1asig.ro
1asig.ro
Dan ARMEANU, ASF: Educatia ...

Dan ARMEANU, ASF: Educatia financiara a devenit o prioritate in contextul diversificarii, inovarii si digitalizarii produselor si serviciilor financiare

5 min. / 1.540 cuvinte
Nu este un secret faptul ca Romania are un grad redus de educatie financiara, iar efectele se manifesta atat la nivel microeconomic, cat si la nivel macroeconomic. Educatia financiara reprezinta un factor important al dezvoltarii economice pe termen lung si al asigurarii bunastarii, a declarat Dan ARMEANU, Vicepresedintele ASF al Sectorului Sistemului de Pensii Private.

PROMO


La nivel microeconomic, nivelul modest de educatie financiara are efecte negative pe termen lung in plan economic si social, care se pot accentua in conditiile instabilitatii economice generate de pandemia cu Covid-19, spune Dan ARMEANU.

Conform acestuia, mai mult ca oricand astazi sunt esentiale cunostintele si competentele care permit analiza si identificarea solutiilor optime din perspectiva facilitatilor oferite de mediul privat sau de stat, ca masura de atenuare a efectelor economice generate de criza sanitara. Pandemia a provocat la nivel mondial un grad ridicat de impredictibilitate a mediului economic si financiar si a indus modificari pe piata fortei de munca, context in care oamenii sunt nevoiti sa ia decizii financiare neprevazute, care le pot afecta nivelul de viata.

"Mai ales, in aceasta situatie unica, educatia financiara devine din ce in ce mai importanta si relevanta pentru administrarea finantelor personale si pentru asigurarea bunastarii individuale si sociale. Se previzioneaza o crestere a gradului de constientizare cu privire la necesitatea imbunatatirii cunostintelor financiare la nivelul populatiei adulte, ca masura de reducere a vulnerabilitatii financiare. In secolul 21, educatia financiara trebuie sa faca parte din asa-numita "educatie generala", sa se transforme dintr-un proces discontinuu intr-un proces continuu, ce are loc pe tot parcursul vietii, pentru a combate saracia si riscul de excluziune sociala", precizeaza oficialul ASF.

"La nivel macroeconomic, educatia in general si cea financiara in particular au impact major asupra potentialului de dezvoltare a economiei. Astfel, PIB-ul potential, ca o masura a dezvoltarii economice pe termen lung este influentat de procesul educational, atat prin intermediul capitalului uman, cat si prin intermediul celorlalti factori de productie, precum capitalul, munca si productivitatea totala a factorilor de productie (TFP). Dezvoltarea economica a societatii pe termen lung presupune investirea cu prioritate in capitalul uman, preponderent in educatie. Dezvoltarea organica a pietei financiare si cresterea gradului de intermediere sunt dependente de nivelul de educatie si de competentele financiare ale fiecaruia, in sensul excercitarii acestora in interes propriu, prin accesarea acelor servicii si produse financiare care sunt cele mai adecvate situatiei particulare a fiecarui individ", adauga el.

Potrivit vicepresedintelui ASF, "dezvoltarea pietei financiare depinde si de gradul de intelegere a serviciilor si produselor specifice, de catre un numar ridicat de persoane, care vor avea apetit de a economisi prin intermediul unor instrumente diversificate de economisire, ca alternativa la depozitul bancar. In teoria de specialitate exista o multitudine de studii care releva faptul ca exista o legatura puternica intre nivelul de educatie financiara si dimensiunea pietelor financiare, legatura concretizata printr-un coeficient de corelatie ridicat. Astfel, pentru dezvoltarea pietei financiare un element necesar, dar nu si suficient, consta in cresterea nivelului de educatie si instruire financiara, la care o contributie importanta o au autoritatile de supraveghere, entitatile financiare, precum si statul prin cresterea investitiilor in invatamant si in capitalul uman. Toate aceste aspecte denota un potential ridicat de dezvoltare a pietei financiare din Romania in viitor".

