1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Tendintele in controalele ...

Tendintele in controalele anti-frauda si noile modele de raportare fiscala, printre temele abordate in cadrul "Tax & Finance Forum Bucuresti" 2022

Pe 14 noiembrie 2022, BusinessMark a organizat la Bucuresti o noua editie "Tax & Finance Forum", eveniment hibrid in cadrul caruia 12 experti din importante companii de consultanta au analizat cele mai importante noutati legislative cu impact fiscal ce vor intra in vigoare de la inceputul anului urmator, principalele provocari pentru contribuabilii romani si solutii de adaptare la noile prevederi.

Punctele cheie ale evenimentului:

Miruna ENACHE, Partener, Liderul Diviziei de Asistenta Fiscala in Tranzactii, EY Romania, a deschis prima sesiune a conferintei, cu o prezentare despre impozitarea direct si schimbarile la care trebuie sa ne asteptam la inceput de 2023.

"Microintreprinderile au primit o lovitura, iar anul viitor lucrurile se schimba. Incepand cu 2023, sistemul de micro devine optional. Se elimina cota de 3% si ramanem cu o singura cota, cea de 1%. Se reduce plafonul, iar asta ii deranjeaza pe multi, care acum trebuie sa se uite foarte atent sa nu depaseasca plafonul de 500.000 de euro.

Mai este o modificare foarte importanta, legata de tipul de activitate desfasurata de microintreprinderi. Daca avem venituri din zona de consultanta sau management mai mult sau egal cu 20% din veniturile firmei, nu ne mai incadram ca microintreprinderi. Astfel, trebuie sa schimbe regimul de impozitare, sa aiba o contabilitate mai complexa.

O alta modificare legislativa relevanta din perspectiva impozitelor directe este legata de impozitul pe dividende - se majoreaza cota de dividende de la 5% la 8%.

Partea legata de sponsorizari este foarte importanta pentru ONG-uri, pentru cei care s-au straduit foarte mult sa ne convinga sa redirectionam o parte din impozitul pe profit catre acestea. Aceasta zona s-a destabilizat: nu mai avem o reportare efectiva a sumelor pe care le puteam acorda spre sponsorizare si pe care nu le-am acordat, ci avem un formular pentru redirectionare - Formularul 177. Stim de la persoane fizice, unde directionarea se facea pe baza de formular, ca sunt intarzieri foarte mari intre momentul directionarii si momentul in care organizatia isi primea banii", a explicat ea.

In continuare, Alina ANDREI, Partener, Cabot Transfer Pricing a vorbit despre preturile de transfer in contextul actual (inflatie, razboi, cresteri de dobanzi si taxe, plafonari preturi), prezentand totodata o serie de cazuri recente de inspectii fiscale ale DPT.

"Romania a transpus prevederile Directivei (UE) 2021/2.101 a Parlamentului European si a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2013/34/UE in ceea ce priveste prezentarea, de catre anumite intreprinderi si sucursale, de informatii privind impozitul pe profit. Directiva a fost transpusa prin modificarea / completarea legislatiei nationale - a Ordinului 1802 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate.

Directiva transpune o serie de obligatii de raportare informatii financiare (taxele platite, impartirea veniturilor, profiturilor si angajatilor per tari) pentru societatile care fac parte din grupuri MNE cu CA consolidata > 3,7 mld. lei sau aprox. 748 mil. EUR.

Aceasta directiva reprezinta primul pas in implementarea impozitului pe profit minim despre care vorbea OECD - impozit minim pentru multinationale de 15%, la nivel global."

Un alt subiect abordat in cadrul conferintei a fost cel al beneficiilor salariale si impozitarea lor, iar Mitel SPATARU, Tax Partner, Crowe Romania, a pus accent pe modificarile ce vor fi aplicate din 2023.

"Avem patru situatii foarte clare in care organizatiile pot acorda diurne angajatilor: delegarea, detasarea, indemnizatia privind detasarea transnationala si prestatiile suplimentare privind lucratorii mobili. Am adus in discutie Codul Muncii pentru ca exista o reglementare - Legea 283 - care se refera la partea aceasta de beneficii salariale.

Delegarea se refera la un loc de munca stabil, atunci cand sunt trimis sa lucrez in alta localitate. Detasarea presupune schimbarea temporara a locului de munca la un alt angajator - angajatului trebuie sa ii fie acoperite cheltuielile de transport si cazare si sa primeasca o diurna.

