Valeriu CHITAN, Presedinte, Consiliului de Administratie al CNPF - Republica Moldova - Asigurari - Totul despre asigurari - Piata asigurarilor din Romania - 1asig.ro

Valeriu CHITAN, Presedinte, Consiliului de Administratie al CNPF - Republica Moldova - Asigurari - Totul...

english   


Cauta stiri
HomePiata AsigurarilorProtectia consumatorilorDespre asigurariEvenimentePublicatiiRadiowww.xprimm.com
 Asigurari 
 Stiri externe 
 Piete financiare 
 Republica Moldova 


Bucuresti
24
1 EUR = 4.6563 RON
1 USD = 3.8076 RON










RFI

Republica Moldova

Full screen Print E-mail Font | Inapoi | Arhiva

Valeriu CHITAN, Presedinte, Consiliului de Administratie al CNPF


Dupa o lunga perioada de interimat, incepand cu anul precedent autoritatea de supraveghere a pietei financiare din Moldova are un nou Presedinte. Misiunea acestuia este dificila, tinand cont de problemele acumulate in timp dar si de anumite semne de intrebare care planau asupra institutiei privind modul in care a reactionat in trecut la anumite derapaje pe piata de profil. Despre realitatile pietei de asigurari, restabilirea imaginii institutiei, situatia concreta a unor societati de asigurare si la ce ar trebui sa se astepte jucatorii din piata in viitorul apropiat dar si consumatorii am discutat cu Valeriu CHITAN, Presedintele Consiliului de Administratie al CNPF.

xprimm.md: Domnule CHITAN, acum un an ati preluat mandatul de Presedinte al CNPF, intr-o perioada marcata de instabilitate pe piata de asigurare. Sunteti multumit de cele realizate pana in prezent?

Valeriu CHITAN: As vreau sa fiu direct si sa punctez un aspect important: instabilitatea cu care s-a confruntat piata de profil in anii precedenti, amplificata si de criza financiara, a scos la iveala un sir de aspecte vulnerabile in activitatea autoritatilor abilitate cu supravegherea si reglementarea pietei financiare (bancare si nebancare). Acesta a fost un moment cheie, de la care ne-am redefinit rolul pe care il avem in supravegherea si consolidarea pietei, cu alte cuvinte, am invatat din greseli si ne-am adaptat la noile realitati. Dupa o ampla analiza interna si externa, am pornit prin a incuraja managementul din cadrul institutiei sa isi asume, in adevaratul sens al cuvantului, sectoarele pe care le gestioneaza si sa adopte un vector de modernizare.

Trebuie sa intelegem foarte clar: unul dintre rolurile primordiale ale CNPF este protejarea drepturilor consumatorului, obiectiv pe care l-am urmarit inclusiv prin asigurarea stabilitatii pietei de asigurare si masuri proactive de supraveghere. A fost un an cu o agenda complexa, iar printre realizari as puncta urmatoarele: ajustarea Legii cu privire la asigurari, care ne-a conferit prerogative exprese in gestionarea crizelor manageriale si financiare, mai ales in conditiile inlaturarii actionarilor de rea credinta din conducerea societatilor de profil; a fost actualizata legislatia aferenta pietei de capital si societatilor pe actiuni in privinta procedurilor de restructurare a emisiunilor de actiuni (aspect foarte relevant, in cazul nostru, pentru banci si companiile de asigurari); a fost completata Legea privind CNPF, cu dispozitii noi in sensul consolidarii autonomiei financiare si a bazei de formare a bugetului institutiei si a fost adoptat proiectul Strategiei autoritatii de dezvoltare pana in 2022. Pentru noi, anul 2017 a insemnat reconstituirea identitatii si a integritatii institutiei.

xprimm.md: Asa cum ati mentionat, printre realizarile importante in anul 2017 putem evidentia ajustarea legislatiei, care sa contribuie, printre altele, la cresterea transparentei actionariatului societatilor de asigurare. De ce a fost nevoie de aceste masuri?

V. C.: Nu este o noutate pentru nimeni si trebuie sa spunem lucrurilor pe nume - sectorul de asigurari din Republca Moldova s-a confruntat cu mai multe provocari in anii precedenti, fiind expus la actiuni "orchestrate" din partea unor actionari, care s-au soldat cu urmari negative si au provocat dezechilibre.

