1asig.ro
1asig.ro

Riscuri societale intr-o epoca post-COVID-19

5 min. / 1.540 cuvinte
Ne aflam in mijlocul unui eveniment istoric, ce va schimba multe aspecte ale lumii in care traim si va avea un impact major asupra economiei globale, a geopoliticii si a societatilor. Este clar ca impactul si riscurile globale sunt foarte interdependente si schimba peisajul global de risc atat in prezent, cat si in viitor, acest lucru fiind evidentiat si in raportul "COVID-19 Risks Outlook Report", realizat de catre Forumul Economic Mondial (WEF - World Economic Forum) si ZURICH. Cresterea inegalitatii, schimbarea comportamentelor consumatorilor si un nivel record al somajului inseamna ca lectii grele vor trebui reinvatate.

PROMO


"Cresterea inegalitatii, schimbarea dramatica a comportamentelor consumatorilor si masurile de izolare, care au un impact semnificativ asupra perspectivelor tinerilor, a sanatatii mintale si a bunastarii, sunt probleme extrem de interdependente, care afecteaza, in egala masura, economia globala, geopolitica si societatile noastre. Mai mult, observam deja un nivel record al somajului, urmare a masurilor de izolare, si trebuie sa invatam din nou lectii grele - in special, ca privarea sociala determina rezultatele sanatatii", arata John SCOTT - Head of Sustainability Risk, ZURICH Insurance Group.

Ocuparea fortei de munca
  • Departamentele de Resurse Umane (HR) au fost rareori mai importante decat astazi. Munca de la distanta creste riscul de izolare, dependenta de alcool, fumatul excesiv si problemele cu spatele, ca urmare a unei posturi ergonomice precare.
  • Anterior, statul era perceput drept plasa de siguranta ca solutie finala, insa angajatorii au fost nevoiti sa accepte ca, la randul lor, si ei trebuie sa isi protejeze angajatii, pentru a supravietui si pentru a prospera.
  • Revenirea la o etapa de crestere pre-COVID-19 este, cel mai probabil, o sarcina lunga si dificila, iar companiile vor folosi, pe viitor, mai putini angajati. Provocarea de a reveni la normalitate este, asadar, o alegere atat psihologica, cat si economica.
Inegalitatea
  • Aceasta criza economica a avut un impact mult mai puternic asupra grupurilor defavorizate din punct de vedere social.
  • Unii se confrunta cu o dilema morala: sa lucreze pentru a asigura in continuare o sursa de venit sau sa ramana acasa si sa protejeze sanatatea familiei?
  • Prin urmare, expunerea continua la riscurile de sanatate cu care se confrunta angajatii esentiali, care, de cele mai multe ori, sunt si cei mai slab platiti, genereaza o ingrijorare crescuta asupra ratelor de deces in randul acestor persoane, evidentiind inegalitati semnificative la nivel social, de venituri si de sanatate.
Generatiile viitoare
  • Sanatatea mintala a tinerilor, bunastarea si perspectivele lor pe termen lung au de suferit.
  • In economiile dezvoltate, ocuparea fortei de munca in randul tinerilor abia a revenit la nivelul anterior crizei financiare din 2008. In economiile in curs de dezvoltare, somajul in randul tinerilor a crescut constant, generand un risc real de tulburari sociale.
  • In prezent, 80% dintre elevii din intreaga lume - echivalentul a peste 1,6 miliarde de tineri -, nu frecventeaza cursurile, iar multi elevi din comunitati sarace nu au instrumentele necesare pentru a accesa cursuri online sau nu pot lucra cu usurinta de acasa.
Comportamentul consumatorului
  • Comportamentele consumatorilor se schimba deja, chiar si in etapa de stabilizare in care se afla, in prezent, majoritatea economiilor. In martie 2020, cheltuielile globale ale consumatorilor au fost mai mici cu fiecare saptamana care a trecut.
  • Cu toate acestea, in ultimele doua saptamani de la finalul lunii aprilie si, respectiv, inceputul lunii mai, cheltuielile consumatorilor si-au revenit putin in fiecare saptamana, in asteptarea trecerii spre o faza de "normalizare", etapa in care economiile reduc masurile de izolare si arata semne de redresare.
  • La inceput, cheltuielile au vizat elemente de baza, cum ar fi produsele alimentare, dar, in prezent, cheltuielile sunt axate mai mult pe imbunatatirea locuintei si pe produse vestimentare. Nu exista, in prezent, cheltuieli semnificative pentru divertisment.
"Impacturile sociale pe termen lung - ca exacerbarea inegalitatii si a schimbarilor in comportamentele consumatorilor, natura muncii si rolul tehnologiei -, atat la locul de munca, cat si acasa, ne vor schimba modul de viata pentru totdeauna, ca indivizi, ca forta de munca, societate si generatii viitoare. Aceste dimensiuni sociale ale crizei, inclusiv frictiunile dintre generatii si stresul continuu asupra bunastarii, vor fi resimtite de oamenii din intreaga lume si vor genera consecinte sociale importante pe termen lung", mai spune reprezentantul ZURICH Insurance Group.

"Avem motive sa fim optimisti. Trebuie sa ne concentram nu numai pe o solutie pentru sanatate, ci si pe o recuperare axata pe clima, durabilitate si riscuri sociale, cum ar fi inegalitatea, sanatatea mintala, lipsa coeziunii la nivel de societate si incluziunea. Daca nu vom face acest lucru, atunci diferentele la nivel de inegalitate, mai ales cele financiare, vor continua, cel mai probabil, sa ramana si sa creasca", puncteaza John SCOTT - Head of Sustainability Risk, ZURICH Insurance Group -, in raportul "COVID-19 Risks Outlook Report".

Raportul realizat de World Economic Forum si ZURICH poate fi citit in intregime AICI.

401 accesari
Sondaj

Cat de des te enervezi atunci cand esti la volan?

- Aproape de fiecare data cand circul cu masina
- Din cand in cand, in functie de conditiile de trafic
- Destul de rar
- Nu ma enervez niciodata cand conduc


PROMO