Detasarea transnationala presupune: detasarea unui salariat in executarea unui contract transnational incheiat intre intreprinderea care face detasarea si beneficiarul prestarii; detasarea unui salariat de pe teritoriul Romaniei in cadrul grupului de intreprinderi; punerea la dispozitie a unui salariat, de catre un agent de munca temporara la o intreprindere utilizatoare din alt stat.

Avem beneficii noi, precum: clauza de mobilitate - atentie la situatiile in care avem mobilitate vs. situatiile in care avem delegare, pentru ca nu inseamna acelasi lucru; contravaloarea hranei acordate de catre angajator pentru angajatii proprii; cazarea si contravaloarea chiriei pentru spatiile de cazare/de locuit puse de catre angajatori la dispozitia angajatilor proprii.

In ceea ce priveste hrana, valoarea maxima care poate fi acordata nu poate fi mai mare ca valoarea maxima a unui tichet de masa, nu se iau in calcul numarul de zile din luna pentru: telemunca, munca la domiciliu, concediu de odihna sau medical, delegare si nici angajatilor care beneficiaza de tichete de masa."

Monica IONESCU, In-House Lawyer, PKF Finconta, a vorbit despre principalele modificari aduse Codului de procedura fiscala de OG nr. 31/2022, una dintre acestea fiind Solutia fiscala individuala anticipata (SFIA). Astfel, Monica a precizat ca aceasta:

  • se limiteaza la o situatie fiscala de fapt viitoare si o obligatie fiscala principala
  • nu se limiteaza numarul de cereri pe care le poate depune contribuabilul
  • termenul pentru solutionarea cererii de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate este de pana la maxim 6 luni.
  • a fost inclusa categoria contribuabililor nerezidenti ca beneficiari ai acestui instrument al SFIA, stabilindu-se totodata si taxa de emitere pentru aceasta categorie - 5.000 euro.

Regula privind restituirea taxei achitate pentru emiterea SFIA este ca, daca cererea privind solutionarea SFIA intra in procedura de analiza pe fond, contribuabilul nu are dreptul la restituirea acesteia. A fost eliminata posibilitatea de restituire a taxei in cazul in care cererea privind SFIA este respinsa, exceptie facand cazurile in care contribuabilul a depus cerere pentru emiterea SFIA anterior datei de 3 septembrie 2022.

In ceea ce priveste situatiile in care taxa de emitere a SFIA poate fi restituita, reprezentanta PKF Finconta a mentionat ca o situatie este cea in care contribuabilul solicita din proprie initiativa, intr-un termen 15 zile de la depunerea cererii sau cand cererea nu a fost luata in considerare de organul fiscal competent, la finalizarea analizei prealabile.

"Cererea de emitere a unei solutii fiscale anticipate nu mai e atributul ANAF, ci al Ministerului Finantelor. Desi ar trebui sa fie un instrument fiscal eficient in activitatea companiilor, din pacate stim cu totii ca se emit foarte putine SFIA. Desi au trecut la Ministerul Finantelor in ideea de a eficientiza aceasta solutie fiscala si de a deveni un instrument util de lucru. Departamentul creat in minister nu are pentru moment niciun angajat", a completat Florentina SUSNEA, Managing Partner, PKF Finconta,

Luisiana DOBRINESCU, Managing Partner, Dobrinescu Dobrev SCA, a deschis cea de-a doua sesiune de prezentari vorbind despre teme si dileme din jurisprudenta recenta a CJUE in materia TVA.

Prezentand rolul jurisprudentei CJUE, Luisiana a mentionat:

  • efectul multilateral al hotararilor CJUE
    • chiar daca, in mod formal, raspunsul acordat unei intrebari preliminare este adresat instantei nationale care a transmis respectiva intrebare, prin faptul ca stabileste modalitatea corecta de interpretare a dreptului comunitar, se adreseaza cu caracter obligatoriu, tuturor instantelor nationale
  • autoritatea de lucru judecat a hotararilor CJUE poarta asupra problemei de drept unional pusa in discutie si nu asupra unui litigiu anume sau a unei situatii de fapt anume
  • CJUE clarifica si precizeaza semnificatia normei de drept, astfel cum trebuie sau ar fi trebuit sa fie inteleasa si aplicata de la data intrarii sale in vigoare

Vorbind despre costurile de ocupare in piata imobiliara in 2023, Raluca BUCIUC, MRICS, Director, Partner, Romania, Valuation360 and Advisory Services, Colliers Romania precizat ca:

"Toata piata imobiliara se supune trendurilor internationale pe care analistii le-au denumit BANI - Brittle, Anxoius, Non Linear, Incomprehensive.

