1asig.ro
1asig.ro

Profitul Grupului BRD a scazut cu 47% in primul semestru

5 min. / 1.540 cuvinte
Grupul BRD a obtinut un profit net in valoare de 415 milioane lei in primul semestru din 2020, comparativ cu 787 milioane lei in perioada similara din 2019, ceea ce reprezinta o scadere de 47%, influentat de costul riscului negativ ce incorporeaza perspectiva economica deteriorata, potrivit rezultatelor financiare ale bancii publicate pe BVB.

PROMO


"In primul trimestru al anului, Romania si intreaga lume au intrat intr-o criza sanitara fara precedent, cu implicatii economice puternice, complexe si dificil de cuantificat. Ne-am adaptat rapid si cu succes organizatia, aplicand imediat masuri corespunzatoare pentru protejarea angajatilor si clientilor nostri, pentru a asigura continuitatea activitatii, pentru a oferi sprijin adecvat clientilor si pentru a atenua impactul financiar asupra bancii. Avand in vedere contextul semnificativ deteriorat, BRD a obtinut o performanta financiara globala rezilienta si continua sa se bazeze pe fundamente puternice, cu o rata de adecvare a capitalului solida, lichiditate confortabila si calitate ridicata a activelor. Ultimele luni au amplificat orientarea catre serviciile digitale. Suntem pe deplin angajati sa raspundem acestor asteptari, in schimbare, ale pietei si acceleram planul de digitalizare, asa cum am demonstrat cu ultimele noastre lansari", a declarat Francois BLOCH, Directorul General al BRD Groupe Societe Generale.

Creditele nete ale Grupului BRD, inclusiv creantele din leasing, s-au majorat cu 1,2% fata de finalul lunii iunie 2019. Evolutia creditelor retail (-0,4% in dinamica anuala) a fost determinata de scaderea creditelor de consum (-3,6% in dinamica anuala), cauzata de reducerea abrupta a volumului de credite nou acordate in perioada restrictiilor si de credite nete cvasi stabile in portofoliul BRD Finance (+0,4% an pe an), dar cu o tendinta vizibila de revenire incepand cu luna mai, atingand in luna iulie un nivel similar celui anterior crizei.

Finantarea companiilor a crescut cu 5,4% fata de finalul lunii iunie 2019, evolutie sustinuta atat de creditele pentru IMM-uri (+7,2% in termeni anuali), cat si de cele acordate companiilor mari (+4,6% in termeni anuali). Portofoliul de leasing a crescut cu 16,6% fata de aceeasi perioada a anului trecut, fiind sustinut de finantarea vehiculelor comerciale si a echipamentelor pentru agricultura si industrie. BRD mentioneaza ca participa activ in programul IMM Invest.

Depozitele clientilor - cresterea anuala a depozitelor retail (+8,1% an pe an), cu un ritm aproape dublu fata de trimestrul precedent, a fost determinata de intrari mai mari de la clientii persoane fizice (+7,5% in dinamica anuala), cu conturi curente in crestere cu 32% in dinamica anuala. Depozitele corporate au scazut (-1,6% in termeni anuali), determinate de o contractie de doua cifre a depozitelor clientilor mari companii, influentate in principal de reducerea conturilor netranzactionale in euro, ca urmare a unei alegeri asumate de gestiune bilantiera, in timp ce resursele IMM-urilor au crescut puternic (+18,6% in dinamica anuala).

Indicatorul credite nete/depozite a fost de 65,2% la finalul lunii iunie 2020, in scadere cu 2,3 puncte procentuale fata de finalul lunii iunie 2019.

Potrivit comunicatului, digitalizarea serviciilor oferite de BRD a fost prioritara inca dinaintea perioadei de restrictii, care doar a evidentiat necesitatea de a accelera ritmul si de a lansa functionalitatile asteptate. Utilizarea canalelor digitale a continuat sa se intensifice, dupa cum reflecta avansul numarului de utilizatori activi unici ai serviciilor de internet si mobile banking, la 651.000 la sfarsitul lunii iunie 2020 (+19% in termeni anuali) si volumul de tranzactii prin canalele electronice in crestere rapida (+32% in termeni anuali) in primul semestru al anului 2020.

Venitul net bancar al Grupului BRD a fost de 1,512 miliarde de lei in primul semestru din 2020, in scadere cu 6,0% fata de perioada similara a anului trecut, determinat in special de scaderea veniturilor din comisioane si a altor categorii de venituri, in timp ce veniturile nete din dobanzi au dovedit rezilienta. Evolutia cvasi-stabila a veniturilor nete din dobanzi fata de anul precedent (-0,3%) este rezultatul combinat al scaderii creditelor nou acordate persoanelor fizice (in mod special a creditelor de consum), in contextul restrictiilor, declinului ratelor determinat de criza (media ratei de dobanda ROBOR la 3 luni a fost de 2,72% in semestrul I 2020 fata de 3,20% in semestrul I 2019) si efectelor nefavorabile de structura.

