1asig.ro
1asig.ro

Studiu: Cum isi gestioneaza romanii cheltuielile

5 min. / 1.540 cuvinte

Doar 38% dintre romani isi urmaresc cheltuielile si le prioritizeaza corect. Romanii isi doresc mai multa educatie financiara, dar nu apeleaza la experti, potivit unui studiu privind cunostintele financiare ale romanilor, realizat de Banca Comerciala Romana impreuna cu compania de cercetare Unlock Market Research.

PROMO


Conform studiului, 1 din 2 romani prefera sa ceara sfaturi financiare de la familie si prieteni, in timp ce doar 24% dintre romani solicita consultanta financiara specializata. In plus, mai mult de jumatate dintre romanii care pun bani deoparte nu folosesc un serviciu financiar dedicat economiilor, iar 27% dintre ei prefera sa economiseasca banii cash.

Studiul sta la baza dezvoltarii campaniei BCR "Pentru o Romanie inteligenta financiar", prin care banca isi propune sa ofere romanilor perspectivele constructiei unui viitor inteligent financiar.

Cercetarea evidentiaza o nevoie de facilitare a accesului la informatii financiare, pentru ca lipsa sfaturilor specializate ii expune pe romani la vulnerabilitate, iar alegerile financiare gresite le afecteaza nivelul de satisfactie si calitatea vietii. Studiul realizat in august 2021 prezinta o serie de cunostinte si comportamente asociate cu educatia financiara:

  • 58% dintre respondenti recunosc ca nu au avut acces la informatii financiare sau interes pentru a-si imbunatati nivelul de educatie financiara;
  • 52% dintre respondenti prefera sa ceara sfaturi de la familie si prieteni, in timp ce doar 24% apeleaza la un expert bancar sau un specialist in finante;
  • Lipsa unui sfat specializat ii expune la vulnerabilitate, iar acest lucru se simte in buzunar: 71% au cumparat lucruri de care nu aveau nevoie doar pentru ca erau ieftine, 65% au cumparat impulsiv fara o planificare financiara atenta, iar 62% nu isi monitorizeaza cheltuielile sau le prioritizeaza gresit;
  • Pentru 1 din 5 respondenti, situatia financiara este cel mai important aspect al vietii lor, insa, in acelasi timp, doar 1 din 4 romani se declara multumiti de situatia lor financiara.

Campania BCR "Pentru o Romanie inteligenta financiar" urmareste sa ofere romanilor idei si resurse practice de inteligenta financiara. Intr-o prima faza, campania promoveaza sfaturi concrete de educatie financiara, ce vor rula in spatiul online si TV sub forma unor mesaje de utilitate publica. Mai jos, patru dintre cele mai importante sfaturi:

  • Regula 50/30/20 de impartire corecta a bugetului: 50% pentru cheltuieli uzuale, 30% pentru dorinte si 20% pentru economii si investitii.
  • Intai eu - plateste-te pe tine prima data. Economiseste intai, cheltuie dupa din ce a ramas.
  • 24H - amana achizitia unui lucru cel putin 24 de ore pentru a te asigura ca ai nevoie de el.
  • Fondul de urgenta - fa-ti un fond de rezerva, unde trebuie stranse intre 3-6 salarii lunare.

"O viata mai buna se poate atinge, in primul rand, prin educatie. Nu putem sa le oferim sansa unei vieti mai bune celor dragi de langa noi, clientilor nostri, decat daca, mai intai de toate, punem bazele inteligentei financiare. Este pasul esential pe care trebuie sa-l facem pentru a-i putea determina pe romani sa fie constienti de importanta educatiei financiare. La 5 ani de "Scoala de Bani", un program prin care am oferit educatie financiara pentru aproape 500.000 de oameni, suntem pregatiti sa le spunem clientilor cum pot face alegeri financiare inteligente si sa cream premisele unei schimbari in societate in ceea ce priveste gestionarea banilor", a declarat Dana DIMA, vicepresedinte Retail & Private Banking BCR.

"Credem ca e timpul ca educatia financiara sa treaca din zona teoretica in cea practica. Din carti in agentiile bancare, si de acolo in viata clientilor nostri, mai ales in acest context dificil, generat de pandemie. Romanii trebuie sa stie concret cum sa-si organizeze viata financiara, cum sa-si planifice viitorul, cand trebuie sa acceseze un credit si, mai ales, cand NU trebuie sa ia un imprumut sau orice alt produs financiar-bancar, la ce resurse pot sa apeleze si cu ce ii putem ajuta in atingerea unei vieti mai bune. Acesta este fundamentul campaniei BCR <>", a adaugat ea.

BCR a implementat in reteaua de sucursale o platforma dezvoltata de laboratoarele sale digitale, care utilizeaza solutii avansate de analiza ce pot oferi cu adevarat perspectiva unor alegeri financiare inteligente. Cu suportul acestei platforme si a pregatirii in educatie financiara, expertii BCR vor putea sa ofere clientilor informatii si solutii concrete pentru o viata financiara mai buna. In acelasi timp, pe website-ul BCR este implementat un calculator al regulei 50/30/20, care ii poate ajuta pe cei interesati sa-si masoare nivelul de echilibru financiar.

Studiul Unlock Market Research a fost realizat la cererea BCR in luna august 2021, pe un esantion de 800 de persoane, reprezentativ la nivelul populatiei cu varsta cuprinsa intre 18 si 65 de ani, din mediul urban. Cercetarea a scos in evidenta si faptul ca:

  • Sanatatea (75%) si nevoile de baza, precum alimentatia si utilitatile (73%) sunt categoriile pentru care romanii isi prioritizeaza cheltuielile si depun toate eforturile pentru a se asigura ca sunt acoperite;
  • Educatia (30%) si petrecerea timpului liber (27%) reprezinta o prioritate secundara, in timp ce alte domenii, precum hobby-urile (16%), intalnirile sociale (18%) si divertismentul (7%) sunt considerate mai putin prioritare in ceea ce priveste cheltuielile;
  • 2 din 3 romani au deja o suma de bani deja economisita. 56% dintre cei care economisesc spun ca o fac ocazional, iar 44% dintre cei care economisesc au ales sa puna deoparte lunar o suma fixa;
  • Mai mult de jumatate dintre romanii care economisesc bani nu folosesc un serviciu financiar dedicat economiilor;
  • In ceea ce priveste serviciile bancare pe care le utilizeaza, 67% dintre respondenti au un cont curent si un card de debit, 65% au deschis un cont curent si 61% utilizeaza internet banking;
  • 40% au un card de credit si 28% au cel putin un produs de economisire de tip depozit bancar;
  • 66% dintre romani admit ca principalul motiv pentru a economisi bani este acela de a le oferi siguranta in caz de urgenta. De asemenea, oamenii economisesc in scopuri specifice, intre care cele mai frecvente sunt vacantele (51%) sau cumpararea unei proprietati (26%);
  • 75% dintre respondenti au ca sursa principala de venit salariul, 14% pensia, iar 20% spun ca lucreaza pe cont propriu. In acelasi timp, 67% din totalul respondentilor au declarat ca au un venit constant, care nu sufera fluctuatii.

Cu toate eforturile din ultimii ani, studiile arata ca romanii se afla inca pe ultimul loc la educatie financiara in Europa. De exemplu, ultimul studiu realizat de Banca Mondiala la nivelul Uniunii Europene si prezentat in cadrul celei de a doua editii a European Money Week din 2018 a plasat Romania pe ultimul loc din 127 de tari evaluate. 

 

1.213 accesari