Costurile de ocupare ale unui spatiu imobiliar pentru un chirias includ: chirie, utilitati, taxa de servicii, taxa de marketing. Cand vorbim de chirie, putem observa o crestere a costurilor de chirie. Acei proprietari care au cladiri noi aleg sa aplice aceasta inflatie. Proprietarii care au trecut prin experienta COVID alaturi de chiriasii lor - in special in spatiile comerciale - sunt mai atenti. Alti proprietari, care au hale comerciale sau cladiri de birouri, daca au contracte care se apropie de expirare, nu doresc sa sperie chiriasii si discuta de la caz la caz.

In ceea ce priveste utilitatile, analizand costurile cladirilor comerciale, observam ca pe parcursul anului 2022 a crescut cu 40% costul facturilor la gaz si curent, iar cu 15-25% pentru apa si canalizare.

In zona taxelor de servicii, vedem o crestere intre 5 si 50%. Aceste taxe includ: taxa pe proprietate, asigurarea cladirii, intretinere si mentenanta, curatenie spatii comune, mentenanta lifturi, paza si receptie, intretinere spatii verzi, utilitati spatii comune, serviciu privat pompieri, taxa de management."

O alta tema abordata in cadrul "Tax & Finance Forum Bucuresti" a fost cea a tendintelor actuale in controalele anti-frauda. Astfel, Diana ROSU, Director Corporate Tax, PwC Romania a atras atentia ca "in prezent, observam niste tendinte in controalele fiscale care duc la modificarea procesului."

"Vorbim despre controale fulger facute de Directia Antifrauda, prin intermediul unei proceduri documentare care acum se facea din birou, in baza unor documente. De anul acesta, suntem pusi in situatia de a cauta foarte multe documente. Controalele se pot finaliza chiar si cu decizii de impunere care sunt tratate ca acte administrativ-fiscale. Ca un tipar constant am observat: finantarile intra-grup, aspecte privind preturile de transfer si serviciile IT. Ce este comun acestor zone este ca prin toate intrebarile si verificarile se incearca identificarea beneficiarului real - miza echipei anti-frauda fiind aceea de a trata compania-mama ca pe un simplu intermediar, fara nicio functie", a continuat ea.

In continuare, Alex COMANESCU, Director, Taxare Indirecta, KPMG Romania, a prezentat noile modele de raportare fiscala.

"Din perspectiva legislatiei, vorbim de doua calupuri mari: cel superior, care se ocupa de conceptul de factura electronica, si cel legat de RO e-Transport. Sunt foarte multe intrebari care nu si-au gasit raspunsul. Cand vorbim de factura electronica, trebuie sa ne gandim ce avem deja mentionat in Codul Fiscal, care spune ca orice document printat si scanat pe email reprezinta o factura electronica. Asta este tot ce scrie in Codul Fiscal. Pentru domeniile acoperite de e-Factura, vom folosi formatul XML, iar pentru cele care nu sunt acoperite, fie folosim factura clasica, pe hartie, fie ceea ce e mentionat in Codul Fiscal. Daca va asteptati sa emiteti factura din site-ul Ministerului de Finante, s-ar putea sa nu aveti aceasta posibilitate. Portalul ANAF nu verifica elemente legate de fond - nu va verifica niciodata daca pretul este corect. Dupa momentul validarii, veti primi un cod - acel sigiliu aplicat de Ministerul de Finante - care reprezinta dovada. Din perspectiva cumparatorului, exemplarul original al facturii va fi mereu XML-ul plus acel sigiliu.

Din perspectiva datei comunicarii, atat timp cat clientul este in sistemul RO e-Factura, atat timp cat aveti confirmarea incarcarii si validarii facturii, se considera ca aceasta a fost comunicata. Acest lucru presupune ca nu aveti obligatia sa ii dati factura fizica sau PDF. Pentru relatia B2B, este obligatoriu ca ambele parti sa fie inregistrate in sistemul RO e-Factura."

