1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Studiu UNSAR - IRES: Care este perceptia romanilor in privinta asigurarilor? Deficit major de informare si lipsa culturii de gestionare a riscului

Prima editie a Barometrului UNSAR - IRES 2019 "Perceptia riscului si cultura asigurarilor din Romania" arata ca exista o lipsa de informare a romanilor cu privire la asigurari. De asemenea, acestia constientizeaza riscurile, dar nu stiu sa le gestioneze si sa se protejeze impotriva celor mai ingrijoratoare riscuri, precum incendiul, dezastrele naturale, imbolnavire si altele.

"UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania a realizat, impreuna cu partenerii de la IRES, prima editie a acestui barometru privind perceptia riscului si cultura asigurarilor din Romania. Ne propunem ca acesta sa fie un studiu anual, sa vedem dinamica. Este important sa te poti uita in urma si sa vezi cum evolueaza oamenii, perceptia riscului si cum evolueaza perceptia lor in ceea ce priveste industria de asigurari", a declarat Alexandru CIUNCAN, Director General, UNSAR, in cadrul evenimentului "Scoala pentru Jurnalisti", organizat in weekendul 7-9 iunie 2019.

"Aceasta este o prima parte a studiului, urmand ca a doua parte sa fie publicata in luna septembrie a.c., care va include cifre referitoare la profilul dorit de clienti in ceea ce priveste distribuitorii de asigurari", a adaugat el.

Dan JURCAN, Director de Cercetare in cadrul IRES - Institutul Roman de Evaluare si Strategie, a subliniat ca: "Exista un deficit major de informare privind industria asigurarilor in Romania, exista un nivel de incredere relativ bun, dar marea problema este ca nu exista o cultura a gestionarii riscului - si asta cred ca este principala provocare a industriei. Campaniile de informare pot schimba ceva dar nu semnificativ. Este nevoie de efort in timp si dincolo de efortul industriei, marea problema este educatia. Cred ca scoala ar trebui sa faca principalul pas in ceea ce inseamna atitudinea pe care noi o avem fata de risc si felul in care ar trebui sa gestionam riscul".

Potrivit lui Dan JURCAN, descoperim din studiu ca aproape 80% din ponderea asigurarilor este generata de cele obligatorii, fara a fi un act voluntar, chiar daca participantii la sondaj sunt constienti ca acest risc exista. "Nu avem acest cult al gestionarii riscului, nu este o componenta din cultura nationala".

Barometrul UNSAR - IRES a fost realizat telefonic, in perioada 6-9 mai 2019, pe un esantion national de 1.348 de subiecti.

La intrebarea "Cata incredere aveti in...?", familia este centrul increderii pentru romani - 73% dintre participantii la studiu au spus ca au foarte multa incredere in familie si 23% au spus ca au multa incredere. Iar urmatoarele locuri sunt detinute de prieteni, vecini, autoritati publice, colegi si apoi companii din mediul privat. "Tinerii au cota mai mare de incredere atunci cand vorbim de vecini, prieteni, in timp ce la persoanele in varsta scade nivelul de incredere in autoritati publice, dar creste in familie", a explicat oficialul IRES.



"Aceste date confirma ca suntem o natiune in care comunitatea inca mai conteaza, nu avem incredere in institutii, nu avem incredere sociala si asta ne face sa ne indreptam mai mult spre familie in situatii de criza si mai putin spre institutii. In vestul Europei familia nu reprezinta un refugiu petru situatii dezirabile", a adaugat el.

Totodata, din intrebarea "In ce masura va ingrijoreaza riscul producerii urmatoarelor evenimente nedorite, care va pot afecta situatia financiara actuala?" avem o confirmare ca romanii constientizeaza riscul producerii incendiului, dezastrelor naturale, imbolnavire, accident auto, fenomene meteo severe, furt etc.



