1asig.ro
1asig.ro
INTERVIU: Valeriu CHITAN, ...

INTERVIU: Valeriu CHITAN, Presedinte, Comisia Nationala a Pietei Financiare

5 min. / 1.540 cuvinte
Istoric vorbind, anul 2020 va fi unul inedit dramatic pentru contemporaneitate, lumea se acomodeaza la un nou mod de viata, suntem constransi sa acceptam o noua paradigma, mai putin cunoscuta si obisnuita. In privinta pietei de asigurari, nu ne asteptam la miracole pana la sfarsitul perioadei de gestiune, urmand ca sa continuam eforturile in privinta calitatii serviciilor prestate, receptivitatea la reclamatiile consumatorului constituind o preocupare constanta.

PROMO



xprimm.md: Domnule CHITAN, recent ati fost decorat de Administratia Prezidentiala cu "Ordinul Republicii", ce inseamna pentru dvs. aceasta distinctie?

Valeriu CHITAN: Sunt extrem de onorat, respectiv ma obliga sa ma consacru plenar si in continuare slujirii intereselor publice, prin aplicarea celor mai recunoscute practici de gestiune institutionala si corporativa.

xprimm.md: Sa revenim la piata asigurarilor, rezultatele primului semestru indica o scadere semnificativa. Ne apropiem de finalul lunii septembrie, ceea ce ne indica faptul ca, in curand, vom putea avea o proiectie mai clara asupra rezultatelor pentru piata la 9 luni. Cum arata datele?

V.C.: Companiile de asigurari (licentiate) din R. Moldova au subscris, in primul semestru curent, prime brute in suma de 680 milioane lei, in scadere cu peste 10%, in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut, structura portofoliului fiind aceeasi, peste 90% revenind asigurarilor generale.

Traditional, cele mai mari volume de prime au fost acumulate pentru urmatoarele tipuri de asigurari: asigurarile obligatorii de raspundere civila auto interna (RCA) - 215,5 mil lei (+22,0% fata de ianuarie-iunie 2019); asigurarile CASCO - 146,1 mil lei (-9,7%) si "Carte Verde" - peste 87,2 mil lei (-36,9%). Cele mai afectate tipuri de asigurari care au inregistrat decadente fata de nivelul anului precedent au fost asigurarile "Carte Verde" (-36,9%), sanatate cu valabilitate peste hotare (-59,5%), raspundere civila generala (-53,7%), inclusiv a organizatiilor cu surse de pericol sporit (-88,2%). O sinteza mai cuprinzatoare vom avea dupa prezentarea rapoartelor specializate, termenul stabilit fiind de 25 octombrie curent. Cel mai expus efectelor crizei pandemice a fost si ramane segmentul "Carte Verde", in martie - aprilie vanzarile brusc inregistrand o contractie de peste 90 la suta, ulterior revenind lent la circa 2/3 din cifra de afaceri a anului precedent.

xprimm.md: Cum vi se pare ca s-a descurcat piata asigurarilor in aceasta perioada dificila? V-ati fi asteptat la scaderi mai bruste ale pietei din primul semestru, respectiv noua luni?

V.C: Daca vorbim de servicii in general si de cele financiare in particular, recunoastem ca "asigurarile" au suferit cel mai semnificativ. Eforturile managementului sectorial, in sensul diversificarii metodelor de deservire a beneficiarilor, au "compensat" relativ modest pierderile esentiale cauzate de diminuarea drastica a cererii consumatorilor, in speta din motive obiective (restrictionarea calatoriilor).

Corespunzator situatiei, asiguratorii au incheiat semestrul unu raportand per total profit operational (pana la impozitare) in suma de 67,5 mil lei, in crestere cu 20 la suta fata de rezultatele S1/2019, la originea veniturilor corespunzatoare fiind activitatile operationale si cele investitionale. Totodata, cinci entitati au raportat cumulativ pierderi cifrate la 13,8 mil. lei, iar alte opt - au obtinut profit brut in valoare de 81,3 mil. lei.

xprimm.md: Care sunt estimarile dumneavoastra privind rezultatele pietei pana la finalul anului 2020?

V.C.: De regula, in perioade de crize, iar aceasta fiind una cu totul diferita, cu impact conex - de natura economica si financiara - realmente, este dificil de a face careva prognoze pe termen imediat si de durata medie. Prin urmare, istoric vorbind, anul 2020 va fi unul inedit dramatic pentru contemporaneitate, lumea se acomodeaza la un nou mod de viata, suntem constransi sa acceptam o noua paradigma, mai putin cunoscuta si obisnuita.