Voi enumera doar cateva realitati si provocari care "testeaza" si in prezent

viabilitatea si stabilitatea financiara a operatorilor pietei de asigurari in ansamblu, cum ar fi: o performanta scazuta a managementul corporativ si financiar; oferirea de comisioane disproportionate de catre intermediarii in asigurari - fapt care inhiba dezvoltarea pietei; asigurarile facultative inca subdezvoltate; deficitul de actuari certificati pe piata locala de asigurari; statutul de monitorizare a Republicii Moldova in cadrul Sistemul International "Carte Verde"; ponderea modesta a investitiilor straine in industrie. Prin urmare, trebuie sa recunoastem si sa acceptam realitatile dar si sa ne stabilim foarte clar obiectivul de baza - o recalibrare de substanta a pietei de asigurare - de la reglementare pana la gestiune operationala.

xprimm.md: Unul dintre cei mai noi asiguratori pe piata, GENERAL Asigurari, care deja detine o cota semnificativa, s-a confruntat in anul precedent cu anumite dificultati. Cum apreciati aceasta situatie?

V. C.: Noi urmarim si supraveghem foarte atent situatia tuturor asiguratorilor si indicatorii financiari ai acestora, iar in prezent situatia societatii de asigurare GENERAL Asigurari este una stabila. Astfel, in contextul deciziei recente a actionarilor companiei de majorare a capitalului social cu 20 milioane lei, prin emisie suplimentara de actiuni, si in rezultatul examinarii tuturor actelor depuse la CNPF in acest sens, a fost autorizat exercitiul de majorare a capitalului social si, in acelasi context, de modificare a actelor constitutive (N.red.: Mai multe detalii despre aceasta aici: http://xprimm.md/Actionarii-GENERAL-Asigurari-intentioneaza-sa-aduca-20-milioane-de-lei-pentru-majorarea-capitalului-social-articol-2,3,189-57793.htm). Monitorizam in continuare toate actiunile companiei, similar celorlalte societati, astfel ca avem toate instrumentele necesare de interventie si asigurare a stabilitatii pietei, conform atributiilor noastre conferite de lege.

xprimm.md: In ultimii ani, piata a fost marcata de schimbari importante in clasamentul asiguratorilor, dar si instituirea administrarii speciale pentru o companie de traditie. Care este valoarea daunelor achitate pentru aceasta de la instituirea administrarii speciale si cate polite mai sunt in vigoare?

V. C.: Din momentul instituirii administrarii speciale (08.07.2016) si pana la finalul lunii septembrie 2017, au fost platite despagubiri de circa 16 milioane lei, asiguratorul avand in vigoare 6.940 polite de asigurare De asemenea, compania inregistreaza indicatori de solvabilitate si lichiditate peste limita stabilita de actele normative. Aici vreau sa remarc eforturile considerabile si sustinute depuse de catre administratorul special cat si de autoritatea de supraveghere pentru a asigura conformitatea asiguratorului la cerintele de solvabilitate si lichiditate.

xprimm.md: In primele 9 luni din 2017, sectorul de asigurare a marcat o usoara crestere. Care sunt estimarile Dumneavoastra privind rezultatele pietei la finele anului 2017?

V. C.: Despre aceasta vom putea vorbi doar la finele lunii februarie a.c., cand vom avea centralizate rapoartele financiare si statistice anuale ale asiguratorilor. Am putea insa sa ne referim la rezultatele oficiale dupa primele 9 luni din anul precedent - piata a crescut cu peste 5% iar valoarea despagubirilor platite a scazut usor (0,8%).
Datoria incasarilor in valuta a primelor de asigurare pe unele tipuri de asigurari (Carte Verde, CASCO) care au o pondere semnificativa in portofoliul asiguratorilor, si avand in vedere aprecierea valutei nationale in raport cu moneda europeana si americana, la finele anului 2017 estimam o crestere a primelor in moneda nationala cu circa 6%. Totodata, la polul opus al aprecierii fata de moneda europeana putem vorbi de o crestere a pietei de asigurari cu circa 10%, in valuta.

xprimm.md: Incepand cu 1 aprilie 2018, vor intra in vigoare noile reglementari privind calculul indicatorilor de solvabilitate a societatilor de profil. Estimati ca unele societati de asigurare vor parasi piata asigurarilor in 2018?

