala este vazuta ca un potential risc de inlocuire a capitalului uman cu masinariile automate, insa, conform unui studiu realizat de PwC - Will robots really steal our jobs? -, "orice pierdere a locurilor de munca din automatizare va fi, probabil, compensata pe termen lung de noile locuri de munca create ca urmare a economiei mai mari si mai bogate, generata de aceste noi tehnologii."



In baza acestui studiu, putem observa ca riscul potential de automatizare pentru urmatorii ani variaza foarte mult intre sectoarele de activitate. Cel mai mare impact ar putea fi resimtit in sectorul Transportului si in cel al Productiei, cu o automatizare estimata la 52% si, respectiv, 45%. Sectorul Finaciar si al Asigurarilor, dar si cel al Comunicarii, par sa fie mai afectate pe termen scurt decat pe termen lung, iar Educatia si Sanatatea au cele mai mici rate de automatizare pe termen lung.



Sursa: WorkFusion si CompareCamp.com

In cazul asigurarilor, un studiu realizat de CompareCamp.com arata ca un robot poate ajuta un inspector de daune pe tot procesul: de la constatare, pana la decontare. Astfel, se poate reduce munca repetitiva efectuata de inspector cu 80%, iar timpul de procesare se poate reduce cu 50%, ceea ce inseamna ca se pot prelucra mai multe daune si, implicit, mai multi clienti.

Cum putem, insa, sa valorificam aceste schimbari aduse de pandemie?

Traim intr-o lume a schimbarilor si, fara sa realizam, ne conducem dupa instictele turmei, fara a mai avea timp sa analizam daca deciziile sunt ale noastre sau, pur si simplu, ne lasam ghidati de instrumentele care ni se pun la indemana chiar si fara sa le solicitam.

De aceea, este important sa actionam, sa depasim abordarile conventionale si sa ne indreptam catre noi abilitati, schimband astfel modul in care luam deciziile, si sa fim mai informati. Forta de munca se schimba rapid, pe masura ce noile tehnologii transforma economia si se cer competente diferite sau din ce in ce mai mari si mai multe.

Un studiu realizat de Universita degli studi di Trento ne arata care sunt cele 4 abilitati care vor face lumea mai buna dupa COVID-19:
  • Educatia in viitor - aceasta abilitate le permite oamenilor sa-si imagineze mai bine si sa inteleaga viitorul, deoarece imaginile viitorului ne determina asteptarile, dezamagirile si dorinta de a investi sau de a ne schimba.
  • Gandirea sistemelor - presupune mentalitatea de gandire, comunicare si invatare a sistemelor, pentru a clarifica toate tiparele, a imbunatati si a impartasi intelegerea problemelor si a vedea cum sa le infruntam in mod eficient.
  • Anticiparea - aceasta abilitate ne cere sa invatam cum sa recunoastem un viitor posibil si sa folosim aceasta constiinta sporita pentru a ne modela deciziile si actiunile din prezent.
  • Previziunea strategica - reprezinta capacitatea oamenilor, guvernelor, companiilor si organizatiilor de a intelege mai bine viitorul si schimbarea, deoarece vom trai intr-o lume diferita de cea actuala.
Joburi care vor disparea vs. joburi care vor aparea

In raportul realizat de World Economic Forum, "Future of Jobs Report 2020", se estimeaza ca "85 de milioane de joburi vor disparea, in timp de 97 de milioane de noi joburi vor aparea, pana in 2025, in 26 de tari". Acest lucru ne arata ca prioritatea in randul angajatorilor va trebui sa fie centrata pe programe de training, de dezvoltare si de intelegere a abilitatilor necesare pentru a face fata noilor provocari.