Scaderea veniturilor nete din comisioane, -14% in semestrul I 2020 fata de perioada similara a anului trecut, a fost determinata in principal de schimbarile reglementare, volume mai mici si actiuni comerciale in sprijinul clientilor. Evolutia altor venituri bancare se explica in principal printr-un efect de baza determinat de castiguri semnificative din reevaluare inregistrate in semestrul I 2019.

Cheltuielile operationale au scazut usor in prima jumatate a anului 2020 in comparatie cu perioada similara a anului trecut, atingand 800 de milioane de lei. Costurile reglementare (cu Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare si Fondul de Rezolutie) au avut o contributie favorabila, scazand cu 40%, la 43 milioane lei, de la 72 de milioane de lei in 2019.

Cheltuielile cu personalul au crescut doar moderat (+2,2% fata de anul precedent), in principal datorita ajustarilor salariale din 2019, intr-un context de accelerare a cresterii salariilor la nivelul intregii economii.

"Criza COVID-19 a adus costuri suplimentare, care au fost necesare atat pentru protectia angajatilor nostri, cat si a clientilor. Au fost achizitionate materiale de protectie si au fost implementate masuri de preventie in toate unitatile. Planul de transformare digitala a continuat, chiar a accelerat pe anumite proiecte de importanta strategica pentru banca. Influentate in principal de elementele descrise mai sus (costuri sanitare si IT&C), alte categorii de costuri au crescut cu 4,8% in H1 2020 fata de perioada similara a anului trecut. Analizand evolutia trimestriala si excluzand costurile sanitare si efectul nefavorabil generat de ajustarile din anul precedent recunoscute in iunie 2019, cheltuielile operationale au scazut in comparatie cu trimestrul II 2019, reflectand actiunile de economisire implementate deja in trimestrul II 2020", precizeaza banca.

Indicatorul cost/venit la nivelul Grupului BRD a crescut moderat la 52,9%, de la 50,0% in perioada similara a anului trecut. Avand in vedere contextul puternic deteriorat, Grupul BRD a inregistrat o performanta operationala rezilienta, profitul operational brut atingand 713 milioane lei in primul semestru din 2020, fata de 805 milioane lei in semestrul I 2019.

Calitatea portofoliului de credite a ramas solida, cu o rata NPL (creditele neperformante conform definitiei ABE) de 4,0% la finalul lunii iunie 2020 (fata de 3,8% la finalul lunii iunie 2019) si un nivel ridicat de acoperire a expunerilor neperformante (grad de acoperire de 74,5% la finalul lunii iunie 2020 fata de 75,7% la finalul lunii iunie 2019). Costul net al riscului a devenit negativ, atingand 225 de milioane de lei, fata de o eliberare de provizioane de 144 de milioane de lei in primul semestru al anului 2019, ce reflecta in principal deteriorarea perspectivei economice.

Ca urmare a celor de mai sus, profitul Grupului BRD a fost de 415 milioane lei in semestrul I 2020, fata de 787 milioane lei in semestrul I 2019.

BRD se bazeaza pe fundamente bilantiere solide. Rata de solvabilitate este la un nivel confortabil, atingand 27% la finalul lunii iunie 2020 (fata de 20% la finalul lunii iunie 2019), cea mai mare parte a cresterii fiind explicata de integrarea in totalitate a profitului aferent anului 2019, permitand astfel cea mai mare capacitate de sustinere a economiei in contextul actual de criza.

Potrivit bancii, ca raspuns la actuala criza, BRD si-a adaptat rapid si cu succes organizatia, pentru a asigura continuitatea activitatii. Munca de acasa a fost pusa in aplicare pe scara larga, iar masurile de preventie au continuat sa fie aplicate in toate unitatile, siguranta clientilor si a angajatilor fiind prioritara.

BRD a oferit flexibilitate in rambursarea creditelor pentru mai mult de 44.000 de clienti (atat in baza moratoriului BRD, cat si a celui legislativ). "Pentru a raspunde rapid la solicitarile clientilor, capacitatile contact center-ului au fost sporite si a fost creata o pagina web dedicata. Utilizarea canalelor digitale a fost incurajata prin oferirea accesului gratuit si tranzactii fara comision pe platformele MyBRD de mobil si internet banking, in perioada 15 martie - 15 iunie. Interactiunea cu companiile a fost si mai digitalizata (semnatura electronica, aplicatii front-end pe internet) ca raspuns la contextul actual COVID-19. Au fost organizate conferinte online #Restartam impreuna, prin intermediul carora le-am impartasit clientilor BRD din experienta noastra, oferindu-le totodata mai mult confort in luarea deciziilor, in mediul de afaceri curent, cu mari provocari, se mai arata in comunicatul BRD.


259 accesari