V. C.: Noile reglementari in acest sens constau in eliminarea interpretarilor, revizuirea dispersiei activelor eligibile si, in esenta - intarirea financiara a asiguratorilor.Printre acestea se regaseste si cerinta privind aplicarea unui coeficient de 1,25 la calcularea marjei de solvabilitate minime, ceea ce semnifica necesitatea unor active suplimentare in portofoliul asiguratorului. Concomitent, au fost modificate si completate categoriile de active in care pot fi investite rezervele de asigurare, fiind suplinite cu obligatiuni si actiuni ale emitentilor admisi pe piata reglementata si in cadrul sistemului multilateral de tranzactionare. Totodata, au fost prevazute cerinte noi referitor la exercitiul de evaluare a activelor si modificate unele limite ale regulilor de dispersie. In pofida faptului ca unele prevederi ale regulamentului vor intra in vigoare incepand cu 01.04.2018, remarc ca unii asiguratori deja au initiat restructurarea portofoliului investitional, in scopul conformarii la noile prevederi. Pana la aplicarea coeficientului de intarire financiara, asiguratorii emitenti "Carte Verde" au fost obligati sa-si ajusteze capitalului social pana la 22,5 milioane lei, care implicit a majorat marja minima de solvabilitate si a necesitat portofoliu suplimentar de active pentru conformarea la cerintele normative. Dupa ce vom primi si analiza rapoartele anuale ale asiguratorilor, CNPF va efectua analiza detaliata a impactului de aplicare a noilor cerinte si vom reveni cu detalii.

xprimm.md: Cum apreciati situatia actuala pe segmentul Carte Verde, prin prisma masurilor intreprinse de catre CNPF impreuna cu Biroul National al Asiguratorilor de Autovehicule (BNAA)?

V. C.: In cadrul reuniunii de la Helsinki din 08.06.2017, Adunarea Generala a Consiliului Birourilor a decis prelungirea statutului de monitorizare a BNAA pe o perioada de inca 3 ani, astfel ca atat CNPF cat si BNAA au un calendar clar si definit de actiuni pe care le implementeaza.

Intreprindem toate actiunile necesare pentru a asigura functionarea eficienta a sistemului "Carte Verde", atat la nivelul pietei, cat si a BNAA, care sa garanteze respectarea pe viitor a tuturor eventualelor responsabilitati si obligatii financiare, reiesind din calitatea de "Birou Garant".

As mai sublinia, in acest context, eficienta unor masuri adoptate recent, si anume acele amendamente legislative care tin de cuantumul capitalului social minim pentru asiguratorii care vand polite Carte Verde, precum si acordarea de competente sporite BNAA de a exercita gestionarea centralizata a dosarelor de daune "Carte Verde" in Sistemul informational automatizat de stat RCA Data.

Apreciez ca avem un comportament proactiv si responsabil in raport cu toate obligatiile asumate fata de birourile externe, si trebuie sa demonstram in continuare ca avem capacitatea financiara adecvata a companiilor pentru a ne mentine statutul de membru al Sistemului International "Carte Verde". Este vorba si de consolidarea imaginii noastre fata de partenerii internationali si confirmarea faptului ca suntem in stare sa ne asumam obligatii si sa le respectam, si aici va asigur ca autoritatea va depune toate eforturile si actiunile necesare conferite de lege, alaturi de BNAA si alte institutii implicate.

xprimm.md: Care sunt estimarile Dumneavoastra in ceea ce priveste piata de brokeraj in asigurari? Pregateste CNPF anumite masuri care ii vizeaza pe acestia?

V. C.: Piata de brokeraj este intr-o permanenta schimbare. In primele 9 luni din 2017 veniturile brokerilor au constituit 332,4 milioane lei, sau 31,13% din volumul total al primelor brute inregistrate de asiguratori. Vom continua procesul de certificare a administratorilor si a personalului propriu cu functii de intermediere in asigurari. Totodata, CNPF a initiat procedura de amendare a cadrului legal ce tine de licentierea brokerilor de asigurare, precum si de reglementare in materie de substanta a activitatii acestora.

xprimm.md: Ce v-ati propus pe termen scurt si mediu, si mai ales in 2018?

V. C.: Principalele noatre obiective in urmatorul ciclu de 5 ani sunt schitate in proiectul strategiei de dezvoltare financiara, document de politici dar si calendar de actiuni care reflecta misiunea, viziunea si obiectivele noastre. Vezi aici prevederile strategiei. Actiunile incadrate in respectivul document deriva, de asemenea, din angajamentele asumate de autoritatile statului potrivit Acordului de Asociere a Republicii Moldova la Uniunea Europeana.

As vrea totusi sa punctez cateva aspecte. In primul rand, vom finaliza si vom implementa actele normative initiate in perioada precedenta, acestea fiind racordate la cerintele prudentiale la nivel international. O provocare majora pentru CNPF, dar si pentru actorii din piata, este legata de resetarea domeniului asigurarilor - de la elaborarea si implementarea unei legislatii adaptate realitatilor de astazi pana la liberalizarea tarifelor de asigurare si conformarea la noile cerintele de capitalizare.