Statistica prezentata mai sus pentru semestrul unu curent, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2019, arata scaderea veniturilor pe piata asigurarilor. De altfel, si organismele financiare internationale au revizuit in descrestere prognozele economice pentru anul in curs, inclusiv enuntand si un trend negativ pentru sectorul financiar, implicit cel de asigurari. Deci, nu ne asteptam la miracole pana la sfarsitul perioadei de gestiune, urmand ca sa continuam eforturile in privinta calitatii serviciilor prestate, receptivitatea la reclamatiile consumatorului constituind o preocupare constanta. Autoritatea de supraveghere isi propune obiective de anvergura in consolidarea functiei de supraveghere a pietei, insistand pe faptul ca criza comporta nu numai amenintari si riscuri, dar si oportunitati. Astfel, ne propunem realmente sa fortificam mecanismele de identificare timpurie a riscurilor emergente la nivel de entitate si de sector, implicit, sa ne focusam pe concentrarea procesului de supraveghere catre zonele cu grad de risc sporit.

xprimm: Insa, cu toate ca a fost un an dificil la nivel global, CNPF a luat o serie de masuri importante pentru mentinerea stabilitatii pietei. Cata nevoie a fost de interventia rapida a Autoritatii pentru piata?

V.C.: Nevoie si promptitudine in exercitarea functiei de supraveghere exista mereu, mai ales daca ne dorim sa intrunim anumite exigente si standarde de specialitate. Avand in vedere actualul context pandemic si importanta luarii unor masuri in timp util si cu celeritate, conditionate de evolutia pietei de-a lungul timpului - una nu intocmai lipsita de carente, - CNPF, inclusiv in sensul atenuarii efectelor crizei, a intervenit prin aprobarea unor decizii, mai cu seama:
  • masuri ce tin de solvabilitatea asiguratorilor si activele eligibile admise la acoperirea rezervelor tehnice si marja de solvabilitate minima;
  • amendamente referitor la posibilitatea incheierii contractelor de asigurare RCA prin utilizarea mijloacelor electronice si aplicarea semnaturii electronice avansate calificate. In rezultatul punerii in aplicarea acestui amendament, se prezuma ca prin plata primei de asigurare, asiguratul a consimtit incheierea contractului;
  • extinderea termenelor de prezentare si de publicare a rapoartelor specializate, financiare si de audit:
Toate aceste masuri au survenit pentru a mentine un grad satisfacator de siguranta financiara a asiguratorilor in actuala perioada dificila, odata cu reducerea vanzarilor si necesitatea achitarii despagubirilor de asigurare.

xprimm.md: Unul dintre asiguratorii din piata, KLASSIKA Asigurari, s-a confruntat in acest an cu anumite dificultati. Cum apreciati aceasta situatie?

Unele entitati, inclusiv si cea vizata au avut la dispozitie suficient orizont de timp pentru a-si "face temele pentru acasa". Recunosc, interventia noastra s-a lasat putin intarziata..., in mod neavenit am admis prea multa indulgenta, ceea ce in niciun caz nu contribuie la ordonarea pietei, ba dimpotriva - o indisciplineaza!

CA "KLASSIKA ASIGURARI" SA s-a aflat in remediere financiara prin administrare speciala - din iulie 2019 pana in august curent, - atunci cand Consiliul de Administratie al CNPF a decis intentarea procedurii de insolvabilitate. In pofida masurilor intreprinse de Autoritatea de Supraveghere, indicatorii prudentiali ai societatii nu au atins nivelul stabilit prin normele legale si situatia financiara nu s-a ameliorat. Gravitatea lucrurilor a degenerat, respectiv, o alta solutie decat intentarea procesului de insolvabilitate, practic a fost imposibil de identificat.

In situatia creata, CNPF pe intreaga perioada de administrare speciala, in scopul protectiei consumatorilor, a asigurat garantarea si executarea pe deplin a obligatiilor contractuale fata de beneficiarii serviciilor de asigurare. Paradoxal, fostii decidenti ai companiei - actionari, manageri dupa ce au dat bir cu fugitii, abandonand astfel societatea (2019) intr-o stare de colaps, acum din "culise" revendica in justitie drepturi care nu le apartin...

xprimm.md: Cum apreciati situatia actuala pe segmentul Carte Verde, prin prisma masurilor intreprinse de catre CNPF impreuna cu Biroul National al Asiguratorilor de Autovehicule (BNAA)?