Emanuel BONDALICI, Senior Managing Associate, Reff & Associates SCA - member of Deloitte Legal a incheiat prima parte a conferintei, cu o prezentare despre digitalizarea ANAF.

"Aceasta digitalizare vine din reformele asumate de Romania prin PNRR. In primul rand, pentru ca UE aloca bani pentru astfel de initiative, iar in al doilea rand, este tara noastra obligata sa digitalizeze ANAF, prin legislatia europeana", a precizat el, mentionand o serie de obiective asumate de Ministerul de Finante prin PNRR.

  • modernizarea si digitalizarea ANAF (SAF-T,RO e-Transport,RO e-Factura), dezvoltarea SPV si a serviciilor la distanta, transpunerea in format electronic a formularelor, call center, reasezarea resurselor umane
  • imbunatatirea proceselor de administrare a impozitelor si taxelor, inclusiv prin implementarea managementului integrat al riscurilor, implementarea platformei Big-Data
  • cresterea conformarii voluntare a contribuabililor prin dezvoltarea serviciilor digitale si introducerea de programe de conformare voluntara
  • identificarea si reducerea nonconformarii fiscale si decalajelor fiscale, prin utilizarea inteligenta masiva a datelor si informatiilor pentru identificarea zonelor de mare risc fiscal
  • revenirea fenomenelor de frauda fiscala si evaziune fiscala nationala si transfrontaliera, prin identificare timpurie si tintita a riscurilor fiscale majore
  • cresterea ponderii numarului de verificari documentare fata de restul actiunilor de control (30% din totalul actiunilor de control pana in Q4 2022, respectiv 60% pana in Q4 2025)

In ultima parte a evenimentului, specialistii Crowe Romania au sustinut seminarul "Noi reguli fiscale asteptate si cu impact pentru anul 2023 - modificari legislative si aspecte practice".

Mihai ERCULESCU, Tax Manager, Crowe Romania, a vorbit in cadrul seminarului despre impozitarea companiilor, regim microintreprinderi, impozit pe profit si alte aspecte practice.

"Va voi prezenta principalele modificari in materie de impozite directe aduse de OG nr. 16/2022. Aceasta ordonanta va afecta atat persoane fizice, cat si juridice, putand avea un impact semnificativ asupra modului in care acestea isi vor desfasura in continuare activitatea. Este important sa intelegem nevoia de schimbare legislativa. In general, schimbarile legislative apar ca necesitate de a tine pasul cu dinamica economiei, precum si ca o nevoie de a aduce corectii anumitor aspecte legislative care nu au impactul dorit.

Voi vorbi despre schimbarile aduse de aceasta Ordonanta in ceea ce priveste impozitul pe profit, impozitul pe dividende si pe impozitul veniturilor din microintreprinderi.

In ceea ce priveste impozitul pe profit, nu au fost foarte multe modificari, principala modificare fiind ca se extinde facilitatea privind scutirea de la impozitul pe profit a profitului reinvestit. In prezent, aceasta facilitate se acorda pentru echipamentele tehnologice, calculatoare, electronice, echipamente periferice - cu alte cuvinte, mijloacele fixe care se regasesc in categoria 2.1 sau 2.29 din catalogul privind duratele normale de amortizare ale mijloacelor fixe. Prin Ordonanta 16 se extinde aceasta facilitate si pentru investitiile facute in active folosite in activitatea de productie, de procesare, precum si in activele reprezentand retehnologizare. Aceasta modificare vine din partea autoritatilor sa incurajeze contribuabilii sa investeasca in active prin care sa creasca capacitatea de procesare si de productie, precum si sa le retehnologizeze pe cele existente.

Masura va intra in vigoare incepand cu ianuarie 2023. Aceste active vor fi stabilite prin Ordin al ministrului Finantelor in termen de 120 de la publicarea Ordonantei 16/2022."

A urmat Mitel SPATARU, Tax Partner, Crowe Romania, care a prezentat noua paradigma privind impozitarea beneficiilor salariale, cum ar fi: indemnizatia de mobilitate, pensia facultativa, asigurarile de sanatate, ajutor pentru telemunca, diurna.

