1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

SONDAJ: 4 din 10 soferi declara ca li s-a intamplat sa nu vada un pieton la timp din cauza ca nu erau atenti la trafic

Anul acesta, peste 15.000 de participanti la trafic au raspuns la sondajul lansat in cadrul campaniei nationale de preventie si siguranta rutiera "FII TREAZ LA VOLAN", ceea ce permite evidentierea unor concluzii referitoare la conditiile traficului in care ne deplasam cu totii, zi de zi.

Editia din acest an a campaniei a pus un accent special pe neatentie, avand in vedere ca, in ultima vreme, aceasta provoaca frecvent evenimente in trafic, unele cu consecinte chiar foarte grave.

Telefonul mobil - ajutor sau piedica in trafic?

1 sofer din 2 trimite mesaje text atunci cand e la volan, iar 6 din 10 conducatori auto vorbesc la telefon fara a folosi un dispozitiv handsfree. Aceste date spun multe despre cat de dependenti am devenit de telefoanele noastre inteligente.

Astfel, intrebati daca trimit mesaje text (SMS, WhatsApp, mail) in timp ce sunt la volan, peste jumatate dintre soferii care au participat la sondajul desfasurat in cadrul campaniei "FII TREAZ LA VOLAN!" au recunoscut ca fac acest lucru: 31%, rar, cand apar urgente, 13%, din cand in cand, in timp ce peste 4% transmit mesaje text aproape la fiecare calatorie cu autovehiculul. De asemenea, intrebati daca, atunci cand se afla la volan, vorbesc la telefonul mobil fara a folosi un handsfree, 30% dintre ei au declarat ca fac acest lucru rar, atunci cand apar urgente, aproape 20%, din cand in cand, iar 7%, aproape la fiecare calatorie cu vehiculul.

De altfel, telefonul mobil pare a fi principalul factor care ne distrage atentia in ultima perioada, de cand utilizarea de dispozitive inteligente a devenit atat de raspandita. Social media, mail-urile si aplicatiile cu functii GPS ne impiedica uneori sa ne concentram la drum, asa cum ar trebui.

Aproape 2 din 10 soferi romani declara ca acceseaza conturi de social media in timp ce sunt la volan. Procentul celor care au recunoscut ca au facut live pe Facebook in timp ce erau la volan nu pare mare (3%), insa stirile din ultimele luni arata cum un astfel de gest, facut chiar si foarte rar, poate duce la pierderea vietii pentru soferi si/ sau pasageri.

E adevarat ca aplicatiile de tipul Waze au simplificat mult vietile soferilor dar, folosite iresponsabil, acestea pot face destul de mult rau. Iata ca aproape 2 din 10 soferi isi introduc destinatia in aplicatia GPS in timp ce sunt la volan, in trafic. Pentru aceste cazuri, ratarea adresei de destinatie devine cea mai mica problema a soferului si a pasagerilor sai...

Constienti de efectele pe care le pot produce dispozitivele mobile utilizate necorespunzator, producatorii acestora au introdus si functii cu rol preventiv, cum este "Do not Disturb". Doar 1 din 10 soferi declara, insa, ca a testat-o si ca o foloseste.

Ce ne mai face neatenti la volan?

Alti factori care ne afecteaza atentia si care pot duce la producerea de accidente sunt gesturi pe care le putem considera simple, cum ar fi bautul unei cafele sau mancatul in timpul condusului.

4 din 10 soferi beau, fie si ocazional, cafea la volan, iar 5 din 10 mananca la volan, unii chiar in fiecare zi.

Nu in ultimul rand, atitudinea pe care o adoptam la volan poate sa ne influenteze siguranta in trafic. Nu degeaba se spune ca furia te poate face sa vezi rosu in fata ochilor. Nervii la volan dauneaza nu doar sanatatii, ci si integritatii noastre corporale si celei a masinii noastre. 5 din 10 soferi declara ca se enerveaza la volan, 2 din 10 aproape in fiecare zi.

Lasam deseori toti acesti factori sa ne distraga atentia, iar efectele nu intarzie sa apara. 4 din 10 soferi nu au vazut la timp un pieton deoarece nu erau atenti in timp ce conduceau: aproape 39% au declarat ca li s-a intamplat de cateva ori sa nu vada la timp un pieton din cauza neatentiei, iar 2% au patit acest lucru de mai multe ori. De asemenea, 21% dintre soferi au declarat ca li s-a intamplat sa fie atat de distrasi la volan incat sa piarda controlul masinii, pentru o secunda sau mai mult: aproape 1% au patit acest lucru de mai multe ori, iar 20%, de cateva ori.

Dar pietonii? Cum e cu pietonii?

Vina pentru incidentele petrecute in trafic nu este insa exclusiv a soferilor. Pietonii sunt adesea distrasi de factori precum telefonul mobil sau muzica, ceea ce ii expune la riscul de a fi victimele unui accident rutier. 5 din 10 pietoni sunt atenti la ecranul telefonului mobil in timp ce merg pe strada si aproape 3 din 10 asculta muzica in casti.

De asemenea, 6 din 10 pietoni afirma ca s-au ferit de cel putin cateva ori din calea unui sofer care nu era atent la volan: 44% au patit acest lucru de cateva ori, iar 16%, de mai multe ori.

Esantion

In cadrul sondajului "Cat de atent esti in trafic?", desfasurat in perioada 20 iulie - 17 septembrie 2018 in mediul online, prin intermediul platformei treazlavolan.ro, au participat 15.150 de respondenti, majoritatea (58,6%) avand intre 18-25 de ani. Din totalul respondentilor, 71,6% au fost barbati, iar 25,6%, femei.

De asemenea, 86% dintre participantii la sondaj (13.102) au carnet de conducere. Dintre soferii care au participat la sondaj, 72,7% conduc zilnic, 19% - de cateva ori pe saptamana -, 4,6% - de cateva ori pe luna, iar 3,5%, mai rar de o data pe luna.

Despre "FII TREAZ LA VOLAN!"

Campania "FII TREAZ LA VOLAN!", ajunsa, in acest an, la cea de-a treia editie, este initiata de APPA - Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor si a avut loc in perioada iulie - septembrie 2018 cu sprijinul Politiei Romane, UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania si al BAAR - Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania.

Aceasta a fost realizata cu sprijinul Partenerilor GROUPAMA Asigurari, GOTHAER Asigurari Reasigurari, EUROINS Romania, GENERALI Romania, ASIROM VIG, OMNIASIG VIG, GRAWE, CITY Insurance, DESTINE Broker, DAW Management Broker, MARSH Romania, RENOMIA SRBA Insurance Broker, INTER Broker, CAMPION Broker, AON Romania, EUROTAX, OTTO Broker, GrECo JLT, AVUS Romania, VERASIG Broker, CMC GRUP Broker de Asigurare, RECREX, ASIGEST Broker, Consultant AA, ASKO, 5 to Go si EDOTEC.

Mesajele de informare ale campaniei au fost transmise catre publicul larg si cu sprijinul Partenerilor Media RFI Romania, Revista BIZ, ziuaveche.ro, EmotiCar, AutoStiri.ro, Automotive Aftermarket News, AutoNapoca.ro si ROMANIApeROTI.ro.

Mai multe detalii despre proiect sunt disponibile pe treazlavolan.ro si Facebook.com/treazlavolan.