"Pe masura cresterii nivelului de intelegere al domeniului si al produselor, va creste atat gradul de intermediere financiara, cat si ponderea economisirii pe termen lung, care este in legatura directa cu nivelul de educatie financiara. In acest context, amintesc de participarea la Pilonul II si in special la Pilonul III de pensii, ca modalitate de completare a venitului la pensie si de incurajare a planificarii financiare pe termen lung. Gradul de dezvoltare a componentei facultative a sistemului de pensii private este un indicator relevant pentru nivelul de educatie financiara in orice tara, inclusiv in Romania, unde avem 500.000 de participanti la fondurile de pensii facultative, un numar mult sub potential, dar cu perspectiva de crestere. Oamenii ar trebui sa constientizeze necesitatea economisirii pentru pensie din tinerete, pentru a-si asigura un venit de inlocuire cat mai apropiat de venitul salarial din ultima perioada activa si pentru a-si mentine nivelul de viata avut la maturitate. Totodata, se va reduce si presiunea de pe sistemul public de pensii, in conditiile schimbarii structurii populatiei, datorate cresterii sperantei de viata, dinamicii naturale demografice negative si migratiei ridicate", a mai spus el.

Conform acestuia, Educatia financiara nu cunoaste limite in contexul in care planificarea si siguranta financiara include toate categoriile sociale si de varsta, cu toate acestea, tinerii sunt cei care trebuie sa fie indrumati si ajutati sa inteleaga ratiunea economica si sa isi formeze comportamente financiare responsabile.

"Educatia financiara a devenit o prioritate in contextul diversificarii, inovarii si digitalizarii produselor si serviciilor financiare, al dereglementarii pietelor financiare in anii 2000, al internationalizarii mediului financiar si accesului tot mai facil al consumatorilor la produse sofisticate, ale caror riscuri nu sunt pe deplin intelese. Educatia financiara este complementara protectiei consumatorilor si contribuie la pastrarea increderii in piete, cu efecte benefice asupra stabilitatii acestora", a subliniat Dan ARMEANU.

"In tarile din sud-estul Europei, tari in care piata financiara era reprezentata pana acum 30 de ani de produse de economisire, creditare si asigurare standardizate, nevoia de educatie financiara este mai stringenta, deoarece intr-o perioada relativ scurta de timp, populatia a fost "bombardata" cu produse complexe, cu clauze contractuale dificil de inteles, fara cunostinte de specialitate de baza. Analfabetismul financiar poate avea costuri mari pe termen lung atat la nivelul populatiei, putand conduce la supraindatorare, cat si la nivelul industriei, generand neincredere", spune el.

Oficialul ASF arata ca, intelegand importanta educatiei financiare timpurii, atat institutiile si autoritatile de supraveghere financiara, cat si societatile care activeaza in pietele financiare au intreprins in ultimii ani activitati si programe coerente si integrate pe termen lung, pentru a contribui la cresterea nivelului de educatie si incluziune financiara. In ultimii ani, A.S.F. impreuna cu universitatile din toata tara, precum si cu inspectoratele scolare din mai multe judete, au organizat activitati de educatie financiara de care au beneficiat elevii si studentii din diferite orase ale tarii.

In aceste conditii, activitatea de protectie a consumatorilor se desfasoara pe doua componente principale: o componenta preventiva - sub aspectul promovarii educatiei financiare, ca strategie de durata, precum si in cadrul unor evenimente educative si o componenta reactiva - in cadrul activitatii de petitii si relatii cu publicul. Astfel, tinand cont de toate aceste aspecte, putem spune ca educatia financiara a devenit un adevarat obiectiv major al A.S.F., alaturi de celelalte obiective traditionale legate de activitatea de supraveghere, reglementare, control, stabilitate financiara si protectia consumatorilor.

Domeniul educatiei financiare necesita un plan cu actiuni diferite pe termen lung, care sa includa campanii de informare, cursuri, avand drept tinta anumite segmente ale populatiei adulte, astfel incat sa conduca la imbunatatirea cunostintelor si competentelor financiare.

"Educatia este ceea ce ramane dupa procesul de invatare si cea care face diferenta. Astfel, Romania trebuie sa investeasca mai mult in invatamant pentru ca educatia este cea care face diferenta atat din punct de vedere al dezvoltarii economice, cat si din punct de vedere al dezvoltarii pietelor financiare", afirma Dan ARMEANU.

"In masura in care oamenii nu pot evolua in afara mediului economic, iar nivelul de educatie financiara afecteaza multe din aspectele vietii personale, putem afirma ca alfabetizarea financiara determina nivelul de bunastare individuala. Dezvoltarea pietelor financiare si gradul de intermediere sunt rezultante ale nivelului de educatie financiara, de implicare asumata in activitati de economisire si investire pe termen lung, ceea ce contribuie la dezvoltarea economica sustenabila", adauga el.

1.612 accesari