Cu riscul de a ma repeta voi reitera cele mentionate anterior: asigurarea stabilitatii financiare a pietei si, respectiv, protejarea creditorilor/beneficiarilor este prioritatea noastra. Astfel, vom lua toate masurile necesare pentru a implementa reguli de gestiune a crizelor, inclusiv prin instrumente adecvate si rapide in cazul deteriorarii pozitiei financiare a anumitor asiguratori.

xprimm.md: Ceasteptari aveti de la societatile de asigurare in acest an?

V. C.: In primul rand, mizam pe mentinerea stabilitatii si cresterea capacitatii financiare a sistemului de asigurari, transparenta si noi investitori de buna credinta. Dezvoltarea produselor de asigurare facultative, corectitudine fata de clienti, achitarea la timp si in volumul corespunzator a despagubirilor, comunicarea si promovarea increderii societatii in produsele si serviciile de asigurare - acestea ar trebui sa fie principalele avantaje si prioritati ale jucatorilor din piata, dar si pentru autoritatea de supraveghere.

xprimm.md: Care este mesajul pe care ati dori sa il transmiteti consumatorilor serviciilor de asigurare?

V. C.: La nivel european, consumatorul este in centrul tuturor actiunilor autoritatilor de supraveghere. Este momentul zero de la care se pleaca in momentul amendarii legislatiei, promovarii unor schimbari sau masurilor proactive fata de societatile de asigurare si alti actori implicati. Consumatorii produselor de asigurare trebuie sa capete incredere in societatile de asigurare, sa beneficieze de servicii de calitate si bineinteles, sa fie despagubiti la timp si in cuantumul necesar, potrivit conditiilor inscrise in contractele de asigurare. In acest sens, ii incurajez sa se informeze corect in momentul incheierii unei polite, sa ceara lamuriri si toate informatiile necesare asiguratorului iar in cazul in care se simt nedreptatiti sa se adreseze CNPF. Avem un obiectiv major fata de clientii companiilor de asigurare, si anume, sa restabilim increderea in aceasta piata si sa asiguram un echilibru intre reglementari, administrarea riscurilor si cerintele de capital (pe de-o parte) si calitatea serviciilor financiare oferite de asiguratori, pe de alta parte, in directia protejarii consumatorilor. Vom insista, an de an, sa mentinem acest echilibru, pentru ca nimic nu dureaza daca nu este reinnoit in permanenta.

xprimm.md: Multumim, va dorim mult succes!

N.red.: Valeriu CHITAN este un reputat economist si manager din Republica Moldova, cu o vasta experienta in domeniul financiar si economic, ocupand de-a lungul carierei numeroase pozitii de top management, inclusiv cea de Ministru al Finantelor, Membru al Consiliului de Administratie al Bancii Nationale a Moldovei; Viceguvernator pentru Republica Moldova in cadrul Consiliului Guvernatorilor al Fondului Monetar International; Guvernator pentru Republica Moldova in cadrul Consiliului Guvernatorilor al Bancii Mondiale dar si membru al Curtii de Conturi pentru mai multi ani. Absolvent al Facultatii Economice, acesta detine si un Masterat in Administrarea Afacerilor de la Facultatea BledSchool of Management din Slovenia.


Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Valeriu CHITAN, Presedinte, Consiliului de Administratie al CNPF).




Share |


Publicat pe 30.01.2018 | 1296 vizualizari


TOP Stiri


Comenteaza acest articol
0 comentarii

DISCLAIMER: Dupa trimiterea comentariului, acesta va fi aprobat de un moderator. Vor fi publicate doar comentariile pertinente, la obiect, legate de continutul prezentat in material. Nu vor fi publicate comentariile care includ cuvinte obscene, atacuri la persoane/ institutii, atacuri si jigniri aduse autorului materialului, injurii aduse celorlalti cititori care au postat un comentariu, anunturi publicitare. Ne rezervam dreptul de a edita sau de a elimina complet orice comentariu care nu corespunde acestor principii. Site-ul 1asig.ro si Media XPRIMM nu-si asuma responsabilitatea juridica pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Atentie! Campurile "Comentariu" si "E-mail" sunt obligatorii
Nume:
Daca nu sunteti logat, numele dumneavoastra va aparea cu sufixul '(Anonim)'. Pentru a va autentifica, click aici
Daca sunteti logat si nu completati campul nume, va aparea automat numele dumneavoastra cu care v-ati inregistrat pe site
E-mail:

Comentariu:
< 10.000 car.

  Cod de securitate
Introduceti codul din imagine:


Arhiva



PAID

OMNIASIG




























Copyright 2018-2017 (c) 1asig.ro
powered by Media XPRIMM