Pe masura ce guvernele au luat masuri pentru a reduce interactiunea sociala, companiile au fost nevoite sa se adapteze prin introducerea unor modalitati de lucru alternative. IMM-urile (inclusiv microintreprinderile) cu un nivel scazut de intensitate digitala considera ca este dificil sa ofere personalului lor posibilitatea de a lucra de acasa. Unul dintre principalele obstacole in calea digitalizarii IMM-urilor este deficitul de cunostinte digitale, cauzat de nivelurile scazute de educatie digitala in randul angajatilor, dar si al managerilor. Abordarea acestor neajunsuri va fi vitala pentru a asigura o recuperare robusta. (The Digital Economy and Society Index (DESI) 2020)

Sursa: The Digital Economy and Society Index (DESI) 2020

Clasamentul statelor membre ale Uniunii Europene (UE) din punct de vedere al Indicelui privind Economia si Societatea Digitala in 2020, pe baza datelor din 2019, arata ca Finlanda, Suedia, Danemarca si Olanda au cele mai avansate economii digitale din UE, urmate de Malta, Irlanda si Estonia. Bulgaria, Grecia, Romania si Italia au, insa, cele mai mici scoruri.

Cu toate acestea, trebuie sa fim constienti de faptul ca digitalizarea nu este singurul factor care va genera schimbari pe piata fortei de munca, ci sunt si alti factori care trebuie luati in considerare, cum ar fi imbatranirea populatiei.

Industria asigurarilor - o noua realitate

Industria asigurarilor la nivel global, dar si in Romania, a cunoscut o usoara scadere ca urmare a pandemiei, dar efectele negative generate de aceasta, cum ar fi: recesiunea economica, intarzierea platilor, masuri de restrictionare a activitatilor si lockdown-ul -, nu au influentat atat de mult acest sector.

Cea mai afectata linie de business din industria asigurarilor, in trimestrul II 2020, pare sa fie cea a asigurarilor de sanatate, ca urmare a concedierilor majore care au avut loc, companiile nemaiputand sa acopere plata salariilor in perioada de lockdown si dupa. Astfel, cei mai multi dintre cei care si-au pierdut locul de munca sau ale caror salarii au fost diminuate au renuntat si la asigurarea de sanatate, care, in mare parte, era acoperita de angajator. Acest lucru nu a facut decat sa scada si numarul dependentilor asigurati.

Nici sectorul asigurarilor auto nu a scapat usor, in trimestrul II 2020, desi numarul daunelor solicitate a scazut ca urmare a numarului redus de masini care s-au aflat in circulatie in perioada de lockdown de la inceputul anului, insa numarul politelor de asigurare auto incheiate a cunoscut o usoara scadere.

Astfel, pandemia generata de virusul COVID-19 ne-a aratat ca este nevoie sa ne gandim la strategiile de viitor, mai ales prin explorarea a noi modalitati de a lucra si de a utiliza tehnologia.

Cum ar trebui sa actioneze companiile de asigurari in viitor?

Companiile de asigurari din intrega lume, precum si cele din Romania, trebuie sa fie constiente de faptul ca "noua normalitate" va fi diferita de trecut si ca este nevoie de schimbare si adaptabilitate, pentru a putea face fata provocarilor aduse de pandemia COVID-19. Impactul asupra modului de cumparare si vanzare de bunuri si servicii va dura, iar companiile de asigurari trebuie sa-si adapteze metodele de a ajuge la clienti acolo unde se afla acestia, atat in ceea ce priveste incheierea unei polite de asigurare, pana la constatarea daunelor si inspectia de risc.

Exista deja trenduri care ne arata ca digitalizarea va fi un instrument primordial in ceea ce priveste trecerea la o alta etapa pe piata muncii. Astfel, utilizarea aplicatiilor web sau asistenta virtuala sunt deja elemente pe care companiile de asigurari trebuie sa le ia in calcul pentru a fi dezvoltate. Mai mult, departamentul de resurse umane trebuie sa le ofere angajatilor programe de specializare care sa conduca la imbunatatirea cunostintelor in aria digitala, transformand astfel munca la distanta intr-o tranzitie perfecta.

O alta provocare pentru companiile de asigurari adusa de pandemia COVID-19 va fi regandirea joburilor, cum ar fi cel al agentului de asigurare sau al examinatorului de daune. Astfel de joburi vor trebui sa se concentreze pe o recalificare a acestora, ca urmare a tendintelor de automatizare si digitalizare care perturba piata fortei de munca din domeniul asigurarilor.

Astfel, pentru industria asigurarilor se asteapta ca pandemia generata de virusul COVID-19 sa vina cu crearea unei forte de munca mult mai agile, mai pregatita schimbarilor si cu un indice al performantei mai mare.

839 accesari