"Aici avem o confirmare a faptului ca romanii constientizeaza riscul producerii unor evenimente si efectele asupra situatiei financiare, dar este o diferenta in ceea ce constientizeaza si tipul de comportament pe care il au vizavi de astfel de situatii. Aproape 80% din ponderea asigurarilor este generata de ceea ce te obliga legea, nu de un act voluntar, chiar dac estei constienta ca acest risc exista. Gestionarea riscului nu este o componenta din cultura nationala", a spus Dan JURCAN.

La intrebarea "Cat de bine informat sunteti despre tema asigurarilor, in general?" ponderea este impartita, de circa 50% la 50% intre cei informati si cei neinformati. Asta arata un deficit mare de informare. 11% dintre respondenti sustin ca sunt foarte bine informati, iar alti 39% sunt bine informati. Iar 37% spun ca sunt slab informati, iar 13% nu sunt deloc informati.

"Care sunt principalele surse din care va obtineti informatii despre asigurari?" - Aici televiziunea ramane sursa cea mai importanta de informare despre asigurari. Iar internetul a crescut doarte mult, ajungand pe locul doi, cu 47%. Pe locul trei se claseaza companii di brokerii de asigurari, urmate de familie, prieteni, colegi, presa scrisa si radio.



"Familia joaca un rol pentru doar 20% din respondenti. Din alte studii reiese ca, chiar daca are o pondere foarte mica, 20%, puterea de convindere este foarte mare", a explicat directorul IRES.

Intrebari cu ce asociaza cuvantul "asigurare", 54% dintre romani au spus ca este "o forma de protectie". Alte raspunsuri: o forma de protectie si investitie, o forma de protectie si economisire, o forma de investitie, o forma de economisire.

"Oamenii inteleg ca asigurarea iti ofera protectie, isi reduc riscul in cazul unui eveniment", a subliniat Dan JURCAN.

Intrebati "Cata incredere aveti, in general, in societatile de asigurari?", respondentii au spus ca au:
  • foarte multa incredere - 5%,
  • multa - 29%,
  • putina - 41%,
  • deloc - 13%,
  • nu raspund - 2%.
Referitor la calitatea cea mai importanta pe care trebuie sa o aiba o societate de asigurare, cei mai multi respondenti au mentionat seriozitatea - 44%, corectitudinea - 30%, incredrea pe care o inspira - 8% si altele.

Dintre cei chestionati, 56% dintre cei care au raspuns la studiu au spus ca detin o polita de asigurare, in timp ce 445 nu au asigurari.

Intrebati "Ce fel de polite de asigurare aveti in prezent?", cele mai multe raspunsuri cu "da"au fost mentionate de participanti la politele RCA, asigurarea obligatorie a locuintei (PAD), asigurarea facultativa a locuintei, asigurare de sanatate, CASCO si altele.



La intrebarea "Cum ati descrie experienta personala pe care ati avut-o cu societatile de asigurari?", romanii au spus: mai degraba placuta - 60%, mai degraba neplacuta - 10%, atat placuta, cat si neplacuta - 17%, nu e cazul - 11%, nu raspund - 1%.

"Cand ai o experineta placuta creste si increderea in domeniu", a atras atentia oficialul IRES.

Totodata, intrebati "Care este principalul motiv pentru care NU ati incheiat o polita de asigurare pana in prezent?" romanii au spus ca nu au bani - 40%, nu au incredere sau nu ii intereseaza.



In acelasi timp, principalul motiv pentru care ar cumpara o asigurare este siguranta, urmata de dorinta de nu incalca legea, stabilitatea financiara si altele.

In cadrul sondajului, 41% dintre respondenti au spus ca planuiesc sa incheie o asigurare in urmatoarele 12 luni.

La intrebarea "Ce anume credeti ca i-ar motiva mai mult pe oameni sa isi incheie o asigurare?" 51% dintre participanti au spus o mai buna informare, iar 42% au spus venituri mai ridicate.

"Segmentul cel mai ridicat pe grupe de varste in ceea ce inseamna un comportament favorabil fata de asigurari este in intervalul 35-55 ani, studii superioare, urban - ei au si venituri, au si incredere. In randul tinerilor este o atitudine mai favorabila decat in randul varstinicilor, dar in general la varstnici nu este o problema de prejudecata, ci de venituri", a mai aratat oficialul IRES.

