1asig.ro
1asig.ro

UNSAR: Exemplele de majorari radicale ale tarifelor RCA nu pot fi generalizate la nivelul tuturor asiguratorilor

5 min. / 1.540 cuvinte
In contextul dezbaterilor publice si institutionale cu privire la nivelul tarifelor RCA, UNSAR precizeaza ca transportatorii prezinta in spatiul public exemple punctuale de majorari radicale ale tarifelor RCA, care nu pot fi generalizate la nivelul tuturor asiguratorilor. Pe de alta parte, asociatia spune ca "intelege ingrijorarile manifestate de catre acestia" si isi doreste "un dialog cat mai transparent si constructiv cu reprezentantii lor".

Anuntul UNSAR vine in contextul in care in mass-media au fost prezentate informatii despre dublari si triplari ale tarifelor RCA pentru anumite segmente de clienti, in special pe cel al transportatorilor rutieri. Acest lucru a fost confirmat si de ASF, la finele lunii noiembrie, cand autoritatea anuntase ca primise din partea asiguratorilor notificari de modificare a primelor RCA si ca a sesizat majorari cuprinse intre 300 si 400% ale primelor RCA.

Din acest motiv, la inceputul lunii decembrie, ASF a demarat o serie de controale la societatile de asigurari pentru verificarea cauzelor cresterii tarifelor fata de perioadele precedente, anuntand ulterior si ca au fost identificate probleme in ceea ce priveste corectitudinea calculelor actuariale utilizate pentru stabilirea tarifelor RCA si ca a cerut refacerea acestora. In paralel, pe 17 decembrie 2015, transportatorii rutieri protesteaza in fata Guvernului Romaniei, intre orele 10.00-15.00, invocand nivelul foarte ridicat al tarifelor RCA.

Totusi, o analiza efectuata de ASF a relevat o serie de factori de influenta in preturile politelor RCA, printre care se numara cresterea semnificativa a valorii despagubirilor pentru vatamari corporale si deces, practica judiciara neuniforma si lipsa de predictibilitate a valorii acestor despagubiri, cresterea de pana la 4,5 ori a daunei medii pentru despagubiri aferente vatamarilor corporale si deceselor pentru accidentele produse in afara Romaniei, fata de cele produse in tara, precum si cresterea, in anumite cazuri, a frecventei daunelor si a daunei medii pe segmentul autocamioanelor de mare tonaj.

Si UNSAR a specificat ca "nivelul daunalitatii asiguratilor este o parte importanta in calculul pretului RCA. Este de notorietate faptul ca daunalitatea transportatorilor a crescut dramatic in ultima perioada, in special pe transportul extern, unde nivelul despagubirilor este mult mai mare si in unele tari chiar nelimitat. De altfel, o parte a discutiilor cu transportatorii a vizat masuri de educare a soferilor in privinta sigurantei rutiere. Situatia din Romania nu este cu mult mai buna, comportamentul in trafic al soferilor ridicand riscuri substantiale".

"Obiectivul nostru il reprezinta stabilitatea industriei asigurarilor pe segmentul RCA si sustinem necesitatea implementarii unui cadru legislativ predictibil, clar si echitabil pentru toate partile implicate", a mai punctat UNSAR.

In acest sens, UNSAR a participat la o intalnire de lucru pe subiectul asigurarilor obligatorii RCA cu reprezentanti ai Ministerului Finantelor Publice, ASF si Consiliului Concurentei, in data de 16 decembrie 2015, unde au fost prezenti si membri ai conducerii companiilor de asigurari cu portofoliu RCA pe piata din Romania. Anterior, UNSAR a purtat discutii si cu reprezentantii transportatorilor, ai ASF si membri ai Parlamentului Romaniei, unde s-au discutat propuneri care sunt in curs de analiza atat la nivelul societatilor de asigurari, cat si la nivelul UNSAR.

2.405 accesari