"Nu stiu cati dintre dvs. stiu ca prin Legea 283 a fost implementata recent o directiva europeana ce aduce modificari destul de interesante pe Codul Muncii. Sa incepem cu facilitatile fiscale. In primul rand, a fost eliminata facilitatea privind scutirea impozitului pe salarii in domeniul HoReCa, incepand cu ianuarie 2023. In schimb, au fost uniformizate si aliniate doua scutiri: impozitarea din domeniul constructiilor si s-a adaugat scutirea pentru industria agroalimentara. Avem doua ordine ale Ministerului de Finante care stabilesc aceleasi reguli pentru ambele facilitati: incepand cu ianuarie 2023 se vor acorda doar pe baza contractului de munca, nu si alt tip de contract. Se modifica, incepand cu 2022, calculul cifrei de afaceri - suntem obligati periodic in anul curent sa calculam cifra de afaceri si sa vedem daca atingem procentul de 80% si nu cum era in trecut - ne uitam la anul anterior si aplicam in anul urmator scutirea. Se reduce plafonul neimpozabil: era anterior stabilit de la minim 3000 la maxim 30.000, iar acum avem un maxim de 10.000 lei. Pentru ambele facilitati, salariatii pot opta in scris pentru contributia la Pilonul II de pensii, respectiv 3,75%.

In ceea ce priveste modul de desfasurare a activitatii, in legislatie scrie clar ca nu se aplica pentru salariatii detasati in afara Romaniei sau pentru activitatile desfasurate in afara tarii. "

In ultima parte a seminarului, Cristiana OPREA, Senior Tax Manager, Crowe Romania, a vorbit despre TVA - aspecte practice si cele mai recente modificari legislative, cu accent pe: livrarea catre sine vs. obligatii de ajustare a dreptului de deducere; modificari legislative recente.

"In zona de TVA avem legislatie care vine de la nivelul Uniunii Europene. Acest subiect este important pentru ca am vazut in contextul post-pandemic foarte multe reamenajari de spatii comerciale si de sedii de birouri. Sunt foarte multe spatii la care se renunta - apar intrebari legate de ce se intampla cu acele investitii pe care le-am facut. Ne dau vreo obligatie din perspectiva TVA sau putem sta linistiti? Este important sa stim din avans cum ne putem pregati pentru eventuale controale. Am intalnit abordari din ce in ce mai agresive.

O alta intrebare frecventa vizeaza acordarea de bunuri cu titlu gratuit angajatilor sau tertilor. Ce inseamna livrare catre sine? Presupune iesirea unui bun din patrimoniul companiei, fara contrapartida - nu se percepe o plata. Pentru a pastra principiul neutralitatii, trebuie sa vedem daca am dedus TVA-ul la achizitia initiala, daca mai avem cumva vreo obligatie sa il contrabalansam printr-o autocolectare. Gasim prevederile la articolul 274, alineatele 4,5 si 8, iar aceste articole se judeca cumva in cascada fata vizavi de articolele 304, 305 care vizeaza ajutarile TVA deduse initial pentru bunuri care nu sunt de capital si pentru bunuri care sunt. Intai ne ducem si ne uitam la articolele 270 si 271, dupa care ne uitam daca ne arunca la ajustari. Care sunt cazurile care ne dau obligatia de autocolectare? Legea spune ca, daca preluam bunuri din activitatea economica - fie achizitionate, fie produse intern - si le folosim pentru alte activitati decat activitatea economica, cu conditia ca TVA sa fi fost dedusa initial. Aceasta conditie este foarte importanta."

Un proiect: BusinessMark

Partenerii evenimentului au fost: EY Romania, Crowe Romania, Cabot Transfer Pricing, PwC Romania, Colliers Romania, PKF Finconta, Dobrinescu Dobrev SCA

Evenimentul a fost sustinut de: Camera Consultantilor Fiscali, BEROCC

Suportul tehnic a fost asigurat de: SCS

Partenerii media ai evenimentului au fost: spotmedia.ro, Financial Market, Ziarul Bursa, Contzilla, Juridice.ro, 1asig.ro, Debizz Magazine, MATEK, Jurnalul de Afaceri, administratie.ro, Global Manager, EventsOnline.ro, Revista Piata, Transilvania Business, Top Business News, Business Voice, spatiulconstruit.ro, Digital Business, Ziarul 21, PRwave, Antreprenor in Romania, Club Economic, Romania Durabila, Economistul, Curierul Fiscal, AngajatorulMeu.ro