1asig.ro
1asig.ro

Siguranta rutiera in contextul aparitiei vehiculelor autonome

5 min. / 1.540 cuvinte
Siguranta transportului rutier, in contextul aparitiei vehiculelor autonome, devine o provocare pentru Europa. Concluzia apartine expertilor intruniti in aceasta luna la Bruxelles, la conferinta "Viitorul transportului in Europa: provocarea noilor tehnologii pentru siguranta rutiera", organizata de CITA (International Motor Vehicle Inspection Committee) sub patronajul Presedintiei Romaniei la Consiliul Uniunii Europene.

PROMO


La dezbateri, Romania a fost reprezentata de o delegatie a Registrului Auto Roman - RAR, formata din Claudiu MIJA, Marius DAMACHI si Catalin GHIMPUSAN, dar si de Marius ALBAN, consilier pentru afaceri europene in cadrul Directiei Transport Rutier a Ministerului Transporturilor, care a tinut discursul de deschidere a conferintei.

In urma analizei, expertii au tras concluzia ca exista cel putin trei aspecte care trebuie puse la punct:
  • raspunderea in cazul unui accident provocat de un vehicul autonom,
  • accesul la datele stocate in computerele masinii si
  • procedura de autorizare pentru intrarea in circulatie a vehiculelor autonome, dupa efectuarea unor teste riguroase.
Practic, automobilele vor obtine "permisul de conducere".

O teorie interesanta, prezentata de "Autonomous Vehicle International", a fost abordata si explicata de ing. Marius DAMACHI, seful Departamentului Omologari de Tip din cadrul Registrului Auto Roman.

"Oamenii au capacitatea de a invata rapid sa manipuleze si sa exploateze mediul existent. Ce se va intampla intr-un oras cand oamenii vor invata ca toate AV-urile sunt intotdeauna programate sa se opreasca, sa nu treaca peste oameni? Cu siguranta, oamenii vor profita de aceasta situatie si vor umbla fara teama printre masini, stiind ca nu exista nicio amenintare din partea vehiculelor autonome care se apropie. Ca reactie, AV-urile se vor opri. Inmultiti acest scenariu de mii de ori pentru un oras si imaginati-va blocajele de trafic care ar putea aparea", a explicat inginerul, conform unui comunicat publicat de RAR.

Comisia Europeana propune ca vehiculele automate sa fie dotate cu dispozitive de inregistrare a datelor pentru a clarifica cine a condus in momentul producerii unui eventual accident: sistemul autonom al autovehiculului sau soferul.

Totusi, aceasta realitate va deschide "cutia Pandorei": accesul la datele stocate de computerul masinii autonome. Printr-o legislatie armonizata, pentru a putea fi anchetat un accident rutier, cel putin trei entitati trebuie sa poata avea acces la respectivele date: compania producatoare, compania de asigurari si organul de cercetare.

Pentru aprobarea unui vehicul automat, este nevoie de o schimbare de paradigma. Pe langa testul fizic, trebuie efectuat si un proces orientat catre siguranta functionala, pentru a evalua aceste sisteme in functie de capacitatile lor complexe. Aceasta metoda mareste abordarea clasica existent, prin adaugarea unor piloni importanti.

Simularile sunt realizate utilizand baze de date virtuale si scripturi care sunt in curs de dezvoltare in prezent. Cea mai mare atentie se va acorda testarilor in lumea reala, in situatii cu probabilitate ridicata. Acest pilon este menit sa depisteze daca vehiculul a fost optimizat pentru traficul real sau doar pentru situatii specifice, standardizate de producator.

In final, vehiculul autonom va primi "permisul de conducere" pentru a se putea strecura prin aglomerarile urbane care ameninta din ce in ce mai mult capitalele Europei.

FII TREAZ LA VOLAN!

Cresterea sigurantei rutiere reprezinta o prioritate pentru Romania, iar necesitatea initiativelor care vizeaza cresterea sigurantei rutiere ramane la fel de importanta ca oricand. Printre acestea se numara si campania "FII TREAZ LA VOLAN!". Cea de-a patra editie a acesteia se va desfasura in aceasta vara, fiind initiata de APPA - Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor. Urmareste pagina de Facebook oficiala "Treaz la volan" sau intra pe treazlavolan.ro.

Cresterea sigurantei rutiere are o influenta importanta si in industria de asigurari, in vederea reducerii accidentelor si, implicit, a daunelor auto achitate de asiguratori.

In 2018, ponderi semnificative ale indemnizatiilor brute platite de societatile de asigurare au fost inregistrate chiar de segmentele auto:
- Clasa A10, Raspundere civila pentru utilizarea vehiculelor auto terestre (RCA + CMR): volum al indemnizatiilor brute platite de peste 2,78 miliarde lei, in crestere cu aproximativ 24% fata de anul precedent;
- Clasa A3, Vehicule terestre, exclusiv materialul feroviar rulant (CASCO): 1,42 miliarde lei, mai mari cu circa 19% fata de 2017.

Romania ocupa prima pozitie in clasamentul european privind rata deceselor pe sosele si in anul 2018, cu 96 de morti la un milion de locuitori, aproape dublu fata de media UE care a fost de 49 de decese la un milion de locuitori, arata cele mai recente date preliminare publicate de Comisia Europeana.

Pe 16 aprilie, Parlamentul European a aprobat noi reguli privind obligativitatea prezentei in autovehicul a 30 de echipamente de siguranta avansata, precum sistemele inteligente de asistenta pentru controlul vitezei, sistemul de avertizare in caz de distragere a atentiei conducatorului auto si sistemele de franare de urgenta. Obligativitatea tehnologiilor de siguranta ar putea salva peste 25.000 de vieti si ar evita cel putin 140.000 de accidentari grave pana in 2038, deoarece 95% din totalul accidentelor rutiere au fost cauzate de erori umane.

Pentru ca drumurile UE sa fie mai sigure, UE consolideaza si regulile privind gestionarea sigurantei infrastructurii rutiere si lucreaza la garantarea unor reguli comune pentru vehiculele fara sofer.

Elemente de siguranta, precum asistenta inteligenta pentru controlul vitezei si sistemul avansat de franare de urgenta, vor trebui instalate in vehicule noi incepand din mai 2022.

Foto: unsplash.com

1.224 accesari
Sondaj

Care este riscul de care te temi cel mai mult pentru locuinta ta?

- Cutremur
- Inundatii
- Alunecari de teren
- Incendii
- Furtuna
- Furt
- Altele (va rog mentionati la rubrica de comentarii)


PROMO