Educatia financiara reprezinta o prioritate pentru UNSAR

Cresterea gradului de educatie financiara a tinerilor, este una din prioritatile UNSAR pentru 2019. Astfel, prin mesaje adaptate lor si prin transmiterea acestora in mediul online, Uniunea incearca sa ajunga la cat mai multi tineri si sa ii faca sa constientizeze care sunt beneficiile asigurarilor in viata de zi cu zi.

"Am adus lucrurile fata de trecut la un alt nivel. Pe scurt, incercam sa aducem campaniile de educatie fianciara, care sunt in special dedicate tinerilor, in format digital", a precizat Adrian MARIN.

"Campania #GatapentruViata este prima campanie de informare care are drept scop educatia financiara si constientizarea beneficiilor destinate tinerilor intre 18-35 de ani, derulata exclusiv in mediul digital. Campania s-a bazat pe mesaje dedicate lor si au ajuns la un target comparabil cu 20% din totalul utilizatorilor de facebook din Romania. Primele 3 secunde din fiecare clip care contin mesjul pe care am dorit sa-l transmitem a fost vizionat de 1,46 milioane de ori", a completat Adrian MARIN.

Eforturile UNSAR de se implica in actiuni de educatie financiara nu au trecut neobservate in fata industriei, campania fiind "data ca exemplu de bune practici de catre Insurance Europe pe site-ul lor, aceasta fiind o alta premiera din acest an", a adaugat Adrian MARIN.

De asemenea, UNSAR a lansat in luna mai campania Oameni din Asigurari, care vorbeste despre oamenii din industria asigurarilor - societati de asigurare, brokeri, consultanti sau distribuitori si valoarea pe care o aduc asigurarile in societate.

"Campania scoate in evidenta oamenii care lucreaza in asigurari si care indirect ne protejeaza casele, masinile, sanatatea si sustin plata unor despagubiri de 3 milioane de euro pe zi", spune Adrian MARIN.

Preocuparile UNSAR pentru a doua jumatate a anului

"Intentionam ca in septembrie sa lansam prima campanie de asigurari voluntare de sanatate. In octombrie lansam o campanie de comunicare media de asigurari de locuinte, impreuna cu partenerii nostri de la IRES si tot atunci vrem sa revenim si sa vedem ce s-a modificat in perceptia stakeholderilor nostri fata de ce a fost scanat acum un an", a adaugat Adrian MARIN.

"In noiembrie revenim cu a doua editie a campaniei Atent in Trafic, o campanie de educatie si siguranta rutiera adresata tinerilor cu varsta cuprinsa intre 18-25 de ani, proaspeti posesori ai unui permis de conducere. In urma cu un an am avut circa 1.400 de studenti din Bucuresti inscrisi in 2 saptamani, dintre care 100 au fost premiati cu un curs de conducere defensiva la Academia Titi Aur", spune Adrian MARIN.

De asemenea, presedintele UNSAR spune ca Asociatia isi doreste o implicare constanta cu centre universitare, deoarece crede ca doar prin colaborarea cu acestia domeniul asigurarilor se poate face si mai cunosct.

Adrian MARIN a amintit si de modificarile legislative, printre care GDPR si IDD, "care aduc un plus de protectie consumatorului, insa vin insotite si de provocari multiple, si tehnologizarea pentru procesele interne si servicii pentru clienti, care este a 2-a provocare ca importanta".

"In ceea ce priveste modificarile legislative, avem cele 3 sectiuni si lucram pe 7 grupuri de lucru. Pe auto, suntem in asteptarea modificarilor legislative pe RCA, conform cerintelor europene. Pe zona de locuinte suntem in asteptare pe legislatia asigurarilor obligatorii si suntem in dialog cu ASF pe acest subiect. Pe agro de la 1 aprilie fermerii care incheie asigurari pentru culturi si animale primesc subventii. Noi ca si UNSAR cadrul legal impreuna cu anumite entitati reusit sa-l realizam", a concluzionat Adrian MARIN.