V.C.: Dupa aproape doua decenii de monitorizare instituita de catre Consiliul Birourilor "Carte Verde" (CoB, Bruxelles), eforturile conjugate: autoritatile statului - piata autohtona de asigurari, s-au materializat cu faptul ca R. Moldova a devenit membru cu drepturi depline al SIA "Carte Verde". O decizie, in acest sens, a fost luata recent (24.09.2020) de catre Asambleea Generala - organul de conducere corespunzator, convocat intr-o reuniune anuala. Avand in vedere ca staff-ul acestui organism - la nivel de Comitet de Monitorizare (CoB) - va urmari in continuare evolutia segmentului "Carte Verde" - la nivel de management BNAA si per entitati/per piata - suntem in situatia de a accepta ca aceasta decizie - in "avans" - ne obliga sa perseveram si sa reconfirmam in mod autentic aspiratiile si actiunile in vederea racordarii la standardele internationale in materie de asigurari, respectiv, sa ne conformam fara echivoc "regulilor de joc" stabilite de SIA "Carte Verde".

Prin urmare, atat entitatile emitente "Carte Verde", cat si aspirantii la acest sistem trebuie sa insuseasca urmatoarea lectie: membrii acestui "club de elita" sunt cei de exceptie, in toate - istorie ireprosabila; actionariat financiar sustenabil si responsabil; management "fit and proper" si standardizat din punct de vedere a bunei guvernante; adecvare la capital si rezerve tehnice suficiente; cultura si conduita civilizata. Intr-un cuvant, mesajul nostru pentru piata, in acest sens, este urmatorul: acest sistem (SIA "Carte Verde") ne accepta ca entitate suverana dar, in acelasi timp, ne impune sa avem grija de propria reputatie care mult conteaza, fara a compromite intr-un fel aceasta oportunitate de a face business.

xprimm.md: Care sunt estimarile Dumneavoastra in ceea ce priveste piata de brokeraj in asigurari? Pregateste CNPF anumite masuri care ii vizeaza pe acestia?

V.C.: Piata de brokeraj urmeaza sa se ghideze de rigorile pietei, respectiv, sa se conformeze cadrului legal in materie de adecvare la capital ( brokerii - 400,0 mii lei, agentii - 100,0 mii lei). La moment, 90% din aceasta categorie de participanti ai pietei deja intrunesc cerintele nominalizate.

In genere, toti participantii profesionisti a pietei de asigurari ce practica intermediere financiara propriu-zisa trebuie sa corespunda unor reguli deontologice, sa se axeze neconditionat pe calauza de a fi partener credibil - pe interior si pe exterior. Loc pentru a-si reafirma misiunea pe piata autohtona de asigurari exista pentru toti cei dedicati in aceasta opera nobila si de raspundere.

xprimm.md: Ce v-ati propus pe termen scurt si mediu, si mai ales in 2020?

V.C.: Anul 2020 il putem consemna ca unul de resetare a cadrului de reglementare si supraveghere a pietei de asigurari, prin implementarea directivelor europene. Cu expertiza si suportul Bancii Mondiale, au fost elaborate doua proiecte de legi: Legea privind activitatea de asigurare si reasigurare (transpunerea Directivei nr. 2009/138/CE privind Solvency II) si Legea privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse de vehicule (transpunerea Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de raspundere civila auto si controlul obligatiei de asigurare a acestei raspunderi).

De asemenea, un "test" pentru companiile de asigurari il va constitui preconizata evaluare (ianuarie - mai 2021) a pietei per ansamblu, in vederea intrunirii normelor prudentiale, mai cu seama, in materie de solvabilitate, corectitudinea calcularii rezervelor tehnice, calitatea activelor societatilor de asigurari licentiate, precum si un exercitiu actuarial al obligatiilor aferente certificatelor "Carte Verde".

xprimm.md: Care este mesajul pe care ati dori sa il transmiteti consumatorilor serviciilor de asigurare, in special acum, intr-o perioada in care ar trebui sa constientizeze mai mult importanta asigurarilor?

V.C.: In primul rand, sanatate si ganduri bune! Recomand tuturor consumatorilor produselor de asigurare sa-si pastreze calmul si sa respecte deciziile si masurile dispuse de autoritati. Desi traversam o perioada plina de provocari majore, este bine sa constientizam ca riscurile la care suntem expusi nu vor fi absorbite imediat. Prin urmare, ca niciodata societatea are nevoie de coeziune, prudenta si solidaritate pentru a minimiza costurile si consecintele aditionale. In context, sfatul nostru pentru toti: sa acorde o importanta cuvenita asigurarilor ca mijloc sigur de protectie, pentru ca gratie acestora putem sa ne protejam financiar si familia, si afacerile. Vreau sa cred ca dupa incheierea acestei crize pandemice rolul asigurarilor va fi perceput la justa valoare de catre consumatori, iar companiile de asigurari, la randul lor, vor depune eforturi pentru a veni in intampinarea clientilor, precum si pentru a cuantifica oportunitatile si provocarile pentru dezvoltarea afacerilor prin crearea si oferirea de noi produse si servicii de asigurare.

xprimm.md.: Va multumesc!

454 accesari